Voeding

Voeding Challenge #3: Drinken!

Door

Collage vs

We hebben vandaag de derde voedingschallenge voor jullie. Deze geldt de hele komende week. Je hebt het belang van voldoende drinken enkele weken geleden al kunnen lezen in dit artikel, deze week wordt ligt de focus op wát je drinkt. Bij het streven naar een fitter lichaam kan het soort vocht dat je inneemt een groot verschil maken. We dagen jullie daarom uit om de komende week zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken. Lees verder voor de precieze spelregels en tips voor vervangende dranken.

Door te drinken kun je veel suiker en dus calorieën binnen krijgen, zonder dat het je een verzadigd gevoel geeft. Hierdoor neemt je gewicht gemakkelijk toe als je in grote mate suikerhoudende dranken gebruikt. Daarnaast kunnen deze dranken zorgen voor een gevoel van vermoeidheid. Dit is te wijten aan de snelle stijging in de bloedsuikerspiegel, die vooral suikers in vloeibare vorm teweeg brengen. Voldoende redenen om deze dranken zoveel mogelijk te vermijden als je streeft naar een fit lichaam en een gezonde leefstijl.

Oké, tijd voor de precieze richtlijnen van deze challenge. Vermijd de komende week dranken met suiker of met meer dan 5kcal per 100ml, met als uitzondering melk en karnemelk (en eventueel optimel als je écht geen melk of karnemelk lust). Voorbeelden van dranken die méér calorieën bevatten en die we dus de komende weer zoveel mogelijk vermijden zijn:

  • Frisdrank
  • Vruchtensappen (ook light)
  • Energiedranken
  • Sportdranken
  • Alcoholhoudende dranken
  • Yoghurtdranken en chocomel
  • Koffie en thee met suiker (of honing!)

Deze dranken helemaal niet meer nemen is niet nodig, zeker omdat wij genieten ook af en toe erg belangrijk vinden. Daarom mag je deze week een uitzondering maken voor maximaal 2 glazen! Neem bijvoorbeeld in het weekend 2 glazen wijn als je dat wilt.

Heb je deze week een feestje, of een andere speciale gelegenheid waardoor je denk dat je de challenge niet gaat halen? Bedenk dan goed waar op dit moment je prioriteiten liggen. Misschien is het juist dan een goede uitdaging om minder te drinken dan normaal. Je kunt ook eens bij jezelf nagaan hoe vaak je een dergelijke gelegenheid hebt. Als dit iedere week is, kun je misschien beter een beetje minderen. Is dit heel af en toe, dan kun je de challenge misschien een paar dagen verschuiven. Zoek niet te snel excuses, maar durf jezelf af en toe flink uit te dagen!

Dranken die wel gewoon toegestaan zijn, staan hieronder:

  • Water
  • Koffie en thee zonder suiker
  • Melk en karnemelk (als onderdeel van je benodigde 500ml melkproducten per dag)
  • Light frisdranken (cola light, sinas light, rivella etc.)
  • Crystal clear
  • Limonadesiroop met zoetstof

Houd met zoetstofhoudende dranken (light dranken, rivella, crystal clear, siroop en zoetjes) een maximum aan van 2 glazen/eenheden per dag. Zoetstoffen zijn in grote mate kankerverwekkend en bovendien zijn er onderzoeken gaande die suggereren dat het lichaam ze door de zoete smaak aanziet voor suikers.

Etiket

Als je twijfelt over een drank, kijk dan op de verpakking. Vaak staat hier een icoontje op met de hoeveelheid energie (kcal) en de ingrediënten van een drank. Een voorbeeld zie je hierboven. Dit is een pak sinaasappelsap, dat zoals je ziet veel suiker en dus veel calorieën bevat. Neem liever een stuk fruit, dan een glas sap!

Veel succes de komende week! Als je vragen hebt dan horen we het graag.

Groetjes, Albert en Marloes

Wordt deze uitdaging moeilijk voor jou? Wij letten hier al vrij consequent op, dus we combineren de voedingschallenge van deze week met de vorigen.

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (16)
  1. Ati 8 jaargeleden

    Nou als ik dit zo lees, doe ik het aardig goed qua drank! Ben alleen geen melk of karnemelk drinker maar kom wel aan mijn zuivel door yoghurt iedere ochtend. Was me er trouwens niet zo van bewust dat er zoveel calorieen in sinaasappelsap zat…

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Jep, sinaasappelsap bevat vrijwel evenveel suiker als cola 🙁

      Reageer
      • Lineke Eimers 8 jaargeleden

        poeh poeh, Dat gaat niet makkelijk worden!!
        haha

        Reageer
  2. Lilian 8 jaargeleden

    Ook ik doe het dan wel goed 🙂 Drink eigenlijk nooit iets anders dan water, thee, crystal clear of andere light frisdranken (zelden). En melkproducten lust ik niet behalve yoghurt, dus dat is optimel en magere yoghurt 🙂 Deze challenge is voor mij tot nu toe de makkelijkste 🙂 Leuk!

    Reageer
  3. Edith Waardijk 8 jaargeleden

    Overdag zal het wel lukken, ik drink vooral graag water met wat verse limoensap erin, verder koffie en thee zonder suiker, dat is dus geen probleem. Ik zal echter mijn wijntje ’s avonds wel missen….. voor een goed doel moet dat toch lukken!
    Tot nu toe gaat het lekker dus ook deze challenge moet lukken.

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Je zult merken dat je door een weekje veel minder wijn drinken, nog meer gaat genieten als het wel kan! Succes

      Reageer
  4. Esmee 8 jaargeleden

    Makkie! Deze challenge gaat helemaal lukken. Ik drink voornamelijk water, melk en thee. Wel doe ik af en toe een wijntje. Dit eigenlijk alleen maar in het weekend (tenzij er iets te vieren valt). Andere dranken zie je me drinke als ik uit ga of een festival heb. Aangezien dat ook niet heel vaak voorkomt weet ik nu al dat dit wel goed zit. Kan ik mij nog even flink focussen op de vorige challenges, want die vielen niet mee!

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Succes dan Esmée! Zo pakken wij het ook aan 🙂

      Reageer
  5. Franne Jelske Anema 8 jaargeleden

    Deze heb ik in the pocket. Overdag drink ik alleen maar water/thee/koffie en heel soms ’s avonds een wijntje of Baileys. Ook wel prettig om een minder lastige challenge te hebben want het ‘bewust eten’ ging niet zo goed… Ik woon alleen, dus dan is de stap makkelijk gezet om bij het avondeten de tv erbij aan te zetten.

    Reageer
  6. marjo de jong 8 jaargeleden

    Ik ga hier ook aan meedoen. Maar in light frisdranken zit dan wel geen suiker maar aangezien zoetstoffen niet tot suiker worden gerekend mogen ze dit er op zitten. Eigenlijk zijn zoetstoffen nog veel slechter dan suiker,

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Leuk dat je meedoet Marjo! Na uitgebreid onderzoek naar aspartaam (wat voorkomt in frisdranken) blijkt dat het tot 17 (!!) glazen per dag niet schadelijk is. Ik ben het hier niet echt mee eens en adviseer daarom niet meer dan 2 glazen per dag. Daarmee heb je dus een grote veiligheidsmarge ingebouwd. Ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen 🙂

      Reageer
      • marjo de jong 8 jaargeleden

        Ik had ook nog even gegoogled. En inderdaad, maar de 17(!) glazen vind ik wel heel erg overdreven haha

        Reageer
  7. Esther 8 jaargeleden

    Eerste artikeltje dat ik hier lees, ik ben heel benieuwd naar de andere artikelen:) iniedergeval super leuk en handig!!

    Reageer
  8. Anne 8 jaargeleden

    Een paar dagen geleden heb ik voor het eerst jullie site ‘ontdekt’, en ik heb bijna alle artikelen terug gelezen! Zelf ben ik nu 2e jaars voeding en diëtetiek student in Groningen en kwam de informatie over bv. de sportdranken mij bekent voor haha 😉
    Ik vind het een hele leuke site en kom vanaf nu vaker kijken.
    Ga zo door!

    Reageer
    • Marloes 8 jaargeleden

      Hoi Anne! Wat ontzettend leuk om te horen dat je de artikelen hebt gelezen. Ik wens je heel erg veel succes met je studie :-), goede keuze ;-).

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: