Beginners Workouts

Onderrug Trainen – Workout voor Versterken en Losmaken

Door

Vandaag op heel veel verzoek een video met daarin een workout voor de onderrug. Dit is een spiergroep die heel vaak vergeten wordt. We trainen vaak enthousiast onze buikspieren, maar vergeten de onderrug. Het komt regelmatig voor dat mensen rugklachten krijgen door een te zwakke onderrug. Daar gaan we met deze video aan werken!

Ik pak het een beetje anders aan dan anders. Je onderrug trainen moet namelijk naar mijn idee voorzichtig gebeuren. We doen de oefeningen rustiger dan normaal en ik combineer met oefeningen die de rug rekken en losmaken. Ik doe dit omdat ik verwacht dat veel mensen deze video gaan doen omdat ze een zwakke rug hebben. Keihard trainen vind ik dan geen goed idee. We nemen dus wat meer tijd en ik besteed extra aandacht aan de houding.

Je hebt alleen een matje nodig. Doe vooraf even een korte warming up. Als je al klachten of blessures hebt, overleg dan even met je arts of therapeut of je deze oefeningen kunt gaan doen. Ik geef deze disclaimer ook nog een keer in de video. Als je direct wilt starten met de workout, skip dan naar 1:40min.

Ik hoop dat je iets hebt gehad aan deze workout video. Ik ben heel benieuwd hoe jullie deze ‘andere’ manier van training en coaching hebben ervaren.

Het is dus heel belangrijk om de oefeningen aan te passen aan jouw eigen kunnen. Doe minder als het teveel is en doe meer als je het gevoel hebt dat dat kan! Zet de video gewoon op pauze en doe wat extra herhalingen.

Geef natuurlijk ook even antwoord op de videovraag ;). Als jij een verzoekje hebt voor een volgende video, dan vind ik dat altijd leuk om te horen. Ik beloof niet dat ik er iets mee doe, maar ik neem alle verzoekjes serieus!

Groetjes, Marloes

Besteed jij aandacht aan je onderrug tijdens het trainen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (15)
  1. Sandra 5 jaargeleden

    Super video. De meeste oefeningen doen wij ook bij pilates (2xpw) en bij strechting (1xpw).
    Fijne feestdagen Marloes en Sven

    Reageer
  2. Vera 5 jaargeleden

    Deze ga ik morgen heerlijk doen! Ben benieuwd…Ik heb een lichte scoliose, dus ik doe altijd na een workout oefeningen voor mijn rug. Als onderhoud en daarmee kom ik prima uit de voeten. Deze video Is dan een heerlijke aanvulling voor na een workout. Ben benieuwd!
    Eerst kerstviering met de kids op school en daarna met collega’s, dus ik kan morgen wel een workout gebruiken! ?

    Reageer
  3. Phaedra 5 jaargeleden

    Deze ga ik zeker vaker doen, want ik merk dat ik bij andere oefeningen snel last krijg van mijn rug. Bedankt! Mijn favoriete sport is zemmen, en daarnaast loop ik graag en doe ik jouw thuisworkouts. 🙂

    Reageer
  4. G 5 jaargeleden

    Fijne workout zo, met die rekoefeningen ertussen! Deze ga ik zeker vaker doen!!

    Reageer
  5. Willemijn 5 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Ik ben dapper begonnen aan wat beginnerworkouts. Mijn conditie en spierkracht is schrikbarend slecht.
    Heb je ook wat oefeningen of een workout voor het trainen van de bovenrug/nek? Ik heb regelmatig last van mijn nek en bovenrug (heb wel wat basic tips van fysio) en zou die spieren daar graag wat versterken.
    Bedankt vast!!

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Ja er staat een workout van rond 10 minuten op mn kanaal (gemiddeld niveau) die je makkelijk lichter kunt maken!

      Reageer
  6. Rianne 3 jaargeleden

    Deze vandaag na een andere work out gedaan. Deze voel ik zeker. Mijn sport is paardrijden ook bij deze sport heb je goede spieren nodig in je rug.

    Reageer
  7. Rianne 2 jaargeleden

    In een van je workouts vertel je dat je graag een poes wil. Ik heb er twee waarvan er een denkt dat hij mee moet sporten. Dat is best lastig hij gaat heel dichtbij liggen op mijn matje en hij vangt steeds mijn handen als ik deze omhoog moet doen. Ik moet dan wel lachten maar het is minder handig voor de oefening.

    Reageer
  8. A.m 2 jaargeleden

    Super workout, ook je buikspierkwartier. Dankjewel!

    Reageer
  9. Tineke 2 jaargeleden

    Super dit. Ik voelde mijn spieren goed. Mijn sport staat op een laag pitje. Doe nu veel thuis workouts. Was altijd gek op hardlopen / joggen. Maar nu wandel ik veel.

    Reageer
  10. rheza 2 jaargeleden

    war heerlijk om elke dag 1 van je work outs te doen. meestal doe ik slechts een kwartier van elke work out, maar dat bijna 7 dagen in de week, geeft enorm voldaan gevoel.
    Super bedankt
    Rheza

    Reageer
  11. Christel 2 jaargeleden

    Hey Marloes,

    Superfijne oefeningen, dankjewel. Ik had last van mijn onderrug door zware avonddienst te doen
    en nu voelt mijn lichaam lekker warm en ontspannen.
    Mijn favoriete sport is wandelen.
    Liefs

    Reageer
  12. Thea 2 jaargeleden

    Hallo Marloes,
    Heerlijke workout, precies wat ik nodig heb voor het versterken van m’n onderrug, die toch wel gevoelig is.
    Ik ga ‘m zeker vaker doen. Zeker nu de sportscholen weer dicht zijn.
    Mijn favoriete sport is LAW wandelen. Ook volleybal ik al jaren en doe dat (nog steeds !) graag( nu dus ff niet 🙁
    groet Thea

    Reageer
  13. victor 1 jaargeleden

    mijn favoriete sport is biathlon.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.