Feiten en fabels Voeding

Verkoudheid voorkomen met voeding!? – Tips van een diëtist

Door

Verkouden zijn is nooit leuk…maar in deze periode zeker niet! Ik merk dat mensen massaal proberen verkoudheid te voorkomen, om niet thuis te hoeven blijven. Fabrikanten spelen hier handig op in en promoten hun pillen en poeders die ‘weerstand verhogend’ werken. Zijn er eigenlijk producten die helpen verkoudheid tegen gaan? Kun je verkoudheid voorkomen met voeding?

Welk product voorkomt verkoudheid?

Tot mijn verbazing blijf ik veel artikelen zien die beweren dat 1 bepaald product je kan helpen een griep of verkoudheid te voorkomen. Dit is grote onzin! Ook een vitaminepil gaat je niet helpen. Sowieso is het veel beter om je vitamines en mineralen uit voeding te halen, dan uit tabletten. Voeding bevat namelijk ook nog vele andere nuttige stoffen voor ons lichaam.

verkoudheid voorkomen met voeding

Hoe voeding toch kan helpen…

Kan voeding dan helemaal niets doen? Ja zeker wel!! Ergens snap ik niet dat dit tegenwoordig niet meer benadrukt wordt. Met een gezond eetpatroon maak je jouw lichaam gezonder en vergroot je je weerstand. Daarmee verklein je de kans op verschillende ziektes en aandoeningen, inclusief een verkoudheid!

Veel mensen denken dat alleen groenten en fruit eten voldoende is, dit is niet het geval. Het gaat echt om je complete patroon! Eet dus dagelijks de volgende dingen:

  • 2 stuks fruit
  • 250g groenten
  • Melkproducten of – vervangers
  • Volkoren producten als volkoren brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst (of bijvoorbeeld aardappel, bulgur etc.)
  • Goede vetten uit bijvoorbeeld olie, noten, pitten, zaden, vis of avocado (1x per week vette vis eten is voldoende!)
  • Vlees, vis of vleesvervangers 
  • 2 liter vocht (inclusief thee, koffie en melkproducten
  • Gebruik af en toe peulvruchten in je gerechten

Daarnaast af en toe iets ongezonds nemen is echt totaal geen probleem. Probeer hier echter matig mee te zijn. Veel suiker en slechte (trans)vetten eten is niet goed voor onze gezondheid.

Sinaasappel

Extra tips

Dan nog een paar extra tips die je misschien kunnen helpen:

  • Varieer lekker met verschillende producten. Op die manier krijg je veel verschillende goede voedingsstoffen binnen en verklein je de kans op tekorten. Eet bijvoorbeeld niet alleen broccoli als groente, maar ook andere soorten.
  • Heb je het idee dat je ondanks alles te weinig vitamines en mineralen binnen krijgt? Vul dan eventueel aan met een multivitaminetablet met maximaal 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van de verschillende voedingsstoffen. Neem nooit meer op eigen initiatief, overleg dan altijd eerst met een specialist.
  • Kom je weinig buiten, heb je een donkere huidskleur, ben je ouder dan 50 (vrouw) of 70 (man) of draag je een hoofddoek? Dan is het verstandig om in de wintermaanden extra vitamine D te gebruiken. Hier lees je meer.
  • Schiet niet in paniek als je af en toe een dag te weinig fruit of groente eet. Het gaat om de grote lijnen!
  • Vitamine C kan verkoudheid niet voorkomen, maar wél de duur ervan verkorten! Een supplement vitamine C gebruiken als je net verkouden aan het worden bent, is dus zeker niet zo’n gek idee!

Conclusie

Er is geen enkel product of vitamine die de kans op een verkoudheid verkleint. Een volwaardig gezond eetpatroon kan dat echter wel, doordat het je gezondheid in het algemeen vergroot.

Ben je al verkouden? Dan kan suppletie van vitamine C de duur van je verkoudheid verkorten. Er is een groot verschil in hoeveelheden die worden geadviseerd. Zelf neem ik meestal 2x per dag 500mg vitamine C (alleen als ik verkouden ben!). Dit ligt ver boven de algemene aanbeveling voor vitamine C, maar een paar dagen een teveel gebruiken is geen probleem, dat plas je gewoon weer uit.

Veel succes!

Groetjes, Marloes

Ben jij vaak verkouden?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. A. 3 wekengeleden

    Ja, ik ben in de winter vaak verkouden. Maar soms treedt er sinusitus op en dan kan ik me pas echt ellendig voelen.
    Ik ben kleuterleidster dus ik snap het wel. Niet zeker of voeding me dan kan helpen. Maar zal wel rekening houden
    met dit artikel. Baadt het niet, dan schaadt het niet 😉
    Fijne dag Marloes.

    Reageer
  2. Chantal 3 wekengeleden

    Ik ben dus als sinds klein kind ieder jaar bijna chronisch (neus)verkouden. Normaal kom ik de winter door met pakken zakdoekjes, medicijnen etc. Vooral sinds ik weer bij kleuters werk is het een ramp.. ik ben ondersteuner geen leerkracht (dus geen spoed test) maar nu ook alweer moeten laten testen brrr en vraag me af hoevaak nog deze winter. Voeding is bij mij prima maar denk dat het bij mij vooral stres en minder bewegen is. Merk dat ik dat heel moeilijk vind aangezien ik nu werk, studeer en in januari klaar ben is het super super druk.

    Reageer
    • Yasmin 3 wekengeleden

      Beste Chatal,
      Ik begrijp dat het je het druk hebt en dat je stress hebt en het is natuurlijk een open deur, maar juist nu kan bewegen je veel opleveren. Je weeerstand verhoogd, je stress niveau verlaagd doordat je stofjes aanmaakt waardoor je beter in je vel komt te zitten en je ontspant en dat heeft weer invloed op je concentratie vermogen en slaappatroon. Het kost je misschien wat meer tijd op een dag , maar uiteindelijk win je er veel mee. Heel veel succes met afstuderen!!!

      Reageer
  3. Marlous 3 wekengeleden

    Ik ben niet zo vaak verkouden en sinds ik 4 jaar geleden begonnen ben met hardlopen (ook in de winter), lijkt het alsof ik nooit meer verkouden ben en mijn weerstand erg goed is. Misschien is het toeval, maar ik denk dat het vele buiten zijn ermee te maken heeft.

    Reageer
  4. Annemarie 3 wekengeleden

    Ik skip de dierlijke producten en ga voor een kilo groenten en fruit per dag, waarvan ook bladgroenten (spinazie, boerenkool, rucola) een onmisbaar onderdeel zijn. En natuurlijk lekker warme havermout!

    Reageer
    • Leonie 3 wekengeleden

      Ah, Lobke Faasen??

      Reageer
    • Teha 3 wekengeleden

      Wauw echt een kilo of bij wijze van spreken?

      Reageer
      • Annemarie 3 wekengeleden

        Echt een kilo.
        Klinkt als heel veel, maar als je het gewend bent stelt het niets voor. Heb mijn groente- en fruitinname dan ook wel op nummer 1 staan.

        Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: