Feiten en fabels Sportvoeding Voeding

Welke Supplementen gebruik ik?

Door

welke-supplementen

Supplementen zijn producten die de normale voeding aanvullen, vaak in de vorm van pillen, poeders of drankjes. Ze bevatten bijvoorbeeld vitamines, mineralen of andere nuttige stoffen. Ruim een jaar geleden schreef ik een artikel over alle supplementen die ik op dat moment gebruikte. Omdat dat nu een beetje veranderd is, leek het me leuk om een update te doen. Hieronder zie je dus alles wat ik gebruik naast mijn normale voeding, ik geef er ook een uitleg bij.

Voor mij is een goede en gezonde voeding altijd de basis, supplementen zijn daar een aanvulling op. Veel mensen denken dat ze geen fruit hoeven eten als ze een vitamine C tablet slikken, dat is zeker niet het geval! In fruit zitten namelijk nog veel meer stoffen die goed zijn voor je lichaam, zoals bijvoorbeeld andere anti-oxidanten.

Ik gebruik mijn supplementen dan ook puur omdat ik het praktisch vind. Soms is het lastig om alles binnen te krijgen uit normale voeding, zeker omdat ik zo veel sport (+- 7-8 uur per week). Ik leg je hieronder per product precies uit waarom ik het gebruik.

  • Multivitaminepil: Hier heb ik al eerder over verteld, omdat ik er vaak vragen over krijg. Mijn normale voeding bevat voldoende vitamines en mineralen volgens mijn berekeningen. Ik sport echter veel, dus mijn behoefte ligt iets hoger. Daarnaast bevatten sommige producten van tegenwoordig, misschien niet meer zo veel vitamines als vroeger het geval was. Voor de zekerheid slik ik daarom een hele basic multivitaminepil. Vaak van het huismerk van Kruidvat of Albert Heijn. Deze goedkope pillen worden minder goed opgenomen dan hele dure, maar ik krijg toch al veel met mijn voeding binnen! Ik slik dagelijks zo’n pil.
  • Eiwitpoeder: Dit gebruik ik denk ik zeker wel 5x per week. Als je sport is het belangrijk om voldoende eiwit binnen te krijgen. Eiwit is namelijk een bouwstof van je spieren. Ik vind het niet handig om altijd melkproducten, vlees, vis of peulvruchten te moeten eten, daarom wissel ik af met eiwitpoeder. Ik meng het met water of verwerk het in een smoothie of zelfs in pannenkoeken. Ik kan jullie wel een keer mijn favoriete gerechtjes met eiwitpoeder laten zien!? Ik koop vrijwel altijd de Whey Perfection van Body&Fitshop. Ik heb hem deze keer in de smaak white chocolate.

eiwitrepen

  • Eiwitrepen: In plaats van eiwitpoeder, neem ik ook wel eens een eiwitreep. Mijn favorieten zijn de Smart Bar white chocolate en de Smart Bar Crunchy chocolate, peanut caramel. Deze neem ik bijvoorbeeld wel eens mee naar mijn werk als tussendoortje. Ik pas er wel een beetje mee op, want ik merk dat ik door de zoete smaak van deze repen, vaak meer zoete trek krijg.
  • Cafeïne of Pre-Workout: Zoals jullie misschien wel weten, drink ik af en toe een blik Monster Zero voor het sporten. Dit is niet echt een supplement, maar ik gebruik het voor de cafeïne die erin zit. Cafeïne maakt je scherper en het geeft je lichaam een kleine boost. Hierdoor merk ik dat ik tijdens het sporten net iets dieper kan gaan. Ik plaats van Monster gebruik ik ook wel eens een Pre-Workout supplement, ik vind deze echter vaak niet zo lekker. Wel krijg ik hier nóg meer een pumped-up gevoel van. Puur omdat ik Monster stiekem heel lekker vind, gebruik ik dat liever.
  • Probiotica: Dit zijn goede bacteriën die van nature in je darmen leven. Mijn darmen zijn vaak van streek doordat ik PDS heb, ik slik daarom vaak ‘s ochtends een probioticapil. Nu ik dit typ, ben ik er even twee weken mee gestopt om mijn darmen niet ‘lui’ te maken. Ik heb echter direct weer last, dus haal morgen weer een potje! Ik gebruik deze hieronder, van Lucovitaal. Ik schreef er eerder over. Het potje is trouwens veranderd.

probiotica

  • BCAA’s: sinds een tijdje gebruik ik af en toe BCAA’s tijdens het sporten. Dit zijn Branched-Chain Amino Acids, oftewel de belangrijkste aminozuren voor je spieren. Aminozuren zijn bouwstenen voor eiwit, van de BCAA’s heeft je lichaam als eerste een tekort. Deze tijdens het sporten gebruiken, kan helpen voorkomen dat je lichaam spieren te ver afbreekt. Ik heb echter het idee dat het voor mij niet zo nuttig is, omdat ik vaak voor én na het sporten eet. Ik let er dan heel goed op dat ik voldoende eiwit binnen krijg, BCAA’s vind ik daarom niet echt nodig. Ik vind het wel leuk om af en toe dingen te proberen als anderen er enthousiast over zijn, ik wil dan graag weten hoe het mij zelf bevalt :).

De veranderingen met vorig jaar
Om even kort samen te vatten, hier de veranderingen met vorig jaar:

  • Ik gebruik geen vitamine D meer, eigenlijk omdat ik er gewoon niet aan had gedacht. Ik denk er wel over om even een potje te kopen, want in de winter kom ik weinig buiten. Ik zie tegenwoordig erg veel dat mensen een tekort hebben aan vitamine D. Zie het artikel van vorig jaar voor uitleg.
  • Ik gebruik geen isotone sportdrank meer. Ik merk dat mijn lichaam het niet nodig heeft. Ik sport op z’n meest 2 uur achter elkaar, drink veel water en eet goed voor en na de training.
  • Ik probeer dus sinds kort de BCAA’s, maar om eerlijk te zijn vind ik ze niet echt een toevoeging. Ik heb niet het idee dat ik deze echt nodig heb. Misschien zijn ze volgend jaar dus wel weer verdwenen :).
  • Ik gebruik vrijwel dagelijks probiotica, wat mijn darmen ontzettend helpt! Vorig jaar slikte ik het minder vaak, ik merk dat mijn lichaam het nu echt nodig heeft.

Ik hoop dat je iets hebt aan dit artikel. Ik wil nog even benadrukken dat ik supplementen niet perse noodzakelijk vindt. Ik zie het echt als aanvulling, maar ik geloof dat ik ook prima zonder zou kunnen. Alleen de probiotica daar merk ik echt direct positieve effecten van.

Mensen die anders eten dan ‘normaal’, zoals bijvoorbeeld veganisten, kunnen ook zeker baat hebben bij supplementen. Net als mensen met bepaalde aandoeningen, zwangere vrouwen, kleine kinderen, ouderen en/of (top)sporters. Neem anders eens contact op met een diëtist of huisarts voor een advies!

Groetjes, Marloes

Gebruik jij supplementen? Welke?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (11)
  1. Marlous 3 jaargeleden

    Ik gebruik dagelijks multivitamine, Extra vit. C, visolie, magnesium, kelp en eiwitpoeder en cafeïne (koffie)

    Reageer
  2. Tamara 3 jaargeleden

    Interessant artikel!
    Ik slik elke dag een multi alles in 1 van AH,
    En een Super Cod Liver Oil Complex van Solgar, hierin zit oa: levertraan, visolie en vit.D.

    Als ik jou was zou ik idd ook weer vit D in gaan nemen, eigenlijk zou iedereen dat moeten doen, s’ winters.

    Reageer
  3. annie laumen 3 jaargeleden

    Afgelopen januari een flink vitd tekort
    Nu slik ik dan deze http://www.vitavie.nl/product/blue-ice-fermented-cod-liver-oil-120-caps/
    In januari weer bloedprikken ben nieuwsgierig naar de waardes.

    Reageer
  4. ellen 3 jaargeleden

    Ik neem iedere dag een multivitamine, omega3 en vitamine D3.
    Eiwitrepen neem ik af en toe, want eiwitpoeder vindt ik echt heel vies. Ik heb al verschillende smaken en merken geprobeerd, maar die nasmaak brrr…

    BCAA’s zou ik denk ik alleen gebruiken wanneer ik weer ga cutten omdat het dan wat moeilijker is om aan mijn eiwitten te komen. Voor nu vindt ik dat geen toegevoegde waarde.

    Reageer
  5. Marvin | Voeding-en-fitness.nl 3 jaargeleden

    Voor Voeding-en-fitness.nl test ik verschillende sportsupplementen, dus het wisselt steeds wat ik precies gebruik. Maar dat buiten beschouwing gelaten neem ik eigenlijk alleen extra vitamine D (in de winter), visolie capsules en eiwitpoeder op dagelijkse basis.

    Wat betreft de BCAA’s die je nu neemt, ik denk dat die enkel nuttig zijn wanneer je een calorie-tekort hanteert of een voedingspatroon hebt waarbij je toch te weinig eiwitten binnenkrijgt. Als jij voldoende eiwit tot je neemt uit je normale voeding (en eventuele eiwitshakes), dan haalt je lichaam hier genoeg aminozuren uit. Dan zijn BCAA supplementen niet zo waardevol.

    Reageer
  6. Jessica 3 jaargeleden

    Ben benieuwd naar je recepten met eiwitpoeder. Als je bijv. pannenkoeken maakt met eiwitpoeder, gebruik je dan gewoon poeder met een smaakje? En zo ja, proef je dat dan niet?

    Reageer
  7. Vera 3 jaargeleden

    Hoe merk je eigenlijk dat je een tekort hebt aan vitamine D?

    Ik slik namelijk in de winter wel altijd een multivitaminetablet sinds een paar jaar. Doordat jij erover vertelde op je site, ben ik dit in de winter wel gaan doen. In de zomer eet ik sneller groente en fruit tussendoor en vind ik het niet nodig.

    Maar een griepje in de winter komt wel voor. En dat kan ik me als juf eigenlijk niet permitteren, dus ziek zijn Is iets voor de vakantie ?

    Reageer
  8. Ise 3 jaargeleden

    Goed dat je er regelmatig bij stilstaat, en niet dingen blijft slikken omdat het iets is wat je standaard iedere dag doet!

    Reageer
  9. miranda 3 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Kan je ook 2 vitaminepillen tegelijkertijd slikken? Bijv multivitamine en vitamine d?

    Reageer
  10. Lys 3 jaargeleden

    Recepten met eiwitpoeder lijkt mij ook erg leuk!
    Zit in de meeste multivitaminetabletten niet al vitamine D?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: