Beginners Workouts

Onderrug Trainen – Workout voor Versterken en Losmaken

Door

Vandaag op heel veel verzoek een video met daarin een workout voor de onderrug. Dit is een spiergroep die heel vaak vergeten wordt. We trainen vaak enthousiast onze buikspieren, maar vergeten de onderrug. Het komt regelmatig voor dat mensen rugklachten krijgen door een te zwakke onderrug. Daar gaan we met deze video aan werken!

Ik pak het een beetje anders aan dan anders. Je onderrug trainen moet namelijk naar mijn idee voorzichtig gebeuren. We doen de oefeningen rustiger dan normaal en ik combineer met oefeningen die de rug rekken en losmaken. Ik doe dit omdat ik verwacht dat veel mensen deze video gaan doen omdat ze een zwakke rug hebben. Keihard trainen vind ik dan geen goed idee. We nemen dus wat meer tijd en ik besteed extra aandacht aan de houding.

Je hebt alleen een matje nodig. Doe vooraf even een korte warming up. Als je al klachten of blessures hebt, overleg dan even met je arts of therapeut of je deze oefeningen kunt gaan doen. Ik geef deze disclaimer ook nog een keer in de video. Als je direct wilt starten met de workout, skip dan naar 1:40min.

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan deze workout video. Ik ben heel benieuwd hoe jullie deze ‘andere’ manier van training en coaching hebben ervaren.

Het is dus heel belangrijk om de oefeningen aan te passen aan jouw eigen kunnen. Doe minder als het teveel is en doe meer als je het gevoel hebt dat dat kan! Zet de video gewoon op pauze en doe wat extra herhalingen.

Geef natuurlijk ook even antwoord op de videovraag ;). Als jij een verzoekje hebt voor een volgende video, dan vind ik dat altijd leuk om te horen. Ik beloof niet dat ik er iets mee doe, maar ik neem alle verzoekjes serieus!

Groetjes, Marloes

Besteed jij aandacht aan je onderrug tijdens het trainen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Sandra 1 jaargeleden

    Super video. De meeste oefeningen doen wij ook bij pilates (2xpw) en bij strechting (1xpw).
    Fijne feestdagen Marloes en Sven

    Reageer
  2. Vera 1 jaargeleden

    Deze ga ik morgen heerlijk doen! Ben benieuwd…Ik heb een lichte scoliose, dus ik doe altijd na een workout oefeningen voor mijn rug. Als onderhoud en daarmee kom ik prima uit de voeten. Deze video Is dan een heerlijke aanvulling voor na een workout. Ben benieuwd!
    Eerst kerstviering met de kids op school en daarna met collega’s, dus ik kan morgen wel een workout gebruiken! ?

    Reageer
  3. Phaedra 1 jaargeleden

    Deze ga ik zeker vaker doen, want ik merk dat ik bij andere oefeningen snel last krijg van mijn rug. Bedankt! Mijn favoriete sport is zemmen, en daarnaast loop ik graag en doe ik jouw thuisworkouts. 🙂

    Reageer
  4. G 1 jaargeleden

    Fijne workout zo, met die rekoefeningen ertussen! Deze ga ik zeker vaker doen!!

    Reageer
  5. Willemijn 11 maandengeleden

    Hoi Marloes,

    Ik ben dapper begonnen aan wat beginnerworkouts. Mijn conditie en spierkracht is schrikbarend slecht.
    Heb je ook wat oefeningen of een workout voor het trainen van de bovenrug/nek? Ik heb regelmatig last van mijn nek en bovenrug (heb wel wat basic tips van fysio) en zou die spieren daar graag wat versterken.
    Bedankt vast!!

    Reageer
    • Marloes 11 maandengeleden

      Ja er staat een workout van rond 10 minuten op mn kanaal (gemiddeld niveau) die je makkelijk lichter kunt maken!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: