Afvallen Voeding

Voeding challenge #6: Gezond beleg!

Door

Broodbeleg

Alweer een week verder in de 90 Dagen Challenge! Onze voeding wordt steeds een stukje gezonder, met deze week weer een compleet nieuw aandachtspunt. Nederland is en blijft een brood-land, ook al zijn er tegenwoordig meer mensen die vaker een ander alternatief kiezen. De meeste van ons gebruiken nog steeds dagelijks brood, beschuit en/of crackers. Het beleg dat we hierop smeren, kan variëren van heel gezond, tot heel suiker- of vetrijk. Deze week dagen we jullie uit om te kiezen voor gezonde soorten beleg! Zoals altijd hieronder de precieze spelregels.

Omdat we in Nederland heel vaak een boterham, een cracker, een beschuitje of een andere broodvervanger eten, gebruiken we ook relatief veel broodbeleg! Als je voor ongezonde varianten kiest, wordt hierdoor je voeding al snel rijk aan suiker en/of verzadigd vet. Bovendien kun je door suikerrijk broodbeleg meer trek krijgen in andere zoeten dingen als snoepjes of koek.

Heb je er wel eens op gelet hoe snel je weer trek hebt na een boterham met vruchtenhagel? Vergelijk dit eens met een boterham met ham en tomaat… Je zult merken dat je na de boterham met vruchtenhagel, sneller geneigd bent om de rest van de dag ook zoete dingen te eten. Dit heeft te maken met wat de hagel doet voor je bloedsuikerspiegel.

2

Gezonde soorten broodbeleg bevatten veel vitamines, mineralen, eiwitten en andere positieve voedingsstoffen. Daarnaast geven ze je een verzadigd gevoel. Ze zijn dus ontzettend belangrijk in een gezond eetpatroon. Vandaar wat extra aandacht voor dit deel van onze voeding.

Oké, de precieze opdracht is om de komende week alleen maar gezonde soorten broodbeleg te kiezen. Je hebt één mogelijkheid om een uitzondering te maken.

Welke soorten zijn gezond?
Gezonde soorten broodbeleg bevatten (relatief) weinig suiker en verzadigd vet. Onverzadigd vet en eiwitten mogen er best wat meer inzitten! Hieronder de producten die zijn toegestaan per categorie:

Vleeswaren: rookvlees, ham (alle soorten), fricandeau, rosbief, kipfilet, kalkoenfilet, filet americain, casselerrib, gekookte lever, ossenworst.
Kaassoorten: 20+ en 30+ kaas, hüttenkäse, 20+/30+ smeerkaas, schapenkaas*, feta*, light zuivelspread (bijv. Philadelphia light), geitenkaas*, mozarella*.
Zoet: appelstroop, perenstroop, halvajam, jam, pindakaas*.
Overig: Haring, zalm, tonijn, makreel, andere niet gebakken vissoorten, gekookt ei, avocado, hummus, sandwichspread, omelet met groenten en/of mager vlees, tomaat, komkommer, sla, andere rauwkost, ui, augurk, fruit (banaan op brood!), natuurlijke notenspreads*, gebakken ei, zelfgemaakte magere salade.

De producten met een sterretje (*) verdienen wat extra aandacht. Deze bevatten namelijk nog vrij veel calorieën. De kaassoorten bevatten bijvoorbeeld iets minder verzadigd vet dan normale kaas, maar nog steeds meer dan andere soorten. Neem daarom van deze soorten een kleine hoeveelheid als beleg en kies ze niet meerdere keren per dag.

2

Welke soorten vermijden?
We leggen niet teveel de aandacht op wat je níet ‘mag’, maar voor de volledigheid toch even een lijst met ‘te vermijden producten’ :-).

Vleeswaren: alle soorten worst (behalve ossenworst), leverkaas, bacon, paté, boterhamworst, palingworst, chorizo, salami, snijworst, gebraden gehakt, zure zult, (katen)spek, cervelaatworst, snijworst, leverworst, berliner, leverpastei, smeerworst.
Kaassoorten: 48+ kaas, camembert, brie, zuivelspread, roomkaas, cheddar, gorgonzola, Gruyère, Parmezaanse kaas, Roquefort, Saint Paulin, schimmelkaas.
Zoet: vruchtenhagel, (gestampte) muisjes, suikerstroop, honing, anijshagel, chocoladehagel, chocoladepasta, vlokken, bebogeen, kokosbrood, pindakaas light, speculoos.
Overig: knakworst, lekkerbekje of andere gebakken vis, hamburger, kroket of andere snacks, huzarensalade, eiersalade, kipkerriesalade of andere kant- en klare salades.

Ik schreef hier al eens een artikel over. Wil je meer weten over deze indeling? Check het dan hier. Wees creatief met je broodbeleg. Een simpele boterham met ham wordt al een stuk interessanter als je er ook een augurk, een tomaat en wat sla op doet!

Hoe ging het afgelopen week?
De bewust eten challenge van vorige week, was voor mij (Marloes) echt een uitdaging! Ik heb elke dag wel een momentje gehad dat ik er even goed bij na moest denken. Het is dan ook echt niet 100% goed gegaan, maar ik was in ieder geval een stuk meer bewust van mijn onbewuste eetmomentjes (hoe gek dat ook klinkt). Het ging al een stuk beter dan voorheen! Dit blijft voor mij een aandachtspuntje, ik neem het dan ook mee voor de komende periode.
Albert heeft hier een stuk minder moeite mee, maar ook voor hem is het af en toe opletten geblazen. Bewust genieten van een biertje of een hapje, ook al neemt hij die niet heel vaak, blijft ook voor hem een aandachtspunt.

We zijn heel erg benieuwd naar jouw vorderingen!? Hoe gaat het? Ben je nog net zo gemotiveerd als in het begin? Of heb je even een schop onder je kont nodig? Onthoud: het zal niet altijd gemakkelijk gaan, dat is ook helemaal niet de bedoeling! Accepteer van jezelf dat het af en toe iets minder gaat en pak de draad daarna weer op.

We can do this!!

Groetjes, Albert en Marloes

Hoe ging jouw afgelopen week en hoe gaat het in het algemeen? Wordt deze challenge lastig voor jou?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (17)
  1. Petra 6 jaargeleden

    De challenge van afgelopen week heb ik zeker niet gehaald. Het lukt mij niet om alle momenten te zitten en met mes en vork te eten. Op mijn werk, in de zorg, is het vaak tussendoor eten, omdat er zoveel gedaan moet worden. En ook tijdens het eten moet ik de mensen begeleiden. ‘s Avonds staat toch vaak de televisie aan. Ik heb daardoor niet bewust, maar wel gezond gegeten.
    De challenge van deze week zal goed gaan. Ik vind gezond beleg heel lekker en ik doe dit nu al op mijn brood.

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Het is al goed dat je erover hebt nagedacht Petra! Succes deze week.

      Reageer
  2. Emily 6 jaargeleden

    De vorige challenge heb ik heel veel moeite gehad, het ging eigenlijk niet zo goed. Maar met deze zou ik geen problemen moeten hebben! Ik ben niet zo van zoet broodbeleg.
    Weer een nieuwe week, ik ga er weer voor 🙂

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Super! Je bent niet de enige die het afgelopen week moeilijk had 😉

      Reageer
  3. Chris 6 jaargeleden

    Ik zag dat er sandwichspread in het rijtje gezond beleg stond, maar ik heb juist elders gelezen (zie link in mijn naam) dat deze erg veel suikers kunnen bevatten. Wellicht geldt dat alleen voor die specifieke variant?

    Verder een handig overzicht voor broodbeleg!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Sandwichspread kan inderdaad suiker bevatten. In dit geval is dat per portie 2,7g. Bij bijvoorbeeld vruchtenhagelslag is het 10g per portie, nog veel meer dus! Ik probeer het altijd in verhouding te zien, zo bevatten jam en appelstroop ook suiker, maar ook minder dan andere zoete soorten broodbeleg. Ik hoop dat het nu duidelijker voor je is.

      Reageer
  4. Marion 6 jaargeleden

    Helaas, de vorige challenge heb ik niet gehaald. Eigenlijk omdat het bewust (genieten van) eten mij aanzet tot méér eten! Ik realiseer mij op dat moment dat hetgeen ik aan het eten ben erg goed smaakt, en vaak resulteert dat in ‘nog eentje dan’….
    Maar met deze challenge zal ik geen moeite hebben! Ik zie dat het broodbeleg dat ik gebruik allemaal bij de gezonde varianten staat, dus wat dat betreft geen probleem. Om het voor mij een beetje uitdagend te maken, ga ik mijn best doen om meer te variëren. Momenteel eet ik eigenlijk elke dag 3 boterhammen; 1 met Milner Komijn, 1 met achterham en 1 met een dun laagje pindakaas of appelstroop. Die laatste eet ik als tussendoortje.
    Variatie dus, daar ga ik voor!

    Reageer
  5. Wil 6 jaargeleden

    Leuke week gaan we weer tegemoet. fijn dat je alles beschrijft, lekker duidelijk.
    Vorige week ging eigenlijk wel goed. Ik eet altijd aan tafel. Nu iets bewuster de krant even aan de kant, maar het mag van mij af en toe wel….
    De zoet snack van de week daarvoor komt af en toe wel weer even om de hoek kijken…..dat is dan weer iets minder.Maar toch zit het wel in mijn achterhoofd en leg ik veel meer aan de kant. Dat is positief.

    Reageer
  6. Anne 6 jaargeleden

    Bij mij ging de vorige challenge ook niet zo goed. Wel ben ik mezelf meer bewust van mijn eetpatroon nu! Nu nog zien te doorbreken, haha 😉 De volgende challenge lijkt me ook een goede!

    Reageer
  7. Anne Solveig 6 jaargeleden

    Wat ontzettend handig dit!

    Reageer
  8. Sandra Stieding 6 jaargeleden

    Hoi,
    Helaas moet ik melden dat ik ga stoppen met de challenge. De eerste weken gingen echt fantastisch goed, maar er is iets veranderd, wat ik niet goed weet te plaatsen. De hele dag denk ik aan eten en ben dan ook vervallen in verkeerde eetgewoontes. Ik blijf proberen die 3x per week te sporten want dat bevalt me goed, maar voor het eten moet ik eerst op zoek naar mezelf en wat het onderliggende probleem is om weer terug te gaan naar verantwoord. Dit klinkt niet goed en zo bedoel ik het ook niet, maar ik wil dus eerst bij mezelf te raden gaan wat er nu aan de hand is. Natuurlijk probeer ik zo verantwoord en gezond mogelijk te eten, maar er komen te veel eetbuien voorbij die ik niet tegen kan gaan. Natuurlijk blijf ik op deze geweldige site komen en lees alle verhalen zodat ik niks hoef te missen. Bedankt voor alle informatie, motivatie en filmpjes en als er positieve verandering is, meld ik dat zeker.
    Lieve groeten aan iedereen en trots op alle challengers!

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Heel goed dat je luistert naar wat je op dit moment nodig hebt. Het is niet altijd het juiste moment voor verandering. Heel veel sterkte de komende periode. We zien je heel graag blijven komen op optimavita.nl Liefs en een knuffek

      Reageer
  9. Anneke N. 6 jaargeleden

    De challenge van vorige week is niet echt gelukt. Maar wel tijdens het eten onder het werken gedacht dat dit niet goed is. Dus dat komt ooit wel goed. De challenge van deze week gaat goed komen. Eet weinig brood en bijna nooit zoet enzo erop.

    Groet Anneke

    Reageer
  10. Katinka 6 jaargeleden

    Leuke challenge, ik heb me al eens eerder verdiept in gezond broodbeleg dus wist er al wat van. Gelukkig is veel gezond broodbeleg ook nog eens erg lekker, dus ik denk dat het wel goed gaat komen!

    Reageer
  11. m 4 jaargeleden

    hoii,

    wat betreft het water gaat al aardig vooruit want ik probeer echt minimaal 1 1/2 liter water te drinken.
    en ik heb een leuke broodtrommel gekocht dus dan is het ook motiverend om gezond broodbeleg erin te doen. alleen wij hebben in huis alleen maar 48+ dus wat moet ik doen? en is verse kaas van de Aldi ook aardig gezond want dat doe ik bijna altijd op me brood….

    dus tja en deze week nouja een beetje goed. verjaardag gehad en de rest van de week gesnoept maar ik probeer echt vanaf maandag het weer op te pakken dus ja.

    maar wil je alsjeblieft reageren optimavita dat lijkt me echt fijn om te weten van hoe en wat.

    groetjes

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      48+ kaas is prima! Doe dat gewoon maximaal 1 boterham met kaas. Heel goed bezig hoor!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: