Tussendoortjes Voeding

Voeding challenge #5: Fruits en Veggies!

Door

Groente en fruit

Dag 29, we zijn bijna op de helft van de 60 Dagen Challenge! Tijd voor voeding challenge nummer 5. Dat groente en fruit gezond is, weten we allemaal. Ook is bij veel mensen bekend dat we 2 ons groenten en 2 stuks fruit per dag zouden moeten eten. Uit onderzoek van het TNO blijkt echter dat maar ongeveer 2% (!!!) van de Nederlandse bevolking deze hoeveelheid haalt. Dat terwijl recent onderzoek de voordelen van een hoge groente-inname heeft vastgesteld. Een challenge over groente en fruit kon daarom volgens ons niet ontbreken in onze 60 Dagen Challenge. We dagen jullie uit de komende week (en eigenlijk vanaf nu de gehele challenge) iedere dag ten minste 200 gram groenten en 2 stuks fruit te eten. Zoals altijd vind je de precieze richtlijnen hieronder, evenals een opdracht voor diegene die dit al dagelijks doen.

Fruit
Eet dus de komende week iedere dag 2 stuks fruit. Een appel, banaan, sinaasappel peer etc. geldt als 1 stuk. Van bessen, druiven, aardbeien, mango etc. tel je 100g als 1 stuk fruit. Iets meer fruit eten dan 2 stuks is niet erg, maar eet liever niet meer dan 4 stuks fruit per dag. Fruit bevat veel (natuurlijke) suikers, onbeperkt fruit eten zonder negatieve effecten is dus helaas niet mogelijk. Neem liever een stuk fruit, dan dat je bijvoorbeeld een sinaasappel perst. Door het persen verwijder je de voedingsvezels uit de vrucht, die blijven achter in het persapparaat. Deze vezels hebben juist een positief effect op de gezondheid en geven een verzadigd gevoel.

Groenten
Groenten kun je daarentegen wel vrijwel onbeperkt eten, neem dus gerust meer dan 200g! Om de challenge te halen is het belangrijk dat je bewust bent dat 200 gram groenten best veel is. Op onderstaand bord ligt bijvoorbeeld 200g broccoli…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Als je weet dat je tijdens de avondmaaltijd geen 200g binnen krijgt, neem dan bij de lunch of als tussendoortje eens groenten. Beleg bijvoorbeeld je boterham met kaas, tomaat, avocado en komkommer. Of neem een doosje snoeptomaatjes mee naar je werk.

Makkelijk?
Eet jij al iedere dag 200g groenten en 2 stuks fruit? Dan hebben we een andere uitdaging voor je. Eet de komende week alleen groenten en fruit als tussendoortje! Eten tussen de hoofdmaaltijden door is niet nodig, maar het is wel fijn om iets te nemen als je trek hebt, om lekkere trek te voorkomen. De komende week eet je in deze gevallen alleen maar groentes of fruit. Blijf bij maximaal 4 stuks fruit per dag, groentes kun je onbeperkt nemen. In het weekend kun je gerust ‘s avonds een klein beetje chips of wat nootjes nemen, deze challenge gaat alleen over de momenten dat je gaat eten omdat je trek hebt.

Veel succes, deze challenge geldt tot en met maandag 10 juni.

Groetjes, Albert en Marloes

Hoe is jouw challenge van vorige week gegaan? Bij ons goed, zelfs tijdens 2 etentjes in een restaurant hebben we gezonde keuzes kunnen maken.

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Esther 9 jarengeleden

    Ik eet vaak geen of weinig groenten. Wel eet ik tomaat, komkommer en avocado tussendoor. Ik ga het eens proberen om als avond eten genoeg binnen te krijgen.

    Reageer
  2. Marieke 9 jarengeleden

    Fruit red ik wel, maar groenten niet altijd. ‘s Avonds eet ik wel groenten, maar tussendoor zou ik meer kunnen eten! Ik doe mijn best om zo gezond mogelijk te eten dus ik ga zeker mijn best doen om meer groenten te gaan eten!

    Reageer
  3. Bente 9 jarengeleden

    Wat mij enorm helpt om aan mijn dagelijkse portie groente te komen is tussen de middag een soep of salade te eten! Dan zit je zo op die 200 gram!

    Reageer
  4. Ati 9 jarengeleden

    Aan mijn dagelijkse portie fruit en groente kom ik wel. Als tussendoortje eet ik vaak een cracker o.i.d. dus de challenge zit er dan voor mij in om als tussendoortje een stuk fruit of wat wortels etc. te nemen. Ga ik proberen, leuk 🙂

    Reageer
  5. Esmée 9 jarengeleden

    Ik krijg dagelijks meer dan genoeg groente en fruit binnen. Bij het begin van het stukje dacht ik ooooh dat wordt een makkie. Maar nu nog als tussendoortje…. Ik ga ervoor!

    Reageer
  6. Vanessa 9 jarengeleden

    Ziet er lekker uit! De laatste tijd eet ik weer véél te weinig fruit. Soms heb ik er gewoon écht geen zin in.

    Reageer
  7. Trudy kaldenberg 9 jarengeleden

    ik eet sinds begin dit jaar veel fruit ( zoveel ik lust) veel groenten en weinig vlees (wel 3maal idw vis) en bijna geen snelle koolhydraten.
    ik heb een beroep waar ik niet constant in beweging voor ben.
    vandaag zonder training 75km gefietst zonder problemen.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: