Voeding

Voeding challenge #2: Bewust eten…

Door

Collage snoepen

Automatisch een koekje bij de koffie nemen, een plak kaas snoepen tijdens het maken van de lunch, ‘voorproeven’ tijdens het koken, een dropje uit de pot bij het langslopen, er gaat vaak ongemerkt meer eten naar binnen dan we door hebben. Klinkt dit bekend voor jou? Onze ervaringen van de afgelopen week en jullie reacties, hebben ons geïnspireerd voor de challenge van deze week. We dagen je uit om de komende week alles wat je eet, bewust te eten! Lees verder voor meer uitleg…

Naast het ontbijt, de lunch en de avondmaaltijd eten we vaak ongemerkt meer dan we door hebben. Onze persoonlijke favoriet is het ‘snoepen’ tijdens het klaarmaken van eten. Een plakje kaas en een mespunt pindakaas bij de lunch, tomaatjes, komkommer en een paar nootjes bij de avondmaaltijd, een paar brokjes cruesli als we een toetje nemen…en dat allemaal zonder er écht van te genieten, zonde eigenlijk.

P1010326

Dit inspireerde ons voor de challenge van deze week: een week lang alleen maar bewust eten! Dit betekent dat we al het bovengenoemd snaaigedrag schrappen en alleen eten tijdens ‘echte’ eetmomenten. Dit hoeven niet alleen ontbijt, lunch en avondmaaltijd te zijn. Tussendoor iets eten is geen enkel probleem, mits je het bewust doet. Neem een bordje, kommetje of pak je broodtrommel, ga zitten en neem de tijd voor je eetmoment. Waar je ook bent! De volgende punten kunnen je helpen bij het bewust eten:

  • Vermijd afleiding als tv, autorijden, laptop, tablet of telefoon tijdens het eten.
  • Gebruik altijd mes en vork (of lepel), ook bij de broodmaaltijd. Als dit echt niet mogelijk is, bijvoorbeeld op het werk, neem dan kleine hapjes.
  • Kauw goed, probeer eens vaker te kauwen dan je normaal doet.
  • Leg als je praat even je bestek neer.
  • Eet aan tafel, indien mogelijk ook de tussendoortjes!
  • Eet waar je op dat moment trek in hebt, probeer het net iets specialer te maken dan normaal. Neem bijvoorbeeld tomaat en een beetje rucola op je boterham kaas.
  • Maar vooral: geniet van elke hap!

Eet in ieder geval de komende week niets terwijl je staat of loopt! Bovenstaande punten zijn misschien niet altijd voor 100% haalbaar, maar probeer ze zo vaak mogelijk toe te passen.

Ook ongezonde tussendoortjes zijn deze week dus toegestaan, op voorwaarde dat je ze bewust eet en er écht van geniet. Als je de komende week iets krijgt aangeboden, beoordeel dan eerst of je het lekker vindt en hoeveel zin je er op dat moment in hebt. Bepaal aan de hand van die gegevens of je het aangeboden product neemt of niet.

Kort gezegd: niet eten uit automatisme, niet een willekeurig snoepje of koekje uit een pot snaaien, niet eten tijdens het bereiden van een maaltijd en niet achteloos een boterham opeten achter de laptop. Alleen bewust eten en genieten!

Bovenstaande challenge wordt voor ons absoluut een hele uitdaging. Je leest over een week hoe het ons is afgegaan.

Veel succes en eet smakelijk!

Groetjes, Albert en Marloes

Verwacht jij moeite te krijgen met deze uitdaging?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Willemijn 6 jaargeleden

    I’m guilt! Deze challenge is echt eentje voor mij.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: