My/Your day in food Voeding

Your day in Food #30

Door

collage-dag-3-s

Wow, alweer de dertigste editie van ‘Your day in food’! Mocht je het nog niet weten, in deze artikelen nemen we een kijkje in het voedingspatroon van een van jullie! Ik nodig iemand uit om zijn of haar voedingspatroon voor 3 dagen bij te houden. Deze keer is het de beurt aan een anonieme lezeres van 14 jaar! Hieronder zie je precies het resultaat én geef ik mijn feedback over het patroon. Wil jij ook een keer meedoen? Scroll dan even helemaal naar onder in dit artikel.

Het leek me leuk om ook eens een jongere lezeres aan het woord te laten. Wegens privacy noem ik haar vandaag S. S. is 14 jaar en gaf aan graag te willen weten of ze gezond eet.

Persoonlijke gegevens
Naam: S.
Leeftijd: 14 jaar
Lengte: 1,57m
Gewicht: +- 44kg
Sportactiviteit per week: Ik dans 3 keer per week. 2 keer een uur, en 1 keer 1 uur en 3 kwartier! Naast dansen ben ik niet heel erg actief :(. Verder fiets ik in totaal iedere keer als ik naar dansen ga 8 minuten heen en 8 minuten terug.
Ben je tevreden met je gewicht?: Ja ik denk het wel. Ik ben nog niet zo heel lang bezig met wat gezonder te leven (denk ik), hierdoor ben ik wel wat afgevallen. Zoals ik nu ben vind ik prima, ik wil zeker niet aankomen en ook niet meer afvallen. Hiernaast ben ik al zo’n 3 maanden niet meer ongesteld. Heeft dat te maken met het afvallen of omdat ik nog maar een jaar ongesteld ben? Wat kan ik eraan doen als het door het afvallen komt, maar zonder aan te komen? Ook wil ik nog even zeggen dat mijn schooldokter zegt dat ik niet heel erg veel langer meer wordt, zo rond de 1,63.

Voedingsdagboek
Dag 1
Ontbijt: Ik ontbeet vandaag een bakje kwark (rond de 125 ml), met een in stukjes gesneden peer. En een groot glas 5 rode vruchten thee.
Tussendoor: Als tussendoortje at ik 10 rode druiven.
Lunch: Als lunch at ik 1 plakje kipfilet verdeeld over 2 meergranen korenlanden broodjes. En dronk ik een thermofles met 5 rode vruchten thee leeg.
Tussendoor: Als tussendoortje had ik 2 rijst wafels, 1 met 100% pindakaas, en 1 met rosbief. En drie stukjes chocoladeletter (zie plaatje).
Warme maaltijd: Als avond eten at ik broccoli, aardappeltjes en een zelfgemaakte kabbeljouw burger met een glas water. En na het eten had ik een halve banaan.

collage-dag-1-s

Dag 2
Ontbijt:Als ontbijt at ik een bakje kwark (ongeveer 125 ml), met een banaan en wat kaneel. En dronk ik een groot glas water.
Tussendoor: –
Lunch: Als lunch at ik 1 plakje kipfilet verdeeld over 2 stevige donkere boterhammen. En dronk ik een thermofles thee leeg.
Tussendoor: Mijn tussendoortje was een pakje met 5 dunne maiswafels
Warme maaltijd: Als avondeten at ik een halve kipschnitzel, wat aardappeltjes + wat ovenfrites en sperziebonen. En dronk ik een glas water.
Tussendoor: –

collage-dag-2-s

Dag 3
Ontbijt: Als ontbijt at een schaaltje bambix pap (150 ml halfvolle melk), met een halve eetlepel cacaopoeder.
Tussendoor: –
Lunch: Als lunch at ik 1 plakje kipfilet verdeeld over 2 meergranen korenlander broodjes.
Tussendoor: Als tussendoortje at ik 1 kiwi, en een maiswafel.
Warme maaltijd: Als avondeten at ik broccoli (dit was een week later dan de vorige keer dat ik broccoli at), gekookte aardappels en een kipschnitzel.
Tussendoor: Na het avondeten kauwde ik een kauwgompje en dronk ik 3 slokken jus d’orange en een glaswater.

collage-dag-3-s

Reactie Marloes
Lieve S., ik kan duidelijk zie dat je bezig bent met gezond eten. Je kiest voor gezonde producten en je snoept weinig. Wat dat betreft ben je heel goed bezig dus! Ik vind alleen wel dat je echt heel weinig eet. Je bent niet zo lang, dus logisch dat je iets minder eet dan een gemiddeld persoon en dat je iets minder weegt. Nu is je gewicht echter wel erg laag. Ook het feit dat je niet meer ongesteld wordt, kan erop wijzen dat je lichaam niet genoeg reserves heeft.

Ik raad je dus zeker aan om langzaam iets meer te eten. Misschien kom je daardoor een beetje aan, maar als je lekker blijft dansen dan zullen dit ook voornamelijk spieren zijn. Wat ik vooral mis in je voeding, zijn goede vetten. Volgens mij doe je geen boter op je brood, dat is niet erg als je op andere manieren goede vetten aanvult, maar ook dit doe je nauwelijks. Je lichaam heeft deze vetten nodig om goed te kunnen functioneren, dit kan mede de oorzaak zijn dat je niet meer ongesteld wordt. Ik raad je aan om vaker een boterham of rijstwafel met pindakaas te eten. Ook kun je als tussendoortje een handje noten nemen, of bijvoorbeeld een halve avocado. Je kunt ook vaker vis eten.

Je vraagt om tips om meer groenten te eten, daarvoor vind je een heel aantal tips in dit artikel. Ik zou het persoonlijk echter eerst belangrijker vinden dat je meer andere producten gaat eten. Neem bijvoorbeeld een iets groter ontbijt en een grotere lunch en/of neem standaard een gezond tussendoortje. Bij voorkeur dus met goede vetten erin. Nu krijg je echt te weinig voedingsstoffen binnen.

Ik snap dat dit niet helemaal het advies is dat je had willen hebben, maar het is voor je lichaam echt het beste. Zoek eventueel hulp van een diëtist of voedingsprofessional bij jou in de buurt. Succes meid!

Wil jij dat ik jouw voeding ook beoordeel?
Laat dan hieronder een reactie achter waarin je aan geeft dat je graag wilt meedoen. Ik zal willekeurig één van jullie uitkiezen en dit als antwoord op de reactie neerzetten. Ook stuur ik je een mail. Als je niet zo gezond eet, kun je natuurlijk ook mee doen! Ik probeer mijn tips altijd haalbaar te houden voor jou. Eventueel kun je gewoon onder een andere naam meedoen, zo blijf je anoniem.

Groetjes, Marloes

Lijkt het jou leuk om eens mee te doen aan ‘Your day in food’?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (25)
  1. Marlous 6 jarengeleden

    Het lijkt me heel leuk om hier een keer aan mee te doen. Ik sport 5 a 6 x per week en eet (voor mijn gevoel) vrij veel, al merk ik ook dat ik het nodig heb om mijn actieve leefstijl vol te houden. Ik ben heel benieuwd naar jouw kijk hierop.

    Reageer
  2. V. 6 jarengeleden

    Dag Marloes, kan je een keer een artikel schrijven over suikerverslaving en hoe hier van af te komen? Doorheen de dag gaat het namelijk vlot, maar ‘s avonds begin ik steeds koekjes en allerlei zoetigheden te eten. Niet uit honger, maar gewoon omdat ik er zin in heb. Hopelijk heb jij enkele goede tips…?

    Leuk dat je in dit artikel overigens ook een een jong meisje aan bod liet komen. Heb het artikel met veel interesse gelezen. ik heb telkens veel aan de tips die jij geeft, waarvoor dank 😉

    Reageer
  3. Anoniem 6 jarengeleden

    Hallo Marloes, ik volg al echt lang je blogs en heb eigenlijk nooit de behoefte gehad een reactie te posten bij je blogs. Niet omdat ik niet wilde, maar mwer omdat ik er dan even voor moest zitten. En dat doe ik dit keer nu bij deze blog. Ik wil namelijk graag laten zien hoe mijn days in food er uit zien. Het is namelijk zo dat ik er erg mee bezig ben. Ik ben erg perfectionistisch. Als ik naar benede loop en regelrecht in de keuken sta of bij de kelderkast sta denk ik snel aan eten. Mu heb ik de laatste tijd (eigenlijk al een aardig poosje) last van eetbuien. Vorige week had ik er zo’n een maar ik ga echt proberen dit onder controle te krijgen. Dat doe ik al door de kelderkast op slot te doen en de koelkasten afplakken met tape. Nu denk je vast: sjonge dat het zover moet komen, maar zo erg is het dus al en zit ik er mee ook omdat ik door eetbuien meestal dan mijn andere maaltijden oversla want ik voel me zo schuldig. Nu hoop ik echt dat ik er niet weer aan toe geef maar volgens mij helpt het al meer nu ik mezelf er tegen bescherm. Mijn ouders helpen me tebens door aangepast eten voor te schotelen en nu ben ik degene die tegen mezelf moet zeggen dat ik de knop om moet draaien. Ik wil heel graag meedoen met deze uitdaging. Ik ben btw 18 jaar. Alleen, ik heb me al een heel tijd niet gewogen…. omdat ik niet durf te kijken.

    Reageer
    • S 6 jarengeleden

      Hoi anoniem!
      Ik heb hier ook jaren lang last van gehad. Sinds ik ben gestopt met de pil heb ik veel minder eetlust en dus ook geen eetbuien meer. Misschien heeft het bij jou ook met hormonen te maken?
      Voorheen at ik doordeweeks altijd heel gezond en ging ik in het weekend helemaal los. Ik kon mezelf niet inhouden. Laatst had ik weer zo’n weekend dat ik heel veel behoefte had om te gaan snoepen. Maar ik heb mezelf ingehouden en dat was een hele overwinning want dat was me jaren niet meer gelukt. Nu denk ik steeds als ik weer zin krijg om te gaan snoepen: het is me laatst ook gelukt dus nu kan ik alles! Dus probeer te kijken waar je valkuil ligt en die voor 1 keer tegen te gaan. Als dat lukt dan lukken de volgende keren ook!
      Oja, en wat ik ook bij mezelf merk is als ik de hele dag genoeg eet en gezonde dingen eet die ik echt lekker vind dan heb ik ook veel minder zin om te snoepen. Dus ik snoep nu ongeveer 2 of 3 keer in de week en dat gaat prima:D
      Hoop dat je hier iets aan hebt! Ik weet hoe je je voelt.

      Reageer
      • Anoniem 6 jarengeleden

        Hoi S! Ik eet heel erg gezond. Alleen ging het bijvoorbeeld gisteren weer is mis…
        Heb wel 10 speltboterhammen achter elkaar opgegeten en heel veel rice-crispies…. + 2 vega-burgers met ketchup!

        Ik kreeg daarna opeens zo’n ongelooflijke zin in een stroopwafel! Ik ging gewoon zoeken naar de kelderkast sleutel. Gelukkig heb ik die niet gevonden!

        Ik voelde me daarover zo vreselijk schuldig. De hele tijd dacht ik wel 10 cm in de breedte te zijn gegroeid, en dat er een laagje vet op mijn buik kwam, mijn gezicht enorm dik…

        Dankjewel voor de tips. Ik ga er wat mee doen! En de ene keer heb ik ook een iets gezondere eetbui dan de andere keer.

        Reageer
        • S 6 jarengeleden

          Als je er echt langdurig last van heb denk ik dat je nog het beste professionele hulp kunt zoeken.

          Reageer
  4. Katrien 6 jarengeleden

    Vind ik altijd erg interessant om te lezen, dit!
    Ik zou graag eens meedoen. Ik sport 3 keer per week (lopen) en probeer variabel en gezond te eten. Toch voel ikme de laatste weken nogal slapen futloos. Misschien kan ik er iets aan doen met mijn eetgewoonten?

    Reageer
  5. Rosalie 6 jarengeleden

    Hoi, ik zou graag een keertje meedoen!
    Ik sport 2 keer per week en ik probeer wat kilo’s kwijt te raken.

    Groetjes!

    Reageer
  6. Max 6 jarengeleden

    Hoi,

    Ben een jongen, 16 jaar, fitness 4 keer in de week en ben aan het bulken dus eet rond 3000 – 3100 kcal op een dag. Misschien interessant?

    Reageer
  7. Roos 6 jarengeleden

    Een van mijn favoriete artikelen om te lezen! Ik ben zelf diëtist in opleiding, dus ik vind het erg leuk ook om te zien wat jij voor advies geeft. Het lijkt mij trouwens erg leuk om ook een keertje mee te doen!

    Reageer
  8. Sanne 6 jarengeleden

    Haay Marloes!
    Ik zou ook graag willen meedoen. Ik heb momenteel een eetstornis wat voornamelijk uit dwanggedachtes bestaat. Ik zou graag van jou willen horen wat je van mijn voedingspatroon vind en hoop dat je me kan helpen als groot voorbeeld van me:)

    Groetjes Sanne

    Reageer
  9. -123- 6 jarengeleden

    Zelf ook een diëtist in opleiding zie ik al een bepaald patroon hierin, hopelijk wordt je wat vrijer en wat meer vet is heus wel best 😉
    Vooral blijven sporten:D, zolang je je voeding maar goed houdt

    Reageer
  10. Kim 6 jarengeleden

    Ik doe graag een keer mee 🙂

    Reageer
  11. Amber 6 jarengeleden

    Hallo Marloes,

    Ik zou heel erg graag jouw mening willen weten want vraag me erg af wat ik nu moet. Ik eet sinds juni gezond en sport 3 tot 4 keer in de week. Ben zo’n 4 kilo afgevallen, maar wil graag spier opbouw hebben maar niet aankomen in vet. Wil wat strakker en fitter worden, voor mijn zelfvertrouwen. Ik werk in de zorg, en weet niet of ik op die dagen meer moet eten of dat het voldoende is.

    Reageer
  12. Janice 6 jarengeleden

    Ik zou graag een keer mee willen doen, ik ben 3 jaar geleden 15 kilo afgevallen en sinds dien sport ik 4 x in de week en let op mijn voeding, ik ben erg benieuwd of ik dit goed doe.

    Reageer
  13. Lisa 6 jarengeleden

    Hoi Marloes,

    Ik zou graag mee doen! Lijkt me heel leuk. Ik ben 19 jaar.

    Reageer
  14. Anoniem 6 jarengeleden

    Hoi! Het lijkt me leuk om een keer mee te doen! Ik ben een meisje van 16 jaar en sport 4 keer in de week! Ik heb daarnaast wel een eetlijst omdat ik wat problemen heb met eten, dus veel variatie in lunch en ontbijt zal er niet zijn. Ik probeer met gewicht stabiel te blijven en ben benieuwd naar de tips die je me zou geven!

    Reageer
  15. Dorien 6 jarengeleden

    Hoi Marloes!

    Het lijkt me leuk en interessant om een keer mee te doen:)
    Ik eet volgens mij vrij normaal met een ‘gezonde twist’ maar ben benieuwd of er nog kleine aanpassingen gedaan kunnen worden om wat gezonder te gaan eten.
    Verder tel ik geen kcal en kijk ik niet naar mijn vet/koolhydraat/eiwit inname dus ben ik wel benieuwd of ik overal genoeg van krijg door te eten zoals ik eet.

    Liefs!

    Reageer
  16. Quinty 6 jarengeleden

    Hi, ik ben een meisje van 14 jaar oud. Op dit moment eet ik niet volgens een bepaald dieet/voedingsschema. Ik eet niet extreem gezond of extreem ongezond. Nu ben ik wel aan de lichte kant, ook al is mijn BMI goed volgens websites, zelf wil ik graag wat voller zijn. Het zou me heel erg leuk lijken om advies te krijgen om beter te eten en eventueel wat aan te komen op een gezonde manier. Groetjes, Quinty

    Reageer
  17. Pip 6 jarengeleden

    Hey Marloes,

    Ik ben erg geïnteresseerd in voeding en ik zou graag willen weten of mijn eetpatroon gezond is. Ik zit er ook aan te denken voeding en diëtetiek te gaan studeren of in ieder geval die richting uit te gaan. Het lijkt mij heel leuk en ook leerzaam als jij, als ervaren diëtist, mijn voedingspatroon kan beoordelen. Ik ben 14 jaar en 174 cm lang.

    Reageer
  18. CR 6 jarengeleden

    Een van de leukste artikelen op je website! Ik wil me uiteraard ook graag aanmelden om een keer mee te doen 🙂

    Reageer
  19. Margot 6 jarengeleden

    Hoi Marloes!

    Wat een leuke post om te lezen en zo weer inspiratie op te doen voor me eigen eetpatroon.
    Ik woon sinds kort op mezelf. En heb het gevoel dat ik te weinig eet en niet genoeg binnen krijg.
    Misschien kun jij me hier wat advies over geven.
    Ik denk er ook aan om misschien een afspraak met een diëtiste te maken..
    Ik voel me vaak flauw en slap en heb het constant koud… ik probeer wel echt meer te eten! En wil echt niet afvallen. Maar ik vind het soms toch moeilijk om genoeg te eten. Verder eet ik graag biologische en vegetarische producten en is Ecoplaza mijn favoriete winkel.

    Heb jij nog tips voor me?

    Veel liefs,

    Margot

    Reageer
  20. Een meisje van 13 6 jarengeleden

    Ik zou graag mee willen doen ik cross drie keer in de week een half uur en ben best actief.

    Reageer
  21. Anoniem 6 jarengeleden

    Hoi Marloes,
    Ik zou het ook wel leuk vinden om mee te doen met Your Day in Food. Misschien is mijn eet- en sportpatroon ook wel interessant om een aflevering aan te wijden 😉
    Ik probeer sinds september minder dierlijk voedsel te eten. Dus ik eet nu sojamelk in mijn havermout en eet een hoop bonen en nootjes. Daarnaast ben ik dit jaar een stuk steviger aan het sporten: ik doe aan survivalrun, dat is een buitensport waarbij je langere afstanden rent over onverharde paden en in touwen en netten klimt. Ik doe zo vaak mogelijk aan wedstrijden mee en ik ga enorm vooruit! Ik ben niet van gewicht veranderd, maar ik kan merken dat ik meer spieren heb gekregen en dat is leuk. Ook leuk dat dat juist nu zo is, terwijl ik dus overgegaan ben op een bijna veganistisch dieet.
    Misschien heb je tips voor me om meer voedingsmiddelen te vinden waar ik hard op kan sporten. Met groente alleen ga ik er niet komen 😛
    Groetjes!

    Reageer
  22. N 6 jarengeleden

    Hoi Marloes,

    Ik zou graag een keer willen meedoen met een ‘Your day in food’.
    Ik ben bezig met aankomen. Misschien is dit wel interessant voor andere mensen om te zien hoe je (op een gezonde manier) aankomt.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: