Havermout Lunch Ontbijt Recepten Tussendoortje Voeding

Video: Havermoutpap met fruit en walnoten

Door

Ik weet dat bij veel mensen als ze aan havermoutpap denken, niet direct het water in de mond loopt. Toch daag ik je uit deze variant eens te proberen, want hij is écht lekker! Ik laat je zien hoe je dit goed vullende recept maakt, dat ook nog eens rijk aan voedingsstoffen is. Perfect als ontbijt, (aanvulling op de) lunch of zelfs als tussendoortje.


Ingredienten (1 persoon)

  • 200ml melk
  • 50g havermout (als je van wat dunnere pap houd, doe dan iets minder)
  • 100g fruit naar keuze, ik gebruikte rood fruit uit de diepvries
  • Een klein handje walnoten

Verwarm de melk in een pannetje. Als de melk warm aan het worden is, kun je al roerend de havermout bijvoegen. Laat dit geheel ongeveer 3 minuten goed doorwarmen, tot de pap de (door jou) gewenste dikte heeft en de havermout zacht is geworden. Voeg vervolgens fruit naar keuze toe. Laat dit ongeveer een minuut meewarmen. Doe de pap in een kom en voeg de walnoten eraan toe.

P1010195

Voor mij is dit gerecht door het fruit zoet genoeg, als je een zoeter gerechtje wilt, kun je een beetje honing toevoegen. Deze verhoudingen zijn prima als je het recept als ontbijt of als aanvulling op de lunch eet. Ik at het als lunch en nam er nog een roggebroodje met kaas bij. Als je een tussendoortje wilt, raad ik je aan de hoeveelheden te halveren.

Andere ideeën om de havermoutpap lekker te maken zijn bijvoorbeeld:

  • Een banaan en een lepel pindakaas
  • Een eetlepel geraspte kokos en klein handje rozijnen
  • Een eetlepel chiazaadjes een appel en een beetje kaneel
  • Smullen als tussendoortje? Neem dan 100g melk, 25g havermout en 1 blokje hele pure chocolade erdoor.

Mensen met lactoseintolerantie kunnen de pap met sojamelk maken.

Eet smakelijk! Groetjes, Marloes

Eet jij wel eens havermoutpap? Hoe breng jij het op smaak?
Ik ben benieuwd naar jullie tips!

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (13)
  1. Jolien 5 jaargeleden

    Ik eet als ontbijt meestal 40gr havermout en 140gr magere yoghurt en hier onder bosvruchten of frambozen ook uit de diepvries, ik doe er meestal ook sucralose onder omdat het me anders iets te zuur is door het fruit
    wat dan ook heel lekker is om stukjes chocolade of cacao er onder te mengen maar dat doen we natuurlijk niet elke keer

    Reageer
  2. Herman Smit 5 jaargeleden

    Ik laat de havermout (50 gram) met suikervrije sojamelk (200 gram)met een scheutje citroen een nachtje weken ivm de lytinezuur,
    de volgende dag 3 min. in de magnetron.
    15 gram koolzaadolie, 15 gram gebroken lijnzaad, banaan doorprakken. (omega 3!)
    Klein handje noten erdoor.
    Hierna 55 km fietsen en geen hongerklop!!!

    Reageer
  3. Vraag 5 jaargeleden

    Even een vraag..

    Is de griesmeelpap van Friesche vlag ook een alternatief?

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      In griesmeelpap zitten veel minder voedingsvezels, waardoor je sneller weer honger hebt. Ik weet niet of ze er suiker aan toevoegen, dat zou je even moeten checken in de ingrediëntenlijst. Verder wordt het vaak van volle melkproducten gemaakt, waardoor er wat meer vet inzit. De havermoutpap lijkt misschien veel werk, maar als je het eenmaal gewend bent is het zo klaar!!

      Reageer
  4. Fatima 5 jaargeleden

    Ik ga dit eens proberen als ontbijt. Het lijkt mij wel lekker om wat warms te eten in de ochtend.

    Reageer
  5. Gerja 5 jaargeleden

    Hoi marloes kan je ook havermout maken met yoghurt ik lust geen melk

    Groetjes Gerja

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Hoi Gerja, yoghurt warm maken is niet zo’n goed idee. Havermoutpap smaakt helemaal niet naar melk hoor! Je zou het wel met sojamelk kunnen maken.

      Reageer
  6. Thea 4 jaargeleden

    Ik eet sinds enkele weken ook havermout bij het ontbijt. Omdat ik bij voorkeur geen koemelk(producten) drink (of eet), maak ik het met rijstmelk. Het papje maak ik op smaak met kaneel en voeg er noten (walnoten, hazelnoten en amandelen) , zaden (pompoen en zonnebloem) en een handje rozijnen aan toe. De reden dat ik dit ben gaan eten is dat ik de laatste weken vaak misselijk was in de ochtend (niet zwanger) en de gedachte om brood te eten niet echt zag zitten, waardoor ik de belangrijkste maaltijd van de dag regelmatig oversloeg. Een vriendin van mij raadde mij havermout aan toen ik haar advies vroeg over een warm ontbijt. Sindsdien sla ik geen ontbijt meer over. Het vult voor het grootste gedeelte van de ochtend en ook heel belangrijk: ik heb nauwelijks behoefte aan zoetigheid en mijn snaaigedrag is beperkt tot soms een handje nootjes of een speltkoekje (en lang niet iedere dag).

    Reageer
  7. Fien 4 jaargeleden

    Dat diepvriesfruit moet je dat eerst laten ontdooien of warmt dat op doordat je ze nog even in het pannetje doet?

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Ontdooien hoeft niet, je kunt het direct uit de vriezer opwarmen!

      Reageer
  8. Fardau 4 jaargeleden

    Hoi marloes! Ik weet nooit hoeveel eetlepels hoeveel gram is, kun je me vertellen hoeveel eetlepels havermout jij in de pap doet? Ook erg lekker met amandelmelk!!

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      1 eetlepel is ongeveer 10 gram. Als ik havermout als ontbijt eet, neem ik ongeveer 65g havermout (+- 6,5 eetlepel) en 300ml melk. Daar doe ik dan fruit in. Voor sommigen is dit een flinke hoeveelheid, maar ik houd nu eenmaal van een groot ontbijt!

      Reageer
  9. as 2 jaargeleden

    Hoi Marloes,
    Bedankt voor de inspiratie.
    Dit ziet er goed uit. Ik wil ook minder brood gaan eten. Ga deze combo zeker proberen, met een roggebroodje een goede lunchtip, als variatie en alternatief op de eeuwige broodlunch.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: