weer fit worden intuïtief eten
Feiten en fabels Voeding

Wat is Intuïtief eten? Mijn tips en ervaring!

Door

Er zijn heel veel manieren om met voeding en jouw eetpatroon om te gaan. ‘Intuïtief eten’ is daar een van. Wat dit precies is, wat mijn eigen ervaringen ermee zijn en wat m’n tips zijn voor jou, dat lees je hieronder.

Wat is intuïtief eten

Het woord zegt het eigenlijk al, bij intuïtief eten, eet je op intuïtie. Oftewel op gevoel. In dit geval zijn de gevoelens die meespelen onder andere trek en verzadiging, maar ook bijvoorbeeld je neiging naar een bepaald type eten. De ene keer heb je meer behoefte aan een boterham, terwijl je de andere keer neigt naar gebakken eieren.

Bij intuïtief eten laat je jouw lichaam beslissen wat je gaat eten en wanneer je gaat eten. Je houd dus niet perse strakke tijden aan en geen enkel product is ‘verboden’. Ook ben je niet bezig met het tellen van calorieën of het bijhouden van bepaalde voedingsstoffen die je binnen krijgt.

Deze methode gaat ervan uit dat ons lichaam heel goed kan aangeven hoeveel behoefte we hebben aan eten en welke producten we nodig hebben op dat moment. Door deze manier van eten zou je meer plezier krijgen in eten en uiteindelijk ook een positiever beeld krijgen van je eigen lichaam.

Gezond eten

Belangrijke aspecten van deze manier van eten

Hieronder een rijtje van belangrijke onderdelen van intuïtief eten:

  • Voedingsmiddelen zijn niet ‘goed’ of ‘slecht’.
  • Je eet om 2 redenen: om je lichaam te voeden en om te genieten van eten.
  • Dit betekent dus dat je eten uit emotie, uit gewoonte of uit verveling probeert te voorkomen.
  • Ga eten wanneer je trek hebt, ongeacht hoe laat het is.
  • Je stopt met eten wanneer je voldoende hebt gehad, ongeacht hoe vol je bord nog is.
  • Je accepteert je lichaam zoals het is.

Mijn ervaring

In de kern vind ik intuïtief eten PRACHTIG. Dit is wat mij betreft hoe eten zou moeten zijn. Eten als je trek hebt, stoppen als je vol zit en geen oordeel verbinden aan bepaalde productkeuzes of bepaalde oneffenheden in je lichaam. Ik weet echter dat er bij ons mensen ZO veel meer meespeelt, dat we moeilijk kunnen negeren:

  • Veel mensen voelen niet meer goed wanneer ze trek hebben en wanneer ze verzadigd zijn, doordat ze die gevoelens jarenlang hebben genegeerd.
  • We hebben onszelf gedurende de jaren aangeleerd om te eten bij bepaalde emoties. Als het gezellig is, als we verdrietig zijn, als we ons vervelen of ga zo maar door. De meeste mensen eten om wel tien verschillende redenen in plaats van 2.
  • Als kind hebben we geleerd dat je bord leeg eten ‘normaal’ is, iets laten staan doe je niet.
  • In Nederland is de lunch rond 12uur en de avondmaaltijd rond 18uur. Dat zijn we zo gewend.
  • Op veel werkplekken mag je alleen eten in de pauzes, niet daarbuiten. Eten op gevoel wordt dan heel lastig.

Kortom, hoe mooi intuïtief eten ook klinkt…het is soms verrekte lastig in te passen in ons patroon. Het zal veel mensen heel veel oefening kosten, voordat ze het langzaam door krijgen. TOCH denk ik dat deze methode ontzettend waardevol kan zijn.

Eten als model

Mijn advies voor jou

Ondanks de vele beren op de weg, blijf ik intuïtief eten prachtig vinden. Ik denk dat het je onwijs kan helpen bij gezond leven en bij afvallen. Wat mij betreft is het echter voor weinig mensen realistisch om te verwachten dat je intuïtief eten 100% door krijgt. Bij vrijwel iedereen zullen emoties, gevoelens, gewoontes en/of regels af en toe roet in het eten gooien.

Maar hey, dat is ok! Het HOEFT ook niet perfect. Ook met kleine stapjes kun je intuïtief eten gebruiken om nuchterder en positiever om te gaan met voeding. Hieronder een aantal tips:

  • Start met oefenen van meer eten op gevoel! Ook al gaat het niet zo goed in het begin, blijf oefenen. Het is zo mega waardevol.
  • Voordat je iets in je mond stopt, vraag je jezelf of je er écht behoefte/zin in hebt op dat moment.
  • Probeer elk eetmoment bewust te doen. Langzaam eten, goed kauwen en genieten!
  • Voel eens goed wanneer je voldoende hebt gehad. Oefen hiermee. Ook al heb je dan nog maar 1 of 2 hapjes op je bord liggen, laat ze eens staan. (Hier ben ik zelf ook nog echt niet goed in).
  • Heb je een uurtje voordat je zou gaan avondeten trek? Sta jezelf toe om bijvoorbeeld een appel of een cracker met beleg te nemen.
  • Als je de mogelijkheid hebt, stap dan af van eten op vaste tijden.
  • Neem ook niet automatisch een bepaald aantal boterhammen bij de lunch, maar beoordeel voordat je jouw portie bepaald hoeveel trek je hebt.
  • Eet je uit emotie of verveling? Probeer te ontdekken wanneer het voorkomt en waardoor je ging eten. Besef dat dit geen intuïtief eetmoment was en bedenk of je dit anders had willen doen.
  • Oefen met waarderen van je lichaam zoals het is. Spreek openlijk tegen jezelf in de spiegel uit dat je mooi bent! Ook al zou je uiteindelijk nog wat willen afvallen of aankomen, dat betekent niet dat jouw huidige lichaam niet mooi kan zijn. ♥

Zelf gebruik ik intuïtief eten zeker in mijn voedingspatroon. Ik ben echter ook de eerste die toegeeft dat het ook nog zeer regelmatig ‘fout’ gaat :). Dat vind ik helemaal ok.

Groetjes, Marloes

Had jij van intuïtief eten gehoord? Gebruik jij het?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Teha 2 maandengeleden

    Er is een podcast serie van intuïtief eten en een blog dat is zeer de moeite waard. De blij dieet vrij podcast.

    Reageer
  2. Linda 2 maandengeleden

    Door jou vlogs van gehoord en ik probeer steeds vaker op gevoel te eten, maar het is nog lastig. Dit artikel kwam voor mij op het juiste moment.

    Reageer
  3. Lien 2 maandengeleden

    Dit is wel hoe ik graag zou willen eten, maar met een gezin lijkt het me bijna niet haalbaar. Ik vind het ook belangrijk als gezin samen te eten en dat moet dan wel op vaste tijden. De jongste slaapt ‘s middags nog, dus op een vaste tijd lunchen, het avondeten wordt gepland rondom de tijden van zwemles/sport/muziekles van de oudere kinderen. Ik ga me er wel in verdiepen, want ik kan er vast wel elementen van meenemen die wel in mijn leven passen!

    Reageer
    • Marloes 2 maandengeleden

      Het is inderdaad vrijwel nooit 100% haalbaar, maar dat is ook niet nodig! Inderdaad gewoon bepaalde puntjes eruit halen die voor jou wel werken :).

      Reageer
  4. Vivian 2 maandengeleden

    In Corona tijd met thuiswerk, ging intutïef eten me echt goed af, maar ik vind dit erg lastig op werkdagen, nu ik mn eten weer mee naar kantoor moet nemen. Ik maak/zet alles de avond van tevoren klaar, maar het is dan lastig om in te schatten hoeveel honger ik zal hebben de dag erna. En als ik iets klaarmaak, zal ik het niet weggooien (als het niet houdbaar is). Goeie tips hiervoor? Ik ben bijvoorbeeld geen fan van kant en klare tussendoortjes die je kan bewaren voor later.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: