Zomerse smoothie met sojamelk
Feiten en fabels Voeding

Voeding die beschermt tegen het coronavirus?

Door

Ik merk dat mensen momenteel massaal vitaminetabletten inslaan, sapjes drinken en gezond proberen te eten om hun weerstand te verbeteren. Helpt dat eigenlijk? En kun je dingen in je voeding veranderen om jezelf te beschermen tegen dit (of een ander) virus? Ik geef je mijn tips!

Disclaimer: Ik schrijf dit artikel met de informatie die op dit moment (30 maart 2020) beschikbaar is. Uiteraard kunnen inzichten in de loop der tijd veranderen.

Vitaminepillen tegen het coronavirus?

Op social media word je platgegooid met advertenties over vitaminepillen. In de winkels zijn ze bijna allemaal uitverkocht. Er is echter geen overtuigend wetenschappelijk bewijs dat dit je beschermt tegen het virus. Sterker nog, van sommige vitamines en mineralen kan een overdosis voor nare bijwerkingen zorgen. Besef je goed dat fabrikanten ons heel graag anders willen doen geloven! Zij verdienen namelijk dik aan onze angsten. Alleenstaande, kortlopende onderzoeken zijn vaak niet betrouwbaar genoeg om definitieve conclusies uit te trekken.

Dat een bepaalde vitamine goed is voor je weerstand, betekent niet dat een grotere dosis zorgt voor een nóg grotere weerstand! Bovendien is het altijd beter om jouw vitamines te halen uit goede voeding, dan uit tabletten.

Uitzonderingen…

Voor bepaalde groepen kunnen supplementen echter wel degelijk waardevol zijn. Zo is het belangrijk voor mensen die niet of weinig buiten komen, om extra vitamine D te gebruiken (dagelijks 10 microgram). Dit geldt ook voor vrouwen boven de 50 jaar, mannen boven de 70 jaar, mensen met een getinte huidskleur of hoofddoek en voor zwangere vrouwen. Hier lees je er meer over.

Daarnaast kan aanvulling van vitamines en/of mineralen nodig zijn voor bijvoorbeeld veganisten, jonge kinderen, vrouwen die zwanger willen worden, mensen met bepaalde aandoeningen en voor fanatieke sporters. Hier lees je meer. Deze adviezen gelden overigens altijd en hebben weinig met het coronavirus te maken. Al is het natuurlijk wel zo dat tegenwoordig meer mensen binnen moeten blijven en dus een aanvulling van vitamine D nodig hebben.

Als je supplementen gebruikt, let er dan goed op dat je de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) niet overschrijdt. Dit vind je in procenten op de verpakking. Neem dus niet meer dan 100%, tenzij dit in goed overleg met een professional gebeurt.

Hoe houd je je weerstand goed?

Ok, supplementen zijn dus niet perse de oplossing. Maar hoe zorg je dan voor een goede weerstand? Hieronder mijn belangrijkste tips.

  • Eet gezond en gevarieerd. Neem dagelijks 2 stuks fruit, 250g groenten, volkorenproducten, melkproducten of -vervangers, een handje ongezouten noten, varieer met vlees, vis en vleesvervangers en zorg dat je goede vetten binnen krijgt uit bijvoorbeeld boter of olie (1 eetlepel per dag is voldoende!).
  • Drink voldoende, ik raad minimaal 2 liter per dag aan (als je gesport hebt iets meer). Neem bij voorkeur thee, water en eventueel een paar koppen koffie.
  • Slaap voldoende!
  • Beweeg volgens de norm gezond bewegen.
  • Neem ook voldoende rust naast het sporten. Overtraining verlaagd namelijk je weerstand!
  • Vermijd stress (I know…makkelijker gezegd dan gedaan in deze periode).

Mijn conclusie

Wat mij betreft is er geen enkel product dat je kunt bestempelen als ‘verhoger van de weerstand’ of ‘beschermer tegen het virus’. Het gaat om je complete patroon! Je kunt ruim voldoende vitamine C gebruiken, maar als er tekorten ontstaan op andere gebieden dan kan je weerstand alsnog laag zijn.

Daarnaast vind ik het super belangrijk dat je beseft dat dit niet alleen nu belangrijk is, maar altijd! Een goede weerstand krijg je niet in een paar dagen. Het is voor je gezondheid veel waardevoller als je op de meeste dagen uit je leven dit gezonde patroon vasthoudt.

Ik merk in ieder geval dat ik door mijn gezonde leefpatroon minder vaak ziek ben en me fysiek en mentaal sterker voel. Dan heb ik het nog niet eens over mijn energielevel en zelfvertrouwen :). Uiteraard betekent dat niet dat ik alle dagen volgens de boekjes leef. Ik eet ook echt wel eens minder gezond, beweeg wel eens minder en slaap wel eens slecht.

Ik hoop dat ik je overtuigd heb!

Groetjes, Marloes

Wat doe jij voor jouw weerstand?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Noortje 4 maandengeleden

    Hallo Marloes,
    Super dat je deze goede uitleg over vitamines en eten deelt met ons.
    Daar hebben we iets aan.
    groeten,
    Noortje

    Reageer
  2. Karyn 4 maandengeleden

    Hoi lieve Marloes dank je weer voor je openheid altijd een fijne steun in de rug vooral in deze tijd van onzekerheid 👌
    Pas ook goed op jezelf en je lieve mannetje en poezen en ouders familie enz

    Liefs
    Karyn

    Reageer
  3. Wendy 4 maandengeleden

    Bedankt Marloes!

    #staysafe! 🙏❤😘

    Reageer
  4. Mieke 4 maandengeleden

    Super waardevolle post ! Super thanks !
    Zelf heb ik wel een handig ander corona trucje ontdekt, ik laat de kinderen als reken huiswerk budget lijstjes en boodschappen lijstjes maken, dan kiezen ze iets lekkers, iets wt ik nodig heb en iets leuks (bijv via:https://www.kupino.nl/folders/lidl ) Scheelt veel tijd, werk en brengt de kleintjes ook een mooie bewustwording, goed of niet?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: