Gezonde producten Trends Voeding

Tips voor een Gezond Kerstontbijt, -Brunch of -Lunch!

Door

Ik denk dat jullie inmiddels wel weten dat ik op feestdagen even niet met gezond leven bezig ben. TOCH kies ik heel vaak voor een gezond ontbijtje of gezonde lunch tijdens kerst, zeker als ik gewoon thuis eet. Ik weet namelijk dat ik later op de dag nog genoeg ongezonde dingen krijg.

Bovendien vind ik sommige gezonde ontbijtjes en lunchgerechten minstens net zo lekker als de ongezonde opties! In dit artikel geef ik je ideeën voor als jij ook een iets gezondere maaltijd wilt eten, die evengoed super lekker is. Je kunt dit natuurlijk ook prima serveren aan je gasten :).

Decoratietips
Ik vind het altijd heel erg leuk om mijn maaltijden op feestdagen extra speciaal te maken. Dit kun je gemakkelijk doen met de volgende decoratietips:

  • Haal je kerstborden of -bekers uit de kast als je die hebt, dat maakt een simpele maaltijd direct leuk!
  • Heb je dat niet? Koop dan een kersttafelkleed, kerstservetjes of een leuke placemat.
  • Nog simpeler?? Knip een papiertje in de vorm van een kerstboom, leg hem op je bord en bestrooi met kaneel. Knip een klein takje van je kerstboom en zelfs je cracker met pindakaas ziet er nog feestelijk uit ;).
  • Gebruik sterfruit, steranijs, lampionvrucht of eetbare bloemen als decoratie. Je kunt ook je toast in kerstboomvorm snijden of een sneeuwpop maken van kleine pannenkoekjes met wat poedersuiker.

Lekkere gezonde gerechten
Om heel eerlijk te zijn, ben ik zelf minder van de decoratie en meer van gewoon lekker eten :). Hieronder heel wat tips voor lekkere én gezonde gerechten. Je kunt ze allemaal serveren bij het ontbijt of bij de lunch.

  • Pannenkoeken zijn altijd goed. Een van mijn persoonlijke favorieten zijn havermoutpannenkoeken met kwark en warme frambozen. Of gezonde eiwitpannenkoeken met Griekse yoghurt.
  • Naar mijn idee is een kerstontbijt niet helemaal compleet zonder iets zoets. Daarom maak ik graag gezonde muffins met havermout, of muffins van ei en banaan. Ook kun je kiezen voor andere soorten gezonde cake. Hier vind je 10 verschillende ideeën.
  • Maak iets super speciaals van je bakje kwark met ontbijtgranen, door te werken met luxe soorten fruit en/of eetbare bloemen. Deze laatste kun je in ieder geval krijgen bij een horeca groothandel, maar vaak ook op de markt. Zeker rond kersttijd!

Foto door Patrick de Gier voor Tante Luus

  • Brood lijkt misschien saai, of juist ongezond. Dat hoeft echt niet zo te zijn! Je kunt luxe broodjes gezonder maken door ze rijkelijk te beleggen met magere producten. Ook kun je ervoor kiezen om normaal brood tot een sandwich te maken. Of maak er bijvoorbeeld een gezonde tosti van, of een gezond wentelteefje!
  • Een gezond drankje bij je kerstontbijt of – lunch is natuurlijk ook wel fijn. Het kan heel simpel, met bijvoorbeeld koffie, thee, melk of karnemelk. Maak er makkelijk iets speciaals van door speciale kerstthee te halen bij een theewinkel, of maak verse muntthee of verse gemberthee. Je kunt ook makkelijk zelf een gezonde smoothie maken door een half glas magere yoghurt te mengen door een half glas vruchtensap. Andere ideetjes voor gezonde smoothies vind je hierhier en hier.
  • Je kunt ook andere lekkere gezonde ‘extra’ producten toevoegen. Hiermee wordt een simpel broodje direct ontzettend lekker. Denk aan een gekookt ei, avocado, gerookte zalm, ossenworst, filet americain, hummus, tapenade, zongedroogde tomaatjes, olijven, speciale fruitsoorten of maak gezonde salades voor op brood. Zoals bijvoorbeeld eiersaladezalmsaladetonijnsalade of deze kipsalade.

Ik hoop dat ik je wat gezonde inspiratie heb gegeven. Nogmaals, een kerstontbijt hoeft natuurlijk ECHT niet gezond te zijn. Maar omdat heel veel jullie vroegen om tips, schreef ik dit artikel.

Groetjes, Marloes

Weet jij al wat jij gaat eten bij jouw kerstontbijt?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Kim 5 jarengeleden

    Super leuke blog, zo voor de feestdagen. Hier ga ik zeker gebruik van maken!
    Handig ten compensatie van het ongezondere kerstvoer 😀

    Ps: ” puntje” 2 & 4 zijn hetzelfde, over de muffins/cake.

    Reageer
    • Marloes 5 jarengeleden

      Haha, thanks! was nog niet helemaal wakker denk ik 😉

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: