your day in food
My/Your day in food Voeding

Your day in food #48 – Eva eet veel!

Door

Iedereen is anders, er is dus geen enkel eetpatroon dat voor iedereen werkt. Sommige mensen moeten meer eten dan anderen, om verschillende redenen. Eva is zo iemand die VEEL eet. Ze wil dat graag met ons delen in haar eetdagboek, dat ze drie dagen heeft bijgehouden. Ik geef mijn feedback! Wil je ook eens meedoen? Kijk dan onderaan dit artikel.

Persoonlijke gegevens

Naam: Eva

Leeftijd: 28 jaar

Lengte: 1.71m

Gewicht: 59 kilo

Sportactiviteit: Ik loop 3 tot 4 keer per week hard, in totaal zo’n 50-60 kilometer. Ik volg geen schema, ik loop vooral omdat ik het leuk vind. Ik heb een fulltime kantoorbaan die mentaal veel van me vraagt, en door hard te lopen blijf ik ontspannen en in beweging. Op de dagen dat ik niet hardloop, let ik erop dat ik voldoende beweeg. Ik wandel graag, waardoor ik eigenlijk altijd wel aan de 10.000 stappen kom, maar vaak zijn het meer.

Ben je tevreden met je gewicht?: Ik ben tevreden met mijn gewicht. Ik zit lekker in mijn vel en ben energiek, al ben ik soms bang dat mijn gewicht wat aan de lage kant is. Ik ben van nature niet tenger gebouwd. Ik zou wel wat aan willen komen in spiermassa en meer definitie krijgen, maar om dat te bereiken zou ik minder moeten gaan hardlopen, en dat heb ik er niet voor over. Ik wil in elk geval niet afvallen.

Bijzonderheden: Ik eet in principe vegetarisch, maar ongeveer een keer per twee weken maak ik een uitzondering voor vis.

Ik drink vrijwel alleen water, zero limonade en verse gemberthee met citroen. Dat heb ik niet op de foto gezet. Het drankje dat ik verreweg het meeste drink is zwarte thee met een scheut halfvolle melk, op z’n Brits dus. Op die manier gaat er elke week zo’n twee liter melk doorheen.

Dit zijn drie doordeweekse dagen, waarin ik thuis werk i.v.m. Corona. Dan kies ik er bewust voor om niet te snoepen, en een gezonde basis te leggen. In het weekend heb ik meer sociale activiteiten, waarbij ik vaak meer en ongezondere dingen eet en drink.

Tot slot: Ondanks dat ik een balans heb gevonden in mijn eetpatroon, waarbij ik veel kan eten, ben ik niet iemand een hele snelle verbranding heeft of nooit over haar eten hoeft na te denken. Ik heb heel lang geworsteld met mijn eetpatroon, en ik ben vroeger veel zwaarder geweest. Op het dieptepunt woog ik bijna 30 kilo meer dan nu. Ik merk dat de ‘erfenis’ daarvan nog in mijn hoofd zit, en ik stiekem bang ben om aan te komen (en tegelijkertijd absoluut niet wil afvallen… snap je het nog?!).

Eetdagboek

Dag 1 (dinsdag)

Ontbijt (7u): Vandaag is mijn hardloopdag. Ik loop het liefst in de ochtend, voor mijn ontbijt. Voor het hardlopen eet ik een Snelle Jelle Zero en ik drink er een kop thee met melk bij.

Tussendoor (10u): Ik heb 13.5km hardgelopen, in iets minder dan 65 minuten. Ik ontbijt met 250gr magere kwark, een banaan, een nectarine, en 30gr ongebrande amandelen. Daarnaast eet ik nog een zelfgebakken pompoencake met cheesecakevulling, gebaseerd op dit recept van Zonder Fratsen. Helaas zonder de kruidnootjes, want het is zomer. Ik drink er twee koppen thee met melk bij.

Lunch (13u): Mijn lunch bestaat uit een linzensalade, die ik maak van een half blik linzen (uitgelekt ongeveer 130gr), een tomaat, een flink stuk komkommer en een halve rode paprika. Ik doe er een flinke schep cottage cheese op. Daarnaast eet ik een plak Fries roggebrood met halvarine en een gekookt ei. Deze lunch eet ik meerdere keren per week, vaak op dagen dat ik heb hardgelopen. Ik vind het lekker, het is goed voor de eiwitten en ik krijg meteen veel groente binnen. Ik varieer bijvoorbeeld met kikkererwten i.p.v. linzen, twee volkoren boterhammen met humus i.p.v. roggebrood, of een extra plak roggebrood met kaas.

Tussendoor (15u): Tussendoor eet ik een eiwitreep van Barebells. Die eet ik bijna elke dag wel. Ze zijn nogal duur, maar ik vind ze zo lekker. Ik eet ook nog een appel, en twee volkoren crackers met cottage cheese, een tomaat en een paar verse basilicumblaadjes.

Avondmaaltijd (18u): Voor het avondeten heb ik shakshuka gemaakt met daarbij een volkoren pita per persoon. In de shakshuka gaat een blik tomatenblokjes, een ui, knoflook, een hele aubergine, een hele courgette, een rode en een gele paprika en 2 eieren per persoon. Daar overheen verkruimel ik nog een hele plak (150gr) witte kaas light, en peterselie. Op de foto zie je de portie voor 2 personen, daarvan at ik dus de helft op.

Tussendoor (21.00u): Ik heb nog een uurtje gefietst, en daarna eet ik mijn favoriete avondsnack: een mix van magere kwark en Optimel appel kaneelkwark, in totaal ongeveer 250gr, met daarbij 15gr gepofte durumtarwe. En natuurlijk een kop thee met melk.

Dag 2 (woensdag)

Ontbijt (8u): Vandaag is een rustdag, en dan ontbijt ik het liefst met havermout. Mijn bakje (of zeg maar gerust: enorme bak) uit 40gr havermout, ongeveer 200gr amandelmelk, water, 30gr eiwitpoeder met vanillesmaak, een grote appel in stukjes, en wat rozijnen. Daar overheen strooi ik lekker veel kaneel.

Tussendoor (10.30u): Net als gisteren eet ik een plak pompoencake. Elke zondag bak ik zo’n soort gezonde cake, zodat mijn vriend en ik de hele week iets lekkers hebben in de ochtend, hij bij de koffie, en ik – verrassend – bij een kop zwarte thee met melk.

Lunch (12.30u): Mijn lunch bestaat uit allemaal dingen die ik nog in de vriezer had liggen. Ik eet een kom broccoli-courgettesoep en daarbij vier sneetjes ‘brood/cake’, dat ik zelf heb gebakken op basis van volkoren speltmeel en magere kwark. Ik vind het echt mega lekker! Op alle sneetjes zit cottage cheese en een tomaat in plakjes. Ik eet er nog zo’n 150gr snackworteltjes bij (een aantal worteltjes heeft de foto niet meer gehaald).

Tussendoor (15u): Mijn favoriete combinatie van middagsnacks: een Barebells eiwitreep en twee volkoren crackers met cottage cheese en tomaat.

Avondmaaltijd (18.30u): Mijn avondmaaltijd bestaat uit een salade niçoise, met daarin zo’n 200gr sperziebonen, een tomaat, een halve paprika, komkommer, rode ui, knoflook, olijven, een gekookt ei en een blikje tonijn. Ik strooi er royaal Provençaalse kruiden overheen, met een beetje balsamicoazijn als dressing. Ik eet er een volkoren pita bij die nog over was van gisteren.

Tussendoor (20.15u): Een mix van 250gr magere kwark en Optimel appel kaneelkwark, met 15gr gepofte durumtarwe. Ik eet er nog een nectarine bij. Ik drink uiteraard een kop zwarte thee met melk (en daarna nog een).

Dag 3 (donderdag)

Ontbijt (7u): Ik ga weer hardlopen, dus ik eet alvast een Snelle Jelle Zero en drink daarbij een kop zwarte thee met melk.

Tussendoor (10.30u): Ik heb een heerlijke 16km in de benen! Mijn ontbijt is hetzelfde als dinsdag: 250gr magere kwark, een banaan, een nectarine, en 30gr ongebrande amandelen. Daarnaast eet ik nog plak pompoencake. Ik drink er weer twee koppen thee met melk bij.

Lunch (13u): Ik ben vandaag alleen thuis en ik besluit een uitgebreide lunchbowl voor mezelf te maken. Mijn bord bestaat uit 60gr zilvervliesrijst, 200gr gekookte rode biet, 200gr spinazie die ik even heb gewokt, 65gr edamameboontjes, een half bakje cherrytomaten, een stuk komkommer, en een half bakje (85gr) tempeh op basis van witte bonen. Ik strooi er nog wat geroosterde pompoenpitten over.

Tussendoor (15u): Ik neem een eiwitreep en een kop verse gemberthee. Even later eet ik nog een appel.

Tussendoor (16.30u): Mijn vriend komt thuis met een doos gebakjes die over zijn van zijn werkbijeenkomst. Het zijn bites zonder geraffineerde suikers, op basis van dadels, noten en fruit. Die moeten natuurlijk geproefd worden! Ondanks dat ze gezonder zijn, zijn ze niet laag in calorieën. In een bite zit ongeveer 300kcal. We delen samen twee bites in de smaken Berry en Lime, zodat we meer kunnen proeven. Mega lekker! Daarna heb ik nog trek en eet ik twee volkoren crackers met cottage cheese, tomaat en basilicum.

Avondmaaltijd (18.30u): Het avondeten bestaat uit ongeveer 75gr volkoren penne per persoon, en een rode pastasaus op basis van passata, met ui, knoflook, aubergine, courgette, winterpeen en rode paprika. Na de foto strooi ik er nog wat geraspte kaas overheen.

Tussendoor (20.30u): Mijn avondsnack bestaat uit een mix van 250gr magere kwark en Optimel aardbeienkwark, met 15gr gepofte durumtarwe. Uiteraard drink ik nog twee koppen thee met melk.

Reactie Marloes

Wat ontzettend fijn dat je wilde meedoen Eva! Al heel lang was ik op zoek naar iemand die liet zien dat je soms veel moet eten om aan je behoefte te voldoen. Zeker als je gezonde keuzes maakt! In calorieën zit je namelijk echt niet gek hoog, zeker gezien de hoeveelheid die je sport/beweegt. Omdat je gezond eet, zijn het echter wel vrij grote hoeveelheden die je moet nemen.

Ik vind dat je er zo onwijs goed mee bezig bent! Je eet heel bewust en ontzettend afwisselend. Daardoor geef je jouw lichaam wat het nodig heeft. Ook goed dat je na een lange afstand hardlopen een rustdag neemt. Dat hebben je spieren namelijk ook echt wel nodig!

Over het algemeen is je voeding gewoon echt top! Ik snap je dubbele angst om af te vallen/aan te komen, maar ik denk dat je hier niet bang voor hoeft te zijn. Uit jouw dagboekjes maak ik op dat je ontzettend goed naar je lichaam luistert en niet bang bent om 3 of zelfs 4 tussendoortjes te nemen als het daarom vraagt. Waarschijnlijk blijf je daardoor prima op gewicht.

Groeien in spiermassa daar zou je inderdaad anders voor moeten sporten. Ik snap helemaal dat je daar niet voor gaat kiezen, omdat je nu doet wat bij je past.

Ik wil je twee kleine tips meegeven: Het is misschien een idee om een normale Snelle Jelle voor je run te nemen in plaats van een zero variant, zeker als je wel eens last hebt van je darmen (weet niet of dat bij jou zo is!?). De zero variant bevat namelijk een zoetstof waar veel darmen op reageren. Daarnaast zou ik je aanraden om elke dag 25g noten, zaden of pitten te nemen om aan je goede vetten te komen. Nu doe je het 2 van de 3 dagen, wat al super goed is! Maar als je puntjes op de i zou willen zetten, dan ligt daar een mogelijkheid. Het is ook een idee om op je visdag voor vette vis (bijv. zalm, makreel, haring, paling etc.) te kiezen en vaker avocado te nemen.

Nogmaals…dit zijn echt héle kritische dingen, omdat jouw voeding verder gewoon helemaal top is! Ga dus vooral lekker zo door. Ook top dat je in het weekend wat losser bent. Dank je wel voor het meedoen!

Wil jij dat ik jouw voeding ook beoordeel?

Laat dan hieronder een reactie achter waarin je aan geeft dat je graag wilt meedoen. Als je meedoet, is het belangrijk dat je 3 dagen fotografeert (kan gewoon met je telefoon!) wat je eet. Doe alsjeblieft alleen mee als je écht gemotiveerd bent, zodat een volgende editie niet weer 6 maanden hoeft te duren :).

Ik zal één van jullie uitkiezen en een mail sturen. Als je niet zo gezond eet, kun je natuurlijk ook mee doen! Dat vind ik juist heel leuk. Ik probeer mijn tips altijd haalbaar te houden voor jou. Eventueel kun je gewoon onder een andere naam meedoen, zodat je anoniem blijft.

Groetjes, Marloes

Lijkt het jou leuk om eens mee te doen aan ‘Your day in food’?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (18)
  1. Cleo 2 wekengeleden

    Hoi Marloes,
    Het lijkt me leuk om een keer mee te doen! Ik ben bezig met het zoeken naar balans: ik wil niet te veel bezig zijn met wat ik eet, meer intuïtief eten, maar ook wat afvallen.

    Reageer
  2. Daisy 2 wekengeleden

    Whoo wat klinkt dit allemaal heerlijk!! Die shakshuka!! Is dat volgens een recept?? Mooi om te zien dat je met zo veel gezond eten en veel beweging een mooi gewicht hebt! Goed bezig!!

    Ik hoef zelf niet mee te doen:)

    Reageer
  3. Inge 2 wekengeleden

    Ik doe graag mee! Ik probeer momenteel wat aan te komen in spiermassa en ben daarin op zoek naar wat een goed calorie-overschot is voor mij.

    Reageer
  4. Pauline 2 wekengeleden

    Hi Marloes !

    Ik zou ook super graag een keertje meedoen !
    Ik eet over het algemeen gezond maar heb soms last van prikkelbare darmen. Dus jouw tips zouden me mss kunnen helpen!

    Reageer
  5. Mandy 2 wekengeleden

    Hi Marloes!

    Al jaren lees ik dit artikel met veel plezier. Ik zou graag mee willen doen. Ik moet Glutenvrij eten, wat soms wat extra uitdaging heeft. Ben heel benieuwd welke tips je nog voor mij hebt 🙂

    Reageer
  6. Nicole Vossenberg 2 wekengeleden

    Beste Marloes,

    Ik zou heel graag een keer mee willen doen. Dankzij optimavita, alle informatie die je hier deelt, is het me gelukt om 23 kg af te vallen. Inmiddels ben ik ongeveer 1 jaar stabiel in gewicht.. maar in mijn hoofd blijft het soms lastig om niet teveel/weinig te eten in combinatie met het sporten dat ik doe. Jouw persoonlijke feedback zou me hier enorm bij kunnen helpen.

    Reageer
  7. Ingeborg 2 wekengeleden

    Hoi Marloes, ik zou ook heel graag een keer mee doen. Ik ben heel benieuwd wat je van mijn eetdagboek vindt.

    Reageer
  8. Avah 2 wekengeleden

    Hey! Het lijkt mij echt heel erg leuk om een keer mee te doen, ik ben veganist en een professioneel danser, ik dans in een balletgezelschap in Duitsland :). Met mijn actieve baan en mijn veganistisch eetpatroon is het belangrijk dat ik genoeg energie binnenkrijg, en het lijkt mij leuk om te showen wat ik allemaal naar binnen werk, haha. Het is namelijk ook best veel! xxx Avah

    Reageer
  9. Wendy 2 wekengeleden

    Graag had ik ook eens mee gedaan. Ik ben begonnen met intermittent fasting. Ik heb last gehad van eetbuien, al verschillende zaken uitgeprobeerd,maar intermittent fasting lijkt wél iets voor mij te zijn. Ik worstel nog om tijdens een vasten dag genoeg gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Ik merk dat ik vaak toch zondig omdat ik aan vasten doe en in mijn hoofd dan precies minder eet en het dus ‘mag’

    Reageer
  10. Yudit 2 wekengeleden

    Op de verpaking 04/2020
    Product nummer L82742NO11.
    Ijs 290 smooth Vanilia.
    THT?04 /2020
    Is de houdbaar datum…
    Danku

    Reageer
  11. Sanne 2 wekengeleden

    Lieve Marloes,
    Wat ontzettend leuk en inspirerend om dit te zien! Ik zal zelf ook enorm graag mee willen doen, dat lijkt mij erg leuk! Dit omdat ik net als Eva, best veel eet, maar daarbij niet zoveel sport als Eva. Mijn lichaam heeft van zichzelf gewoon erg veel nodig. Ik vind dit meestal heel fijn, maar toch is het soms ook lastig om te accepteren, omdat ik altijd meer moet eten dan wat vaak nog lekker is. Bij mij is het echt zo dat ik voor mijn gevoel teveel moet eten, om op gewicht te blijven en niet af te vallen. Inmiddels weet ik dit van mezelf, en kan ik er ook rekening mee houden. Daarnaast ben ik nog een jonge meid (Bijna 18 jaar), En lijkt het mij heel erg leuk om eens feedback van een diëtiste te krijgen op de dingen die ik eet, omdat ik daar denk er nog veel van kan leren.
    lijkt mij dus kortom ontzettend gaaf om mee te doen!
    Liefs Sanne

    Reageer
  12. Lara 1 weekgeleden

    wat een leuke rubriek!! Ik vind dit in tijdschriften ook alle superleuk!
    Zou er zelf graag ook eens aan meedoen!

    Reageer
  13. Marianne 1 weekgeleden

    Hoi Marloes, ik wil zeker ook meedoen! Ik heb soms eigenlijk geen idee als wat ik eet nu gezond is of juist niet…

    Reageer
  14. Marjolein 1 weekgeleden

    Hoi,

    Ik zou het super fijn vinden om eens mee te doen. Ik ben veel met voeding en sport bezig en hou ervan lekker en gezond te koken (en af en toe een lekkere pizza of friet te gaan eten).

    Marjolein

    Reageer
    • Cerisa 6 dagengeleden

      Hoi hoi,

      Wat heb ik lang op het volgende deel gewacht, ik vind dit een hele leuke rubriek hihi! Ik vind het heel leuk om mee te kijken wat anderen eten en ik doe er vaak ook inspiratie uit op! En die shashuka voeg ik toe aan mijn lijstje 😀 Zelf zal ik ook graag een keertje meedoen, ik werk momenteel fulltime in de bediening van een restaurant, hierdoor is mijn eetpatroon dus ook all over the place haha. Ik zou dit graag delen en hopelijk ook wat tips ontvangen over hoe ik mijn eetpatroon weer een beetje op de rails kan krijgen 🙂

      Reageer
  15. Loïs 1 weekgeleden

    Wat een leuke rubriek!

    Ik wil wel een keer mee doen hoor😃

    Reageer
  16. Demi 6 dagengeleden

    Super leuk om te lezen!!
    Ik sport zelf ook fanatiek en het is leerzaam en inspirerend om dit eetdagboek te lezen.
    Graag wil ik zelf ook meedoen!! Lijkt me leerzaam:)

    Reageer
  17. Myrthe 2 dagengeleden

    Een van mijn favoriete artikelen om te lezen. Ik zou graag een keertje meedoen! Ik doe aan topsport, gewichtheffen, en krijg vaak van mijn omgeving te horen dat ik “wel heel erg veel eet”, ben benieuwd naar jouw feedback op mijn eetdagboekje!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: