Challenge Feiten en fabels Leefstijl Persoonlijk Voeding

Voeding challenge 10: Toegevoegd suiker!

Door

Suiker

Het is dag 65 van de 90 Dagen Challenge. 31 maart is de laatste dag van de challenge-periode, dat betekent dat we in de laatste maand zijn aangekomen! Jullie snappen natuurlijk wel dat we deze periode super goed willen gaan afsluiten, daarom eindigen we met een paar pittige challenges. Deze week dagen we jullie uit om zo min mogelijk toegevoegde suikers te eten! Dit lijkt misschien niet zo moeilijk, maar je zult in de komende periode merken aan hoe veel producten suiker wordt toegevoegd. Hoe je kunt controleren of een product toegevoegde suikers bevat, probeer ik je hieronder zo goed mogelijk uit te leggen.

Wat zijn toegevoegde suikers?
Ok, we vermijden deze week dus alles waar toegevoegd suiker in zit zoveel mogelijk. Met ‘toegevoegde suikers’ bedoelen we suikers die niet van nature in een product voorkomen. In fruit zit suiker, maar dit wordt hier niet kunstmatig aan toegevoegd, fruit is dus toegestaan! Honing vind ik een twijfelgeval, dit bevat van nature suikers maar verder vrijwel niets anders. Voor je lichaam is honing dus eigenlijk vrijwel hetzelfde als suiker (niet helemaal, I know). Of je honing deze week gaat vermijden, mag je zelf bepalen!

Hoe weet ik of er suiker aan een product is toegevoegd?
Je kunt dit vinden op de verpakking van een product, namelijk bij de lijst met ingrediënten. Ik heb bijvoorbeeld gekeken op een pak All Bran fruit & fibre van kellogs en zag het volgende staan:

Ingrediënten: Volkoren tarwe, gedroogde vruchten, suiker, zout, gerstmoutaroma.

Hier is suiker aan toegevoegd, dit product mijd ik de komende week. Let ook op andere benamingen voor suiker die fabrikanten vaak gebruiken. Voorbeelden zijn dextrose, glucose(stroop), fructose(stroop), sacharose, sucrose, melasse(stroop), rietsuiker, geleisuiker etc.

1

Welke producten vermijden?
Je zult je verbazen over hoeveel producten suiker bevatten. Natuurlijk vermijden we deze week onder andere snoep, koek, taart, ijs, frisdrank, hagelslag, chocopasta, chocolade, vla, vruchtenyoghurt en limonadesiroop. Maar er zit ook suiker in bijvoorbeeld sauzen, tortilla’s, sommige crackers, sommige vleeswaren, ontbijtgranen, ontbijtkoek, sommige groentenmixen (!), pakjes om mee te koken en in sommige zakjes instantkoffie (cappucino etc.).

Als je op zoek bent naar muesli zonder toegevoegd suiker, kun je die van Zonnatura met noten nemen. Een goedkopere variant is die van het budget Albert Heijn merk (voorheen Euroshopper). Deze kun je vervolgens zelf pimpen met andere producten. Ideeën vind je hier.

Uitzonderingen?
Helemaal zonder toegevoegd suiker eten is ontzettend lastig. Daarom is deze week de uitdaging om zoveel mogelijk op te letten. Doe wat je kunt, als het écht niet lukt dan is dat maar even zo. Het is onze bedoeling dat je bewust wordt van wat je eet, niet dat je alles perfect doet. Heb je deze week een feestje of iets anders waar je niet op wilt letten, verplaats dan gewoon één dag!

Tips
Tijdens een eerdere challengeperiode op optimavita.nl, heb ik al eens een artikel geschreven over tips bij eten zonder toegevoegde suikers. Deze kun je hier terugvinden. Om nog iets meer duidelijkheid te geven, plaats ik hieronder een oude video, van de vorige challengeperiode. Hierin leggen we het allemaal nog eens uit. Trouwens….de normale pindakaas van Calvé (zonder nootjes) bevat geen toegevoegd suiker!

Het wordt lastig deze week, ik wens jullie super veel succes! Doe wat je kunt, wees niet te streng voor jezelf, maar ook niet te lief! 🙂

Groetjes, Marloes

Gebruik jij veel producten met suiker? Hoe ging de afgelopen week bij jou?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (17)
  1. Marion 5 jaargeleden

    Hoewel ik er zoveel mogelijk op probeer te letten, lukt het niet altijd om toegevoegde suikers te mijden.
    Ik merk het meteen als ik teveel suikers gegeten heb. Mijn energieniveau daalt enorm en ik krijg echt trek in zoete dingen.
    Daar geef ik natuurlijk ook wel eens aan toe en als ik de dagen daarna weer zo goed als suikerloos eet, krijg ik hoofdpijn en op de raarste plekken puistjes. Kan je nagaan wat een zooi het eigenlijk is!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Heel herkenbaar Marion! het is indd niet goed voor ons lichaam en echt verslavend! Af en toe is echter super lekker! 😉

      Reageer
  2. Samantha 5 jaargeleden

    Ik eet zo weinig mogelijk toegevoegde suikers en ga veelal voor de natuurlijk variantenn (fruit etc) ik merk dat sinds ik gestopt ben met die rotzooi (sultana’s etc) ik me veel lekkerder voel! Nu 2 jaar na dato, nog geen moment spijt gehad! 🙂 we gaan zo door!

    Reageer
  3. Petra 5 jaargeleden

    Hoihoi, ik heb even een dip in de challenge. Vorige week een paar avonden ongezond gegeten (afbakpizza, Indonesisch van de toko) en ik vond het heel lastig om weer in het ritme te komen. Ook in de avonden, sinds lange tijd (het begin van de challenge) weer een paar keer genoten van een stukje chocolade of een brownie uit de magnetron. De komende weken dus weer even goed nadenken over wat ik allemaal in mijn mond stop!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Altijd lastig om na een mindere periode weer te starten! Zet hem op de komende tijd, gaat vast lukken!

      Reageer
  4. Marion 5 jaargeleden

    In het kader van ‘geen toegevoegde suikers’ heb ik het bananenbrood nog eens gemaakt. Daarbij heb ik 1 banaan vervangen door ca. 50gr. wortelrasp (bij AH in het versvak) en 2 eetlepels cocosrasp. Mjammmie!

    Reageer
  5. Lilian 5 jaargeleden

    Ik eet sinds 2 januari zoveel mogelijk suikervrij en dat gaat me goed af. Al is het nog erg zoeken naar wat en hoeveel ik wil/moet eten.
    Gek genoeg is deze challenge voor mij dus ‘gewoon’ doorgaan

    Reageer
  6. Rozemarijn 5 jaargeleden

    Hoi!
    Pas geleden jullie website begonnen en besloten dat ik morgen met de 90 dagen challenge ga beginnen, super leuk! Ik vroeg me echter af, is er een plek waar ik álle challenges samen kan vinden? Ik ben een lijstje aan het maken van alle weken, maar kom tot week 7 en dan ineens bij deze. Mis dus alle tussengelegen weken!
    Alvast bedankt,
    Groetjes!

    Reageer
  7. janaida 5 jaargeleden

    Hallo ik heb
    jullie site nog maar een paar dagen geleden ontdekt en ik ben reuze enthousiast over alles wat ik lees. Omdat mijn dochter en ik veel last van moeheid en allerlei andere vage klachten hebben zijn we begonnen met dingen te elimineren waaronder alle alle producten met toevoegingen als suikers e.d. een hele uitdaging, maar door jouw site leer ik heel veel en ben al veel lekkere en maakbare recepten tegen gekomen. Geweldig, dankjewel

    Reageer
  8. Suzanne 5 jaargeleden

    Oooooo ik ga binnenkort gewoon opnieuw beginnen met de challenge! Laatste paar weken erg aan het afdwalen geweest! Moet echt proberen om alles weer op te pakken! Deze week weer flink aan de bak met extra sportavondje en op mijn eten letten! Onbewust toch veel foute momentjes gehad!

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Geeft niets, inderdaad gewoon nog eens proberen!

      Reageer
      • Suzanne 5 jaargeleden

        Ik vind het wel heel leuk om te doen! Alleen langer vasthouden en de gewoonte vasthouden is lastig om mezelf aan te leren!! Maar alle beetjes helpen! Ga er gewoon weer voor 🙂

        Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: