Roerbakschotel kip aardappel
Feiten en fabels Voeding

Tip: Gebruik niet te veel olie!

Door

Olie is beter voor onze gezondheid dan vaste vetten. Veel mensen weten dat inmiddels denk ik wel. Toch zie ik vaak dat olie (mede) een oorzaak is dat mensen niet afvallen, of zelfs aankomen. Hoe dit precies zit, probeer ik je zo goed mogelijk uit te leggen in dit artikel.

Waarom olie?

Je kunt beter bakken met een olie dan met een blok boter, omdat er meer (goede) onverzadigde vetten in zitten en minder (slechte) verzadigde vetten. Verzadigde vetten vergroten de kans op hart- en vaatziekten volgens veel verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Onverzadigde vetten kunnen juist positief werken voor onze gezondheid, omdat ze helpen ons cholesterolgehalte goed te houden. Daarnaast bevat olie vitamine E, een in vet oplosbare vitamine. We krijgen deze vitamine binnen door producten die rijk zijn aan (goede) vetten.

De beste olie om in te bakken

Niet elke olie is geschikt om in te bakken. Dit heeft vooral te maken met het rookpunt. Als je olie verhit tot boven het rookpunt, dan ontstaan schadelijke stoffen die kankerverwekkend kunnen zijn. Goede oliën om te gebruiken met bakken zijn bijvoorbeeld:

  • Normale olijfolie
  • Zonnebloemolie
  • Arachideolie (= pindaolie)
  • Raapzaadolie
  • Maïsolie

Minder geschikt om in te bakken zijn extra vierge olijfolie en lijnzaadolie. Deze hebben een te laag rookpunt, waardoor schadelijke stoffen zullen ontstaan bij het bakken. Ik bak zelf trouwens graag in vloeibare bak- en braadboter, dat is ook een prima keuze naar mijn idee.

Pasta avocado

Kokosolie

Kokosolie is een tijdje ontzettend populair geweest. Toch bevat het aanzienlijk meer verzadigde vetten dan andere soorten. Er zijn ontzettend veel discussies over de schadelijkheid van deze specifieke verzadigde vetzuren. Resultaten van onderzoeken zijn erg verschillend. Persoonlijk kies ik ervoor om kokosolie niet te veel te gebruiken, gewoon voor de zekerheid. Bovendien is het vaak veel duurder dan een simpele olijfolie. Ik zie dus niet echt meerwaarde.

Gebruik niet te veel!

Ok, olie is dus gezond. MAARRRRR….we hebben er maar héél weinig van nodig. 1 eetlepel per dag om precies te zijn. Dit gebruik je vaak al bij het bereiden van je stukje vlees, vis of vleesvervanger. Extra olie toevoegen aan je eetpatroon is dus niet nodig.

Ik merk dat veel mensen rijkelijk met olie strooien ‘omdat het gezond is’. Over de gegrilde groenten, over de aardappeltjes uit de oven, als dip voor een stokbroodje of over de salade. Besef echter dat olie gewoon 100% vet is. Vet bevat 9kcal per gram, dus een eetlepel olijfolie bevat 90kcal! Dit is ongeveer evenveel als een boterham met een plakje ham erop. Extra olie gebruiken kan dus hard aantikken, zeker als je op je gewicht wilt letten.

Mijn conclusie

Olie is gezond door de goede vetten en de vitamines die erin zitten. Je gebruikt er echter makkelijk te veel van, waardoor je ongemerkt veel calorieën binnen krijgt gedurende de dag!

Blijf dus lekker olie gebruiken, maar doe het met mate :). 1 eetlepel per persoon per dag is voldoende. Ik merk dat dit voor veel mensen een eyeopener is en ik heb al vaker gezien dat het een doorbraak kan geven bij het afvalproces! Vandaar dat ik deze tip jullie zeker niet wilde onthouden.

Groetjes, Marloes

Gebruik jij veel olie? Was je hier bewust van?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Conny 3 maandengeleden

    Hoi Marloes,
    Ik wist niet dat kokosolie veel verzadigde vetten bevatte . Ik ben nog niet zo heel lang met kokosolie in de weer maar je hebt me hiermee wel weer een goed advies gegeven. Verder ben ik me er van bewust dat olie sowieso vet is dus altijd zuinig er mee. Ik bak overigens ook het liefst in bak en braad producten. Toch vraag ik mij af wat nu gezonder is olijfolie of de vloeibare bak en braad producten of maakt dat niet uit?
    Groetjes Conny.

    Reageer
  2. Vera 3 maandengeleden

    Eerder heb je ook al eens als tip gegeven om de olie te sprayen. Ik heb een navulbaar glazen flesje mrt spuit….Dan spuit je de olie in de pan en gebruik ik echt veel minder dan wanneer ik het uit de fles schud. Ik schud altijd een beetje lomp…haha…en dan gebruik je ook snel meer dan nodig Is!

    Reageer
  3. Mevrouw Marloes 3 maandengeleden

    Ik wist niet dat extra vierge olijfolie ongezonder was dan normale olijfolie. Wat ik mij wel afvraag: kun je (zoete) aardappels in de oven doen zonder olie eroverheen? In bijna elk recept staat namelijk dat dit moet, vandaar dat ik er eigenlijk uit was gegaan dat het beter is om olie over de aardappels te doen, omdat het dan misschien beter zou ‘bakken’ in de oven.

    Liefs,

    Marloes

    Reageer
    • Marloes 3 maandengeleden

      Ik doe het altijd zonder olie! Het kan dus zeker 🙂

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: