Dingen die me opbeuren als ik down ben
Feiten en fabels Voeding

8 Vragen over voeding die ik de afgelopen tijd kreeg als diëtist

Door

Er wordt me vaak gevraagd hoe ik aan inspiratie kom voor mijn artikelen. Uit van alles! Onder andere dingen die ik zelf mee maak, nieuwsberichten, vragen van volgers en gesprekken met cliënten. Vaak maak ik een heel artikel over 1 onderwerp. Vandaag leek het me leuk dat eens anders te doen. In dit artikel beantwoord ik in het kort vragen die ik de afgelopen tijd van cliënten kreeg. Zo heb je heel veel informatie in 1 artikel.

Ok, laten we direct beginnen. Hieronder 8 vragen die mijn cliënten me de laatste tijd stelden. Ik heb in dit geval inhoudelijke vragen over voeding eruit gepikt:

1. Het liefst zou ik elke dag 2 bananen eten (en daarnaast nog een ander stuk fruit), is dat erg?

Nee! Zo jammer dat mensen soms zo bang zijn voor het eten van bananen. Ja, ze bevatten iets meer koolhydraten dat andere fruitsoorten, maar ook mega waardevolle voedingsstoffen! Over het algemeen raad ik wel aan om lekker te variëren met verschillende fruitsoorten. In dit geval ging het echter om een dame met een allergie voor veel soorten fruit.

Bedenk je trouwens dat je de banaan waarschijnlijk eet op een tijdstip dat andere mensen een koek of een ander suikerrijk tussendoortje nemen! Hoe vreemd is het dan eigenlijk dat sommige mensen stressen over de suikers in banaan? Hier meer over veel fruit eten.

2. Is een tosti ongezonder dan een dubbele boterham met kaas (en ham)?

Nee, tenzij je tosti is gemaakt van witte boterhammen met veel roomboter en extra dik kaas :). Maar of jij jouw volkoren boterhammen met kaas nu koud op eet of tussen een tostiapparaat legt, maakt niet uit. Hier lees je er meer over.

Tosti gezond

3. Wat is een betere keuze: (witte) vezelrijke pasta of volkoren pasta?

Qua gezondheid is volkorenpasta vaak een betere keuze. Hierin zit namelijk een soort vezels waar ons lichaam meer gezondheidswinst uit haalt dan uit de vezels van de vezelrijke pasta. Als ik zou moeten kiezen tussen witte pasta of vezelrijke pasta, dan is die tweede wel een iets gezondere keuze wat mij betreft. Overigens eet ik zelf ook regelmatig witte pasta omdat manlief niet van volkorenpasta houdt :). Ik let er dan op dat ik er lekker veel groenten in doe en verder op de dag volkoren producten eet. Zo krijg ik toch mijn vezels binnen. Geen stress dus als je niet altijd volkoren pasta eet.

4. Zijn van die aardappeltoefjes uit de diepvries een ok keuze? Of is het toch echt minder gezond?

Helaas zijn ze toch écht wat minder gezond dan normale aardappels of onbewerkte krieltjes. Ze zijn namelijk vaak voorgefrituurd of voorgebakken. Daarnaast zit er vaak suiker in, dat helpt een betere smaak en een krokant jasje te krijgen. Natuurlijk is het helemaal niet erg om ze af en toe te eten, maar echt gezond kan ik ze niet noemen :).

Wil je weten of jouw aardappels bewerkt zijn? Check dan eens de ingrediëntenlijst van de verpakking. Zit er echt alleen aardappel in? Of is er meer toegevoegd? In dat laatste geval weet je dat het om een bewerkt product gaat.

5. Wanneer kan ik het beste weer met het gebruiken van vitamine D beginnen? (Vrouw van 53)

In dit geval raad ik aan om nooit te stoppen met gebruiken van vitamine D! Bij vrouwen boven de 50 wordt aangeraden elke dag 10mcg extra vitamine D te gebruiken. Iedereen boven de 70 kan het beste 20mcg vitamine D extra gebruiken.

Ben jij jonger dan 50 maar kom je erg weinig buiten? Dan is het misschien verstandig om van oktober tot en met april 10mcg vitamine D extra te gebruiken. Hier lees je er meer over.

Vitamine D gebruiken

6. Ik eet liever Optimel kwark dan magere kwark bij mijn ontbijt, is dat ok?

Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar ongezoete producten bij de hoofdmaaltijden. Je went jezelf anders zo aan een zoete smaak! Misschien is het een idee om te beginnen met 1/2 Optimel kwark en 1/2 naturel kwark, zodat je langzaam kunt wennen aan de minder zoete smaak. In het begin is het even doorzetten, maar je zal merken dat je er na een tijdje totaal geen problemen meer mee hebt.

Af en toe Optimel Kwark of andere zoete kwark nemen als extraatje is natuurlijk geen enkel probleem! Ik neem het bijvoorbeeld wel eens als avondsnack.

7. Ik drink dagelijks ongeveer 4 koppen koffie, is dat teveel?

Dat vind ik niet, tenzij je er last van krijgt. Merk je dat je veel onrustig bent, slecht slaapt, een snelle hartslag krijgt op rare momenten of je op een andere manier niet lekker voelt? Dan is het misschien goed om eens te proberen minder koffie te nemen. De meeste mensen kunnen echter gewoon 4 kopjes koffie per dag drinken zonder klachten. Hier vind je een compleet artikel over dit onderwerp, inclusief mijn advies.

8. Als ik het druk heb, vergeet ik een tussendoortje te nemen. Is dat erg?

Absoluut niet. Tussendoortjes zijn zeker niet verplicht. Als je ze niet neemt, dan is het wel verstandig om écht voldoende te eten bij je ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Anders is de kans dat je lekkere trek krijgt namelijk heel groot. Voor sommige mensen werkt het heel goed om 3x per dag grotere hoeveelheden te eten, anderen eten liever 6-7x per dag kleinere porties, alles is prima. Het is net wat goed bij jouw leefstijl en lichaam past. In dit artikel vertel ik er meer over.

Ik hoop dat je dit format leuk vond om te lezen!

Groetjes, Marloes

Heb jij een vraag die je aan een diëtist zou willen stellen? Wie weet kan ik er iets mee in een artikel of video :).

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Conny 2 maandengeleden

    Leuk artikel. Weinig reactie. Op YouTube heb je toch echt meer reactie, vind je dat jammer. Kun jij zien hoeveel mensen de artikelen lezen?
    Ik lees de meesten wel, ook als het voor mij minder Intressant lijkt. Vaak staat er toch nog iets in wat ik niet wist.
    Maar weer bedankt! Groetjes!

    Reageer
  2. Linda 2 maandengeleden

    Leuk Marloes, van mij mag je nog zo’n artikel schrijven. Heb ik gelijk vraag 1 voor je 🙂
    Sinds een aantal dagen ben ik een eetmeter in aan het vullen. Nu merk ik dat ik gedurende de dag eigenlijk relatief weinig calorieën binnenkrijg (niet omdat ik daar bewust op uit ben, maar ik ben schijnbaar gewend om vrij laag in calorieën te eten (met name tijdens lunch en diner). Overdag heb ik verder echter nooit honger, dus ik word me hier nu pas bewust van nu ik het “opschrijf”. Heb je tips voor me hoe ik overdag wat aanpassingen kan maken, zodat ik er niet in verval ze ’s avonds alsnog (extra) te eten. Dan heb ik namelijk vaker wel honger (of dit komt omdat ik dan meer rust heb om met eten bezig te zijn).
    Zou het leuk vinden hier wat over te lezen!

    Reageer
  3. MB 2 maandengeleden

    Ik vind dit type artikel echt veel fijner dan videos (die open ik zelden; het helpt natuurlijk ook niet dat ik een trage, moeilijke computer heb), lekker wat te lezen. 🙂

    Reageer
  4. Rosemarijn 2 maandengeleden

    Heel leuk dit format! Hoop dat je het vaker gaat doen 🙂

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: