Voedingsdagboek tips
My/Your day in food Voeding

Your day in food #41 – Het Studentenleven!

Door

Het is weer hoog tijd voor een ‘Your day in food’ artikel. In deze artikelen mogen we meekijken in het voedingspatroon van een van jullie! Vandaag is het de beurt aan de 19-jarige studente Eva. Ze wil graag iets afvallen en strakker worden, maar vindt dat soms lastig in haar leven als student. Ik geef haar mijn tips. Wil je ook eens meedoen? Lees dan onderaan dit artikel.

Persoonlijke gegevens

Naam: Eva

Leeftijd: 19 jaar

Lengte: 175 cm

Gewicht: Rond de 68 kg

Sportactiviteit: Ik loop zo’n 2 à 3 keer in de week hard. Daarnaast volg ik ongeveer 1 keer per week een groepsles, die worden aangeboden door de studentensportorganisatie. Vaak is dit bodyfit, bodypump of HIIT. Op dagen dat ik niet sport probeer ik ook genoeg te bewegen, door bijvoorbeeld een stukje te fietsen of wandelen.

Ben je tevreden met je gewicht?: Op dit moment zou ik graag nog een paar kilo afvallen, om me net wat strakker en zelfverzekerder te voelen. Vooral nu na de feestdagen en vakantie probeer ik weer iets gedisciplineerder te zijn.

Ik studeer sinds dit jaar en woon op mezelf. Het studentenleven houdt voor mij in veel samen eten met anderen, wat vaak toch uitkomt op ‘minder gezond’ eten als pasta, pizza of wraps. Daarnaast moet ik nu ook vaker zelf bedenken wat ik wil eten dan toen ik nog thuis woonde. Ook ga ik elke week toch vaak wel een avond stappen met vriendinnen, en op zo’n avond drink je al snel te veel alcohol, wat natuurlijk ook niet echt gezond is. Verder houd ik ook enorm van lekker eten, en als ik eenmaal ergens aan begin is er geen houden meer aan, dus ik probeer vooral gezond eten in huis te halen om mezelf een beetje in bedwang te houden ;). Ik houd enorm van gezelligheid en wil hier dan ook graag van blijven genieten, maar tegelijkertijd ben ik op zoek naar een balans tussen deze gezelligheid en een gezonde leefstijl. Ik heb niet per se de intentie om minder alcohol te drinken maar ik weet niet of ik dan ook wel gezond kan blijven, en zelfs iets zou kunnen afvallen als ik wil, maar op een gezonde manier wel.

Ik ben vooral nog op zoek of en hoe ik avonden waarop ik veel drink (en dan vaak ook de nodige snacks genuttigd worden) kan inpassen in een gezonde levensstijl.

Eetdagboek

De dagen van het eetdagboek zijn net na de vakantie, ik probeer nog wat extra te focussen op gezond eten want in de vakantie heb ik heel erg genoten van lekker eten en drinken, dus ik probeer nu weer iets strenger voor mezelf te zijn.

Ik heb helaas deze minder gesport dan ik van tevoren van plan was: kwestie van druk en nog even in het ritme komen. Hier baal ik wel een beetje van, maar de rest van de week wordt het gewoon weer knallen!

Dag 1 (zaterdag)

Beweging: Om even uit te waaien heb ik een rondje gefietst van ongeveer drie kwartier.

Ontbijt: 200g magere kwark met 1 kiwi, 10g walnoten en wat kaneel. Een theelepel honing in mijn thee omdat ik keelpijn heb.

Lunch: salade van ijsbergsla, tomaatjes, komkommer, paprika, 50g feta en als dressing een eetlepel hummus. Hierbij nog een meergranenboterham met hummus.

Tussendoor: banaan

Avond: 2,5 taco’s gevuld met een mengsel van kidneybonen, vega gehakt en paprika. Hierbij nog een klein beetje geraspte kaas, en ijsbergsla en komkommer (helaas vergeten een foto te maken..).

Tussendoor: Mama heft appel-bosbessentaart gebakken; voor ik weer met de trein naar huis ga neem ik hier een stuk van, met slagroom. Later op de avond nog een volkoren knackebrod met een laagje 100% pindakaas.

Dag 2 (zondag)

Beweging: shoppen! 😉

Ontbijt: Ik was vergeten dat de winkels op zondag pas om 12 uur opengaan, dus het wordt een improvisatieontbijtje: 3 volkoren knackebrod waarvan 2 met vega filet americain en 1 met 100% pindakaas en wat halvarine. En weer een theelepel honing in mijn thee.

Lunch: Omelet van 2 eieren en 200g roerbakgroente, gebakken in 1 el olijfolie, met eroverheen wat blauwschimmelkaas verkruimeld.

Tussendoor: Appel

Avond: Salade van een kleine gebakken kipfilet, klein blikje kikkererwten (130g), eetlepel sesamzaad en groente, en dressing van wat olijfolie en citroensap. Hierbij eet ik nog een geroosterde volkoren boterham.

Tussendoor: 150g kwark met 100g druiven.

Dag 3 (maandag)

Sport/beweging: Ik was van plan een lesje bodyfit te doen, maar door wat wijzigingen in mijn rooster kon dit helaas niet meer, en heb ik dit naar woensdag moeten verhuizen. Het blijft dus bij wat heen en weer fietsen vandaag.

Ontbijt: 250g kwark met 1 appel en ca. 1 eetlepel 100% pindakaas. En weer een theelepel honing voor mijn thee.

Lunch: Een tosti van 2 snee volkorenbrood en een plak 20+ kaas, met daarbij komkommer en tomaat.

Tussendoor: 1 banaan

Avond: Ongekookt 50g volkoren couscous, met een saus van tomatenpuree, zo’n 200g Mexicaanse roerbakgroente en wat falafelballetjes.

Tussendoor: Na het eten een kauwgompje. Daarna ga ik nog bowlen met wat mensen, ik drink 2 biertjes (heb ik geen foto van). Als ik weer thuiskom eet ik nog 2 rijstwafels met biet feta spread van de AH erop (aanrader!).

Reactie Marloes

Eva, ik vind dat je echt heel goed bezig bent met je voeding en met bewegen. Je geeft aan dat dit ‘gezondere’ dagen zijn, dat is ook zeker te zien! Ik denk dat je met dit patroon zeker de kerstkilo’s kwijt zult raken.

Ik herken je struggles met gezond leven tijdens het studentenleven! Het is lastig als je veel gezellige momenten hebt met vrienden. Bedenk daarbij goed wat op dat moment jouw prioriteit heeft. Wat vaker genieten is echt geen probleem en kan prima in een gezonde leefstijl passen. Tegelijkertijd strakker worden is dan echter waarschijnlijk niet mogelijk, aangezien je al slank bent. Wat wil je liever op dit moment? Denk daar eens goed over na. Ik weet dat ik in mijn studententijd vaak koos voor gezelligheid, maar er zijn ook mensen die andere keuzes maken. Alles is prima! Bedenk echter goed dat je het 100% voor jezelf doet.

Ik zou je willen aanraden niet teveel op je gewicht te focussen, dat is namelijk perfect! Afvallen zou ik je dan ook zeker niet aanraden. Leg de focus meer op gezondheid en eventueel fitter/strakker worden.

Je basisvoeding is echt gewoon heel gezond! Heb daar dan ook vertrouwen in. Eventuele winst ligt echt in de extraatjes, zoals bijvoorbeeld de drank en de snacks. Ik weet natuurlijk niet hoeveel je dan drinkt en eet, maar ik weet wel dat veel mensen met 1 goede avond stappen per week ervoor kunnen zorgen dat ze niet de resultaten halen die ze zouden willen.

Dit is misschien niet het antwoord waar je op hoopte, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Probeer vooral uit te zoeken of jij op dit moment wilt gaan voor meer kunnen meedoen aan de gezelligheid, of dat strakker worden jouw prioriteit is.

Wil jij dat ik jouw voeding ook beoordeel?

Laat dan hieronder een reactie achter waarin je aan geeft dat je graag wilt meedoen. Ik zal willekeurig één van jullie uitkiezen en een mail sturen. Als je niet zo gezond eet, kun je natuurlijk ook mee doen! Dat vind ik juist heel leuk. Ik probeer mijn tips altijd haalbaar te houden voor jou. Eventueel kun je gewoon onder een andere naam meedoen, zodat je anoniem blijft.

Groetjes, Marloes

Lijkt het jou leuk om eens mee te doen aan ‘Your day in food’?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (17)
  1. Katrien 1 jaargeleden

    Ik wil graag deelnemen 😉

    Reageer
  2. Kim 1 jaargeleden

    Ik zou ook graag eens mee willen doen :-).

    Reageer
  3. Vera 1 jaargeleden

    Klinkt eigenlijk best als gezond studenten-eten! Ik vind dat je het knap doet en toch echt wel een balans hebt gevonden.
    En met jouw lengte en gewicht klinkt ook dat goed! Misschien dat de regelmaat in sport je wel een gezonder gevoel kan geven. Dus het niet zoeken in je voeding, maar wel in je sportmomenten.
    Succes en geniet ervan!

    Reageer
  4. Angela 1 jaargeleden

    Jaaa ik zou heel graag mee willen doen! 🙂

    Reageer
  5. Manon 1 jaargeleden

    Lijkt me leuk eens mee te doen. Ik wil nog ongeveer 5 kilo kwijt en wat strakker worden, maar ik denk dat ik te weinig eet (hoewel dat op het eerste gezicht niet zo lijkt, maar in combinatie met mijn sporten waarschijnlijk wel zo is).

    Reageer
  6. Anoniem 1 jaargeleden

    Hoi marloes,’zou je eens een blog willen schrijven over “chew&spit”? Ik eet gezond maar chew&spit al het ongezonde, bijna elke dag. Ik zou het super fijn vinden hier eens een nederlandse blog over te lezen, de gevolgen, of je aankomt of afvalt, jouw advies. 🙂

    Reageer
  7. Anoniem 1 jaargeleden

    Hoi marloes,’zou je eens een blog willen schrijven over “chew&spit”? Ik eet gezond maar chew&spit al het ongezonde, bijna elke dag. Ik zou het super fijn vinden hier eens een nederlandse blog over te lezen, de gevolgen, of je aankomt of afvalt, jouw advies. 🙂 liefs!

    Reageer
  8. Charlotte 1 jaargeleden

    Hi Marloes,

    Ik zou heel graag een keer mee willen doen. Ik heb sinds kort een fulltime baan en dit geeft me iets meer regelmaat dan mijn studentenleven. Alleen betekent dit voor mij ook veel minder bewegen. Ik ben eigenlijk wel tevreden met mijn gewicht en mijn doel is om op gewicht te blijven. Dit vind ik onwijs moeilijk, omdat ik geneigd ben om te weinig te eten en in het weekend dan vaak juist te veel eet.

    Ik ben benieuwd hoe jij vindt dat ik bezig ben!

    Groeten,
    Charlotte

    Reageer
  9. Manon 1 jaargeleden

    Hi Marloes,
    Ik wil heel graag een keer meedoen! Ik sport heel veel (+/- 15 uur per week hardlopen en fitness/ groeplessen) en ben nu eigenlijk een beetje te licht. Ik zou eigenlijk geleidelijk wat willen aankomen of in ieder geval zorgen dat ik niet verder afval. Jouw tips zijn dus meer dan welkom!

    Reageer
  10. Emma 1 jaargeleden

    Ik zou ook graag meedoen!

    Reageer
  11. Janine 1 jaargeleden

    ik zou graag mee willen doen. Ik ben ernstig ziek geweest en hierdoor sla ik af en toe door in het gezonde eten.

    Reageer
  12. Danieke 1 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Ik zou ook graag een keer willen meedoen. Ik probeer gezond te eten omdat ik dit belangrijk vind maar dit lukt me helaas niet altijd. Zou graag wat strakker willen worden en meer conditie krijgen/fitter worden. Het lijkt me erg leuk, maar bovenal leerzaam als je eens mee kijkt/tips zou kunnen geven in mijn eetpatroon en sportpatroon.

    Reageer
  13. Anneloes 1 jaargeleden

    Ik zou het leuk vinden om mee te doen! Ik ben 4e jaars student en eet voor 99,9% plantaardig!

    Reageer
  14. Zoë 1 jaargeleden

    Hey Marlous,
    Ik zou graag mee willen doen!
    En goed bezig Eva!

    Reageer
  15. Emmely 1 jaargeleden

    Hi Marloes! 😁 Op het moment heb ik een doel om 15 kilo af te vallen. Hier ben ik nu ongeveer een maand mee bezig en ben tot nu 2,6 kilo kwijt! Ik zou het leuk vinden om te kijken wat ik nog zou kunnen verbeteren aan mijn eetpatroon en ik sowieso mijn doel kan behalen!

    Reageer
  16. Tess 1 jaargeleden

    Hi Marloes,

    Leuk artikel weer!

    Ik zou graag mee willen doen met een your day(s?) in food! 🙂 Ik woon in India, wat misschien een leuke afwisseling is? Het brengt nieuwe uitdagingen met zich mee qua eten, in ieder geval (rauwkost eet ik niet – te veel kans op voedselvergifitiging, westerse ‘hippe producten’ zijn me te duur – denk aan kwark/granola/mueslirepen e.d., en vlees is nauwelijks beschikbaar, om maar wat dingen te noemen).

    Reageer
  17. Linda 1 jaargeleden

    Hallo ,
    Ik zou graag mee willen doen. Ik probeer af te vallen en de eerste weken lukte dit goed maar nu sta ik stil. Ik val een klein beetje af en kom dan ook weer aan, terwijl ik naar mijn idee wel goed bezig ben qua eten en bewegen.
    Ik ben 1,68 en weeg nu 77,6 . Op 01-01-2019 woog ik 81,9.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: