Voeding bij hoog cholesterol
Voeding

Voeding bij hoog cholesterol – Tips van een diëtist

Door

Over het algemeen behandel ik vooral voeding voor gezonde mensen op optimavita.nl, maar soms maken we even een uitstapje. Vandaag hebben we het over voeding bij hoog cholesterol. Heel veel mensen hebben een hoog cholesterolgehalte. De kans hierop is een stuk groter als je overgewicht hebt. Vandaag vertel ik hoe je jouw voeding kunt aanpassen, om je cholesterolgehalte te verlagen.

Wat is een hoog cholesterol?

Je hebt grof gezegd twee soorten cholesterol, HDL en LDL. Beiden zijn hebben nuttige taken in ons lichaam. Als het LDL cholesterol te hoog wordt, kan dit gaan ophopen in onze bloedvaten, waardoor deze nauwer worden. Hierdoor is de kans op complicaties zoals bijvoorbeeld een hoge bloeddruk of zelfs een hartinfarct groot.

Het HDL cholesterol wordt ook wel het ‘goede cholesterol’ genoemd. Dit heeft er onder andere mee te maken dat het LDL cholesterol kan verwijderen, waardoor de kans op schade aan de vaten kleiner wordt. Simpel gezegd wil je dus een relatief laag LDL-cholesterolgehalte hebben en een relatief hoog HDL-cholesterolgehalte.

Voeding bij hoog cholesterol

Hieronder tips die je kunt opvolgen om een hoog cholesterolgehalte te verminderen of te voorkomen. Simpel gezegd is gewoon gezond leven ontzettend belangrijk! We willen namelijk onze bloedvaten gezond houden. Dat doe je met een gezonde leefstijl. Daarbij wil ik je de volgende tips geven:

Minder verzadigd vet

Vermijd chips, gefrituurde producten, snacks, pizza, gebak, koekjes etc. zo veel mogelijk. Deze producten zijn rijk aan slechte vetten die niet goed zijn voor onze gezondheid. Het is natuurlijk echt niet nodig om ze volledig uit je leven te bannen. Af en toe een schaaltje chips nemen kan prima, maar doe het met mate.

Minder vlees…

Ik zou je aanraden om eens te kijken naar je vleesinname. Gebruik zo min mogelijk bewerkte vleesproducten (vleeswaren, schnitzel, gehaktbal, slavink etc.). Vervang vlees ook eens door vette vis, peulvruchten, noten, zaden of ei.

Aandacht voor goede vetten

Door voldoende goede vetten binnen te krijgen, verhoog je het HDL cholesterolgehalte. Zoals ik hierboven uitlegde, heeft dit een heel positief effect. Gebruik bijvoorbeeld 1x per week vette vis en neem regelmatig noten, zaden, olijfolie en avocado. Overdrijf het echter niet! Dit zijn namelijk erg calorierijke producten. Je hebt er maar weinig van nodig.

Afvallen

Het verlagen van je lichaamsgewicht (als je overgewicht hebt), beïnvloedt jouw cholesterolgehalte positief. Zoals ik hierboven al zei, is over het algemeen gezonder leven daarom een heel goed idee!

Vezelrijk eten

Vezels helpen het cholesterolgehalte verlagen. Eet daarom volkorenproducten, groenten, fruit, peulvruchten en andere producten die vezels bevatten.

Pas op met koffie…

In koffie zit een stofje dat ons cholesterolgehalte verhoogd. Dit wordt er echter normaal gesproken uitgefilterd. Bij kookkoffie, koffie uit een cafetière en bij sommige koffieapparaten zonder filter is dat niet het geval. Vermijd deze soorten koffie zo veel mogelijk. Check dus even of jouw koffieapparaat een filter heeft.

Producten die helpen?

Bepaalde soorten boter claimen het cholesterolgehalte te verlagen door de plantensterolen die erin zitten. Dit valt helaas vies tegen. Plantensterolen kun je veel beter halen uit verse producten zoals groenten en noten.

Producten die wel een gering positief effect kunnen hebben op het cholesterolgehalte zijn bijvoorbeeld haver(mout), volkoren producten, peulvruchten en groene thee. Mijn advies is dus wederom: focus op een normale gezond voeding, dat heeft het grootste effect!

Hoe zit dat met roomboter en volle melkproducten?

Effecten van verzadigde vetten uit bijvoorbeeld volle melkproducten en roomboter op ons cholesterolgehalte zijn wat mij betreft niet 100% duidelijk. Mijn advies zou dan ook zijn om in eerste instantie vooral te focussen op gezond eten. Heb je overgewicht en eet je gemakkelijk te grote porties? Dan kun je beter voor magere varianten van bijvoorbeeld boter, kwark en yoghurt gaan. Sowieso raad ik je aan matig te zijn met volvette boter en melkproducten. Dit geldt (helaas :)) ook voor kaas.

Zoek hulp van een diëtist!

Dit zijn algemene adviezen, die misschien voor jou lastig toe te passen zijn. Een diëtist kan je helpen bij het opstellen van een gericht advies voor het aanpassen van jouw voeding op hoog cholesterol. Maak daar dus zeker gebruik van! Wist je dat een diëtist wordt vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering!?

Daarnaast zijn er nog andere leefstijladviezen die ik zou kunnen geven. Voldoende bewegen is bijvoorbeeld ontzettend belangrijk, omdat dat een positief effect heeft op het cholesterolgehalte. Dit is ook het geval bij stoppen met roken. Zelfs goed slapen, niet teveel stress hebben, niet teveel suiker eten en weinig alcohol drinken hebben een positief effect op de gezondheid van hart en bloedvaten en helpen daarmee een hoog cholesterol voorkomen.

Sommige mensen zijn erfelijk belast met het hebben van een hoog cholesterolgehalte. Uiteraard is een gezonde leefstijl dan alsnog onwijs belangrijk. Dit voorkomt dat echter niet altijd dat je medicatie moet gaan gebruiken.

Ik hoop dat je iets gehad hebt aan mijn tips.

Heel veel succes!

Groetjes, Marloes

Ben of ken jij iemand met een hoog cholesterolgehalte?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Teha 3 wekengeleden

    Nadat Nick een beroerte heeft gehad,werd er extra op zijn cholesterol gelet maar raar genoeg kregen we nergens echt goed advies. Ook niet tijdens zijn revalidatie.
    Uiteindelijk heb ik een folder gevonden van de hartstichting met wat adviezen.
    Maar dit artikel is pas echt waar we wat mee kunnen!
    Erg blij mee.
    Na een beroerte willen ze dat je LDL op 1,8 zit
    Nick heeft nu 2,1 dus moet nog wat zakken.

    Reageer
  2. Lisa 3 wekengeleden

    Interessant artikel met fijne tips. Vraag: moet een cholesterol test altijd via de huisarts of zijn er ook betrouwbare zelf testen?

    Reageer
    • Marloes 2 wekengeleden

      Oeh daar heb ik geen idee van eigenlijk!

      Reageer
  3. Yvonne 3 wekengeleden

    Ik hanteer de 2/3e – 1/3e regel: Van de totale inname vet moet minimaal 2/3 onverzadigd vet zijn.

    Reageer
  4. wendy 2 wekengeleden

    Interessant artikel! Mijn HDL en LDL zijn goed (HDL 102, LDL 84, totale cholesterol 202). Maar bij een bloedwaardeonderzoek staat ook: non-HDL-cholesterol = 100 . Enig idee wat non-HDL-cholesterol is? Alvast bedankt! En ook voor de fijne artikelen!

    Reageer
    • Merel 2 wekengeleden

      Hoi Wendy, LDL en HDL zijn geen soorten cholesterol maar deeltjes die cholesterol door het lichaam vervoeren. Naast LDL en HDL zijn er ook nog andere deeltjes die dit doen, zoals bijvoorbeeld VLDL en IDL. Niet-HDL-cholesterol omvat dus al het cholesterol wat in andere deeltjes dan HDL zit (dus o.a. in LDL, VLDL en IDL deeltjes). Hopelijk is het zo een beetje duidelijk!

      Reageer
      • Marloes 2 wekengeleden

        Thanks Merel!

        Reageer
        • Merel 2 wekengeleden

          Leuk dat je hier aandacht aan besteedt Marloes en ook meteen bedankt voor je fijne workout videos 🙂

          Reageer
      • wendy 2 wekengeleden

        Heel erg bedankt!

        Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: