Bewegen Feiten en fabels Persoonlijk Voeding

Vraag maar raak!

Door

China

Er wordt tegenwoordig erg veel geschreven over voeding, bewegen en gezondheid, waardoor het voor veel mensen onduidelijk wordt wat nou ‘de waarheid is’. Jullie hebben altijd veel vragen naar aanleiding van onze artikelen en wij vinden het super leuk om ze te beantwoorden. We weten echter niet of we met onze artikelen alle onderwerpen van een gezonde leefstijl aan bod laten komen. Dat bracht ons op het volgende idee: bij de reacties onder dit artikel kun je al je vragen stellen die je nog niet beantwoord hebt gekregen!

Natuurlijk kunnen deze vragen gaan over voeding, bijvoorbeeld over bepaalde producten, productcombinaties, eetmomenten, portiegroottes of alternatieven. Maar ook op het gebied van beweging kun je je vragen kwijt, bijvoorbeeld over bepaalde sporten, intensiteit van bewegen, moment van bewegen, opbouw etc.

Eigenlijk alle vragen op het gebied van een gezonde leefstijl zijn welkom! Daarnaast kun je ons ook meer persoonlijke vragen stellen, er zijn vast nog veel dingen die je niet van ons weet. We garanderen niet dat we alles beantwoorden, dat merk je vanzelf ;-).

De vragen zullen we beantwoorden in video-vorm, zodat we je een goede uitleg kunnen geven. Als een onderwerp te groot is om in een video te beantwoorden, zullen we er een apart artikel aan wijden. Ook met grotere onderwerpen van interesse kun je dus bij de reacties terecht!

We zijn erg benieuwd naar jullie vragen.

Groetjes, Albert en Marloes

Wat wil jij weten over voeding, bewegen, leefstijl of over ons?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (24)
  1. Eline 9 jarengeleden

    Heey,

    Aller eerst, jullie blog is echt fantastisch. Ga zo door :-).
    Ik loop nu al heel lang met een vraag rond die op internet steeds verschillend wordt beantwoord.
    Wat eet je voor en na een training? Nu ligt dat natuurlijk aan de intesiteit van je training en of traint voor spieropbouw of juist om af te slanken. Misschien kunnen jullie hier wat meer over vertellen.

    Alvast bedankt 🙂
    Eline

    Reageer
    • Mandy 9 jarengeleden

      Das echt een goede vraag dat wil ik echt weten!

      Reageer
  2. Cindy 9 jarengeleden

    Ik volg jullie nog maar een tijdje, dus misschien is dit al wel eens aan bod gekomen, maar hoe denken jullie over melk/zuivel? Gezond of ongezond?

    Jullie blog is echt onwijs leuk en inspirerend, keep up the good work 🙂

    Reageer
  3. hera 9 jarengeleden

    Hallo,

    Ik ben een beginner op fitness gebied. Mijn doel is het overtollig vet te verbranden en mijn lichaam ‘shapen”. Ik wil snel gaan starten met krachttraining naast de cardio waar ik 3 weken terug mee begonnen ben. Nou lees ik op fitness/bodybuilding fora dat vrije gewichten beter zijn dan de krachtraining-apparaten.
    Maar ik ga alleen fitnessen en ben bang dat ik de bewegingen niet goed doe en mezelf blesseer.
    Instructeurs heb ik slechte ervaring mee dus ik heb mij nu ingeschreven bij een fitnesscentra waar ze geen instructeurs hebben.

    Mijn vraag is of je met het krachttraining apparatuur echt geen resultaten boekt of dat wel een goed alternatief is ?

    -Je hebt een hele leuke blog en hebt mij al een heel stuk op weg geholpen met de recepten 🙂

    Reageer
  4. Mandy 9 jarengeleden

    School gaat straks weer beginnen maar hen jij vel ideeën voor een gezonde snack en lunch?? En ook hoe je het meeneemt???
    Echt je moet me helpen haha ik weet het echt niet en wil heel graag al mijn maaltijden afwisselen

    Of iemand anders hier?

    Reageer
  5. Rosa 9 jarengeleden

    Hoi Marloes! Ik had de vraag al gesteld, maar ik zet hem hier ook even bij, heb je alle vragen bij elkaar 🙂
    Ik zou graag meer willen weten over vitamine pillen. Waar moet je nou op letten en heb je misschien aanraders?
    groetjes Rosa

    Reageer
    • Lotte 9 jarengeleden

      Goede vraag!

      Reageer
  6. Zoë 9 jarengeleden

    Hey,

    Een vraag waar ik al lang mee rond loop is of een overschot aan fruit je dik maakt?
    Op sommige dagen kan ik wel 6-7 stuks eten, maar ik eet verder gezonde hoofdmaaltijden en fruit is mijn ” tussendoor ” dus ik eet geen koek of snoep.

    Groetjes, Zoë

    Reageer
  7. Jet 9 jarengeleden

    Hoi!
    Ik ben erg benieuwd hoe ik mijn eetritme nog enigszins normaal kan houden wanneer je nachtdiensten draait. Ook ben ik erg benieuwd naar wat budget maaltijden en tussendoortjes die wél erg gezond en voedzaam zijn. Ik ben ook benieuwd waarom je vitaminepillen gebruikt! Naar mijn idee is je voedingspatroon al super gezond en krijg je enkel iets industrieels binnen. Zeg het me als ik het anders moet zien hoor, ik ben namelijk erg nieuwsgierig!

    Succes met jullie leuke blog!
    Jet

    Reageer
  8. Mandy 9 jarengeleden

    Oh wat superleuk! Ik vind jullie blog echt heel fijn en handig, even nadenken over wat vragen.

    – Brood/tarwe: Goed of beter weglaten?
    – Detoxen: is dat zinnig of onnodige kwelling?
    – Wat is de juiste hardloophouding, en hoe kun je het beste ademhalen? Ik heb het vaak benauwd.
    – Gebruiken jullie aanvullende vitamines? Welke vitamines zijn zinnig om bij te slikken, welke niet?
    – Hoe denken jullie over superfoods en groene smoothies?
    – Is het prima om meteen na je workout te eten, of kun je beter even wachten?
    – Kunnen jullie nog meer leuke oefeningen delen die je thuis kunt doen?

    Dat was hem even, haha.

    Reageer
  9. Ilona 9 jarengeleden

    Hoi,
    Ik weet nog steeds niet goed wat ik nou moet denken van zoetstoffen.
    Gezond of ongezond? Of niet erg als je het met mate neemt?
    Ik eet namelijk graag optimel kwark. Gewone magere kwark vind ik niet zo lekker.

    Groetjes Ilona

    Reageer
  10. Susan 9 jarengeleden

    Ha beiden,

    Allereerst complimenten voor de leuke en leerzame blog!
    In september gaat mijn dochter (4) weer naar school. Voor het tussendoortje ‘s ochtends krijgt ze fruit mee en voor de lunch geef ik haar dagelijks twee boterhammetjes mee voor het overblijven en ze krijgt altijd iets extra’s mee, iets lekkers en gezonds. Wat ik nu doe is afwisselen met schijfjes komkommer, tomaatjes, gedroogd fruit of stukje ontbijtkoek. Ze lust veel maar ik blijf toch beperkt in de variatie, wellicht hebben jullie tips?

    Groeten,
    Susan

    Reageer
  11. Melina 9 jarengeleden

    Ik kwam eigenlijks heel toevallig op jullie website terecht. Maar herkende Albert eigelijks al gelijk. Ik heb ooit gym van hem gehad op het Fivelcollege en volgens mij gaf jij wel eens een workshop Marloes. Super leuke website. 🙂

    Reageer
    • Marloes 9 jarengeleden

      Dat kan inderdaad Melina! Welkom 🙂

      Reageer
  12. Martine 9 jarengeleden

    Ik heb een vraag over geitenkaas. Soms zegt men dat het heel gezond is maar op internet staat niet veel geschreven. En wat er wel over geschreven is, is vrij tegenstrijdig. Ik lees dat het iets meer Vitamine A bevat dan kaas van koemelk en dat het een goede vervanger is voor mensen met een allergie voor koemelk. Verder staan er niet echt voordelen !

    Daarnaast heb ik nog een vraag over voeding voor een wedstrijd. Sommige zeggen vooral koolhydraten omdat je daar meer energie uit haalt tijdens je inspanning. Andere zeggen dat je je lichaam moet zien als een duursporter dus dat je vooral eiwitten moet eten.
    In het dagelijks leven eet ik veel eiwitten omdat het goed vult. Maar wat raden jullie aan voor een hardloopwedstrijd?
    Voor wedstrijden neem ik meestal 2 volkoren boterhammen met appelstroop zo’n 2,5 uur voor de start. Lekker licht!

    Reageer
  13. natanja 9 jarengeleden

    Hoi MARLOES EN ALBERT WAT ZIJ GOEDE IDEE VOOR JE BOTERHAM EN ALS JE MOET MINDER MET SUIKER , WELEK ZOET BELEG IS DAN NOG GOED

    Reageer
  14. Lisa 9 jarengeleden

    Wat is nou eigelijk beter mayo of curry?

    Reageer
  15. Jacquelinet 9 jarengeleden

    Ik heb de vraag ook al gemaild vorige week maar voor de volledigheid: hoe train je met een hartslagmeter (hoe bepaal je bijvoorbeeld de maximale hartslag en aërobe drempels enzo)

    Reageer
  16. Berdie 9 jarengeleden

    Hoi Marloes en Albert,

    Ik ben benieuwd naar Stevia. Ik probeer nu aspartaam te skippen en over te gaan op producten met Stevia. Weten jullie of dit een goede en gezond alternatief is?

    Misschien nog iets over het voorkomen van hardloopblessures? Ik wil binnenkort gaan beginnen met hardlopen dus alle tips over hardlopen zijn welkom! Ik ben benieuwd naar Alberts blog over een betere looptechniek!

    Reageer
  17. Valesca 9 jarengeleden

    Hi Marloes & Albert,

    Allereerst vind ik dit een superleuke blog! Ga zo door 😉

    Ik had 2 vragen:
    – welke supplementen (multivitamines, vitamine C, visolie enz) adviseren jullie om standaard in te nemen?
    – hebben jullie ook enkele voorbeeld trainingsschema’s voor krachttraining?
    Ik hoop dat jullie deze zouden kunnen beantwoorden 😉

    Liefs,
    Valesca

    Reageer
  18. Stephanie 9 jarengeleden

    Ik had een vraag ivm spieropbouw. Ik hoor namelijk soms dat sommige oefeningen (zowel cardio als krachttraining) zorgen voor de opbouw van dikke spieren (vooral fijn voor mannen) en sommige oefeningen juist lange dunne spieren creëren (vrouwen). Nu wilde ik weten of dit een fabeltje is of dat er een kern van waarheid in zit. Momenteel ben ik door het werken en de zomervakantie moeten stoppen met de fitness maar in september wil ik graag beginnen. Maar omdat ik merkte dat ik tijdens mijn fitnessperiode soms wat stevig (spiermassa) overkwam, wil ik dit graag nu voorkomen. Daarom dus mijn vraag of jullie hier wat meer over kunnen vertellen 🙂

    Reageer
  19. Hanneke 9 jarengeleden

    Jullie blog is vaste prik voor mij, veel variatie en interessante onderwerpen!
    Ik wil wat meer bonen en linzen gaan eten (vooral als avondeten), hebben jullie ideeën voor leuke recepten?

    Reageer
  20. Nynke 9 jarengeleden

    Hoi!

    Een vraag die denk ik veel vrouwen bezig houdt: hoe kom je nou van die vervelende zwembandjes aka lovehandles af?
    ‘groetjes nynke

    Reageer
  21. Helen 9 jarengeleden

    Hoi,

    Ik vroeg mij af hoe het zit met steken in je zij als je gaat hardlopen. Loop je dan te snel na het eten? En kan je steken in je zij voorkomen? wat is het verschil tussen een steek aan de rechterkant en aan de linkerkant?

    Groetjes

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: