Afvallen Gezonde producten Trends Voeding Voedingstips

Yay of Nay: Gezond leven in December

Door

Kerst

Sinds ik mijn blog heb, maakte ik ieder jaar in december een artikel over gezond leven in deze maand. Ik heb erg getwijfeld of ik het dit jaar ook weer zou doen, maar ik doe het toch! Ik merk namelijk dat het voor heel veel mensen een groot ‘probleem’ is. Hoe ga je om met alle verleidingen van deze maand!? Ik geef je tips, verwijs naar eerdere artikelen en ik vertel je hoe ik omga met gezond leven in deze maand.

December is voor veel mensen een maand die anders is dan anders. Ik hoor van veel cliënten dat ze veel etentjes en borrels hebben, daarnaast zijn er natuurlijk een aantal leuke feestdagen én liggen de winkels vol met lekkernijen. Iedereen gaat hier natuurlijk op zijn eigen manier mee om, maar ik krijg bijna dagelijks de vraag of ik tips heb. Die heb ik zeker! Omdat ik al vaker over dit onderwerp heb geschreven, probeer ik de tips kort en puntsgewijs weer te geven.

Collage uit eten

Allereerst….ik zei het vorig jaar ook al. Onthoud het volgende: Je komt niet aan tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst! 

  • Mijn eerste tip is dan ook: geniet optimaal tijdens de feestdagen, van al het lekkers dat je maar wilt. Ik denk tijdens feestdagen even helemaal niet aan gezond leven. Op de andere dagen in december, probeer ik wel gewoon gezond te leven. Daarvoor kun je de tips hieronder gebruiken.
  • Haal niet te vroeg al het lekkers in huis. Zwicht niet voor al het lekkers in de supermarkten, maar haal het pas vlak voor de feestdagen in huis. Jij en ik weten beiden dat het anders voor de feestdagen al op is ;).
  • Veel mensen gaan in december een aantal keer uit eten. Tips om gezonde keuzes te maken, vind je in dit artikel. Ga je lunchen in een restaurant? Dan vind je hier tips.
  • Eet niet te weinig, dan zijn de verleidingen alleen maar extra groot! Zorg in plaats daarvan liever dat je voldoende gezonde producten eet. Er zijn een aantal trucjes om langer een verzadigd gevoel te houden, bijvoorbeeld veel drinken, langzaam eten, goed kauwen en optimaal genieten van je maaltijd.

Sporten

  • Blijf bewegen! Ik merk in de sportschool dat veel mensen in december afhaken door alle drukte. Probeer dit niet te doen. Sporten is niet alleen goed voor je, je voelt je ook direct beter! Plan in plaats daarvan je beweegmomenten in, in je agenda. Je kunt nu je andere sociale verplichtingen daaromheen plannen.
  • Gaat het een dag niet goed en eet je toch veel te veel lekkers? Veroordeel jezelf dan niet te streng! Niemand lukt het om altijd gezond te eten. Zeker als je jouw leefstijl pas net aan het veranderen bent, is het compleet logisch dat je af en toe (gigantisch) de fout in gaat. Maak je niet te druk, morgen is een nieuwe dag! Juist door jezelf heel erg te veroordelen, is de kans dat je opnieuw de ‘fout’ in gaat groter.
  • Een beetje aansluitend op het vorige: onthoud dat er niets is dat je niet mag eten! Je verbiedt jezelf niets, het is alleen een bewuste keuze om gezond te eten. Onthoud waarom je dit doet en dat het volledig je eigen keuze is. Focus op alle lekkere (gezonde) dingen die je wél wilt eten, niet op wat je liever níet wilt eten.

Mijn gezonde leefstijl tijdens de feestdagen
Tijdens de feestdagen raad ik je dus aan om lekker te doen wat je wilt! Eigenlijk let ik dus zelf helemaal niet op mijn gezondheid. Dat doe ik later wel weer. Ik vind het persoonlijk wel fijn om op één van de kerstdagen toch lekker te sporten, maar ook dat kun je gewoon aanpassen aan wat jij fijn vindt.

Hapjes feestdagen

Ook vind ik het altijd fijn om keuze te hebben uit gezonde en minder gezonde hapjes. Gewoon omdat ik weet dat mijn lichaam slecht reageert op alleen maar ongezonde voeding. Ik krijg dan heel erg last van mijn maag en darmen. Het is voor mij dan wel belangrijk dat ik die gezonde hapjes ook heel erg lekker vind, gezelligheid, familie en lekker eten staan voor mij namelijk centraal tijdens deze dagen! Ik heb in het verleden al een heel aantal ideetjes gegeven voor gezonde hapjes. Bijvoorbeeld in de video van laatst. Ook schreef ik al een aantal artikelen, die vind je hier, hier,hier en hier. Ook schreef ik al eens een artikel over kikkererwten uit de oven, heerlijk als gezonde snack!

Jouw mening? 
Ik ben heel benieuwd hoe jij denkt over gezond leven in december? Ik heb nu al een aantal jaar mijn mening en mijn tips gegeven, maar hoe zit dat eigenlijk met jullie? Heb jij tips voor de andere lezers om verleidingen te weerstaan? Of misschien juist een leuk recept voor tijdens de feestdagen (mag ook ongezond zijn!). En sport jij minder in december? Of juist niet? Ik ben benieuwd!

Groetjes, Marloes

Vind jij gezond leven in december belangrijk? Of laat jij het even gaan in deze maand?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Lenny 3 jaargeleden

    Leuk artikel! Zelf probeer ik net zoveel te sporten als anders; zo’n drie keer in de week.
    Ik “plan” eten een beetje vooruit in en mag op de dagen dat ik sport iets lekkers, bijv wat kruid of pepernoten. Dit doe ik alleen als mijn man ook thuis is, zodat we samen genieten van het lekkers. Dit helpt mij om het niet naar “binnen te stoppen” als ik alleen ben. Psychisch dus;)
    Ik bezoek je site sinds kort en vind het super leuk! Komt er in januari ook nog een 30-90 dagen challenge?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Ja, er komt een challenge! Ik heb er ook nu al zin in!

      Reageer
  2. Danielle 3 jaargeleden

    Ik ben in december stiekem altijd extra gemotiveerd om te sporten.. ik vind het altijd een uitdaging om alles te eten wat ik lekker vind maar níet aan te komen.. dat doe ik dan door te sporten, gezonde dingen te koken/maken en alleen dingen te eten die ik echt lekker vind! Zo hou ik niet écht van kruidnootjes (wel lekker, maar zou er geen moord voor doen) dus die eet ik niet, marsepein het zelfde verhaal maar chocolade vind ik heerlijk dus daar mag ik dan wat extra van!

    Door niet te eten om het eten maar echt alleen voor de lekker zit ik dus ook nooit helemaal ram vol tijdens de kerst.

    Reageer
  3. barbara 3 jaargeleden

    Ik geloof niet dat een etentje of een borrel bij mij zo’n groot effect hebben. Maar wel alle zoetigheid rond sinterklaas. Met kinderen kun je het niet NIET in huis halen. De discipline wordt erg op de proef gesteld nu?. Maar ik heb wel geleerd als je het neemt geniet dan. aan schuldgevoel heb je niets. Sporten gaat gewoon als alle weken. Alleen tussen kerst en oud en nieuw vervang ik groepslessen door lekker naar buiten te gaan met het gezin. Die een of twee kilo is er in januari zo weer af. ( met een challenge????)

    Reageer
  4. Louise 3 jaargeleden

    Goed artikel en mooi geschreven!!
    Ik heb een vraag voor als je nog een keer een ‘vraag maar raak video’ gaat opnemen:
    Ik heb zes jaar lang een eetstoornis gehad en dat wisselde tussen boulimia en anorexia.
    Door lang weinig te eten (en wanneer ik wel veel at dit te compenseren door braken of laxeren) was mijn lichaam niet meer gewend aan het verwerken van eten en kwam is snel aan toen ik beter wilde worden. Uiteindelijk heb ik dit even gelaten en ging mijn gezondheid voor en het gaat nu erg goed, maar ik wil graag strak worden en ben daarom weer bezig met gezond eten en afvallen. Ik ben alleen bang dat het toch weer een obsessie wordt en ik wil juist dat dit een levensstijl wordt en dat ik écht kan genieten van de ongezonde dingen die ik eet, zonder ook een eetbui te hebben of juist niks lekkers te willen. Heb je hier tips voor? Of zou je misschien een keer in video aan dit onderwerp willen wijden?

    Liefs, Louise

    Reageer
  5. Steffy 3 jaargeleden

    Is rozijnen brood ongezond of dikmaker?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Het is vaak witbrood en er zit vaak suiker in, helaas dus meestal niet zo gezond.

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: