eetdagboek november 2017
My/Your day in food Voeding

Your day in food #33 – Vegan eetdagboek

Door

Lezeres Janne wees me er laatst op dat er al heel lang geen ‘Your day in food’ artikel meer verschenen is op optimavita.nl. Daar heeft ze helemaal gelijk in! Zonder goede reden trouwens, ik ben het gewoon vergeten. Geen idee hoe dat kan, want ik vind deze artikelen juist zo leuk om te maken. Vandaag gaan we dus gewoon weer lekker aan de slag.

In deze artikelen geeft een lezer(es) van mijn blog ons een kijkje in zijn/haar eetpatroon. Ik geef tips op een laagdrempelige en haalbare manier. Ik merk dat deze tips anderen ook weer wat verder helpen. Bovendien is het gewoon heel erg leuk om te zien hoe anderen eten! Vandaag trapt Janne zelf deze serie weer af :). Ze eet grotendeels veganistisch

Persoonlijke gegevens
Naam: Janne
Leeftijd: 21
Lengte: 1.80
Sportactiviteit: 2-3 keer per week 10 km hardlopen of anderhalf uur survivalrunning, iedere dag 30 minuten poweryoga, het is 15 minuten fietsen naar mijn stage, en ik woon vier hoog en ga nooit met de lift.
Ben je tevreden met je gewicht?: ik weeg rond de 63-65 kg en dat is prima. Ik wil liever niet zwaarder worden dan dit, omdat ik bij survival veel aan mijn armen hang en dat is nu al hard werken.

Sinds ruim een jaar eet ik volgens “when at home vegan”, dus alles wat ik zelf koop en kook is veganistisch en buiten de deur eet ik gewoon met alles mee of vraag ik om een vegetarische optie. Dus op maandag eet ik lekker de cake die mijn collega trakteert, maar dat is het enige niet-veganistische wat ik die drie dagen eet. Ik eet veganistisch voor het milieu en het dierenwelzijn, en omdat het gewoon ook lekker en puur eten is!

Voedingsdagboek
Dag 1 (maandag)
Sport: een halfuur poweryoga voor schouders, armen en rug, om naar een hoofdstand toe te trainen. Die lukte me vandaag voor het eerst! Met de hardloopclub heb ik ruim 10 km gelopen in 5:30 min/km
Ontbijt: overnight oats van 200 ml sojamelk, 5 eetlepels muesli met gedroogd fruit, 1/2 banaan, 1 appel. Ik nam een supplement calcium en vitamine D, omdat de sojamelk geen calcium bevat. Een dagelijkse dosis zit in twee pillen. Ik dronk bijna een liter 25-kruidenthee, want zo veel gaat er in mijn groene theepot.
Tussendoor: een fles water
Lunch: 2 plakken roggebrood met hummus, 2 met zonnebloempittensmeersel, 1/2 paprika. Fles water
Tussendoor: bekertje zoethoutthee, 3 dunne plakjes appelcake (collega trakteerde, het was erg lekker en ze had veel te veel gemaakt, ik heb er geen foto van). Een klein uurtje voor ik ging sporten 1/2 banaan
Warme maaltijd: Rijst met Mexicaanse bonenstoof: zilvervliesrijst, 1/2 portie zwarte bonen, 1/2 portie kidneybonen, 1/2 blik tomatenblokjes, 1 groene paprika, tacokruiden. (Dit had ik in het weekend ook al een keer gegeten, vandaar de halve porties.) Ik dronk er een kop water bij, want ik had dorst na het hardlopen.
Tussendoor: 1 peer en een grote portie (licht gezouten) notenmix, en slaap-lekker-kruidenthee

Dag 2 (dinsdag)
Sport: een halfuur poweryoga naar forearm balance, dus weer training voor armen en schouders, maar nu meer buikspieren. Ook deze houding lukte me! Jeeeej!
Ontbijt: dezelfde overnight oats als gisteren, en dezelfde thee. Vandaag naast calcium en D ook een supplement B12, want deze dosering moet ik om de dag nemen. B12 is heel belangrijk als je veganistisch eet.
Tussendoor: fles water
Lunch: 3 roggebrood met zonnebloempittensmeersel, 150 g rettich, fles water
Tussendoor: kopje zoethoutthee, 1/2 banaan, fles water
Warme maaltijd: zilvervliesrijst, prei en cashewnoten, geroerbakt en gekruid met kerrie.
Tussendoor: 3 maïswafels met pindakaas en 4 augurken, en een pot Lapsang Souchong thee

Dag 3 (woensdag)
Sport: een halfuur rustige yoga. Ik doe een 90-dagen-yoga-challenge en daar zitten ook rustigere dagen bij. Dit was dag 76 al!
Ontbijt: havermoutpap van 200 ml sojamelk, 200 ml water en 4 eetlepels havermout; erdoorheen 1 appel en een klein handje rozijnen. Een pot 25-kruidenthee en het supplement calcium en vitamine D
Lunch: 2 roggebrood met zonnebloempittensmeersel, 1 roggebrood pindakaas, 150 g rettich, fles water
Tussendoor: 1 banaan, 2 flessen water
Warme maaltijd: volkoren spaghetti met spinazie, linzen, maïs en prei.
Tussendoor: 1 sinaasappel en een grote portie notenmix. Een pot rooibosthee met sinaasappel/appel/kaneel-smaak. Later op de avond nog een roggebroodje met pindakaas, want kennelijk vulde de spaghetti niet zo.

Reactie Marloes
Ik vind dat je zo ontzettend goed bezig bent met je voedingspatroon! Je varieert en gebruikt gezonde producten. Je denkt goed na over mogelijke tekorten door jouw veganistische patroon en vult aan met supplementen. Je gebruikt natuurlijke eiwitbronnen zoals verschillende soorten bonen (hummus) en verschillende soorten noten en pindakaas. Daarnaast beweeg je ook nog eens veel. Super hoor!

Ik vind het ook heel mooi dat je jouw leefstijl even over boord kunt gooien als er een traktatie is. Zo houd je toch vast aan wat voor jou belangrijk is (milieu en dierenwelzijn), maar kun je af en toe een uitzondering maken.

Juist door de variatie in jouw maaltijden, verwacht ik zeker niet dat je tekorten krijgt. Wel heel goed dat je vitamine B12 aanvult. Houd ook je ijzerwaarde goed in de gaten. Plantaardig ijzer wordt namelijk minder goed opgenomen dan dierlijk ijzer.

Je gewicht zit op het randje voor je lengte, let erop dat je niet verder afvalt. Ik snap heel goed dat je met jouw sport niet wilt aankomen. Het kan heel goed zijn dat dit gewicht bij je past. Als je merkt dat je weinig energie hebt, kun je iets grotere porties gaan eten.

Verder kun je natuurlijk variëren met andere plantaardige eiwitrijke producten zoals tempeh, seitan en tofu. Ik weet natuurlijk niet of je dit doet, omdat dit dagboek maar uit 3 dagen bestaat.

Lang verhaal kort: je doet het super goed! Ik zou lekker zo doorgaan. Aanpassingen zijn naar mijn idee zeker niet nodig :).

Wil jij dat ik jouw voeding ook beoordeel?
Laat dan hieronder een reactie achter waarin je aan geeft dat je graag wilt meedoen. Ik zal willekeurig één van jullie uitkiezen en een mail sturen. Als je niet zo gezond eet, kun je natuurlijk ook mee doen! Dat vind ik juist heel leuk. Ik probeer mijn tips altijd haalbaar te houden voor jou. Eventueel kun je gewoon onder een andere naam meedoen, zo blijf je anoniem.

Groetjes, Marloes

Lijkt het jou leuk om eens mee te doen aan ‘Your day in food’?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (27)
  1. Lieke 5 jarengeleden

    Wat super leuk deze artikelen, ik lees ze altijd met erg veel plezier!
    Daarom lijkt het mij leuk om ook een keer mee te doen!
    X Lieke

    Reageer
  2. Tessa 5 jarengeleden

    Weer een super leuke “your day in food”. Kan hier altijd zo van genieten als ik dit lees. Ik zou ook graag een keer mee willen doen! Fijne dag.

    Liefs van Tessa

    Reageer
  3. Janne 5 jarengeleden

    Bedankt voor de tips en bedankt dat ik mee mocht doen!
    Vooral tempeh eet ik best vaak. Seitan is niet zo goed verkrijgbaar en ik heb het nog op mijn to do staan om eens zelf te proberen het te maken… Tofu eet ik niet zoveel, omdat ik met de sojamelk iedere ochtend al een portie soja binnenkrijg en er zijn twijfels of veel (ongefermenteerde) soja wel goed is. Dan dus lekker tempeh!
    Ik ben bloeddonor dus daar houden ze mijn ijzer voor me in de gaten – superhandig!
    Nogmaals bedankt voor dit advies. Ik vind het erg leuk.
    Groetjes van Janne

    Reageer
    • Marloes 5 jarengeleden

      Jij ook bedankt Janne! Je bent echt super goed bezig!

      Reageer
  4. Mirt 5 jarengeleden

    Hallo Marloes,

    Onderaan het artikel staat: ‘Als je merkt dat je weinig energie hebt kan je grotere porties gaan eten.’ Bedoel je hiermee dat het gewicht dan beter iets hoger kan worden?
    Ik heb ook een vrij laag gewicht voor mijn lengte. Maar geen ondergewicht. En ik merk ook dat ik weinig energie heb. Raad je het dan aan om een iets hoger gewicht te krijgen of om gewoon meer te eten?

    Reageer
    • Marloes 5 jarengeleden

      Dat kan inderdaad zorgen voor meer energie! Heel slank zijn kan bij je horen…maar als je daarnaast weinig energie hebt, kan dit een teken zijn dat je gewicht toch iets te laag is :).

      Reageer
  5. Kim Poolman 5 jarengeleden

    Dit zijn toch wel een van mijn “lievelings” artikelen op jouw blog. Even lekker snuffelen in iemand anders eetdagboek en daar soms ideeen vanuit opdoen 🙂
    Ik zou graag eens meedoen, lijkt me heel leuk!

    Reageer
  6. Emma 5 jarengeleden

    Leerzame, leuke artikelen zijn dit! Ik doe graag mee!

    Reageer
  7. Nanja 5 jarengeleden

    Van mij mogen deze artikelen ook vaker, vind het altijd erg inspirerend om te zien hoe anderen eten.
    Janne, leuk om te lezen hoe goed je nadenkt over je leefstijl en wat een mooie foto’s heb je gemaakt :). Ik krijg er honger van 😉

    Reageer
    • Janne 5 jarengeleden

      Dankjewel! Ik vond zelf de foto’s niet heel fantastisch, omdat het licht zowel ‘s ochtends vroeg als ‘s avonds natuurlijk niet ideaal is. Maar mijn zwarte tafel bleek dan wel fotogeniek 😛
      Fijn dat mijn eten je wel lekker lijkt – veel mensen lijken te denken dat vegan eten ook meteen saai en onsmakelijk is, maar dat is helemaal niet zo!

      Reageer
  8. Lobke 5 jarengeleden

    Eindelijk! Leuk artikel weer!!

    Volgens mij heb ik al een paar keer gereageerd, maar het lijkt me echt super leuk om eens mee te doen aan een your-day-in-food! Ik moet aankomen en ik zou graag advies willen of ik het goed doe of niet… alvast bedankt!

    Reageer
  9. Yasmin 5 jarengeleden

    Janne,

    Hoe kom je aan die zonnebloempittensmeersel ( leuk woord voor galgje :-)? Maak je dei zalf of koop je dat ergens? In het eerste geval heb je daar een recept van en in het tweede geval waar koop je dat? natuurwinkel?
    En hoe maak jij tempeh klaar? IK had ooit eens een recept voor een marinade, maar die marinade vind ik niet lekker meer.
    Leuk artikel verder!

    Reageer
    • Janne 5 jarengeleden

      Hoi Yasmin,
      Wat leuk dat je dat vraagt!
      Ik koop het zonnebloempittensmeersel bij de Aldi, van hun bio-huismerk. Ze hebben een heleboel smaakjes, er zitten nogal rare bij en veel zijn te zoet naar mijn smaak, maar die met tuinkruiden en de chili-paprika zijn lekker.
      Wat ik het lekkerst vind met tempeh is om het in te koken in de marinade, en als die weg is het even nog te bakken. Ik meen me te herinneren dat het 100 g tempeh, 1 eetlepel ketjap, 1 theelepel sambal en 100 ml water was. De tempeh in kleine blokjes (1.5 x 1 cm) in de pan erbij, als de marinade weg is een scheutje olie erbij en nog even bakken.
      Wat ik ook wel eens doe is de tempeh zonder kruiden even bakken in wat olie, zodat de structuur lekkerder wordt, dan een curry maken, en de laatste 5 minuutjes de tempeh mee laten sudderen in de curry. Dan trekt de saus van de curry erin. Bijvoorbeeld Thaise curry met een saus op basis van kokosmelk, of Indiase curry met een saus op basis van tomaten.
      Succes! En eet smakelijk 🙂
      Groetjes van Janne

      Reageer
  10. selma 5 jarengeleden

    oh wat leuk zeg

    Reageer
  11. selma 5 jarengeleden

    Oh wat leuk, ik heb dit lang niet gelezen.
    Vind het zo leuk om te zien hoe uitgebreid je reageert.
    Ik ben een gezonde eter, maar ik moet eerlijk zeggen dat dat niet altijd goed gaat..
    Ik zou het super leuk vinden om mee te doen, aangezien bijna iedereen mij een aparte eter vind.

    Reageer
  12. Joyce 5 jarengeleden

    Oh wat leuk dat er weer een your day in food is! Vind dit ook een super leuk dagboekje. Lekker eten, variatie, veel groenten en ook niet bizar weinig.

    Ik zou ook wel eens mee willen doen als er weer eens een your day in food verschijnt.

    Reageer
  13. Anoniem 5 jarengeleden

    Leuk om een vegan versie te zien! Ik zou ook graag meedoen!

    Reageer
  14. charlotte 5 jarengeleden

    wow! super leuk artikel dit <3

    Reageer
  15. Demi vdb 5 jarengeleden

    Hoi Marloes!
    Wat fijn dat je tijd maakte om weer één van ons te helpen met haar voedingspatroon! Ook ikzelf heb er veel aan om jouw tips en advies te horen bij anderen, dankjewel daarvoor!
    Zelf zou me dit ook heel interessant lijken. Ik heb sinds 2 jaar een eetstoornis, en zit nu sinds 2 maanden in opname om hieraan te werken. Ik mag nu vaker naar huis, wat fijn maar ook heel spannend is. Momenteel eet ik een ‘normaal’ voedingspatroon, vergelijkbaar met wat anderen in mijn omgeving eten. Ik zou heel graag jouw mening en tips horen om zo verder aan mijn eetstoornis te werken.
    Ik heb enorm veel steun aan jouw video’s en artikels, dankjewel hiervoor!

    Reageer
  16. Ellen 5 jarengeleden

    Leuk dit artikel. Lijkt me ook leuk om een keer mee te doen . Ik ben 50 jaar en heb me als doel gesteld september 2018 minstens 20 kg afgevallen te zijn. Op dit moment is er 8 kg vanaf in bijna 3 maanden. Ben benieuwd wat je van mijn huidige eetpatroon vindt.

    Reageer
  17. Hester 5 jarengeleden

    Wat enorm leuk om een vegan dagboek even in te zien.. Ik eet veel vegetarisch en mijn dochter wilt over naar vegan dus dit geeft zeker inspiratie. @Janne ik vroeg mij af welke yoga challenge jij volgt.

    Reageer
    • Janne 5 jarengeleden

      Hoi Hester,
      Wat zijn jullie goed bezig met vegetarisch en veganistisch eten! Leuk! En ik wens je veel succes met het ontdekken van alle lekkere veganistische recepten die er te vinden zijn <3
      Leuk ook dat je naar de yogachallenge vraagt. Doe jij ook yoga? Volg je lessen of YouTubefilmpjes?
      Ik doe de Yoga Fix 90 van Fightmaster Yoga op YouTube (gratis!). Je moet al wel een beetje ervaring hebben met yoga om prettig mee te kunnen doen, anders moet je alles wel heel snel leren. Dus het is handig als je de zonnegroeten van ashtanga yoga bijvoorbeeld al eens gedaan hebt. Maar ze geeft ook veel tips voor alternatieve houdingen als je ergens last van hebt of gewoon niet zo flexibel bent. Het is echt een heel fijne serie van lessen, heel afwisselend, uitdagend, leerzaam, ontspannend.
      Groetjes van Janne

      Reageer
      • Hester 5 jarengeleden

        Hoi Janne,
        Dank je wel voor je leuke reactie. Ik heb “vroeger” yogales gehad en volg nu yoga with Adriene ook op youtube. Zij heeft 30 dagen challenges gepost. Ook erg leuk! Ik ga kijken bij fightmaster yoga 🙂
        Groetjes Hester

        Reageer
  18. Valérie 5 jarengeleden

    Hoi Marlies!
    Super artikel en leuk dat je tijd neemt om ons voedingspatroon te bekijken!

    (En amai, wat is Janne idd super goed bezig met haar eetpatroon en sporten, respect! Doe zo verder!)

    Bij deze zou ik hééél graag willen meedoen aangezien ik sinds 5weken mijn levensstijl volledig heb omgegooid!? Zowel qua voedingspatroon als sporten en ik hoop hierbij goed bezig te zijn! Zou het top vinden om jou advies en tips hierover te horen!!☺️ Ik ben wel vrij slank, dus het is zéker niet mijn bedoeling om te vermageren maar wel gezonder en gelukkiger te leven gewoon want uiteindelijk voelde ik mij niet goed in mijn vel, had vaak een opgezwollen buik en was vaak vermoeid!

    Groetjes, Valérie.

    Reageer
  19. Katrien 5 jarengeleden

    Eindelijk, dat heb ik gemist! 🙂 Leuk om te lezen , ben altijd nieuwsgierig naar anderen hun voedingspatroon!

    Ik wil heel graag ook eens deelnemen. Ik probeer gezond te eten met pure ingrediënten en dat in combinatie met 1-2 vegetarische dagen per week en 1 keer vis. Verder doe ik (vrij intensief) aan hardlopen (4keer per week met een totaal van ongeveer 55km op te teller) en één keer per week fitness ( als het me lukt qua energie en tijd;) )

    Reageer
  20. Lisa 5 jarengeleden

    Ik zou graag een keer meedoen?

    Reageer
  21. Yael 4 jarengeleden

    Hi Marloes,
    Wat een leuk concept! Lijkt me erg leuk en vooral leerzaam om mee te doen. Ben op dit moment namelijk 16 jaar oud en beoefen schaatsen op hoog niveau, maar vind het wel lastig om alles qua voeding goed in de gaten te houden. Vandaar 🙂

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: