Feiten en fabels Leefstijl Persoonlijk Voeding Voedingstips

Toegevoegd suiker, het is overal!

Door

Collage

De afgelopen week daagde ik jullie uit om te eten zonder toegevoegde suikers. Gedurende de week heb ik heel veel reacties gekregen van mensen die het ontzettend moeilijk vonden. Aan heel veel producten is namelijk suiker toegevoegd! Het doel van de challenge was dan ook niet om alles perfect te doen, maar vooral om jullie uit te dagen om bewust te zijn van wat je eet. Door te weten hoe je een etiket kan controleren op toegevoegd suiker, kan je voor jezelf gemakkelijker gezonde keuzes maken. Dit blijft een interessant onderwerp, daarom in dit artikel nog eens een overzicht van veel producten met toegevoegd suiker!

Koek, snoep, gebak, frisdrank en andere zoetigheden bevatten overduidelijk suiker. De voedingsmiddelenindustrie voegt echter aan véél meer producten suiker toe. Wij mensen houden nu eenmaal van zoet, al bij de geboorte heb je een voorkeur voor een zoete smaak. Hoe meer je dit triggert, hoe meer je de behoefte zal voelen om zoete producten te eten. Fabrikanten maken hier dankbaar gebruik van!

De consumentenbond schreef in januari over de grote hoeveelheid suiker in sommige producten. Ik vind het goed om elkaar te stimuleren om bewuster te kijken naar datgene dat we in ons mond stoppen, vandaar dit artikel. Natuurlijk hoef je echt niet altijd de gezonde keuze te maken, maar het is wel belangrijk om te weten wat je eet. Om te beginnen een overzicht dat de consumentenbond verspreid, met daarop verschillende benamingen voor suiker. Let op, het gaat hier om alle soorten suiker, ook suikers die van nature in producten voorkomen, zoals vruchtensuiker, melksuiker en honing.

Afbeelding Consumentenbond

Als je één van deze termen op een verpakking bij de ingrediëntenlijst ziet staan, dan weet je dat het product suiker bevat.

Omdat ik het nou eenmaal interessant vind om etiketten te bekijken, ben ik voor jullie op zoek gegaan naar producten die suiker bevatten, waarvan je het niet direct verwacht! Maak je klaar voor héél veel foto’s!

Salsa dip

Ik vertelde al eerder dat veel sausjes toegevoegd suiker bevatten. Hier zie je een salsa dip, in de ingrediëntenlijst zie je na zetmeel suiker staan!

Vruchtenyoghurt, ontbijtkoek

Hier zie je magere vruchtenyoghurt, waarvan veel mensen denken dat het alleen magere yoghurt en fruit is. Je ziet dat suiker al als tweede ingrediënt vermeld staat. Hoe eerder een ingrediënt in de lijst staat, hoe meer ervan in zit! In dit yoghurtje zit dus erg veel suiker! Ook bij de ontbijtkoekreep (die meestal als gezond bestempeld wordt), staat suiker als tweede op de lijst. In dit geval ook in de vorm van glucose-fructosestroop.

Borrelnootjes, appelstroop

Dan twee producten waarin je eigenlijk geen (extra) suiker in verwacht. Borrelnootjes en appelstroop! Sommige soorten appelstroop bevatten geen extra toegevoegd suiker, deze wel (fructose-glucosestroop).

Burger, kipfilet

Over geen suiker verwachten gesproken…wat dacht je van deze twee producten? Ook deze vegetarische burgers en kipfilet voor op brood bevatten suiker! In het eerste geval vermeld als malto-dextrine en in het tweede geval als dextrose.

Indische cake, tomatenketchup

Indische cake en tomatenketchup zijn producten die vaak als ‘gezond alternatief’ gestempeld worden. Toch bevatten ze beiden suiker. Indische cake staat bekend om zijn lage vetgehalte, maar suiker staat vermeld als tweede ingrediënt! Laat je in zo’n geval dus niet van de wijs brengen en kijk even kritisch op de verpakking.

Jam, mosterd

Light jam zou je misschien als suikervrij verwachten, dit is echter niet het geval. Het bevat evengoed nog toegevoegd suiker, ondanks dat fruit van zichzelf erg zoet is. Waar ik me een paar maanden terug over verbaasde, is dat mosterd suiker bevat!

Ketjap, augurken

Ook augurken en ketjap komen niet goed uit de test. De foto’s zijn wat vaag, sorry. Bij de ketjap zie je suiker als eerste (!!) ingrediënt, bij de augurken staat hij bijna aan het einde van het rijtje.

Kidneybonen, tortilla

Waar je het misschien ook niet in verwacht zijn kidneybonen. Toch bevat dit blik suiker. Ik zie het ook regelmatig in rode kool of in tomatenpuree. Zoals ik al eerder vertelde, bevatten ook tortilla’s suiker! Op het etiket staat dextrose.

Knoflooksaus, roosvicee

Dan weer een sausje, knoflooksaus. En roosvicee, ondanks dat erop staat dat het grotendeels fruit is, is er zeker nog extra suiker aan toegevoegd.

Pistolet, jus

Waar ik me ook altijd over verbaas, is dat er aan afbakbroodjes suiker wordt toegevoegd! Deze pistolets bevatten ‘dextrose’. Ook hele zoute producten, zoals deze jus, kunnen suiker bevatten.

Let dus goed op als je in de winkel staat! De meest gezonde keuze maken is dus echt niet altijd nodig, maar het is wel goed om af en toe eens even te kijken naar wat je binnen krijgt. De afgelopen week heb ik echt niet helemaal 100% suikervrij gegeten, maar ik heb er wel extra op gelet.

Hier nog een keer het artikel met tips over eten zonder toegevoegd suiker.

Groetjes, Marloes

Ben jij verbaasd over (een van) deze producten? Let jij op toegevoegd suiker?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (21)
  1. Marjolein 7 jaargeleden

    Ja ik ben vooral verbaasd over de kidneybonen. 🙂 Vdn de rest weet ik t eigenlijk wel door veel etiketten gelezen te hebben. Ik probeer er ook echt zo veel mogelijk op te letten. Zo heb ik jam gevonden zonder toegevoegde suikers, maak ik jus liever van olijfolie met water, of roomboter met water en volgens mij zitten er in de bio afbakbroodjes (pistoletjes) geen toegevoegde suiker. Maar ik heb ze nu niet in huis, dus kan t niet nakijken.

    Oja nog een leuke de pindakaas (volgens mij vd Lidl dacht ik): In de gewone zitten geen suikers toegevoegd maar die met stukjes noot wel. Vond ik zo bijzonder. 🙂 (t kan trouwens ook de calve zijn geweest)

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Ja! Dat is de pindakaas van Calve! Goed dat je al zo oplet!

      Reageer
  2. Lilian 7 jaargeleden

    Ik eet sinds 2 januari geen toegevoegde suiker meer. Een hele leuke maar lastige zoektocht!

    Reageer
  3. Sophie 7 jaargeleden

    Moeilijk maar dit bewijst wederom dat je het beste zoveel mogelijk zelf kunt maken. Ik vind zelf een klein beetje suiker niet heel erg, maar het is gewoon jammer dat het moet worden toegevoegd aan zoiets als augurken. Ook een heel leuke kandidaat voor dit lijstje is kant-en-klare sladressing, wat daar voor rotzooi allemaal in kan zitten! En dat met kipfilet en dergelijke wist ik wel, bij de ambachtelijke/biologische slager kun je vaak vlees vinden zonder toegevoegde suikers!

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Ik ben het helemaal met je eens Sophie!

      Reageer
      • Lilian 7 jaargeleden

        Ik ben het ook zeker eens. Als ik afgevallen ben wat ik wil dat zal ik ook zeker weer iets minder streng worden. Maar nu merk ik dat ik ‘de verkeerde’ kant weer opga als ik iets neem waar suiker in zit. Dan is de ‘rem’ er niet meer.

        Reageer
      • Lilian 7 jaargeleden

        Ik ben het zeker ook eens. Alleen merk ik dat ik de ‘verkeerde’ kant weer op ga als ik iets neem waar suiker in zit. Moet eerst van die verslaving af zien te komen (en de vele overtollige kilo’s) en ik hoop dat dat zo gaat lukken. Ik vind het goed vol te houden hoor, bak ook lekkere dingen enzo maar dan zonder toegevoegde suiker.

        Reageer
  4. Berdie 7 jaargeleden

    Jeetje, het lijkt me lastig om alles zonder suiker te vinden. Ik probeer zo min mogelijk uit zakjes en pakjes te maken en zoveel mogelijk zelf. Dan weet ik tenminste wat er in zit.

    Reageer
  5. Marion 7 jaargeleden

    Op zich gaat het mij goed af om de toegevoegde suikers te vermijden, maar soms ontkom je er gewoon niet aan (zoals bij brood).
    Wat ik voornamelijk lastig vind, is de keuze tussen suiker en (verzadigd) vet… Het is allebei niet gezond, dus wat kies je in zo’n geval??

    Reageer
  6. Hester 7 jaargeleden

    Ik verwacht het nu eigenlijk overal wel in, heel jammer dus ik probeer zo veel mogelijk vers en puur te eten. Soms sta ik toch ook weer voor verwachtingen. Zo at ik laatst weer eens saté saus en zag ik dat dat ook tsjokvol suikers zit. In dit lijstje had ik het eigenlijk allen bij vega burgers echt niet verwacht.

    Reageer
  7. Esther 7 jaargeleden

    wooooow jemig! ik schrik hiervan, wat blijft er nu nog over haha. is er dan wel halva jam zonder suiker enzo. straks kunnen we niks meer eten 😉

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Het is niet dat je niets moet eten waar suiker in zit! Het is alleen goed om wel bewust te zijn van wat je eet.

      Reageer
  8. Ellen 7 jaargeleden

    Jeetje wat veel producten waarbij je het eigenlijk niet verwacht. Omdat ik nog thuis woon is het vrij lastig om daar altijd rekening mee te houden, omdat ik gewoon moet eten ‘wat de pot schaft’. Toch vraag ik wel vaak aan mijn moeder om op bepaalde dingen te letten. We eten wel vrij gezond met veel verse groenten en dergelijke, maar ik heb haar nog niet zo ver dat ze zelf ook de sausjes gaat maken 😉

    Reageer
  9. Sandra Stieding 7 jaargeleden

    Super goed stukje Marloes, Ik heb eens via Miss Natural de cursus 40 dagen zonder suiker gevolgd en viel van de ene in de andere verbazing. Je moet heel creatief te werk gaan. Zo is er bij de Jumbo wel mayonaise zonder suiker te koop, wel wat zuurder dus maar na gewenning erg lekker. Kidney bonen van bonduel zijn zonder suiker en voor op brood maakte ik humus zelf en salades ook zelf. Ook met boterhammen moet je heel goed opletten, suiker is in de meesten supermarktbroden toegevoegd, zelfs gebrande suiker!?
    Nu ben ik alweer even niet op de site geweest en de laatste dagen ben ik weer wat beter bezig en ook weer beter aan het opletten met alles, ook bij een natuurarts geweest die mijn lijf goed aan het nakijken is. Van de week bloed en ontlasting proeven doen om alles uit te sluiten. Ben benieuwd wat er uit komt.
    Groetjes,
    Sandra

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Spannend die testen! Helemaal zonder suiker eten is indd haast niet meer leuk. Ik accepteer daarom een kleine hoeveelheid. Succes weer!

      Reageer
  10. Miranda 6 jaargeleden

    Weet je een variant van appelstroop waar weinig tot geen suiker aan is toegevoegd? Ik eet graag appelstroop als zoet beleg, maar zou graag een variant willen waar geen suiker aan is toegevoegd.

    Reageer
  11. paulien 6 jaargeleden

    Hallo,

    Ten eerste mijn complimenten voor de site! er staat zo veel leuke en interessante informatie op!

    Ik wil zelf al een tijdje proberen om een week lang totaal suikervrij te eten. Nu heb ik binnenkort een week lang vrij en dat leek me een mooi moment om het eens te proberen. Nu heb ik laatst gehoord dat het eigenlijk heel erg gevaarlijk is om zo ineens te stoppen met suiker eten omdat je lichaam er aan verslaafd is. Is dit dan wel verstandig om te doen en mag ik wel gewoon fruit eten omdat daar ook suiker in zit..? Ik vind het ontzettend lastig allemaal. ik ben een ontzettende snoepkont soms en merk echt dat mijn lichaam heel veel suiker nodig heeft en hier wil ik graag van af.

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Hoi Paulien, het is niet gevaarlijk hoor! Hoe ver je gaat, dat moet je zelf weten. Ik zou zelf alleen toegevoegde suikers mijden en wel gewoon fruit eten, maar hier denkt iedereen anders over. Succes!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: