Afvallen Voeding

Your day in food #2

Door

Dag2

Na de vele enthousiaste reacties op de eerste your day in food, is hier het tweede deel! In deze artikelen vraag ik lezers van optimavita.nl om 3 dagen bij te houden wat ze eten en drinken. Ik geef hier mijn reactie op en geef eventuele tips. Het bekijken van maaltijden van anderen, geeft mogelijk inspiratie voor je eigen voedingspatroon!

Ik bekijk vandaag het voedingspatroon van Lianne. Mijn bedoeling van dit artikel is niet om te veroordelen, ik probeer feedback te geven waar Lianne iets mee kan en kijk daarbij vooral naar de balans in de voeding, de productkeuze en of er bepaalde voedingsstoffen ontbreken. 100% gezond eten is echt niet nodig, zoals jullie weten vind ik af en toe genieten juist ook heel erg belangrijk!

Goed….daar gaan we! De voeding van Lianne.

Persoonlijke gegevens
Naam: Lianne
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 21 jaar
Lengte: 1.75m
Sportactiviteit: gemiddeld 5 groepslessen per week
Ben je tevreden met je huidige gewicht?: Bijna, ik ben nu 35 kilo afgevallen, nog 9 dan zit ik op een gezond BMI.
Bijzonderheden: Ik lust geen vis en ben ook niet zo’n vleeseter

Voedingsdagboek
Dag 1
Ontbijt: Begonnen met 2 speltbrood, Eigenlijk heb ik bijna nooit speltbrood in huis omdat het best prijzig is, maar dit keer was het 1 plus 1 gratis dus vandaar, maar anders neem ik volkorenbrood. 1 met 15+ smeerkaas en 1 met 30+ kaas ,1 grote mok groene thee.
Tussendoor : Water en thee.
Lunch: Schaaltje magere yoghurt met wat kaneel, honing, chiazaad en lijnzaad, een plakje spelt noten rozijnen brood met een plakje 30+ kaas, en 2 mandarijnen.
Tussendoor : een bakje koffie met melk en een stukje ontbijtkoek.
Warme maaltijd: Aardappels, spinazie en rundergehakt.
Tussendoor: Water en koffie met melk. Koffie zwart drinken lukt me niet dus ik neem altijd halfvolle melk uit een pak. We kregen visite, dus ik heb wel een speculaasje op bij de koffie. Ik weet dat het slecht is, maar het is ook een moeilijke tijd,sinterklaastijd, allemaal lekkere dingen in de winkel. (Eigelijk geen excuus)

Dag1

Dag 2
Ontbijt: Een glas water, en een schaaltje havermout met halfvolle melk, wat rozijntjes, klein beetje chiazaad, lijnzaad en een beetje kaneel, en een banaantje erdoor.
Tussendoor: 2 bakjes koffie met melk, omdat ik aan het werk was had ik geen behoefte aan een tussendoortje.
Lunch: 2 x boterham, 1 met 15+smeerkaas en 1 met pindakaas, een plakje noten rozijnen spelt brood (ik weet niet of ze dat bij elke bakker verkopen) met een half plakje 30+kaas, een glaasje melk en een grote fles water.
Tussendoor: s’ Middags rond 4 uur kreeg ik trek, toen heb ik een mandarijn op.
Warme maaltijd: meergranenwraps met ijsbergsla, geraspte wortel, rundergehakt, ui, knoflook en gezeefde tomaten. Ik had er voor mezelf 2, maar na de eerste zat ik eigelijk al vol dus heb ik van die ander de helft op.
Tussendoor: s’ Avonds niks meer gegeten alleen water gedronken en een bakje koffie met melk

Dag2

Dag 3
Ontbijt: 2 x brood met 30+kaas, glas melk en een glas water
Tussendoor : Een beker thee en een banaan en water.
Lunch: 3 volkoren crackers, met 15+smeerkaas, plakje 30+kaas en pindakaas. Ik was iets te laat met een foto maken, daarom had ik 1 al voor de helft op.
Tussendoor: ‘s Middags heb ik een plakje ontbijtkoek op, verder de hele dag door water gedronken.
Warme Maaltijd: Aardappels, sperziebonen en een tartaartje. En daarbij nog wat sla met honing mosterd dressing.
Tussendoor: Een cappuccino en verder water.

Dag3

Reactie van Marloes
Allereerst mijn complimenten dat je al zoveel bent afgevallen! Echt ontzettend knap. Dan over naar je voedingspatroon, dat ziet er super goed uit! Je eet gevarieerd en beoordeelt goed per moment of je trek hebt of niet (bijvoorbeeld in een tussendoortje). Dat je geen vis lust, maak je goed door te kiezen voor andere producten die goede vetten bevatten. Zo gebruik je lijnzaad en chiazaad, pindakaas en ik zie dat je halvarine op je brood smeert, super! Je zou ook af en toe avocado op brood kunnen eten, die bevat ook veel goede vetten. Ook kun je een handje noten als tussendoortje nemen, let dan echter wel goed op de hoeveelheid aangezien je nog verder wilt afvallen. Een goede portie liet ik zien in dit artikel. Verder heb ik een paar héle kleine aandachtpuntjes voor je, maar dit zijn echt puntjes op de i, want je voeding ziet er super uit:

  • Voel je niet schuldig als je af en toe iets lekkers neemt! Het is heel belangrijk om te blijven genieten van lekkere dingen die minder gezond zijn, ook als je wilt afvallen. Zeker zoiets kleins als een speculaasje, is absoluut geen probleem om af en toe te nemen.
  • Een ander heel klein puntje is dat je goed blijft letten op je 2 stuks fruit per dag. Je eet elke dag fruit, maar niet altijd 2 stuks. Ik vind fruit heerlijk als tussendoortje! Dat brengt me op het laatste puntje.
  • Ontbijtkoek is minder gezond als veel mensen denken. Ik schreef er eerder een artikel over. Als je af wilt vallen, moet je minder eten dan je behoefte. Het is dan belangrijk dat de producten die je eet, rijk zijn aan goede voedingsstoffen. Een ontbijtkoek is natuurlijk beter dan een gevulde koek, maar in jouw geval zou je ook prima fruit al tussendoortje kunnen eten, of een volkoren cracker met beleg, of wat tomaatjes, komkommer of andere groenten. Neem je ontbijtkoek omdat je het heel lekker vindt? Blijf het dan lekker af en toe doen.

Nogmaals, ik ben hier echt heel kritisch geweest, want je patroon ziet er gewoon super uit. Maar ik wilde je toch wat tips meegeven :-). Ik zou zeggen ga vooral zo door! Ook het sporten doe je super. Blijf lekker afwisselen met verschillende lessen en voel je niet schuldig als je een keer een weekje minder naar de sportschool gaat.

Wil jij dat ik jouw voeding ook eens beoordeel?
Laat dan hieronder een reactie achter waarin je aan geeft dat je graag wilt meedoen. Ik zal willekeurig één van jullie uitkiezen en dit als antwoord op de reactie neerzetten. Ook stuur ik je een mail.  Als je niet zo gezond eet, kun je natuurlijk ook mee doen! Ik probeer mijn tips altijd haalbaar te houden voor jou. Eventueel kun je gewoon onder een andere naam meedoen, zo blijf je anoniem.

Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden! De vorige ‘your day in food’ kun je hier terug lezen.

Groetjes Marloes

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (19)
  1. Mandy 6 jaargeleden

    Ik wil graag mijn eet gewoontes met jullie delen:)

    Reageer
  2. Charlotte 6 jaargeleden

    Ik doe graag mee!

    Reageer
  3. Mona 6 jaargeleden

    Het zou mij ook erg leuk lijken om mee te doen!

    Reageer
  4. Nicky 6 jaargeleden

    Mij lijkt het ook heel leuk om mee te doen ! (:

    Reageer
  5. Everdiena 6 jaargeleden

    Ik zou graag mee doen :-). Ik train gemiddeld 4x pw en wil mijn vetpercentage omlaag krijgen. Maar bij de voeding gaat het mis.

    Reageer
  6. Erika 6 jaargeleden

    Ik wil ook wel meedoen! Ben benieuwd hoe ik het ervan af breng als drukke mama van 3 kindjes! 😉

    Reageer
  7. Ellen 6 jaargeleden

    Lijkt me leuk om mee te doen!
    Zeker omdat je dan ook echt bijhoudt wat je eet en dat daar feedback op krijgt.

    Reageer
  8. Charlotte 6 jaargeleden

    Ik zou graag mee willen doen. De laatste tijd lees ik heel veel over voeding en weet ik steeds beter wat ik moet eten, ik vind alleen de uitvoering nog heel erg moeilijk..

    Reageer
  9. Lilian 6 jaargeleden

    Jeetje Lianne, wat knap dat je zoveel bent afgevallen!
    Je eet lekkere dingen zeg, fijn om te weten dat dat ‘goed’ is Marloes 🙂

    Ik zou graag mee doen met het laten ‘beoordelen’.
    Ben een moeder van 3 kids (de jongste is bijna 1 en krijgt nog 2 of 3 keer per dag borstvoeding)

    Reageer
  10. ellen 6 jaargeleden

    Heel erg leuk om te zien! Ik zou graag eens een eet diary doen.. maar vaak is dat lastig aangezien ik op stage heel erg onregelmatig eet en veel tussendoor wat neem. Maar ik haal hier wel weer inspiratie uit, zeker met het avondeten! mijn bord ligt vaak vol met aardappelen en jij hebt er vaak maar 3 stukjes op liggen, dat is zo anders als bij mij

    Reageer
  11. Lilian 6 jaargeleden

    Ik zou ook graag een keertje meedoen omdat ik erg benieuwd ben naar wat je van mijn eetgewoonten vindt. Ik heb daar in het verleden veel problemen mee gehad en heb het nu naar eigen inzicht redelijk op de rit, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Daarnaast ben ik best wel een snoeperd en daar zou ik graag vanaf komen.

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Lilian, wil jij de volgende doen? Ik zal je ook mailen 🙂

      Reageer
  12. Emma 6 jaargeleden

    Hoihoi! Ik zou graag mn eetpratoon willen delen! Lijkt me leuk om te weten wat ik goed doe en wat ik beter kan doen!

    Reageer
  13. Rosa 6 jaargeleden

    Lijkt mij erg leuk en leerzaam om mee te doen. Vind dit ook echt leuk om te lezen van anderen 🙂

    Reageer
  14. Cheri 6 jaargeleden

    Lianne wat goed dat je bijna op je streefgewicht zit. Veel kwijt al. Ik hoop dat ik dat binnenkort ook kan zeggen.

    You go girl!!!!

    Grts, cheri

    Reageer
  15. Tessa 6 jaargeleden

    Wat knap dat je 35 kg bent afgevallen Lianne, mijn complimenten!! Ik zou het erg leuk vinden om mee te doen met your day in food. Ik ben de laatste tijd meer bezig met voeding en ik ben benieuwd wat je van mijn huidige voedingspatroon vind Marloes!

    Reageer
  16. Nynke 6 jaargeleden

    Ik doe ook heel graag mee!

    Reageer
  17. Lianne 6 jaargeleden

    Bedankt allemaal , en marloes bedankt voor je advies, leuk om te horen dat het er goed uit ziet, en bedankt voor je tips!!! Was erg leuk om een keer te doen!!

    Reageer
  18. Rilana 6 jaargeleden

    Ik doe graag een keertje mee! 🙂

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: