My/Your day in food Voeding

Your day in food #8

Door

yourdayinfood1

Door Daniella- Vandaag hebben we een nieuwe Your day in food! We hebben Marion gevraagd om haar voedingspatroon drie dagen voor ons bij te houden. In het artikel geef ik haar een persoonlijk voedingsadvies. Zijn jullie al benieuwd geworden? Lees dan gauw verder!

Persoonlijke gegevens
Naam:  Marion, ben moeder van 2 pubers en werk mee in de zaak van mijn man. Onze werkplaats en het kantoor zijn aan huis.
Leeftijd: 44 jaar
Lengte: 169 cm
Sportactiviteit: Ik sport 3x per week; ik doe 20 minuten intervaltraining op de loopband (met helling) en daarna een rondje krachtapparaten en/of 1 van jouw YouTube workouts. In de regel ben ik zo’n 45 tot 60 minuten aan het bewegen tijdens een sportschoolbezoek.
Ben je tevreden met je gewicht?: Ik weeg nu 90 kilo, in september 2012 was dat nog 105kg. Bij de laatste weging was mijn vetpercentage 43,6%. Gedurende een jaar ben ik 15 kilo (was 17…) afgevallen (door gezonder en minder te gaan eten), maar daar ben ik nog niet tevreden mee.Met name mijn vetpercentage verlagen is niet zo makkelijk als het lijkt. Ook houd ik veel vocht vast, wat het meten van vet via zo’n speciale weegschaal sterk beïnvloed. Mijn doel is om mijn vetpercentage drastisch omlaag te brengen. Ten eerste omdat het mij gezonder maakt en ten tweede omdat ik dan tevredener kan zijn met mijn lichaam. Ik heb hier geen strikte termijn voor, maar binnen een jaar of 2 moet dat toch wel gelukt zijn.

Voedingsdagboek
Dag 1
Ontbijt: Een schaaltje magere kwart (ca. 125ml) met twee eetlepels zelfgemaakte granola (ja, ja, van jouw site; heerlijk!) en een koffie verkeerd met magere melk.
Tussendoor: Eenzelfde schaaltje kwark met granola zoals om 08.00uur, een koffie verkeerd met magere melk en een banaan.
Lunch: 1 speltboterham met rookvlees en 1 met Milner komijnenkaas 30+
Tussendoor: 1 speltboterham met appelstroop (de ‘goeie’)
Avondmaaltijd: gekookte aardappelen, sperziebonen en een gepaneerde schnitzel (die laatste heb ik niet helemaal op).
Tussendoor: 1 glas Sterrenmuntthee en 1 Quaker havermoutkoek
Tussendoor heb ik 5 flesjes van 500ml water gedronken.
Activiteiten van vandaag: gewerkt en gesport. Na het sporten een automaten cappuccino gedronken.

yourdayinfood1

Dag 2
Ontbijt: 1 volkoren beschuit met een halve plak Milner komijnenkaas 30+ en 1 volkoren beschuit met appelstroop. Ik dronk er een koffie verkeerd met magere melk bij.
Tussendoor: een koffie verkeerd
Lunch: 1 speltboterham met rookvlees (op de foto nog voor iets meer dan de helft, vergat er bijna een foto van te maken haha), een halve speltboterham met Milner komijn 30+, een halve speltboterham met krabsalade en een volkoren beschuit met appelstroop.
Tussendoor: 1 banaan, 1 volkorenbeschuit met appelstroop
Avondmaaltijd: Hollands pannetje; Lassie rijst vezelrijk, prei, champignons, kipfilet en saus uit het pakje.
Tussendoor: 1 latte macchiato met magere melk en een mini brosje, 125ml magere yoghurt met 1 eetlepel granola
Activiteiten van vandaag: hele dag gewerkt

yourdayinfood2

Dag 3
Ontbijt: 1 volkoren beschuit met appelstroop en 1 met een halve plak Milner komijn 30+. Ik dronk er een koffie verkeerd met magere melk bij.
Tussendoor: 125ml magere kwark met 1 eetlepel granola en een halve banaan
Lunch: een tosti van 2 speltboterhammen met 1 plak 48+ kaas en 1 plak achterham en 1 speltboterham met runderrookvlees (lichtgezouten), rucola en peterselie.
Tussendoor: schaaltje ananasstukjes, de andere halve banaan (niet op de foto want zag er niet meer uit) en een koffie verkeerd met magere melk
Avondmaaltijd: 1 portie friet met een Brabantse rundvleeskroket (van die laatste had ik een foto, maar ik zag vanmorgen dat die erg wazig was dus heb hem er niet bijgedaan) en een lepel fritessaus
Tussendoor: een latte macchiato van magere melk en een Quaker havermoutkoek
Over de hele dag dronk ik 5 flesjes water.
Activiteiten van vandaag: gesport (ook de workout van de challenge gedaan én de stretch video …pffff spierpijn!!) en een automaten cappuccino gedronken

yourdayinfood3

Reactie van Daniella
Marion, ik vind het super knap dat je zelfstandig 15 kilo bent afgevallen! Ik begrijp dat je graag tips zou willen krijgen om het vetpercentage naar beneden te krijgen. Je BMI zit momenteel op 31.5 en zou rond de 20-25 mogen zitten. Nu zou ik in jouw geval niet teveel streven naar een gewicht van bijvoorbeeld 70 kilo, maar kijken naar wat voor jou de voornaamste reden is waarom je graag wilt afvallen. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat je graag strakker in je vel wilt zitten of je graag mooier wilt voelen. Iedere kilo die je verder nog afvalt is alleen maar heel mooi meegenomen!

Gewicht wil niet altijd wat zeggen over de gezondheid van een persoon, doordat je al veel bent afgevallen heb je al een enorme gezondheidswinst behaald! We zien in de praktijk vaker cliënten waarbij het gewichtsverlies een periode niet door wil zetten.

Momenteel maak je gebruik van de automaten cappucino’s, de melk of melkpoeder dat in de apparaten wordt toegevoegd, bevat veel verzadigde vetten. Verzadigde vetten verhogen het cholesterol gehalte en worden gemakkelijk opgeslagen in het lichaam. Hierbij raad ik je aan om magere melk door de koffie te doen, in een paar gevallen deed je dit al. Heel goed!

Voor de rest van de voeding maak je al hele verstandige keuzes, je maakt gebruik van speltboterhammen, volkoren boterhammen of volkoren beschuit, super! Hier kan ik niets op aan merken. Voor de vochtbehoefte ligt de aanbeveling rond de 2 liter, per persoon verschilt de behoefte echter nog wel eens. Als ik jouw patroon bekijk, dan kom je al snel op 4 liter vocht per dag. Je mag namelijk thee en koffie ook gewoon als vocht zien. Drink geen liter water achter elkaar, maar probeer de flesjes water over de dag te verspreiden. 4 liter drinken kan geen kwaad, maar het is ook niet echt nodig als je niet heel veel sport of zweet.

De aanbeveling van fruit ligt op 2 stuks fruit per dag, hieraan voldoe je en je krijgt dus voldoende vitamine C binnen. Ook van andere vitamines en mineralen kan ik geen tekorten bespeuren, je doet het gewoon heel goed! Het enige puntje is dat je ontbijt vrij klein is, hierdoor krijg je al snel weer trek. Misschien zou je eens kunnen proberen om je ontbijt flink wat groter te maken (2x zo groot bijvoorbeeld) en dan tussendoor niet te nemen. Dit zou mogelijk je vetverbranding wat kunnen stimuleren, al kan ik niets garanderen ;-).

Verder kan ik in het voedingspatroon geen opvallende voedingsmiddelen vinden, die ervoor zouden zorgen dat je niet zou afvallen. Met het patroon dat je deze dagen hebt gegeten, zou je gewoon moeten kunnen afvallen! Vaak zou snoepen nog een oorzaak kunnen zijn, maar dat kan ik niet terug vinden in jouw patroon. Het kan soms zijn dat gewichtsverlies tijdelijk even stopt en dan ineens toch weer door gaat. Ik raad je aan dit patroon door te zetten, want het gaat ontzettend goed! Ook de hoeveelheid beweging is keurig. Je zou kunnen proberen om vaker de fiets te pakken of een kwartiertje te gaan wandelen, dit kan de stofwisseling stimuleren.

Ik snap dat mijn advies niet helemaal is wat je gehoopt had, maar je doet het echt goed zo!! Houd vol en blijf lekker gezond eten. Ik denk dat je vetpercentage op een gegeven moment echt wel weer gaat dalen.

Wil jij dat ik jouw voeding ook beoordeel?
Laat dan hieronder een reactie achter waarin je aan geeft dat je graag wilt meedoen. Ik zal willekeurig één van jullie uitkiezen en dit als antwoord op de reactie neerzetten. Ook stuur ik je een mail. Als je niet zo gezond eet, kun je natuurlijk ook mee doen! Ik probeer mijn tips altijd haalbaar te houden voor jou. Eventueel kun je gewoon onder een andere naam meedoen, zo blijf je anoniem. Het zou ook leuk zijn om eens het voedingspatroon van een mannelijke volger te zien! Tot nu toe hebben enkel vrouwen meegedaan.

Wat vind jij van het patroon van Marion? Wil jij ook een keer meedoen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (29)
  1. Marije 8 jaargeleden

    Wat een leuk en leerzaam artikel weer zeg!
    Maar, wat me opviel was het volgende stukje: ‘ Het enige puntje is dat je ontbijt vrij klein is, hierdoor krijg je al snel weer trek. Misschien zou je eens kunnen proberen om je ontbijt flink wat groter te maken (2x zo groot bijvoorbeeld) en dan tussendoor niet te nemen. Dit zou mogelijk je vetverbranding wat kunnen stimuleren, al kan ik niets garanderen ;-).’

    Je zegt hier, om de vetverbranding te versnellen, om tussendoor niets te nemen. Als reden geef je aan dat je dan wel een groot ontbijt moet nemen. Maar ik volg dit niet helemaal. Mij is juist altijd geleerd door juist over de hele dag kleine porties te snacken (om de 2 of 3 uur) en zo je vetverbranding en stofwisseling op gang te houden…

    Reageer
    • Daniella van Dijk 8 jaargeleden

      Marije, bedankt voor je reactie! De theorie dat je bijvoorbeeld 6 keer per dag iets zo moeten eten om de stofwisseling op gang te houden is al achterhaald. http://www.bodyrecomposition.com/research-review/meal-frequency-and-energy-balance-research-review.html
      Ik denk wat je bedoeld te zeggen is, dat het belangrijk is om je bloedglucosespiegel geleidelijk te laten blijven. De bloedglucosespiegel is normaal rond de 3, wanneer iemand een product met koolhydraten neemt (zetmeel of suiker) is het zo dat de bloedglucosespiegel in het bloed begint te stijgen, nu ligt het eraan of je langzame suikers neemt of snelle suikers. Het verschil in suikers zorgt er namelijk voor dat de langzame suikers een langer verzadigd gevoel geven en de snelle suikers weer een snelle behoefte geven aan zoet. Wanneer je bijvoorbeeld klein ontbijt, krijg je snel de behoefte om tussen het ontbijt en lunch weer gauw een maaltijd te nuttigen of bijvoorbeeld een snack. Wanneer je bijvoorbeeld niets zou nemen wanneer je wel trek krijgt, geeft het lichaam een signaal af dat je zou moeten eten. Wanneer je dit niet zou doen gaat de lichaam uit de vetreserves het vet verbranden om toch aan energie te komen. In het geval van Marion is het belangrijk om aan de hoofdmaaltijden genoeg voldoening te krijgen. Hierdoor zal Marion over de gedurende dag minder snel trek krijgen en kan het lichaam de gehele dag bezig met het verbranden van ‘langzame suikers’. Eiwitten worden in het lichaam gelijk aangevallen en daardoor ook gelijk verbrand en kunnen niet worden opgeslagen, hierbij heeft het geen invloed op het bloedglucosespiegel. Ik hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb;)
      Echter voor personen met een prikkel baar darm syndroom en prikkelbare darmen zou ik het niet aanraden om bijvoorbeeld drie hoofdmaaltijden te nemen, maar is het belangrijk om de stoelgang op gang te houden om obstipatie te voorkomen.

      groetjes, daniella

      Reageer
  2. marjolein 8 jaargeleden

    Leuk om te lezen weer!! Ik was even nieuwsgierig hoe de quaker havermoutkoeken/repen zijn. Dat zijn die uit de reclame toch? Zitten er veel kunstmatige toevoegingen in? Ik ben er nl nog niet aan toe gekomen om ze in de winkel te bekijken. 🙂

    Reageer
    • Marion 8 jaargeleden

      Hallo Marjolein, die havermoutkoeken zijn zeker niet ‘clean’ en bevatten ook suikers (ongeveer 1 vijfde van de koolhydraten). Maar ze smaken heerlijk! Vooral de golden syrup vind ik erg smakelijk!

      Reageer
      • Daniella van Dijk 8 jaargeleden

        Marion, nog een tip! Vervang de reep savonds door een schaaltje magere yoghurt;)

        Reageer
  3. Marion 8 jaargeleden

    Dank je wel Daniella! Ik ga de tip over het ontbijt eens uitproberen, wie weet snapt mijn lichaam dan de bedoeling! Enne, ik drink alleen maar magere melk in mijn koffie, behalve die drie bakjes in de week bij de sportschool 🙂
    Ik ben in ieder geval heel blij te lezen dat ik eigenlijk niet zo veel verkeerd doe! Alleen mijn lichaam werkt niet mee haha! Misschien heeft het ermee te maken dat ik aan het begin van de overgang sta? Inmiddels is dit voedingspatroon mijn levensstijl geworden, dus voor in het oude patroon terugvallen ben ik niet (meer) bang.
    Nogmaals; dank je wel dat ik mee mocht doen!

    Reageer
    • Daniella van Dijk 8 jaargeleden

      Marion, bedankt voor je reactie! je bent echt al super goed bezig en hebt je voedingspatroon ook netjes aangepast! ik was blij om te zien dat je ook een bordje patat hebt genomen, want om af en toe even je geniet momentje te pakken is heel erg belangrijk! bij de reactie van Marije heb ik uitgelegd hoe het proces precies in zijn werking gaat, ik hoop dat je hier wat aan hebt;)
      Vrouwen in de overgang hebben wel eerder de behoefte aan veel eten en zoete trek, maar dat zie ik in jouw voedingspatroon niet terug. Nu weet ik niet precies hoe het met de stofwisseling zit, dat antwoord blijf je mij verschuldigd;)
      We vonden het erg fijn dat we jouw voedingspatroon mochten beoordelen, fijne avond!

      groetjes, Daniella

      Reageer
  4. Nicky 8 jaargeleden

    Ik zou graag meedoen met your day in food omdat ik niet helemaal weet of mijn voedselpatroon geschikt voor mij is.

    Reageer
    • Daniella van Dijk 8 jaargeleden

      Dat geeft niets! Het is ook goed om verschillende voedingspatronen met elkaar te vergelijken, in de zoekbalk kun je bijvoorbeeld ‘Your day in food’ in typen en kun je de andere zeven versies terug lezen;)

      Reageer
  5. Lianne 8 jaargeleden

    Hebben jullie ook instagram Daniella/Marloes, lijkt me leuk om een Optimavita instagram te hebben, zodat wij, de lezers daar ook inspiratie vandaan kunnen halen.
    Graag zou ik ook eens mee willen doen met Your day in food, om te kijken of het een beetje gezond is wat ik eet. 🙂

    Reageer
    • Daniella van Dijk 8 jaargeleden

      Lianne, dat hebben we nog niet maar lijkt ons wel een heel goed idee;) we houden jullie op de hoogte!
      Volgende week zullen we weer een kandidate uitkiezen!

      Groetjes, Daniella

      Reageer
  6. EL 8 jaargeleden

    Ik ben sinds 3 weken begonnen met weer erg gezond te leven., maar ben bang dat ik voedingsstoffen tekort kom. Ik hou nu al bij wat ik eet, maar ik durf zo niet te bepalen of het voldoende is dus zou daar graag advies over willen! Dus ook ik zou graag advies wllen:)

    Reageer
  7. Pascale 8 jaargeleden

    Moet ze niet meer gevarieerd eten i.p.v. elke ochtend/middag hetzelfde beleg?
    Ik ben nu sinds maandag gezond en gevarieerd aan het eten, ik heb jullie havermoutcakeje gemaakt maandag en ga straks jullie Mugcake maken als lunch 🙂 Ik ben echt super benieuwd.

    Reageer
    • Daniella van Dijk 8 jaargeleden

      Pascale, het is belangrijk dat Marion bijvoorbeeld de magere keuzes maakt in het beleg. Dit gaat prima, variëren mag altijd maar dat is ieder zijn eigen keuze. Het voedingspatroon is drie dagen bij gehouden en wil niet zeggen dat het altijd het ontbijt/lunch van Marion is. Daarbij maakt Marion de goede keuzes door te kiezen voor volkoren of spelt. Hierdoor krijg je een langer verzadigd gevoel door de vezels in het tarwe. Super om te horen dat je de MUG cake hebt uitgeprobeerd en het havermoutcakeje. Hoe vond je ze?

      Groetjes, Daniella

      Reageer
  8. Samantha 8 jaargeleden

    Inderdaad mooi gevarieerd Marion! Kan me voorstellen dat dit voedingspatroon perfect vol te houden is en wauw 15kg eraf! Knap hoor!

    Ik zou mezelf ook graag aanmelden voor my day in food 🙂 Zou graag horen, waar er nog winst te behalen is.

    Groetjes,

    Samantha

    Reageer
    • Daniella van Dijk 8 jaargeleden

      Samantha, het is zeker heel erg knap om al 15 kilo te verliezen zelfstandig! Volgende week kiezen we weer iemand uit, houd dit artikel goed in de gaten.

      Groetjes, Daniella

      Reageer
  9. Marjolein 8 jaargeleden

    Wauw, dit eetpatroon ziet er best gezond uit 🙂 Ik zou ook wel een keer willen meedoen. Ik heb denk ik een totáál ander eet-ritme, aangezien ik gewoon naar school moet (oké, dat wordt minder nu we richting de examens gaan), en een behoorlijke vreetzak ben…

    Reageer
    • Daniella van Dijk 8 jaargeleden

      Hoi Marjolein, we hebben verschillende studentes gezien bij de ‘Your day in food’, als je een indruk van de voedingspatronen wilt krijgen en de adviezen verwijs ik je door naar de zoekbalk en ‘Your day in food’ in te toetsen. Hierbij krijg je nog zeven andere adviezen. Misschien komt jouw patroon overeen de andere kandidaten.

      Groetjes, Daniella

      Reageer
  10. Lilian 8 jaargeleden

    Leuk artikel is dit toch.
    Ik zou ook graag eens mee doen.

    Reageer
    • Daniella van Dijk 8 jaargeleden

      We kiezen volgende week de nieuwe kandidaat uit, houd het artikel goed in de gaten;)

      Reageer
    • Daniella van Dijk 8 jaargeleden

      Lilian, wij hebben jou uitgekozen voor de volgende ‘your day in food’. Hierbij vragen we van jou om drie dagen jouw voeding en drinken bij te houden. We sturen je ook nog even een privé berichtje via de email.

      Groetjes,
      Daniella en Marloes

      Reageer
  11. Diedeke 8 jaargeleden

    Leuk om te lezen! IK leer er altijd weer veel van! Ik zou het ook nog steeds heel leuk vinden:)

    Reageer
  12. Charlotte 8 jaargeleden

    Ik doe ook graag mee! 🙂

    Reageer
  13. Charelle 8 jaargeleden

    Erg leuk om een kijkje te nemen in het eetschema van iemand en er een reactie van een diëtiste erop te lezen! Ik zou het zelf ook ontzettend leuk vinden om een keer mee te doen 🙂

    Reageer
  14. Pascale 8 jaargeleden

    Ja het Havermoutcakeje was gelukt, bij de mugcake was ik uit snelle enthousiasme van het maken en de honger die ik had de melk vergeten dus was wat droog maar ga hem deze week opnieuw maken 🙂
    Ik zou het erg leuk vinden om mee te doen met dit concept.
    Ik ben 21 jaar, Nu 25 kilo afgevallen en op de gezonde toer.
    Gr. Pascale

    Reageer
  15. amber 7 jaargeleden

    Hoi! Marion zegt dat ze veel vocht vasthoudt. Dit heb ik ook heel makkelijk, en wat voor mij dan werkt is om zoveel mogelijk zout-bevattende voedingsmiddelen te schrappen. Ik zie dat ze dagelijks runderrookvlees en kaas eet, wat erg veel zout bevat. Ook bereide voedingsmiddelen (saus uit het pakje, rundervleeskroket, gepaneerde schnitzel) bevatten erg toegevoegd zout en natrium en kan ze beter vervangen door zelfgemaakte yoghurtdressing en pure biefstuk of kipfilet, lijkt me.

    Reageer
  16. Wendy 5 jaargeleden

    Super knap inderdaad ik ben benieuwd hoe het nu met haar gaat eigenlijk, want zij was al zeer goed bezig. en ik eet vaak wel juist om de twee á drie uur omdat ik anders (nog) meer de neiging krijg om te snaaien en omdat ik door de drukte anders juist vergeet voldoende te eten en dan grumpy wordt en/of hoofdpijn krijg.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.