My/Your day in food Voeding

Your day in food #18

Door

Dag3

Vandaag is het woord weer eens aan een lezer van optimavita.nl. We kijken vandaag mee naar het voedingspatroon van Rens. Ik vind het super leuk dat er dit keer weer eens een mannelijke bezoeker was die mee wil doen aan ‘Your day in food’. Rens laat ons 3 dagen zijn voedingspatroon zien en vertelt daarbij een klein beetje over zichzelf. Ik geef hem feedback op zijn voeding met eventuele tips. Kijk maar mee…

Persoonlijke gegevens
Naam: Rens
Leeftijd: 17 jaar
Lengte: 1.80m
Gewicht: 57kg
Sportactiviteiten: Ik voetbal met een vriendenteam 1x in de week op zaterdag en train met ze op woensdag 1 uur. Hiernaast probeer ik 1 tot 3 keer hard te lopen in de week . 6km ongeveer per keer. Hiernaast doe ik nog veel met vrienden, zo voetbal ik nog buiten met ze en ga nog met ze naar het zwembad af en toe. Ik probeer iedere dag te bewegen en fiets iedere dag 3km heen en weer naar school.
Ben je tevreden met je gewicht?: Ik ben redelijk tevreden, maar ik ben wel mager. Vroeger was ik altijd te dik en er kwam een tijd waarin ik weinig tot niets at. Hierin ben ik ongelofelijk veel afgevallen. Ik had bijna anorexia, maar het is niet zo ver gekomen. Nu wil ik gezond en goed leven op een mooi en goed gewicht. Maar of ik hier ook goed voor eet, dat is de vraag. Naar mijn gevoel te weinig.

Voedingsdagboek
Dag 1
8:30 uur ontbijt: 250ml kwark met hierin 4 aardbeien. Hiernaast dronk ik een kop thee.
10:00 uur(tussendoor): 1 waldkorn boterham met runderookvlees en een half flesje water.
12:00 uur(lunch): 1 boterham met runderookvlees half flesje water.
14:00 uur (tussendoor): een appel met een flesje water.
18:00 uur (diner): een bord met aardappelen, worteltjes en pepersteak. Naast de foto schepte ik nog wat op. Hierbij dronk ik bar le duc groen.
20:00 uur: 1 kop thee. (heb nooit meer trek na het diner)

Dag1

Dag 2
08:00 uur (ontbijt): magere kwark 250ml met een ringetje ananas en een kop thee.
10:00 uur (tussendoor): 1 waldkorn broodje met schouderham en een gekookt eitje. Half flesje water.
12:00 uur (lunch): half flesje water met 1 waldkorn broodje met wederom schouderham en een half gekookt eitje.
15:00 uur: een handje worteltjes en wat aardbeitjes, met een glas water.
18:00 uur (diner): een bord aardappelen met bloemkool en een kip kerrie schnitzel.
20:00 uur: een kop thee.
Sportactiviteit: 5km hardgelopen.

Dag2

Dag 3
09:30 uur(ontbijt, vrij van school): 250ml magere kwark met wederom een ringetje ananas, wat muesli en een kopje thee.
12:00 uur: 2 broodjes waldkorn met zalm, spinazie en roomkaas en een 0,5 L water.
15:00 uur: een glas groene smoothie met spinazie, banaan en ananas (aanrader!)
18:00 uur: een bord sla met geitenkaas, kipfilet, tomaat en komkommer en een glas cola light.
20:00 uur: een kop thee.
Sportactiviteit: softbal toernooi op school en training voetbal

Dag3

Reactie Marloes
Ik kan aan je voeding zien dat je veel bezig bent met gezond eten. Daarnaast beweeg je veel, dat is natuurlijk helemaal top! Zoals je zelf al vermoedt, eet je écht te weinig. Dit is ook te zien aan je gewicht. Als ik je BMI ga uitrekenen, kom ik op 17,6. Dit wijst op ondergewicht. Je kunt hier negatieve effecten van (gaan) ervaren zoals moeheid, een slecht humeur, een verminderde groei en het hebben van weinig energie. Ik raad je dus absoluut aan om meer te gaan eten. Ik snap dat je dit eng vind, zeker omdat je in het verleden overgewicht hebt gehad. Als je dit echter doet met gezonde producten, zal je echt niet ineens ontzettend veel aankomen.

Ik heb een aantal tips voor je, om meer goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld muesli aan het ontbijt toevoegen, zoals je op dag 3 ook doet. Ik zou je alleen aanraden om een grotere hoeveelheid te nemen, dit is echt heel weinig. In plaats van muesli zou je ook noten of zaden kunnen toevoegen. Noten zijn ook een goede optie als tussendoortje voor jou, ze zijn ontzettend gezond maar geven je ook even wat meer energie.
Probeer je porties iets te vergroten. Ik raad je aan om minimaal 3 boterhammen mee te nemen naar school. Neem daarnaast nog tussendoortjes mee, zodat je rond 10:00uur en 15:00uur nog iets kunt eten. Goede opties zijn bijvoorbeeld noten, ei, fruit, een gezonde mueslireep, een boterham, crackers, gedroogd fruit etc. De producten die je kiest zijn verder allemaal prima! Daar kun je dus lekker mee doorgaan.

Als het je tegenstaat om meer te gaan eten, raad ik je aan om volle producten te gebruiken in plaats van halfvolle. Bijvoorbeeld volle kwark, volle yoghurt en roomboter. Op die manier krijg je ongemerkt iets meer voedingsstoffen binnen, op een gezonde manier. Ook zou je vaker een smoothie als tussendoortje kunnen nemen. Je hoeft dan namelijk niet te eten, maar je kunt op een makkelijke manier wat extra binnen krijgen.

Ik hoop van harte dat je iets kunt met mijn tips. Als het toch niet helemaal lukt, dan raad ik je aan om naar een diëtist of andere voedingsprofessional bij jou in de buurt te stappen. Het is echt belangrijk dat je meer gaat eten, ik ben namelijk anders bang dat je gewicht nog verder zal dalen.

Wil jij dat ik jouw voeding ook beoordeel?
Laat dan hieronder een reactie achter waarin je aan geeft dat je graag wilt meedoen. Ik zal willekeurig één van jullie uitkiezen en dit als antwoord op de reactie neerzetten. Ook stuur ik je een mail. Als je niet zo gezond eet, kun je natuurlijk ook mee doen! Ik probeer mijn tips altijd haalbaar te houden voor jou. Eventueel kun je gewoon onder een andere naam meedoen, zo blijf je anoniem.

Lijkt het jou leuk om eens mee te doen aan ‘Your day in food’?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (18)
  1. Kim 5 jaargeleden

    Leuk om te zien! Ik hoop dat je de komende periode nog wat meer kunt gaan eten en daarmee je gewicht want minder in de gevarenzone kunt brengen. 🙂

    Reageer
  2. Danielle 5 jaargeleden

    Oh wat interessant deze, een man en dan ook nog een man die een eetprobleem heeft gehad. Ik vind dat je weer goed en uitgebreid advies geeft. Het lijkt mij ook nog steeds erg leuk om mijn dag door jou beoordeeld te krijgen :)!

    Reageer
  3. Bea 5 jaargeleden

    Ik weet zeker dat het je lukt om een gezond eetpatroon te vinden en aan te houden, Rens! Veel succes!!

    Ik wil ook graag eens meedoen 🙂

    Reageer
  4. Fleur Hermes 5 jaargeleden

    Jaaaa, ik zou het heel leuk vinden als je naar mijn voeding zou willen kijken:)

    Reageer
  5. Tamara 5 jaargeleden

    Ik vind het altijd heerlijk om te lezen over andermans eten. Haha! Ik zou hier eigenlijk ook graag aan mee willen doen, ben namelijk nogal onzeker of ik wel genoeg eet, of juist teveel!
    Liefs,

    Reageer
  6. Lara 5 jaargeleden

    Wat leuk om te zien/lezen wat anderen zoal eten en jou reactie/ tips hier op. Ook ik houd me aanbevolen om eens mee te doen, al eet ik bij lange na zo gezond niet als deze kandidaat 🙂

    Reageer
  7. Marla 5 jaargeleden

    Het gaat je vast lukken om meer te gaan eten. De tips zijn hee duidelijk en volgens mij ook wel haalbaar.

    Zelf zou ik het ook heel erg leuk vinden om een keer mee te doen met deze rubriek. 🙂

    Reageer
  8. Lysanne 5 jaargeleden

    leuk om te lezen! Ik zou zelf ook graag een keer mee willen doen! Ik eet vrij gezond (krijg ik ook altijd als opmerkingen) maar afvallen lukt toch niet.. Ik wil graag plusminus 5 kilo kwijt. Ben dan dus heel benieuwd naar jullie mening over wat ik eet!

    Reageer
  9. Evy 5 jaargeleden

    Hoi,
    Ik ben erg onzeker over of ik teveel of te weinig eet en het zou super zijn als jij mijn voeding op een dag eens zou willen beoordelen. Ik wil graag ook eens meedoen!

    Reageer
  10. joyce 5 jaargeleden

    Na lang twijfelen durf ik nu ook
    Ik zou ook graag een keer jou mening horen over mijn voeding.

    Reageer
  11. Linda 5 jaargeleden

    Leuk om te lezen! Zelf zou ik ook wel mee willen doen, voeding is namelijk altijd al een dingetje geweest. Ik heb anorexia gehad en ik sport veel, nu de laatste tijd kom ik weer heel veel aan. Ik weet niet of dit positief of negatief is voor mij. Bovendien ben ik sinds een half jaar ook vegetarisch, dus als u dan even kon kijken of ik ook genoeg mineralen en vitaminen binnenkrijg zal dat heel fijn zijn.
    Groetjess

    Reageer
  12. Alia 5 jaargeleden

    Pfff… Ik krijg honger bij het idee dat dit mijn dagmenu’s zijn, maar ik denk ook dat ik regelmatig te veel eet. Verschil moet er zijn.

    Is waldkornbrood trouwens niet net zo als meergranenbrood? Dat het van het brood zelf afhangt of het gemaakt is met volkorenmeel of niet?

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Ja dat klopt, volkorenbrood is een beter keuze, omdat je daar zeker van weet dat er voldoende vezels in zitten.

      Reageer
  13. dootje 5 jaargeleden

    Rens ik weet zeker dat je het kunt!!!!

    Ik zou ook graag een keer mee willen doen. Zeker omdat ik gewoon geen normaal ritme heb ik mijn leven.

    Reageer
  14. Lilian 5 jaargeleden

    Je kan het Rens!

    Reageer
  15. Kim 5 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Ik zou super graag is mee doen met een “your day in food”.

    Groetjes, Kim

    Reageer
  16. Tessa 5 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Het lijkt me erg leuk én leerzaam om mee te doen. Ik ben sinds een paar maanden begonnen met gezond eten en heb het roer in één keer totaal omgeslagen. Ik was hier heel streng in en werd er niet echt happy van. Daarom ben ik nu aan het zoeken naar een balans tussen gezond eten en mezelf af en toe verwennen met iets lekkers. Ook ben ik mijn calorieën per dag aan het opbouwen omdat deze erg schaars aan het worden waren. Ik zou heel graag jouw mening willen omdat ik vind dat je een hele gezonde kijk op eten hebt. Ik denk dat ik heel veel van je kan leren!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: