Afvallen Feiten en fabels Trends Voeding Voedingstips

Wanneer wordt gezond leven een obsessie?

Door

Weegschaal2

Gezond leven is natuurlijk ontzettend belangrijk. Je voelt je niet alleen fitter en ziet er beter uit, maar ook de kans op klachten, blessures en ziektes wordt gigantisch veel lager. Je krijgt tegenwoordig overal tips over gezond leven, op blogs, op social media, in de kranten, op tv, in de supermarkt en ga zo maar door. Omdat het zo’n ‘big thing’ is, is het verleidelijk om er regelmatig aan te denken gedurende een dag. Bovendien stimuleert het je om zo vaak mogelijk gezond te eten en veel te sporten. Dat is natuurlijk heel goed….maar wanneer wordt het een obsessie?

Ik krijg deze vraag ontzettend vaak, vooral van jonge meiden. Heel veel mensen zijn momenteel bezig met gezonder gaan leven. Ik merk vaak (ook bij mijzelf) dat het start met iets minder snoepen, vervolgens ga je je verdiepen in gezonde recepten, je gaat langzaam meer sporten, gaat minder alcohol drinken en misschien pas je zelfs nog wel meer aan. Hierdoor voel je je ontzettend veel beter….en je ziet ook nog eens positieve veranderingen in je lichaam! Dat motiveert natuurlijk ontzettend, maar voordat je het weet denk je de hele dag aan eten, durf je niets ongezonds meer te nemen en móet je van jezelf 5x per week sporten.

Skyr2

De grens tussen enthousiast zijn over gezond leven en obsessief bezig zijn, is naar mijn idee flinterdun. Daarom is het verstandig om jezelf goed in de gaten te houden. Gezond leven is prima, zo lang het op een gezonde manier is. Hieronder zal ik je proberen aan te geven wat naar mijn idee tekenen zijn dat gezond leven een ongezonde obsessie voor je wordt.

  • Als je dagelijks of zelfs meerdere keren per dag op de weegschaal staat en vreselijk baalt van iedere 100g die erbij is gekomen. Gewicht schommelt nu eenmaal! Zeker bij vrouwen. Het is prima om af en toe je gewicht te checken, maar 1x per week is echt meer dan voldoende.
  • Als je merkt dat je gezonde leefstijl je leven gaat beïnvloeden, doordat je bijvoorbeeld afspraken of feestjes afzegt omdat je weet dat je daar minder gezond gaat eten dan je eigenlijk zou willen. Af en toe ongezond eten is écht geen probleem. Je ben misschien de volgende dag iets zwaarder, maar na een paar dagen je normale patroon weer te hebben opgepakt, is dat gewicht er weer af.

Fiets

  • Veel sporten is natuurlijk gezond. Het is daarbij verstandig om doelen te stellen voor jezelf. Dat je baalt als jij jouw sportdoel voor de week niet hebt gehaald, dan is dat naar mijn idee logisch. Het gaat echter de verkeerde kant op, als jij kostte wat kost jouw doel moet halen en je verschrikkelijk voelt als je te weinig hebt gesport naar je zin. Soms heb je nu eenmaal een drukke week en schiet sporten er even bij in. Dat is niet leuk, maar volgende week is er weer een kans! Ik ken mensen die 2x per dag sporten, om hun doel te halen. Dat is in mijn ogen niet meer op een verstandige manier gezond bezig zijn.
  • Als je alleen nog maar kunt denken aan wat en wanneer je gaat eten. Het is niet gezond als jouw hele dag draait om je eetmomenten. Ik ben zelf een enorme fan van lekker eten en kan super uitkijken naar mijn volgende eetmoment. Ik weet echter dat ik het ook af en toe kan loslaten en even aan iets anders denk. Vooral als je merkt dat je werk of school gaat lijden onder het denken aan eten, is dat een slecht teken.

Klaar

  • Als je van jezelf moet compenseren zodra je iets minder gezonds heb gegeten. Ik bedoel daarbij dat je jezelf verplicht om te gaan sporten, de dag daarna een streng dieet te gaan volgen, of misschien zelfs gaat overgeven of laxeerpillen gaat gebruiken. Ik vind het ook fijn om te sporten na een dag ongezond eten, maar als dat een keer niet lukt is dat ook geen ramp.
  • Als je compleet in de stress schiet als je onverwachts uit eten gaat of als er andere dingen gebeuren waardoor je minder gezond kan eten dan je eigenlijk zou willen.
  • Als je dun of gespierd zijn belangrijker vindt dan je fit en gezond voelen.

Wat als je merkt dat jouw gezonde leefstijl een obsessie wordt?
Als jij merkt dat een van de bovenstaande kenmerken op jou van toepassing is. Houd jezelf dan goed in de gaten. Probeer je gedrag te veranderen. Als dat écht niet lukt, is het verstandig om hulp in te schakelen. Praat bijvoorbeeld met een van je ouders, of met iemand anders die je vertrouwd. Ook kun je met jouw probleem naar je huisarts stappen. Hij kan je tips geven over een goede vervolgstap. Ook kun je erover denken om eens met een psycholoog te gaan praten. Dat klinkt heftig, maar ik denk dat dit voor iedereen wel eens goed zou kunnen zijn! Onthoud vooral dat het gaat om je gezondheid! Als gezond leven een obsessie wordt, is het namelijk echt zo gezond niet meer en kan je zelfs het risico op klachten en ziektes vergroten.

Als je het vermoeden hebt dat gezond leven bij iemand in je omgeving een obsessie wordt, probeer het onderwerp dan eens voorzichtig aan te kaarten. Natuurlijk afhankelijk van hoe dicht die persoon bij je staat.

Dit was even een wat serieuzer artikel dan jullie van me gewend zijn, maar ik vond het heel belangrijk om aandacht te besteden aan dit onderwerp! Als je vragen hebt of dingen kwijt wilt, dan kan dat hieronder.

Groetjes, Marloes

Heb jij wel eens meegemaakt dat gezondheid bij jou, of bij iemand in je omgeving, een obsessie werd?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (16)
  1. Marvin 7 jarengeleden

    Ik ben in mijn jeugd veel te dik geweest. Tot ik op mijn 16e / 17e het zat was en het roer omgooide. Ik viel in korte tijd 27kg af, maar de manier waarop was niet gezond. Ik ging bijna elke avond hardlopen en at veel te weinig. Nadat ik zoveel was afgevallen was mijn gedrag obsessief te noemen. Ik was als de dood om weer zo dik te worden, dus raakte bijvoorbeeld in paniek wanneer mijn ouders een patatje wilde halen als avondeten. Inmiddels ben ik me veel bewuster van wat wel of niet kan en daardoor kan ik er ook op een normale manier mee omgaan…

    Reageer
    • Marloes 7 jarengeleden

      Dank je wel voor het delen van je verhaal! Super goed dat je het nu op een gezonde manier kunt.

      Reageer
  2. Sandra Stieding 7 jarengeleden

    Goed verhaal!

    Reageer
  3. Elke 7 jarengeleden

    Heel fijn dat je over dit onderwerp een blogje hebt geschreven! 🙂

    Reageer
  4. . 7 jarengeleden

    Tot voor kort waren al deze punten op mij van toepassing. Ik ben nu in behandeling bij een psycholoog en gelukkig zijn een paar van deze punten nu verleden tijd maar een groot deel is nog steeds aanwezig. Ik hoop dat ze ooit allemaal verleden tijd zullen zijn en dat ik weer op een normale manier met eten en sporten om kan gaan!

    Reageer
  5. Romy 7 jarengeleden

    Wat een fijne blog! Ik worstel zelf al jaren met anorexia en weet helaas als geen ander hoe het is om zo geobsedeerd te zijn door gezond eten dat het uiteindelijk juist ongezond wordt. En de weg daaruit is helaas zo ontzettend zwaar, dus ik zou tegen iedereen willen zeggen: laat het nooit zover komen en gun jezelf die genietmomentjes! Ik kan nu alleen maar spijt hebben dat ik dat niet meer kan.

    Reageer
    • Marloes 7 jarengeleden

      Super bedankt voor het delen van je verhaal Romy. Heel veel succes!

      Reageer
  6. Kimberley 7 jarengeleden

    Fijne blog om te lezen!
    Ikzelf heb nu al een aantal jaren anorexia en ben hier nu voor in behandeling. Ik moet zeggen dat elk punt op dit blog heel herkenbaar is voor mij maar dit is des te beter om in te zien dat het gewoon ongezond is om zo bezig te zijn met eten.
    En inderdaad wat de meesten zeggen, als je echt geobsedeerd wordt met eten, trek dan aan de bel en laat het niet zo ver komen als bij mij! De weg naar herstel is zooo lang en zwaar! Dat gun ik niemand!

    Reageer
    • Marloes 7 jarengeleden

      Heel veel sterkte Kimberley! You can do it!!

      Reageer
  7. Lotte 7 jarengeleden

    Wat goed, dit artikel! Ik ga van afvallen al snel naar meerdere keren op de weegschaal, in paniek raken bij 100 gram meer en afspraken afzeggen.. niet normaal dus.. Vind het heel lastig, ik kan alleen ‘normaal’ doen, of doorschieten in afvallen! Ik weet gewoon echt niet hoe je op een gewone manier kunt afvallen. Ik weet het wel, maar qua gevoelens/gedachtes, gaat het al snel naar de geobserdeerde manier. Lastig!
    Nu dus maar weer ‘normaal’ aan het eten, aangezien afvallen ook niet echt hoeft met een bmi 21.
    Nuttig artikel, bedankt!

    Reageer
    • Marloes 7 jarengeleden

      Graag gedaan! Dan hoeft afvallen zeker niet inderdaad!

      Reageer
  8. Derya 7 jarengeleden

    Heel fijn blog. Ik ben ook afgevallen dankzij jou dagelijkse oefeningen op youtube.vind dit echt geweldig.ik was 77 kilo maar ben nu 71.

    Super goes

    Reageer
  9. Martina 3 jarengeleden

    Ik heb een obsessie met afvallen. Ik denk de hele dag aan voeding ben bang teveel of te weinig eten. Moet van de diëtiste 3 maaltijden eten geen tussendoortjes. Heb hier zoveel moeite mee dan zegt ze is gewening.

    Maar ben er ook niet fit van.

    Baal hier echt van.

    Groetjes Martina

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: