Feiten en fabels Voeding

Vitaminepillen: Baat het niet dan schaadt het niet?

Door

Vitamines en mineralen zijn ontzettend goed voor ons lichaam. Het lijkt dan ook super gezond om lekker wat tabletjes bij te slikken voor een extra boost. Baat het niet dan schaadt het niet…toch!? Of dat inderdaad helemaal het geval is, bespreek ik in dit artikel.

De situatie

Tegenwoordig wordt steeds meer duidelijk hoe belangrijk een goede voeding is. Ook hebben mensen steeds meer kennis over de functie van verschillende stofjes. Zo is steeds bekend dat een vitamine D tekort in de winter vaker voorkomt, dat magnesium goed is voor de spieren en dat vitamine C onze weerstand een boost kan geven.

Ik zie heel regelmatig dat mensen uit eigen initiatief supplementen gaan slikken. Vaak begint het bij eentje en nemen ze langzaam telkens een tabletje erbij. Het is gewoon bij de drogist te koop, dus het zal wel geen kwaad kunnen!?

In de wandelgangen…

Daarnaast hoor ik heel vaak dingen als ‘baat het niet dan schaadt het niet’ en ‘een overschot aan vitamines plas je gewoon weer uit’. Hierdoor zien heel veel mensen totaal geen gevaar in het gebruiken van supplementen.

Baat het niet dan schaadt het niet??

Maar hoe zit dat eigenlijk echt? Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat een teveel aan vitamines wel degelijk schadelijke effecten kan hebben! Schaatser Sven Kramer zou bijvoorbeeld een tijd uit de running hebben gelegen door een overdosis van vitamine B6. Dit kan neurologische klachten veroorzaken.

Ook van de vitamines A, D en E is het heel goed mogelijk om een overdosis te krijgen. Deze zijn namelijk in vet oplosbaar en kunnen dus worden opgeslagen in ons lichaam. Het voedingscentrum heeft een handig lijstje gemaakt met daarin de aanvaardbare bovengrens van verschillende vitamines.

In sommige vitaminetabletten zit meer dan 5000% van de aanbevolen dagelijks hoeveelheid van een bepaalde vitamine. Dat is 50x meer dan je eigenlijk nodig zou hebben! In hele specifieke gevallen is dat misschien noodzakelijk, maar voor veel mensen is het absoluut een overschot. Op korte termijn zal dit geen klachten geven, maar bij langdurig gebruik is die kans zeker aanwezig.

Hoe zit dat met mineralen?

Ook van mineralen en spoorelementen is het mogelijk te veel binnen te krijgen, als je te hoog gedoseerde supplementen gebruikt. Dit kan zorgen voor vervelende symptomen van bijvoorbeeld diarree en misselijkheid tot zelfs een hartstilstand. Zeker iets om serieus te nemen dus! Ook de balans tussen verschillende mineralen in het lichaam is heel belangrijk. Als je een bepaald mineraal te veel binnen krijgt, dan kan de boel flink ontregeld raken. Ook voor de aanvaardbare bovengrens van mineralen en spoorelementen heeft het voedingscentrum op een rijtje gezet.

Teveel vitamines uit voeding

Je hoeft niet bang te zijn dat je teveel vitamines of mineralen binnen krijgt via je normale voeding. Dit is vrijwel niet mogelijk. Overschotten zien we alleen bij het gebruik van supplementen die (veel) te hoog gedoseerd zijn.

Mijn advies als je supplementen wilt gebruiken

Voor sommige mensen kan het gebruiken van supplementen heel nuttig zijn. Ik schreef hier eerder een artikel over. Vind je het (op welke reden dan ook) toch fijn om een bepaalde vitamine of een mineraal bij te slikken? Of misschien een multivitaminetablet? Dan raad ik je aan om te gaan voor een supplement met maximaal 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveeheid. Dit vind je altijd op de verpakking.

Op deze manier kun je overschotten voorkomen. In het ergste geval krijg je namelijk zo’n 200-300% binnen, omdat je ook gezond eet. Dit overschrijdt echter nooit de aanvaardbare bovengrens.

Wil je toch meer gebruiken? Doe dit altijd in overleg met een specialist.

Mijn conclusie

Teveel van een bepaalde vitamine of mineraal binnen krijgen kan wel degelijk negatieve gevolgen hebben. Je hoeft hier absoluut niet bang voor te zijn als je geen supplementen gebruikt. Door voeding kun je vrijwel onmogelijk een overschot binnen krijgen. Bij het gebruiken van hoog gedoseerde supplementen is dit risico er absoluut wel. Check dus goed je verpakking en overleg eventueel met een professional.

Groetjes, Marloes

Gebruik jij supplementen? Welke?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (7)
  1. Teha 2 wekengeleden

    Duidelijk artikel en belangrijk!
    Ik slik 500 mg Calcium ivm osteoporose. Vitamine D hoef ik niet bij te slikken omdat ik daarmee aan de bovengrens zit.
    Op de site van het Voedingscentrum vul ik bijna elke dag in wat ik eet en dan krijg je een overzicht van alle voedingsstoffen,mineralen en vitamines en daar zit ik altijd goed dus verder slik ik niets bij. En als ik een dag te weinig zink of magnesium of ijzer binnenkrijg,stuur ik dat de volgende dag bij. Maar mijn ervaring is dat als je gevarieerd eet,je alles wel binnenkrijgt.

    Reageer
  2. Vera 2 wekengeleden

    Ik slik in de winter een multivitaminetablet van Kruidvat… Ik denk dat het me helpt… Ik werk als juf en als er ergens een bron van virussen en bacteriΓ«n Is.. πŸ˜‰
    In de zomer slik ik dat niet, dan voelt het niet nodig.

    Reageer
  3. Conny 2 wekengeleden

    Ik slik op het moment even vitamine D, omdat ik de zon veel te weinig zie. Multivitamine is in mijn geval geen optie, ik krijg er hartklopping en wordt er duizelig van. Dat was de conclusie van mijn huisarts na een tijdje ze te hebben laten staan kreeg ik het nooit meer. Dus ook daarom ben ik heel voorzichtig met extra vitaminen.

    Reageer
  4. Denise 2 wekengeleden

    Ik slik vitamine b12, omdat ik geen dierlijke producten eet. Ik heb alleen nog geen supplement gevonden dit niet ver boven de adi zit πŸ™

    Reageer
    • Denise 2 wekengeleden

      Adh *

      Reageer
  5. Brecht 2 wekengeleden

    Ik gebruik afwisselend Omega 3, vitamine D, multivitamine en cranberry tabletten van het merk othica. Dit is ooit begonnen op advies van een alternatieve arts. Monenteel ben ik niet zeker of ik een tekort aan iets heb.
    De supplementen zijn volgens mij allemaal over gedoseerd. Daarom neem ik ze niet iedere dag, maar af en toe en afwisseld per soort. Ik ben dus nog heel erg zoekende naar welke supplementen, welk merk, hoe veel etc. Ik doe het nu voor het gevoel dat ik geen tekort aan iets krijg..

    Reageer
  6. Julia 2 wekengeleden

    Hi Marloes! Bedankt voor deze uitleg. Ik vroeg me af of je wel eens hebt gehoord van Nootropics, supplementen die mentale prestaties verbeteren? Bijvoorbeeld voor focus en concentratie worden deze in ieder geval gepresenteerd op de markt, maar ik vraag me af (naast natuurlijk of het werkt) hoe een professional daar naar kijkt, want zelf denk ik dat dat best ‘tricky’ combinaties kunnen zijn. Heb jij hier een visie op?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: