Afvallen Feiten en fabels Gezonde producten Leefstijl Persoonlijk Voeding Voedingstips

Vitaminepil of juiste portie fruit?

Door

fruitpil

Door Daniëlla- Soms ken je de periodes waarin je het erg druk hebt met werken, vakantiestress, familieomstandigheden, drukte met school alles afronden noem het maar op! Soms schiet het erbij in om de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen binnen te krijgen uit goede voeding.  Daarom vertel ik vandaag wat ik van vitaminepillen vind en of je fruit zou kunnen vervangen door een pil.

Allereerst wil ik aangeven dat ik het heel belangrijk vind om alle vitamines en mineralen uit je voeding te halen. Ik ben van mening dat dit ook wel mogelijk zou moeten kunnen zijn. Marloes schreef eerder een artikel over vitaminepil wel of niet, dit artikel kun je terug lezen hier.

Echter is dit niet voor iedereen vanzelfsprekend. Personen die een operatie aan de maag of darmen hebben gehad kunnen een verminderde opname hebben van vitamines en mineralen. Ook al zouden zij genoeg groente en fruit binnen willen krijgen, dan kan het lichaam nog altijd niet genoeg vitamines en mineralen opnemen. Zo zijn er nog een aantal voorbeelden van zulke speciale gevallen. Dit kan natuurlijk erg vervelend zijn omdat de volgende bijwerkingen hierdoor kunnen optreden: vermoeidheid, verminderde weerstand, hoofdpijn, slecht kunnen zien, futloos, een minder mooie huid en je nagels worden brozer. Genoeg redenen om hier toch wat aan te kunnen doen.

Er zijn ook groepen mensen die een verhoogde behoefte hebben aan bepaalde vitamines en/of mineralen. Zo krijgen baby’s vanaf de geboorte extra vitamine D en vitamine K toegediend. Vrouwen boven de 50 jaar krijgen de aanbeveling om dagelijks 10 mg vitamine D te slikken evenals mannen boven de 70.

De aanbeveling luidt tegenwoordig nog twee stuks fruit per dag, dit kan in de toekomst best eens gaan veranderen. Maar zolang de aanbeveling nog zo is, houden wij die zo aan. Wat meer fruit eten is natuurlijk geen probleem, maar overdrijf het niet! Het is heel belangrijk om regelmatig met fruitsoorten te varieren. Elke fruitsoort heeft zo zijn powers, de ene bevat meer vitamine C en de andere meer vezels, of bijvoorbeeld kalium. Probeer daarom regelmatig van fruitsoort te wisselen. Ik schreef eerder al eens over de fruitkalender. Hierop kun je precies zien welke fruitsoort per maand goed leverbaar is, op deze manier weet je welke fruitsoort goedkoop is in welke tijd van het jaar!

kalender

Wanneer je écht geen fruit (of andere producten) lust, een verminderde opname van bepaalde vitamines of mineralen hebt, of juist een verhoogde behoefte, dan heb je nou eenmaal meer vitamines en mineralen nodig. Als je specifiek advies wilt over jouw behoeftes, ga dan naar een diëtist bij jou in de buurt. In sommige gevallen is het een goed idee om een multivitaminetablet te gaan slikken. Je kunt hierbij onderscheid maken in verschillende multivitamines. Zo zijn topsporters gebaad een volwaardig vitaminepreparaat, waarvoor je helaas al gauw 30 euro per potje betaalt. Deze pillen zijn zo duur, omdat de verbindingen waarin de vitamines in het product voorkomen, zo gunstig mogelijk zijn gemaakt.

De goedkope huismerk multivitamines bij bijvoorbeeld de supermarkten, drogisterijen en natuurwinkels, kunnen voor sommigen een goed alternatief zijn. Nou raad ik dit niet voor iedereen aan, maar kleine tekorten kunnen ze prima opvullen! Ook wanneer je net een beetjes meer reserves wilt hebben in de wintermaanden, zijn deze multivitamines naar mijn idee prima!

Het lichaam krijgt meer te verduren tijdens de weerswisselingen, stressvolle periodes of bij een verstoord slaapritme. Met de vitamines kan het lichaam nét even meer aan. Ik geef meestal de tip om de tabletten alleen doordeweeks te gebruiken, zodat het lichaam er niet aan gewend raakt. Zo kun je ze het in het weekend laten staan. Ik weet dat Marloes het wel gewoon iedere dag doet en dat sommige mensen juist helemaal niet houden van het slikken van tabletten. Doe waar jij je goed bij voelt!

Waar let je op bij de aankoop?
Op het etiket aan de achterzijde kan je zien, hoeveel procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van elke vitamine een tablet bevat. Ik raad je aan om erop te letten dat de percentages niet boven de 200% zit (bij algemeen gebruik, tenzij jou iets anders is geadviseerd). Vaak zie je terug bij B-vitamine preparaten dat er van bepaalde B-vitamines 2000% van de ADH in een tablet zit. Dit is natuurlijk erg overdreven! Het is niet bij elke vitamine direct schadelijk, maar kan dit bij bepaalde vitamines of mineralen op een gegeven moment wel worden. Als je op eigen initiatief een tablet gebruikt, raad ik daarom aan om niet hoger te gaan dan 200% van de ADH.

Ik hoop dat je iets aan dit artikel hebt gehad.

Groetjes, Daniëlla

Gebruiken jullie wel eens een multivitamine preparaat? En wanneer gebruiken jullie deze?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Cindy 5 jaargeleden

    Ik eet voldoende groenten en fruit, maar door mijn maagverkleining zit ik inderdaad levenslang vast aan multivitamines, omdat mijn lichaam minder vitamines op neemt. Ik heb 14000% van de ADH B12 in mijn vitaminepil zitten. Altijd beter dan een injectie 😉

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Dat kan inderdaad in specifieke gevallen nodig zijn Cindy! 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: