wrap met bonen vega
Gezonde producten Voeding

Zijn peulvruchten gezond? Hoe vaak eet jij ze?

Door

Bij deze wil ik mijn oprechte excuses aanbieden aan alle peulvruchten ter wereld. In de 7 jaar dat ik blogposts schrijf, heb ik namelijk nog nooit een artikel aan hen gewijd! Sorry, want jullie verdienen zo veel beter. Bij deze wil ik het goed maken en aandacht besteden aan de kracht van linzen, kikkererwten, bruine bonen en de rest van hun familie. Waarom? Dat zal ik je hieronder uitleggen.

Wat zijn peulvruchten

Peulvruchten zijn letterlijk ‘vruchten die in een peul zitten’, oftewel witte bonen, bruine bonen, kapucijners, linzen, kikkererwten, limabonen, sojabonen en kidneybonen. Ik vergeet er vast nog een paar, maar dit zijn peulvruchten die in Nederland het meest gegeten worden.

Wist je dat doperwten officieel niet tot peulvruchten gerekend worden, omdat ze qua voedingswaarden meer lijken op groenten? En dat pinda’s eigenlijk peulvruchten zijn, maar we ze qua voedingswaarden rekenen als noten!?

Zijn peulvruchten gezond?

Ja! Peulvruchten passen perfect binnen een gezonde leefstijl. Ze bevatten namelijk relatief veel eiwit en voedingsvezels. Daarnaast bevatten ze verschillende B-vitamines, calcium en ijzer. Ontzettend voedzaam zijn ze dus en daarnaast geven ze snel en lang een verzadigingsgevoel. Naar mijn idee ruim voldoende redenen om ze toe te voegen aan je weekmenu!

Qua voedingswaarden zijn er overeenkomsten tussen peulvruchten en vlees. Vegetariërs en veganisten nemen daarom graag peulvruchten als vleesvervanger. Belangrijk om je te realiseren, is dat ze niet compleet volwaardig zijn als vervanger van vlees. Ze bevatten namelijk geen vitamine B12. Ook neemt ons lichaam plantaardig eiwit minder goed op dan dierlijk eiwit. Als je echter gedurende de week verschillende vleesvervangers afwisselt, dan hoef je je nergens zorgen om te maken.

Het advies rondom peulvruchten

De gezondheidsraad raadt aan om wekelijks peulvruchten te eten. Als portie zou ik zo’n 100g per persoon aanraden. In plaats van normale peulvruchten kun je ook tofu of tempeh eten. Dit zijn bewerkte vormen van peulvruchten. Deze zijn vrij neutraal van smaak, met verschillende kruiden kun je ze ontzettend lekker maken!

Curry met kikkererwten

Welke peulvruchten kies ik?

Alle soorten peulvruchten zijn goed om te gebruiken. Let alleen wel even op hoe ze verwerkt zijn. Gedroogde peulvruchten zijn gezond, maar de bereiding ervan kost veel tijd. Peulvruchten in blik bevatten vaak zout en/of andere toevoegingen. Persoonlijk wordt ik ontzettend blij van de peulvruchten in blik van het Albert Heijn huismerk. Deze zijn namelijk goedkoop en ze bevatten sinds kort geen extra zout meer! Bovendien kun je ze zo uit blik gebruiken. Even opwarmen kan natuurlijk ook als je dat wilt.

Hoe ik graag mijn peulvruchten eet

Als je me al langer volgt, dan weet je dat ik makkelijk kom aan mijn wekelijkse portie peulvruchten. Ik eet zelfs vaak nog wat meer. Ik gebruik ze bijvoorbeeld op de volgende manieren:

Mijn conclusie

Een dikke yay voor peulvruchten als je het mij vraagt. Ze zijn voedzaam, vullend, super veelzijdig en ik vind ze lekker! Zitten er dan helemaal geen nadelen aan? Jawel…je kunt er flink winderig van worden #oepsie. Zeker mensen met prikkelbare darmen kunnen peulvruchten soms niet zo goed verdragen. Gelukkig heb ik hier zelf niet super veel last van :). In principe kan deze winderigheid geen kwaad, maar het kan uiteraard wel flink vervelend zijn.

Groetjes, Marloes

Eet jij vaak peulvruchten? Welke zijn je favoriet?

Bronnen: Gezondheidsraad, voedingscentrum

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Sandra UA 2 wekengeleden

    Ja, lekkere linzencurry, of chilli met kidneybonen, witte bonen met groentes uit de oven 😀 En natuurlijk zelf hummus van kikkererwten maken ! Of door de salade. Ik heb gelukkig geen last van extra gas als ik bonen eet maar ik heb al vrij lang mijn darmen ‘getrained’ met veel voedingsvezels & bonen dus ze zijn wel wat gewend ЖD

    Reageer
  2. Karyn 2 wekengeleden

    Hoi Marloes ook voor mij een dikke yay voor peulvruchten ik ben er gék op als kind at ik geroosterd brood met witte bonen in tomatensaus en dan gooide ik er nog aan allerlei kruiden door en er ging dan ook wel eens een gebakken of geposheerd eitje 😋 en curry’s yesss ook een favoriet onderdeel jummie ikzelf heb minder last van winderigheid maar daarentegen manlief??? Poeh daar zal ik maar niets meer over zeggen 🙈

    Reageer
  3. Francine 2 wekengeleden

    Hier ook een dikke yay!
    Wij eten ook meermaals per week peulvruchten. Mexicaanse (vega) bonenschotel, Indiase linzensoep, maar uiteindelijk zijn kikkererwten wel mijn favoriet 🙂 Vooral in een curry. Mijn mans favoriet is gemarineerde tempeh, wanneer ik Indonesisch kook. Ook mijn dochtertje van 1,5jr is dol op peulvruchten <3

    Reageer
  4. Aude 2 wekengeleden

    Niet alleen voor mensen met PDS, ook voor mensen met maagproblemen zijn peulvruchten helaas niet zo’n goeie optie! Ik moet een maagvriendelijk dieet volgen en peulvruchten horen daar helaas niet bij. Ik heb het er best moeilijk mee dat ik zulke gezonde dingen niet mag en kan eten! Misschien is er een andere manier om hun goeie voedingsstoffen binnen te krijgen, bijvoorbeeld door ze te pureren tot hummus?

    Reageer
    • Silke 1 weekgeleden

      Ze pureren tot hummus zal niet helpen als je kikkererwten uit blik koopt. Zelf je kikkererwten/ bonen weken, goed spoelen en koken zal wel helpen. Het zijn niet de peulvruchten zelf die voor maagklachten zorgen, enkel de varianten in blik.

      Reageer
  5. Meaghan 2 wekengeleden

    Zelf eet ik echt super veel peulvruchten, aangezien ik voor het grootste gedeelte plantaardig eet. Ik eet minstens 5 tot 6 keer per week wel peulvruchten, het zij in een gerecht of in tofu. Ik vind het zo lekker en ik weet ook dat het noodzakelijk is in mijn leefstijl! Mijn favorieten zijn linzen, maar ook kidney- en zwarte bonen en edamame!

    Reageer
  6. Silke 1 weekgeleden

    Ik ben dol op peulvruchten en eet ze bijna dagelijks.

    Wel wil ik nog enkele punten toevoegen.
    – de porties in dit artiekel zijn voor gekookte bonen, niet voor de gedroogde variant.

    – het is een misverstand dat bonen winderigheid veroorzaken. Dit geld enkel voor bonen uit blik, het ligt niet aan de bonen zelf! Persoonlijk koop ik gedroogde bonen (wat veel goedkoper is dan de varianten in blik) en week en kook ik ze zelf. Lijkt veel werk, maar laten weken terwijl je slaapt en laten koken tijdens het huis schoonmaken en het kost je helemaal geen extra tijd. Hierna vries ik ze in porties in waarvoor ik siliconen cakevormpjes gebruik. Door dit te doen zal je helemaal geen last van winderigheid hebben.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: