Gezonde producten Voeding

Gezonde Yoghurt en Kwark – Welke soorten kies je?

Door

Yoghurt en kwark

Ik schreef laatst een artikel waarin ik verschillende soorten vlees met elkaar vergeleek. Ik keek naar de voedingswaarde en gaf je tips over welke je het beste kunt kiezen. Ik vroeg jullie toen of jullie dit van meerdere productgroepen wilde zien. Ik kreeg een direct een verzoek voor een soortgelijk artikel over yoghurt en kwark. Dit is natuurlijk precies in het straatje van deze kwark-freak, dus ik ben voor jullie op onderzoek gegaan. Ik vergelijk een heleboel verschillende soorten en geef je mijn advies.

Goede voedingsstoffen in yoghurt en kwark
Yoghurt en kwark bevatten veel eiwit, dit is een bouwstof voor de spieren. Voor iedereen is dit een erg belangrijke voedingsstof, maar vooral voor sporters en bijvoorbeeld oudere mensen! Voor hen is het extra belangrijk dat ze geen spierverlies hebben, dus een goede hoeveelheid eiwit in de voeding is cruciaal. Daarnaast bevatten yoghurt en kwark veel calcium, dat goed is voor de botten en ons gebit. Ook bevat het vitamine B2, dat een rol speelt in onze stofwisseling bij het vrijmaken van energie uit voeding en het bevat vitamine B12, dat gebruikt wordt voor het aanmaken van rode bloedcellen, ook speelt het een rol in ons zenuwstelsel.

Aanbevolen hoeveelheid
De algemene aanbeveling van melkproducten door het voedingscentrum, is zo’n 500ml per dag. Zoals jullie misschien weten, houd ik deze richtlijn niet heel strikt aan. Naar mijn idee kun je best een beetje meer van het één en minder van het ander nemen. Ik kom zeker wel aan mijn dagelijkse inname van melkproducten, omdat ik altijd kwark, melk of yoghurt gebruik bij het ontbijt. Daarnaast neem ik vaak ‘s avonds nog een bakje of ik gebruik bijvoorbeeld melk bij de lunch, als ik havermoutpannenkoeken maak.

Kwark

Welke soorten kies je?
Ik kies het liefst voor soorten met veel eiwit, weinig suiker en weinig verzadigd vet. Natuurlijk ga ik ook wel eens voor een heerlijke vette kwark met veel suiker, maar dit doe ik alleen tijdens een ‘lekkermomentje’. Veel soorten yoghurt en kwark bevatten veel vet en suiker, waardoor de hoeveelheid calorieën flink kan oplopen. Er zijn trouwens voedingsdeskundigen die juist volvette melkproducten aanraden, omdat die minder bewerkt zijn. Zo zullen meningen over wat gezond is, altijd blijven verschillen. Ik ga natuurlijk uit van mijn persoonlijke voorkeur. In de tabel hieronder zie je de voedingswaarde per soort, gebaseerd op 100ml product.

Tabel yoghurt kwark

Ik heb voor deze waardes gemiddelden genomen. Natuurlijk kunnen de voedingswaarden per merk een beetje verschillen.

De beste producten naar mijn mening 
Ik heb de producten in de tabel hierboven gesorteerd op calorieën, maar ik raad je aan om niet simpelweg voor het product te gaan met de minste calorieën. Zoals ik al zei, let ik ook op de hoeveelheid vet, suiker en eiwit. Naar mijn idee komen magere kwark en Skyr het beste uit deze vergelijking. Ze bevatten niet heel veel calorieën, geen vet, weinig suiker en heel veel eiwit! Qua voedingswaarde zou ik persoonlijk voor een van die twee gaan. Aangezien Skyr aanzienlijk duurder is, valt mijn keuze op magere kwark.

Magere yoghurt is bijvoorbeeld ideaal als je snacktrek hebt, maar niet te veel calorieën wilt binnen krijgen. Doe bijvoorbeeld 200ml magere yoghurt met wat fruit en je hebt een perfect calorie-arm en vullend tussendoortje.

Skyr

Pas op met de volgende producten
De optimel producten lijken perfect uit de test te komen, maar dit is naar mijn idee een beetje vertekenend. Ze bevatten namelijk zoetstof en zijn daardoor erg zoet. Ik raad ze niet direct aan, omdat je gemakkelijk gewend raakt aan deze zoete smaak. Bovendien krijg je waarschijnlijk later op de dag meer trek in zoet. Als vervanging voor andere zoete toetjes, vind ik ze wel ideaal! 

Magere vruchtenyoghurt lijkt misschien gezond door het woordje ‘mager’, maar het bevat veel suiker. Dit is hetzelfde met vanille yoghurt of kwark met een smaakje. Activia heeft een erg gezond imago, maar dit product bevat naar mijn idee in verhouding veel suiker en vet.

Pas vooral op met roomyoghurt, roomkwark en met volle yoghurt of kwark met een smaakje. Deze producten bevatten veel suiker en vet en daardoor erg veel calorieën.

Ik hoop dat je dit artikel interessant vond!

Groetjes, Marloes

Van welke productgroep zou jij graag zo’n soort artikel zien? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (27)
  1. Demi 3 jaargeleden

    Ik gebruik meestal magereyoghurt met 0% vet en anders yoghurt dat mijn moeder zelf maakt, lekker natuurlijk en geen suikers toegevoegd;)

    Reageer
  2. Marvin 3 jaargeleden

    Er zijn veel varianten / smaken verkrijgbaar, maar zelf gebruik ik eigenlijk alleen de Franse magere kwark of magere yoghurt. Wat havermout / noten of eiwitten (of allemaal) er door heen en het smaakt prima 🙂

    Reageer
  3. Ise 3 jaargeleden

    Ik kies gewoon voor magere yoghurt en kwark en maak er eventueel wat lekkers van met wat noten en rozijnen. De zoete optimel producten laat ik ook lekker staan!

    Reageer
  4. PatriciaKleijn 3 jaargeleden

    ik nam zelf altijd halfvolle vanille yoghurt, en ga vanaf deze week over op kwark met fruit van de lidl met 0% vet, dus ik ben benieuwd

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Die kwark van de Lidl kan mogelijk wel suiker bevatten….daar zou je nog even naar kunnen kijken 🙂

      Reageer
  5. Annie Laumen 3 jaargeleden

    Mijn verslaving Griekse yochurt,
    die ik afwissel met kwark.

    Reageer
  6. Annie Laumen 3 jaargeleden

    In januari heb ik bloed laten prikken.
    Ik was moe lusteloos enz ,
    Uit de uitslagen kwam uit dat ik een flink vitd tekort heb.
    Wat zijn goede supplementen en welke heb je echt nodig.
    Misschien wil je dit uitzoeken en hier iets over schrijven.
    Thks.

    Reageer
  7. Linda 3 jaargeleden

    Wat voor magere yoghurt ( merk ) is een aanrader?

    Reageer
  8. Agnes 3 jaargeleden

    Wat een fijn artikel. Mijn ogen zijn weer een stukje verder geopend ???? Zou je misschien ook zoiets over verschillende crackers kunnen doen? Je vertelde laatst dat Cream cracker vetter zijn dan anders crackers. Nooit over nagedacht haha

    Reageer
  9. Angela 3 jaargeleden

    Beste Markous,

    ik heb jou magere kwark gekocht bij de lidl en daar een banaan en roodfruit doorhen gedaan, maar ik moest hem wel bij zoeten, ga ik ooit aan die zuurte vn de kwark wennen of kan dat niet en ik heb stevia poeder in huis, is dat een goede keus en hoe zit het met honing, is dit beter om te zoeten

    Lieve groet,

    Angela

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Geloof me, als je wilt wennen…dan lukt dat absoluut!

      Reageer
      • Angela 3 jaargeleden

        Oke, maar blijf volhouden, vandaag smaakte het al beter, hihi, met diepvries fruit en banaan en 250 ml magere kwark. En merk echt dat ik savonds niks meer snaai omdat ik er goed vol vn kom ????

        Reageer
  10. Marijke 3 jaargeleden

    Bij toeval at ik laatst magere biologische kwark van AlbertHeyn, die was zo lekker romig! Maar omdat ik veel kwark eet, ben ik op zoek naar een goedkopere versie die ook minder zuur is, iemand tips?
    Heb trouwens een rare gewoonte, ik moet kwark perse met een plastick lepel eten! Met een metalen lepel is echt minder lekker, haha!

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Milde magere kwark bij de Albert Heijn 🙂

      Reageer
  11. Alia 3 jaargeleden

    In het weekend, vooral wanneer we bezoek hebben, zet ik graag afbakbroodjes op tafel.
    Wel vind ik het moeilijk om hierin gezondere varianten te vinden en vaak kies ik ook voor de kleinere bolletjes, zodat het meer een 1 op 1 verhouding is met boterhammen qua voedingswaarde.
    Mijn favoriet zijn de Twentse Bolletjes van Albert Heijn, maar ik vraag me af wat jouw mening er over is, Marloes.

    Reageer
  12. machiel hermans 3 jaargeleden

    waarom wordt er toch altijd suiker toegevoegd aan kwart en yoghurt?
    3,5 tot 4,5 % vind ik erg veel!!
    is het anders niet te eten of zo????
    ik word gek van al die toegevoegde suikers overal!!
    bestaat er kwart en Yoghurt met 0% suiker??

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Er wordt geen suiker toegevoegd in naturel yoghurt! Dat zijn natuurlijke melksuikers, lactose 🙂

      Reageer
  13. Pieter 3 jaargeleden

    Ik vind je onderzoeken nogal naief, Optimel is geen gezond product, wat ze ook naar buiten brengen,
    in de Yoghurt zitten genetische zoetstoffen als je daar op verder gaat zoeken acesulfaam-k en sucralose,
    dan wordt het zelfs gelinkt aan kanker verwekkend (uiteraard hier in Europa kijken we niet zo nauw, want stel je voor he)
    Ik zou de zoetstoffen ten aller tijden afraden aangezien het gewoon rommel uit een laboratorium is,
    dan maar echte suiker of een ander alternatief.

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Kijk je dan ook naar de hoeveelheid waarin de stof kankerverwekkend is Pieter?? Ik houd er niet zo van om zo wart-wit te zijn. Ik vermijd zelf Optimel ook liever, maar voor sommige mensen is het een alternatief op hele suiker- en vetrijke producten. Dan levert het in geringe hoeveelheid juist gezondheidswinst op in vergelijking tot het alternatief.

      Reageer
  14. Sergio 2 jaargeleden

    In termen can nutritionele eigenschappen, wat is het verschil tussen “normale” magere kwark en “milde” magere kwark? Ofwel is het alleen een kwestie van smaak?

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Bij de meeste soorten is het inderdaad gewoon smaak!

      Reageer
  15. Charlotte 2 jaargeleden

    Dag Marloes,

    Als ik de tabel bekijk lijkt Optimel Griekse stijl er goed uit te komen? 0 gram vet, 3.2 gr koolhydraten en 7,4 gr eiwit. Maar lees hier een paar keer dat je niet te spreken bent over Optimel. Maar wat denk je dat van de Optimel Griekse stijl? Deze lijkt natuurlijk zonder toevoegingen, of heb ik het mis?

    En wat is nou het beste om te eten als je wil afvallen? Magere kwark, griekse stijl yoghurt of toch magere yoghurt?

    Ik hoor graag van je. Dankjewel.

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Ik zou bij voorkeur voor magere kwark zonder smaakje gaan. Optimel is inderdaad een redelijk goed alternatief 🙂

      Reageer
  16. jan boog 7 dagengeleden

    snap niet goed hoe iemand die verstand van voeding denkt te hebben zuivelproducten voorschrijft terwijl al lang bekent is dat deze zeer gevaarlijk zijn kanker hart en vaatziekten veroorzaken nederlandse experts zijnniet betrouwbaar want de onderzoeken op dit gebied worden gesponserd door waarempel de zuivel industrie als men echt wil weten hoe het zit kijk dan eemns naar tros radar melk

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: