verschillen wraps gewoon en volkoren
Gezonde producten Voeding

Zijn volkoren wraps gezond? Ik vergelijk ze!

Door

Ik krijg heel vaak de vraag waar je volkoren tortilla wraps kunt kopen. Tegenwoordig hebben veel supermarkten ze in het assortiment. Maar zijn ze eigenlijk wel gezonder dan normale of meergranen wraps? En wat is dan precies het verschil? Ik was nieuwsgierig en bekeek de verpakkingen kritisch.

Het product
Ik haalde drie verschillende soorten wraps. Normale wraps, meergranen wraps en volkoren wraps. De normale en de volkoren wraps zijn van het merk Santa Maria. Dat merk heeft geen meergranen variant, die is van het Albert Heijn Huismerk. Ik vind deze wraps heerlijk bij de warme maaltijd, maar ook bij de lunch en zelfs bij het ontbijt kun je ze gebruiken!

Wat belooft de fabrikant
Op de normale wraps staat ‘free from preservatives’. Op de meergranen variant staan geen beloftes. Op de volkoren wraps vind ik ‘organic’, ‘with whole wheat’ en ‘baked with sourdough’ (=zuurdesem). Gebaseerd hierop, lijken de volkoren wraps wat mij betreft de meest gezonde keuze.

De ingrediënten
Hieronder een overzicht van de ingrediënten van deze wraps. Voor de volledigheid heb ik ook de ingrediënten van de normale huismerk wraps meegenomen.

Normale wraps Santa Maria: Tarwemeel (72%), water, koolzaadolie, bevochtigingsmiddel (E422), zout, emulgator (E471), rijsmiddel (natriumcarbonaat), voedingszuur (citroenzuur), stabilisator (E415)

Normale AH huismerk wraps: 67% tarwebloem, water, raapolie, stabilisator (E422), dextrose, voedingszuur (appelzuur), rijstmiddel (E500), zout, rijstextract, conserveermiddel (E282).

Meergranen AH huismerk wraps: Tarwebloem, water, raapolie, stabilisator (guarpitmeel, E422, E466), tarwe, haver, gerst, haverzemel, tarwekiem, lijzaad, rijsmiddel (E450, E500), zout, voedingszuur (appelzuur), emulgator (E471), dextrose, conserveermiddel (E202, E282).

Volkoren wraps Santa Maria: Meelmengsel (tarwe* (59%), volkorentarwe*), water, koolzaadolie*, glucosestroop*, zout, zuurdesempoeder* (tarwe)(1,0%), suiker*, emulgator (lecithine), rijsmiddel (natriumbicarbonaat), voedingszuur (citroenzuur), stabilisator (xanthaangom), *Van gecertificeerde biologische teelt., Bevat 18% volkorengraan, gelijk aan 21% van de droge stof.

De huismerk varianten bevatten suiker (dextrose), de volkoren wraps ook (glucosestroop), ik ben benieuwd hoeveel. Ik zie verder geen hele grote verschillen in ingrediënten. Opvallend vind ik dat de volkoren wraps maar voor 18% uit volkoren granen bestaan! De rest is gewoon tarwe, net als in de andere wraps.

Op de verpakking van de volkoren wraps wordt het gebruik van E-nummers vermeden. Die zitten er echter wel degelijk in! lecithine, natriumcarbonaat, citroenzuur en xanthaangom zijn producten met een E-nummer. Door ze volledig uit te schrijven, hoeft de fabrikant dit echter niet te vermelden.

De voedingswaarde
Hieronder een overzicht van de voedingswaarde van de verschillede wraps. Ik ga uit van 100g product, dit zijn 2,5 wraps.

Er vallen me eigenlijk twee dingen direct op. Ten eerste is de hoeveelheid vezels in volkoren wraps vrijwel gelijk aan de normale AH huismerk wraps. Ze bevatten zelfs iets minder vezels dan de AH meergranen wraps. Daarnaast zit er veel meer suiker in de volkoren wraps, dan in de andere varianten! Zou dit zijn om de smaak te verbeteren?? Iets anders kan ik niet bedenken.

De prijs
Voor 8 normale medium wraps van Santa Maria betaalde ik €1,89, voor de AH huismerk normale tortilla’s betaal je €1,45. 8 medium meergranen wraps van het AH huismerk zijn €1,39. 8 medium volkoren wraps van Santa Maria zijn €2,29. De huismerk wraps zijn dus het goedkoopst. Opvallend dat de huismerk meergranen wraps goedkoper zijn dan de huismerk normale wraps! Volkoren wraps heb je trouwens (nog) niet in huismerk variant.

De smaak
De smaak van de normale wraps is heel neutraal. De wraps van Santa Maria vind ik trouwens wat zachter van smaak en minder breekbaar van structuur dan de huismerk wraps. De meergranen wraps smaken iets meer naar granen, je vind ook kleine pitjes in de wraps. In de volkoren wraps proef je nog iets meer de granen. Persoonlijk maakt het mij niet heel veel uit qua smaak, ik vind alle drie de varianten lekker! Wel vind ik dus de wraps van Santa Maria lekkerder dan de huismerk wraps. De prijs is hier ook naar.

Mijn conclusie
Wraps zijn sowieso niet het meest gezonde graanproduct dat je kunt kiezen. Ze bevatten veel toevoegingen. Betere varianten zijn bijvoorbeeld volkoren pasta, volkorenbrood, quinoa, bulgur of zilvervliesrijst (geen graan, maar een vergelijkbaar product).

Uit de verpakkingen kan ik niet opmaken waarom volkoren wraps een veel betere keuze zouden zijn dan normale. Ze bevatten maar 18% volkoren granen en de hoeveelheid vezels verschilt nauwelijks met normale wraps. Ook in de rest van de ingrediënten zit geen groot verschil. De volkoren wraps bevatten wel een stuk meer suiker!

Misschien bevatten de volkoren wraps iets meer vitamines en mineralen door deels gebruik te maken van volkoren granen. Dit is echter niet te bepalen, omdat dit informatie niet op de verpakking staat. Ik verwacht dat dit verschil hooguit minimaal gaat zijn, omdat er maar zo’n klein deel volkoren granen wordt gebruikt.

Zeker geen groot verschil dus! Ik ga dan puur prijstechnisch kijken en kies voor de normale wraps in mijn recepten. Wraps zijn dus iets minder gezond dan andere producten, maar ik vind ze WEL ontzettend lekker. Ik blijf ze dus zeker gebruiken! Mocht je op zoek zijn naar meer natuurlijke varianten, check dan eens de natuurwinkel!

Groetjes, Marloes

Welke wraps zou jij kiezen na mijn review?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (14)
  1. Janne 2 jaargeleden

    Ik vind wraps helemaal niet zo lekker, en nu ik weet dat er eigenlijk niet echt een gezonde optie is heb ik nog een reden om ze niet te kiezen!
    Ik heb van de week wel zelf volkoren wraps gebakken en dat vond ik wel lekker. Ik heb een beetje geïmproviseerd: een half kopje volkorenmeel, een heel kopje aquafaba (kikkererwtenkookvocht) en een klein beetje olie. Het werden lekkere smaakvolle wraps, zacht in het midden met knapperige randen! Ik heb ze gebakken terwijl de bonen voor erin aan het opwarmen waren, dus het kostte helemaal niet zo veel extra tijd. Ik kan je aanraden om ook eens te proberen om zulke wraps te bakken.

    Reageer
  2. Vera 2 jaargeleden

    Hmmmm…lekker…! Ik ga voor de gewone variant: lekker, prima prijs en ik vul ze met heerlijke groente en tartaargehakt of kip. En dat noem ik dan toch gezond! ?

    Reageer
  3. Marijn 2 jaargeleden

    Ah precies een vraag waar ik al heel lang over denk, maar waar ik nooit de tijd voor heb genomen om uit te zoeken. Bedankt voor dit artikel! Misschien kun je een keer voor ons uitproberen of zelf wraps maken inderdaad gezonder en lekkerder is?
    Groetjes

    Reageer
  4. Laura 2 jaargeleden

    Ik houd ook echt van wraps. Jammer genoeg zijn ze inderdaad niet gezond. Bizar dat er zo weinig verschil is tussen de normale en volkoren wraps! Ik kan dus gewoon voor de normale gaan voortaan.

    Reageer
  5. Heidy 2 jaargeleden

    Hoi Marloes,
    Wat een verhelderend artikel weer. Hoezo volkoren?? Je moet echt goed etiketten lezen, dat blijkt maar weer. Ik eet wraps van de bodyfit lowcarb alleen qua smaak en structuur niet zo fijn als de gewone. Zou zelf maken (eventueel) lowcarb geen betere keuze zijn? Zou je dat eens kunnen testen? Zoals eerdere reactie is dat niet veel werk lijkt mij!
    Groetjes Heidy

    Reageer
  6. Roos 2 jaargeleden

    Ken je al de wraps van No Fairytales? Dit merk heeft bietenwraps en wortelwraps.. Ze bestaan voor 45% uit groente. Wat vind je van de voedingswaarde van deze wraps? Daar ben ik wel heel benieuwd naar

    Reageer
  7. Vera 2 jaargeleden

    Ik haal volkoren wraps van de Jumbo, dat ziet er toch weer heel anders uit. Even voor de volledigheid…. In vergelijking met Santa Maria minder suiker, iets meer dan AH (2.5 g per 100g), meer vezels (8.0 g per 100g) en meer eiwitten (9.2 g per 100 g). Vooral vanwege de vezels is die dan wel erg fijn! De prijs is 1,25 dus dat is ook nog eens beter ?

    Reageer
    • Vera 2 jaargeleden

      Ha Marloes,
      Ik was eigenlijk wel benieuwd naar je reactie op deze wraps, in vergelijking met de 3 die je hebt vergeleken!
      Groetjes Vera

      Reageer
  8. Kim 2 jaargeleden

    Ik eet het liefst iedere week wel een keer wraps. Iedere keer op een andere manier. Ik koop alleen maar de volkoren wraps (zelfde merk als jij gebruikte) om een “gezondere” keuze te maken. Ik denk dat ik hier maar van af ga stappen, het maakt dus eigenlijk geen verschil! Mijn vriend vindt de normale ook veel lekkerder. Ik ben erg blij met deze blog. Bedankt!

    Reageer
  9. Yvonne 2 jaargeleden

    Hee Marloes,

    Ik kies altijd voor volkoren tortilla’s van Jumbo eigen merk.
    Als ik naar de voedingswaarden van deze tortilla’s kijk, zijn deze een stuk beter.
    Zo bevatten ze per 100 gram maar 2.5 gram suiker en 8 gram vezels.

    Misschien iets om toe te voegen aan dit artikel?

    Reageer
  10. Eloïse 1 jaargeleden

    Hey Marloes! Heb je de volkoren wraps van de jumbo al geprobeerd? Die zijn wel van volkorenmeel gemaakt! En super lekker!
    X

    Reageer
  11. Willemijn 8 maandengeleden

    Ik zou de volkorenwraps van Aldi kopen. Veel voordeliger en 289 kCal; 6,0g Vetten (1,1g verzadigd); 46g koolh. (1,6g suikers); 6,4g vezels; 9,3g eiwitten en 1,0g zout

    Reageer
  12. Joy 7 maandengeleden

    Hallo allemaal :).

    Bedankt voor het uitzoeken en uitwerken van de info over de wraps! Heel fijn als er mensen zijn die duidelijk maken wat er daadwerkelijk in producten zit :D. Dus ten eerste bedankt daarvoor.

    Daarnaast moet ik helaas melden dat geen enkel graanproduct zoals (volkoren of spelt) brood, wraps of volkorenpasta gezond zijn. Al dit soort granen zijn eigenlijk verborgen suikers en laten je insulinespiegel erg stijgen. Je lichaam behandeld ze dus als een suiker en slaat het op als “slecht” vet. Daarnaast zijn er nog meer ongezonde effecten maar ik zal niet alles hier noemen :). Vrijwel de enige graansoorten die niet ongezond zijn en we als vervanging kunnen gebruiken als je gezond wil eten zijn: quinoa, zwarte of bruine rijst (geen zilvervliesrijst), en granen met een vaak moeilijke onbekende naam zoals amaranth. Je kan natuurlijk nog steeds (af en toe) brood of volkorenpasta eten maar het is niet aan te raden en ook zeker niet gezond :). Ik weet dat het idee even wennen is maar het is helaas waar. (Ik hou zelf ook enorm van pasta en brood dus soms best een struggle om het te laten staan :). Maar het lukt steeds beter om vervangende producten te kiezen.

    Ik heb zelf onderzoek gedaan naar de wetenschap van voedingsmiddelen en er is 1 boek geschreven door een dokter in de Verenigde Staten die 32 jaar lang alle grote (en kleinere) onderzoeken naar voedingsmiddelen nauwkeurig heeft bekeken en onderzocht en zelf al 10 jaar patiënten op zijn spreekuur enkel voedingsadvies geeft met bizarre resultaten. Het boek heet: WTF should I eat. Aanrader voor iedereen die zich wel eens afvraagt “WTF should I eat?” “WTF zijn echt gezonde keuzes?”.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: