Gemiddeld Workouts

Workout Touwtjespringen – Conditie, kracht en Vetverbranding

Door

Touwtjespringen is een geweldige oefening, ik schreef er al eens een artikel over. Het probleem is alleen dat touwtjespringen een nogal saaie beweging is je gaat niet snel 15 minuten achter elkaar springen. Ik heb daar vandaag een oplossing voor, namelijk een workout waarin ik touwtjespringen heb verwerkt!



Deze workout duur 16 minuten, je hebt een matje nodig en een springtouw. Als je geen springtouw hebt, kun je ook een denkbeeldig toutje gebruiken :). In de workout wisselen we touwtjespringen af met het doen van een krachtoefening. Ik heb vier verschillende oefeningen voor jullie (en dus 4x touwtjespringen) en we doen deze ronde twee keer. In totaal dus 16 minuten. We ‘werken’ telkens 50 seconden, waarna we 10 seconden de tijd hebben om door te draaien naar de volgende oefening.

Deze workout is perfect voor je conditie, maar ook voor het training van je spierkracht. Daarnaast stimuleer je de vetverbranding, je hartslag blijft namelijk gedurende de hele training hoog. Hieronder leg ik de oefeningen uit.

Sumo Squat

We starten met de sumo squat. Sta met de voeten breder dan je heupen en zak door je knieën met je billen naar achteren. Houd je rug recht en laat je knieën niet voorbij je tenen komen. Als je omhoog komt met je billen, til je één been gestrekt zijwaarts op. Dan zak je weer naar beneden en vervolgens til je het andere been op.

Crab

Dan de crab, sta op je handen en voeten, je vingers wijzen richting je billen. Spa je buik aan en tik met je rechterhand je linker enkel aan, doe dit ook aan de andere kant. Als het niet lukt, ga je op de grond zitten en doe je dezelfde oefening.

Bicycle crunch

Vervolgens de bicycle crunch. Lig op je rug en beweeg een elleboog richting de tegenovergestelde knie, je andere been strek je uit. Wissel telkens van kant, houd je rug op de grond.

Plank knie

En tenslotte de plank, waarbij we om en om een knie richting de schouder trekken. Je blijft constant je buik aanspannen, je rug recht houden en je kijkt schuin naar voren.

Tussen deze oefeningen door gaan we dus touwtjespringen, ik ga ervan uit dat jullie die houding kennen ;). Je kunt zelf kiezen of je met één of twee benen tegelijk springt. Springen met twee benen is intensiever.

Heel veel succes met deze workout!

Groetjes, Marloes

Vind jij touwtjespringen ook zo’n lekkere workout? Of doe je het nooit?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (15)
  1. Diana 7 jaargeleden

    Hallo Marloes,

    met veel plezier maak ik gebruik van de oefeningen en tips van jouw website. Je springt heel goed in op de verschillende niveaus van conditie. Ook de eet tips vind ik erg fijn en lekker! Vandaag de work-out van een kwartier gedaan met touwtje springen. Mijn kinderen van 7 en 9 jaar kwamen binnen om te kijken wat ik aan het doen was. Na een vreemde blik stonden ze samen mee te hijgen en te puffen en willen nu nog een work-out zien. Wij zijn fit voor vandaag.
    Ga zo door., groetjes, Diana, Jurre en Lars

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Hahahah, wat leuk om te horen Diana (En natuurlijk Jurre en Lars). Goed bezig jullie!

      Reageer
  2. Roeline 7 jaargeleden

    Pfff, net gedaan! Killing maar wel erg lekker! Een springtouw heb ik niet en zou ook niet lukken in onze woonkamer 🙂 maar zonder kan natuurlijk ook prima! Deze workout hou ik erin!

    Reageer
  3. Vera 7 jaargeleden

    Fijne workout, ook zonder touwtje!!
    Trouwens… Ik was zo geconcentreerd bezig. En ergens in de workout trap jij op jet touwtje en moet je even opnieuw beginnen. Terwijl ik niet eens een touwtje heb, stop ik ook!!!

    Reageer
    • Vera 7 jaargeleden

      Beetje mutserig van me!

      Een echte aanrader, zo zwaar te maken als je zelf wil!! Superrrr!

      Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Hahahah, dat is nog eens meeleven Vera 😀

      Reageer
  4. Karen 6 jaargeleden

    Jee dat was afzien. Waarschijnlijk mijn straf omdat ik in de zomer voornamelijk buiten gesport heb. Loop moeiteloos zo’n 8km hard maar moest hier 1x een oefening overslaan om ff uit te puffen…..pfffff. Wederom een super oefening. Ik ga deze 2x in de week doen tot het me lukt.

    Reageer
  5. Astrid Dagmar 6 jaargeleden

    Marloes even een vraag, elke 48 uur doe ik deze oefening. Dan plak ik er 30 minuten conditie, 10 minuten benen, billen en buik voor beginners, buikspieroefeningen en rek en strek oefeningen. Dan de volgende dag alleen 30 minuten conditie en 10 minuten benen, billen en buik en de rek en strek oefeningen. Is dit een goede opbouw of zou jij iets anders adviseren. Ik krijg er erg veel energie van. Dus ik denk dat ik goed bezig ben, het is zelfs een beetje verslavend merk ik, want als ik een dag oversla is mijn hele dagritme weg. Graag jou mening en advies.
    Gr
    Astrid

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Klinkt super goed Astrid! Gewoon lekker zo doorgaan, zeker omdat jij je er goed bij voelt.

      Reageer
  6. Michelle 5 jaargeleden

    Afgelopen weekend voor het eerst deze workout gedaan en vond het super leuk én pittig! Van mij mag je meer met een springtouw doen in een workout.

    Reageer
  7. Heidi 5 jaargeleden

    Hey,

    Chille maar pittige workout! Ik probeer hem regelmatig te doen nu ik het minder vaak red om buiten hard te lopen. Voor mijn goede gevoel en om te zorgen dat runkeerper minder zeurt wil ik het graag bij runkeerper invoeren. Maar ik weet niet zo goed onder wat voor categorie ik dit moet zetten of hoeveel calorieën ik hier mee zou verbranden. Heeft iemand hier een idee over?

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Ik denk ongeveer 150 kcal….gemiddeld…

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: