Bewegen Feiten en fabels Voeding

Vraag maar raak – De antwoorden deel 2

Door

In het ‘vraag maar raak’ artikel van een aantal weken terug, overspoelden jullie ons met vragen. Als reactie op de eerste video stelden jullie nóg meer vragen, super leuk! Met veel enthousiasme hebben we een tweede video opgenomen, met antwoorden op door jullie gestelde vragen.


In de video noemden we een aantal eerder geschreven artikelen, ik link ze hieronder voor jullie:

  • Hier lees je hoe ik denk over het vermijden van brood, pasta en andere koolhydraatrijke producten.
  • Een onderdeel van een goede techniek bij het hardlopen is de ademhaling, in deze video leg ik uit hoe je een buikademhaling kunt oefenen.
  • Om blessures tijdens het lopen te voorkomen en op een juiste manier te starten, gaven we eerder 10 tips.
  • Naar aanleiding van jullie vragen schreef ik afgelopen week een artikel over gezond broodbeleg. Ik probeerde zo goed mogelijk een indeling te maken.
  • Voorbeelden van krachttraining in de sportschool vind je hier, hier, hier, hier en hier
  • Tenslotte lees je in dit artikel hoe ik denk over eten na 20:00 uur (of vlak voor het slapen gaan).

Heb jij ook een vraag over bewegen, voeding of gezond leven? Of heb je misschien een meer persoonlijke vraag voor ons? Stel ze hieronder! Stay tuned voor deel 3.

Groetjes, Albert en Marloes

Wat wil jij weten over gezond leven?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (15)
  1. Lilian 5 jaargeleden

    Hoe denken jullie over kraanwater en hoeveel water is verstandig om elke dag te drinken?

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Volgens ons is kraanwater prima! Het Nederlandse kraanwater behoort tot de beste van de wereld. Ik raad je aan om in totaal 2 liter te drinken, maar dat hoeft echt niet alleen water te zijn. Thee, koffie, melk, karnemelk en af en toe vruchtensap en/of frisdrank hoort daar ook bij. Lees anders nog eens dit artikel: https://www.optimavita.nl/voeding/feit-of-fabel-drink-2-liter-water-per-dag/ Daar schreef ik er meer over.

      Reageer
  2. Lilian 5 jaargeleden

    Dankjewel! Ik heb jullie net ‘ontdekt’ dus had het nog niet gelezen, sorry. 🙂

    Reageer
  3. Lotte 5 jaargeleden

    Hoe denken jullie over intermitterend vasten?

    Reageer
  4. naomi 5 jaargeleden

    Rond het einde van de middag heb ik vaak zin in wat warms en zouts, zoals cup-a-soup, opkikkertje of noodles. Is dit ok? Of kan ik het beter vervangen door iets anders?

    Reageer
  5. Ilona 5 jaargeleden

    Super! Jullie motiveren mij echt om gezond te eten en te bewegen. Ga zo door!

    Reageer
  6. Zoë 5 jaargeleden

    Hey,

    wat is je mening over het drinken van rivella?

    Reageer
  7. karin 5 jaargeleden

    Bekeek net jullie koelkast filmpje, 1 tip; de meeste groente moet NIET in de koelkast. Tomaten uit den boze (structuur en smaak veranderd), hoe het in de winkel ligt, zo moet je het ook bewaren…champignons liefst donker en koel maar niet in koelkast.
    Succes

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Hey Karin! Dank je voor de tip, ik weet het inderdaad. Maar anders blijven ze een stuk minder lang goed! Aangezien wij 1× per week boodschappen doen, gebruik ik dit als oplossing.

      Reageer
  8. cheri 5 jaargeleden

    Hoi Marloes,

    Een vraag over eten voor of na het sporten. Ik ben na het filmpje een beetje in de war. Ik heb begrepen dat je beter na het sporten kunt eten omdat dan je vetverbranding beter is geactiveerd. Voor het sporten eten betekent dat je lichaam tijdens het sporten de laatste maaltijd aan het verbranden is. Wat vinden jullie?

    Vraag 2 over sportdrankjes. Ik wil graag op de woensdag ook de zumba les doen bij mij op de sportschool maar doe ook kracht daarvoor. sportdrankje tussendoor of een stukje banaan voor of tussen de lessen??

    Keep up the good work, loving you’re site!!!

    cheri

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Hoi Cheri, vlak voor het sporten iets eten is inderdaad geen goed idee, omdat het voedsel dan nog in je maag zit. Daarom raden we aan 2 uur voor het sporten te eten. Als je niet eet, zul je niet optimaal kunnen sporten. Het is dan zelfs mogelijk dat je je flauw gaat voelen, iets wat je natuurlijk wilt voorkomen! Heb je echt geen tijd om voor het sporten te eten, neem dan iets kleins ongeveer een uur voor je sportmoment. Bijvoorbeeld een boterham of wat yoghurt met fruit. Zonder eten gaan sporten vinden wij geen goed idee. Succes!

      Reageer
  9. cheri 5 jaargeleden

    merci 🙂

    Reageer
  10. Cheri 5 jaargeleden

    Hola,

    Ik zou graag willen weten hoe jullie denken over homeostase. Houden jullie daar rekening mee, denken jullie dat het kan of geloven jullie daar niet in, wanneer raakt je lichaam in homeostase etc..

    Ik ben nu al een tijdje denk ik goed bezig, de eerste 10 kilo vloog er van af en nu lukt het me gewoon niet meer om gewicht kwijt te raken ondanks dat ik nog sport en op mijn voeding let????

    Grts cheri

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Hoi Cheri,
      Het afvallen kan moeilijker worden, zeker als je een (te) streng dieet volgde. Als je meer bent gaan sporten, kan het zijn dat je door spieraanmaak niet meer zozeer in kilo’s afvalt, maar wel in omvang. Ik raad mijn cliënten op dit punt altijd aan om niet meer alleen op gewicht te focussen, maar vooral op gezond leven en het goed zorgen voor je lichaam. Succes!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: