Voeding

Voeding Challenge #6: Geen toegevoegde suikers!

Door

Suiker

De vorige twee challenges waren voor veel van jullie goed te doen. Daarom vonden wij het deze week tijd voor een killer-uitdaging: eet zeven dagen lang geen toegevoegde suikers! Omdat deze challenge ook voor ons erg lastig gaat worden en we jullie wat meer uitleg wilden geven, hebben we er een video bij gemaakt.

De komende zeven dagen dagen we jullie dus uit om geen producten te gebruiken die toegevoegde suikers bevatten. Om te weten of een product toegevoegd suiker bevat, kijk je bij de lijst van ingrediënten. Als hier ‘suiker’ tussen staat, weet je dat je dit product deze week moet mijden. Vaak worden echter andere termen gebruikt in plaats van suiker. Hieronder vind je een rijtje van benamingen die ook op toegevoegd suiker duiden:

  • Dextrose
  • Glucose(stroop)
  • Fructose(stroop)
  • Sacharose
  • Sucrose
  • Melasse(stroop)
  • Honing (is natuurlijk, maar we beschouwen het deze week als suiker!)
  • Alle andere soorten suikers (rietsuiker, druivensuiker, geleisuiker, vanillesuiker etc.)

Producten waar toegevoegd suiker in voorkomt zijn onder andere koek (ook liga, evergreen en ontbijtkoek!), snoep, taart, cake, frisdrank, zoet broodbeleg, ontbijtgranen, yoghurtdrink, chocolademelk, vla, yoghurt met een smaakje, vruchtenmoes, sommige vruchtensappen, limonadesiroop, ijs, toetjes, pastasauzen (!) en sommige soorten groenten (bijv. sommige rode kool of wortel uit pot).

Wat wél mag de komende periode is natuurlijk suiker uit fruit en groenten. Fruit is dus gewoon toegestaan, evenals gedroogd fruit, pure vruchtensappen, pure appelstroop en rozijnen.

Zoals we in de video al hebben benoemd, kun je een uitzondering maken voor (hele) speciale gelegenheden. Heb je dus deze week een verjaardag waarbij je écht iets zoets wilt eten, doe dit dan gewoon en verschuif de challenge een dag. Wees echter wel streng voor jezelf, je zult merken dat je heel snel excuses zult hebben om toch suiker te eten. Probeer ook tijdens feestjes eens goed op te letten en geen uitzondering te maken, het is maar zeven dagen!

Oeh jongens, dit wordt een zware! We wensen jullie heel veel succes, laat ons weten hoe het gaat! De challenge loopt vanaf vandaag (dinsdag 11 juni) tot en met maandag 17 juni.

Groetjes, Albert en Marloes

Wat is jouw ‘guilty pleasure’ als het gaat om suiker? Voor Albert is dat duidelijk de cruesli, voor Marloes pindakaas en als toetje waterijsjes!

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (19)
  1. Glitterz 7 jaargeleden

    Hee Marloes,
    Calvé pindakaas bevat GEEN toegevoegd suiker!
    Google maar eens op calve pindakaas + ingredienten.

    (Vaak bevatten de goedkope B-merken meer suikers en transvetten, let er maar eens op 🙂

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      De ‘gewone’ Calvé pindakaas inderdaad niet…maar die met stukjes (die wij altijd hebben) wel! Ook de light pindakaas van Calvé bevat suiker :-(. Ik vergelijk binnenkort Calvé pindakaas met de natuurlijke pindakaas.

      Reageer
      • Glitterz 7 jaargeleden

        Nice!

        Reageer
  2. Jorien 7 jaargeleden

    Yeah! Geweldige challenge! Ik doe mee 🙂 Ik ben al enkele weken richting suikervrij in de vorm van toegevoegde suikers aan ‘t bewegen, dus nu ga ik hardcore mee. Valt me wel op dat in een reguliere supermarkt werkelijk OVERAL toegevoegde suiker in zit! Zelfs mijn reguliere vleeswaren kwam ik gisteren nog achter. Ik haal dan ook veel spullen bij Ekoplaza (de luxe van in de stad wonen) en de gezondsheidswinkel bij mij op de hoek. Die heeft bijvoorbeeld ook appelmoes zonder suiker (waaronder vele andere dingen, zonder toegevoegde suiker; pindakaas bijvoorbeeld).

    Liefs, Jorien

    Reageer
  3. Jorien 7 jaargeleden

    Nu, in mijn half-slaap toestand ook het filmpje even gekeken te hebben, haha.. Marloes en Albert, de mueslizak van Euroshopper van de AH zit geen toegevoegde suikers! Dus ‘t hoeft helemaal niet van Zonnatura 🙂 Verder gebruik ik de pindakaas van Horizon – de pindakaas crunchy met zeezout (Ja dat dan wel weer 😛 ), die is erg lekker. Als laatste een vraagje over natuurlijke zoetstoffen die veel in natuurvoedingswinkels gebruikt wordt als suikervervanger: dadelstroop, maïsglucosestroop, maïsmoutstroop, vijgensiroop. En in de raw chocolate: kokosbloesemnectar. Bij welke groep hoort dat? Toegestaan of niet? 🙂

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Dank je Jorien, toevallig heb ik hier morgen een artikel over gepland! Inderdaad is de euroshopper een goed alternatief! De stroopsoorten horen onder fructosestroop, nectar is een soort honing. Eigenlijk dus verkapte suikers, maar wel natuurlijk. Het zijn twijfelgevallen, bepaal voor jezelf wat je ermee doet. Probeer jezelf uit te dagen en het niet te nemen! Anders zou honing ook gewoon kunnen namelijk…

      Reageer
      • Jorien 7 jaargeleden

        Oke, dank je voor je antwoord! Ik gebruikte ze nog niet in mijn voeding hoor, dus zal dat ook niet gaan doen. Ik was even nieuwsgierig 🙂 De toetjes laten staan gaan in ieder geval het moeilijkst worden..

        Reageer
  4. Maria 7 jaargeleden

    Leuke challenge 🙂 Keek vanmorgen in de spiegel, en zag een eerste putje in mijn been. Tijd om daar wat aan te doen dus. Mijn grootste struikelblok wordt denk ik om tussendoortjes te laten staan (vooral niet kopen dus eigenlijk). Ga vanmiddag maar eens fruit inslaan om een snoepaanval te voorkomen 🙂

    Reageer
  5. Ati 7 jaargeleden

    Ik ga de Challenge zeker aan!best lastig als je bedenkt waar allemaal toegevoegde suikers in zitten! Heb je nieuws vanochtend gezien? Nederlanders letten steeds meer op wat ze eten! Goeie zaak! Mijn guilty pleasure is zonder twijfel de gele zak M&Ms op vrijdagavond 😉

    Reageer
  6. natanja 7 jaargeleden

    ik doen mee , mijn ontbijt is mislukt verder prima ,wel een mega uitdaging voor mijn !!!

    Reageer
  7. Tara 7 jaargeleden

    dit is echt een lastige idd! ik ben echt een suiker junky, maar al een heel eind geminderd gelukkig 🙂

    Reageer
  8. Esther 7 jaargeleden

    Ik ga deze challenge proberen, ik zal wel bewuster worden 🙂 leuk bedacht weer!

    Reageer
  9. Esmée 7 jaargeleden

    Wat een hel!! Geen honing in mijn munt thee 🙁 geen muesli van de lidl 🙁 OOOhw ik ga het zwaar krijgen!
    En ik heb een festival zaterdag. Dat word zeker mijn uitzonderingsdag!
    Maar ik ga het aan hoor. Morgen gauw boodschappen doen!

    Reageer
  10. Edith Waardijk 7 jaargeleden

    Ik dacht al aardig goed bezig te zijn, totdat ik de etiketten ging lezen…..dan kom je bedrogen uit! Zo veel toegevoegde suiker waar je je niet bewust van bent, dat wordt nog best moeilijk!

    Reageer
  11. Ayesha Kanahele 7 jaargeleden

    I simply want to tell you that I am beginner to blogging and site-building and definitely enjoyed this web blog. Very likely I’m planning to bookmark your site . You amazingly come with awesome writings. Thanks a lot for revealing your blog site.

    Reageer
  12. Karen 7 jaargeleden

    Met enige vertraging wilde ik deze uitdaging ook aangaan.
    & zojuist mijn standaardboodschappen gedaan om er vervolgens achter te komen dat in geen van mijn producten toegevoegde suiker zit. Hoe fijn is dat!?
    Ga alsnog te challenge aan voor deze week (vandaag zonder moeite gehaald) maar het weekend is altijd lastiger.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: