My/Your day in food Voeding

Your day in food #13

Door

Collage dag1

Het is weer zo ver, we gaan vandaag meekijken met het voedingspatroon van een lezer van optimavita.nl! Vandaag is het de beurt aan Lonneke, die drie dagen lang heeft bijgehouden wat ze heeft gegeten en gedronken. Let trouwens even op de prachtige foto’s die ze gemaakt heeft! Vooral op dag 1 lijken al haar maaltijden wel schilderijtjes :).

Persoonlijke gegevens
Naam: Lonneke
Leeftijd: 17 jaar
Lengte: 1.67m
Sportactiviteiten: Ik sport gemiddeld 2 keer in de week. Het kan hier en daar wat verschillen maar dit is wel mijn minimale streven. Ik ga 1 á 2 keer in de week naar de sportschool waar ik dan een uur sport. Meestal verdeel ik het in een kwartie cardio, half uur kracht en dan nog even 10 minuutjes cardio. Voor de rest squash ik nog één keer per week een klein uurtje. In mijn dagelijks leven (behalve nu want ik heb lekker vakantie!) zit ik nog op school dus ik ben dan niet heel actief. Wel fiets ik een kwartier heen en terug en werk ik op zaterdag nog in de bediening.
Ben je tevreden met je gewicht: Ja en nee tegelijkertijd. Ik ben zo goed als herstelt van mijn eetstoornis die mij jarenlang achtervolgt heeft. Ik heb af en toe het nog een beetje lastig, de naweeën zegt mijn therapeut, maar het gaat al onwijs goed en ik geniet van elk moment waar ik maar van kan genieten. Ik weeg nu 51 kilo wat denk ik net nog wel wat te licht is voor mijn lengte. Ik menstrueer bijvoorbeeld nog steeds niet (vroeger wel gedaan). Maar aan de andere kant ben ik wel tevreden omdat er toch al flink wat kilo’s aanzitten. Alleen het stabiliseert hier nu wat ik ook eet erg ook en ik weet niet zo goed of ik het nog moet veranderen. Dit is meteen ook een vraag aan jou Marloes haha!

Voedingsdagboek
Dag 1
Ontbijt: 40 gram havermout met amandelmelk gemaakt. Daarbij eet ik een halve banaan, wat frambozen en wat kokos en blauwe bessen. Ik drink een kop Pukka biologische Detox thee.
Tussendoor: Een half flesje Spa blauw
Lunch: Ik ging lekker uit lunchen en bestelde een broodje carpaccio. Ik dronk hierbij een glaasje cola light.
Tussendoor: Appel, paar rozijntjes en wat cashewnoten! ik dronk hierbij nog een kop thee
Avondeten: Sperziebonen, gebakken aardappelschijfjes en een heerlijk stukje zalm met een sausje van magere yoghurt, knoflook en bieslook. Echt een aanrader trouwens!
Tussendoor: Een heerlijk stukje van mijn granaola bar die ik gekocht heb bij Brood&ko. Gemaakt op een bodem van speltmeel en gezoet met honing, heerlijk! Ik dronk nog een kopje sterrenmunt thee.
Activiteiten: Niet veel bijzonders. Even in de stad gelopen en mijn kamers helemaal opgeruimd en schoongemaakt haha! Dat is ook een work out opzich hoor!

Collage dag1

Dag 2
Ontbijt: Bakje met amandelmelk, 50 gram dorset cereal muesli, een banaan en een kopje groene thee.
tussendoor: Een perzik en een cracker met pindakaas. Ik dronk 2 glazen spa rood erbij.
lunch: Tosti van volkorenbrood met 30 + kaas en een nakd banana crunch reep van de natuurwinkel en ik, at nog een klein bakje magere yoghurt.
tussendoor: Een kop groene thee en twee dropjes
avondeten: Ik ging uiteten en nam deze heerlijk kip met mozarella,tomaat en basilicum. Daarbij zat zelfgemaakte aardappelchips en wat groenten. Ik dronk een glas ice tea green en een glas spa rood erbij
Tussendoor: Daarna nam ik een Soya cappucino met een klein stukje nougat. Thuis nam ik ook nog een zelfgemaakt gezond fruit ijsje!
activiteiten: Voor de lunch een uur flink in de sportschool gesport, wat een spierpijn haha! Voor de rest een half uurtje gefietst naar de stad. En gewoon lekker actief bezig geweest.

Collage dag2

Dag3
Ontbijt: Ik ging nog voor mijn moeders verjaardag ontbijten bij een onwijs leuke tent genaamd barista. We aten pas rond half 12 en we bestelde het standaard ontbijt. Pfoe wat was het veel maar wel onwijs lekker. We kregen een speltbroodje met ham en kaas, een kaneel scone met crème en jam (de crème heb ik laten staan), een mini croissantje, een bakje yoghurt met vijgen (alleen paar happen van gegeten), een cappucino en een glas verse jus d’orange.
Tussendoor: Ik at pas laat in de middag weer wat omdat ik ontzettend vol zat haha! Ik at een bakje ananas in het zonnetje die niet voor lang duurde.. Ik dronk hierbij twee glazen spa rood met een vleugje citroen.
Avondeten: Ik at risotto met paprika, prei en champignons. Heerlijk vind ik dat! Ik dronk hierbij 2 glazen water.
Tussendoor: Een banaan met kaneel en een kop groene thee
Activiteiten: De hele middag in de stad gelopen, boodschappen gedaan en lekker actief bezig geweest.

Collage dag3

Reactie van Marloes
Allereerst wil ik tegen je zeggen dat ik het super knap vind dat je jouw eetstoornis (zo goed als) overwonnen hebt! Vervolgens wil ik je complimenteren over je voeding! Je eet gevarieerd, maakt alle maaltijden leuk en interessant, je eet veel fruit, gebruikt gezonde tussendoortjes maar geniet ook lekker van het uit eten gaan. Ik heb heel veel respect voor hoe je jezelf hebt leren omgaan met voeding!

Je had een hele gerichte vraag, namelijk wat ik je aanraad om te doen bij je huidige gewicht. Ik heb je BMI berekend, deze is 18,3. De richtlijnen voor een goed BMI verschillen per instantie, volgens de meeste tabellen zal je inderdaad in de categorie van ondergewicht vallen. Ik ben echter van mening dat iedereen verschillend is. Sommige mensen voelen zich prettiger bij een gewicht dat volgens richtlijnen iets te laag (of te hoog!) is. Ik weet te weinig van je, om te kunnen zeggen of dit gewicht bij jou past. Ik raad je daarom aan om naar je lichaam te luisteren. Dat je nog niet ongesteld wordt, kan een teken zijn dat het misschien verstandig is om nog een paar kilo aan te komen. Het kan ook zijn dat je lichaam nog moeten wennen aan de nieuwe omstandigheid. Bedenk je goed hoe je je voelt. Heb je veel energie? Ben je snel moe of niet? Heb je het snel koud? Kan je lichaam het sporten goed aan? Door deze vragen te beantwoorden kun je erachter komen of dit gewicht bij je past.

Mocht je toch willen aankomen. Vergroot dan je porties, eet energierijke tussendoortjes (bijvoorbeeld noten!), gebruik iedere dag 6 eetmomenten en/of neem regelmatig een zelfgemaakte shake of smoothie. Zo kun je op een gezonde manier extra energie binnen krijgen. In dit artikel vind je nog meer tips.

Ik hoop dat je er op deze manier uit komt Lonneke! Veel succes.

Wil jij dat ik jouw voeding ook beoordeel?
Laat dan hieronder een reactie achter waarin je aan geeft dat je graag wilt meedoen. Ik zal willekeurig één van jullie uitkiezen en dit als antwoord op de reactie neerzetten. Ook stuur ik je een mail. Als je niet zo gezond eet, kun je natuurlijk ook mee doen! Ik probeer mijn tips altijd haalbaar te houden voor jou. Eventueel kun je gewoon onder een andere naam meedoen, zo blijf je anoniem.

Wil jij een keer meedoen aan ‘Your day in food’?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (15)
  1. Inge 8 jaargeleden

    Super leuk om te lezen! Ik vind het altijd interessant om te lezen wat andere lezen en ik vind het ook een hele mooi gevarieerd dieet. Ik zou ook wel mee willen doen overigens 🙂

    Reageer
  2. Vera 8 jaargeleden

    Wauw Lonneke!
    Wat een mooie foto’s inderdaad, en knap hoe gezond en gevarieerd je nu eet. Succes met nog een paar kilootjes!

    Reageer
  3. lonneke 8 jaargeleden

    Wauw Marloes, bedankt!
    Fijn om te horen dat ik het een beetje goed doe, geeft toch weer meer vertrouwen!
    Ik ga zeker wat doen met je tips, super 🙂
    Liefs lonneke

    Reageer
  4. Fien 8 jaargeleden

    Ik ben zelf 17 ik ben iets van 1m64 en weeg 48kg en ik heb van mijn 14 mijn regels elke maand dus mss moet je lichaam indd nog even wennen. Natuurlijk is ieder lichaam anders, mijn vriendin hanne heeft ongv dez grootte en hetz gewicht als mij en zij kreeg haar maandstonden maar heel laat en op 1,5j maar 3 keer xx

    Reageer
  5. Ella 8 jaargeleden

    Ik vind het geweldig om te zien wat iemand anders eet.
    Ik wil ook wel meedoen.
    Groetjes

    Reageer
  6. Rilana Pal 8 jaargeleden

    Het lijkt mij ook super om een keertje mee te mogen doen!

    Reageer
  7. Kelsey 8 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Mij lijkt het heel leuk om mijn voedingsinname te delen met de rest van de optimavita lezers 🙂

    Reageer
  8. Fleur 8 jaargeleden

    Wat een mooi dagboek!
    Ik zou graag mee willen doen:)

    Reageer
  9. Pascale 8 jaargeleden

    Wauw lonneke, super veel respect dat je je eetstoornis heb overwonnen!
    Ik ben zelf juist veel afgevallen en nu heel erg gefocust op eten (beetje te erg denk ik soms).
    Ik ben 21 jaar, 1, 72 en weeg tussen de 59 kg en 61 kg. Ik doe zaalvoetbal, paaldansen, fitness en hardlopen. En ik zou graag mee willen doen en mijn eetpatroon willen delen met jullie!
    Liefs Pascale

    Reageer
  10. Vere 8 jaargeleden

    Wat knap van je dat je je eetstoornis overwonnen hebt! en een mooi voedinspatroon heb je ook!
    Ik ben een beetje een stille lezer, nog nooit een reactie achtergelaten maar volg je site trouw;) Het lijkt mij ook erg leuk om een keer mijn voedingspatroon op optimavita te delen om zo meer mensen te inspireren!
    Liefs Vere

    Reageer
  11. Lilian 8 jaargeleden

    Wat een leuk idee om je eten zo gezellig te maken. In mijn kraamtijd (3x) kreeg ik dit ook en dat was extra genieten. Goed om weer even aan te denken, dat ga ik zelf ook eens doen!

    Reageer
  12. Emma 8 jaargeleden

    Wauw Lonneke! Heel knap van je dat je zo ver bent gekomen.
    Ik zou graag zelf ook mee willen doen, omdat ik het nog best lastig vind om balans te vinden en ik weet niet goed of ik nou wel zo goed eet. Tips zijn dus welkom 🙂

    Reageer
  13. bauke 8 jaargeleden

    Wat ontzettend leuk om te lezen dit! Ik zou ook wel een keer mee willen doen!

    Reageer
  14. Giulia 8 jaargeleden

    Dit blijft altijd interessant om te lezen! Zelf zou ik ook graag een keertje meedoen!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.