My/Your day in food Voeding

Terugkijken op mijn eerste ‘My day in Food’ artikelen

Door

My day in food terug kijken

Mijn eetpatroon is door de jaren heen langzaam aan het veranderen merk ik. Ik denk dat iedereen dat wel heeft. Ik heb sowieso fases waarin ik andere dingen eet en mijn favorieten wisselen constant. 3,5 jaar geleden startte ik met het maken van ‘My day in food’ artikelen. Ik laat jullie daarin zien wat ik at en dronk. Het lijkt me ontzettend leuk om samen met jullie terug te kijken op de alleroudste artikelen. Ik geef daarbij commentaar op mijn eigen patroon :).

Het lijkt met ontzettend grappig om eens terug te kijken naar de oudste artikelen en om te kijken naar wat grote veranderingen zijn in mijn voedingspatroon. Ook blijft mijn kennis over voeding natuurlijk steeds ontwikkelen, dus misschien kan ik mijzelf van 3,5 jaar terug wel hele goede tips geven ;). Ik kijk samen met jullie naar de eerste afleveringen van My day in Food. Als je op de titel klikt, ga je naar de oude artikelen.

My day in food 1

My day in food #1 – Maart 2013
Het eerste dat me opvalt, is dat dit mijn magere-yoghurt-fase was! Ik eet dit tegenwoordig eigenlijk nooit meer en kies liever voor magere kwark. Hier zit namelijk veel meer eiwit in en het is dikker van structuur. Ik vind het lekkerder en het geeft me langer een vol gevoel. Ook valt me op dat mijn ontbijt groter is dan dat ik nu doe, er zit echt veel muesli door die yoghurt! Mijn tussendoortjes in de middag en de avond vind ik vrij klein. Vooral ‘s avonds neem ik tegenwoordig meer op dagen dat ik heb gesport! In het bakje yoghurt dat ik hier at, zit nooit voldoende eiwit om mijn spieren te laten herstellen. Zo grappig om te zien!  Die pasta met tonijn moet ik trouwens weer eens maken! Die vond ik echt lekker altijd.

Ik weet nog dat ik toen ook dagen had dat ik vreselijk honger had. Logisch als ik nu terugkijk, want op deze dag at ik echt niet genoeg, aangezien ik twee uur sportte. Ook was mijn herstelmaaltijd niet helemaal ideaal.

My day in food 2

My day in food #2 – April 2013
Brintaaaa!! Dat is ook lang geleden. Wat een grote bak weer zeg, haha. Ik zou het nu nooit meer zo eten, met alleen rozijnen. Ik zou er altijd vers fruit bij in doen. Weer snoepte ik een koekje (de vorige editie een chocolaatje) op de sportschool. Ik deed dit elke dag, ik mocht er eentje van mezelf per dag. Ik heb dit afgeleerd, omdat ik het eigenlijk onzin vond, zo lekker vind ik die koekjes namelijk niet. Ik neem het liever niet en neem dan in het weekend iets extra’s!
Als lunch at ik wederom boterhammen, net als in het vorige artikelen. Tegenwoordig eet ik bijna nooit meer brood als lunch, ik vind andere dingen gewoon veel lekkerder. De couscous is nog steeds een favoriet recept van me, zo lekker!

Deze hoeveelheid voeding vind ik trouwens best ok, voor een dag dat je niet sport. Vooral door het grote ontbijt. Het valt me wel op dat ik maar 1 stuk fruit eet, dat komt nu ook echt nooit meer voor.

Collage 1

My day in food #3 – Eind april 2013
Wow, ik deed er twee in één maand! Dat komt nu eigenlijk ook niet meer voor. Ik benoem wederom mijn grote ontbijt, hihi. Dat is echt veranderd! Wederom lunch ik met een boterham, deze keer weliswaar met pannenkoekjes als toevoeging. Weer neem ik een vrij kleine middagsnack, dat is tegenwoordig wel anders! ‘s Ochtends heb ik nog steeds weinig trek, maar rond 15uur neem ik de laatste tijd een veel groter tussendoortje dan ik vroeger deed. Misschien door mijn kleinere ontbijt!? Ojeeee…en ik noem de banaan met pindakaas een prima herstelsnack. Hier moet ik mezelf toch echt even corrigeren. Het was goed geweest, als ik er bijvoorbeeld een groot glas melk bij had gedronken. Maar in die pindakaas zit echt niet voldoende eiwit!

Wederom vind ik de hoeveelheid echt klein voor op een sportdag. Geen wonder dat ik toen veel vaker een heel-veel-honger-aanval had. Ik pas momenteel mijn voeding beter aan, aan hoeveel ik op een dag sport. Ik probeer dan echt flink meer te eten, zodat mijn lichaam kan herstellen.

Collage

My day in food #4 – Mei 2013
Heyyy, daar is mijn multivitaminepil bij het ontbijt! Vanaf mei 2013 ben ik kennelijk hiermee gestart. Ik doe het nog steeds en voel me er goed bij. Ik heb het idee dat ik mede daardoor minder snel verkoudheden oppak. Het kan tussen mijn oren zitten, maar dat maakt me niet uit :). Daar is ook de boterham weer! Wederom met een toevoeging van ei, maar ik at kennelijk altijd brood bij de lunch. Deze keer is het tussendoortje ‘s middags wel weer iets groter. Ik zit nog steeds in mijn yoghurt-fase hier. Tegenwoordig zou ik eerder kwark met fruit pakken. De wraps at ik super vaak als avondmaaltijd. Ik vond ze destijds ontzettend gezond, als ik nu terugkijk…gebruikte ik wel erg veel chilisaus en kaas :). Grappig hoe je kijk op bepaalde dingen verandert.

Wat me verder opvalt… 
Naast mijn voeding, zijn er nog een aantal dingen die me opvallen.

  • De kwaliteit van de foto’s! Ik vond het bijna lastig om ze niet alsnog te gaan aanpassen voor dit artikel. Zo donker, of juist ontzettend geel. Van de eerste twee heb ik net zelf collages gemaakt. De onderste twee zijn collages die ik toen maakte. Ik was duidelijk zoekend naar een juist format!
  • Er staan echt nauwelijks reacties onder de artikelen. Ik had in die tijd nog helemaal niet veel bezoekers, maar dat maakte me niets uit! Ik vond het leuk om artikelen te plaatsen, dus ik deed dat. Hoe anders is dat nu!? Jullie reageren altijd massaal, zeker op mijn voedingsdagboekjes.
  • Ik drink veel minder dan ik nu doe. Ik heb het idee dat ik me daardoor ook beter voel en minder snel heel veel honger krijg op bepaalde dagen.

Ik vond het ontzettend leuk om eens een kijkje te nemen in mijn oude eetpatroon. Het is best veel veranderd in 3,5 jaar! Ik denk dat het grootste verschil is dat ik nu meer eiwit eet, iets minder koolhydraten, beter in de gaten houd dat ik alles binnen krijg en dat mijn verdeling anders is. Ook eet ik beter naar mijn behoefte, dus op sportdagen meer dan op niet-sportdagen.

Ik hoop dat je het leuk vond om te zien!

Groetjes, Marloes

Wat is er veranderd in jouw voedingspatroon de afgelopen jaren? 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (16)
  1. Marlous 3 jaargeleden

    Leuk om te zien hoe het in de loop der jaren is veranderd!
    Mijn eetpatroon is enorm veranderd. Dit komt doordat ik nu gezond, gevarieerd en vooral genoeg eet. Jaren terug at ik heel eenzijdig en véél te weinig, maar dit kwam doordat ik een eetstoornis had. Mijn voeding bestond toen vooral uit groente en soms fruit en nu heb ik een hele goede verdeling gevonden in alle belangrijke voedingstoffen, waarin ik vooral ook gefocust ben op voldoende eiwitten i.v.m. 6x trainen per week.

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Super knap dat je jouw eetstoornis hebt overwonnen!!

      Reageer
  2. L 3 jaargeleden

    Super leuk artikel, en leerzaam! Ik eet ook vaker yoghurt dan kwark, wie weet veranderd dat straks bij mij ook nog haha.
    Mijn voedingspatroon is ook totaal anders dan 3,5 jaar geleden. En dat is mede dankzij jouw website!!!:)

    Reageer
    • L 3 jaargeleden

      Oja wat ik ook fijn vind aan de recente My day in Food is dat de hoeveelheden qua gram-ml vaak benoemd wordt!!

      Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Wat leuk om te horen 🙂

      Reageer
  3. Jirka 3 jaargeleden

    Soms is het wat neerbuigend over hoe je vroeger at, terwijl ik denk dat dat toch ook heel gezond is!
    Nu zal het inderdaad wat beter zijn voor jouw persoonlijk dan.
    De fotokwaliteit was me nog niet opgevallen, maar nu je het zelf benoemt, is er inderdaad wel een duidelijk verschil, ghihi 😀

    Ik vroeg me ook nog af als je alleen cardio doet, die eiwitopname ook zo belangrijk is!

    Verder super leuk artikel!

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Je hebt helemaal gelijk dat het toen ook gezond was! Ik probeerde er wat meer drama in te gooien voor de leesbaarheid 😉

      Reageer
      • Jirka 3 jaargeleden

        Haha, geen probleem hoor! En drama werkt inderdaad altijd 😀 ghihi

        Reageer
  4. Miranda 3 jaargeleden

    Wat een leuk idee, om te kijken hoe je eetpatroon een aantal jaren geleden was. Bij mij was dat bijna 360 graden omgekeerd. Niet alleen omdat ik een aantal jaren geleden hekel veel kilootjes ben afgevallen, maar ook omdat ik in de jaren daarna me steeds meer in voeding en bijv. het effect ervan op mijn lichaam ben gaan verdiepen. Heb veel gelezen, recepten uitgeprobeerd en vooral … internet! En zo kwam ik ook bij jou! Ik kijk dagelijks op je site, en ik heb ontzettend veel aan je adviezen en recepten. Het prettigst vind ik dat jouw recepten echt zo makkelijk kunt toepassen. Je hoeft er allemaal geen ingewikkelde dingen voor in huis te halen en door je goede uitleg in je video’s leer je steeds meer over wat ok is en misschien wat minder ok. En het is altijd lekker! Dussseeeeh….. ga zo door!!??

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Lief!! Dank je wel!

      Reageer
  5. -123- 3 jaargeleden

    Erg leuk om te lezen, maar ik heb eigenlijk 2 vraagjes, waarvan 1 op de vorige post xp.

    Hoe heet dat drankje dat je bij de Starbucks nam en hoeveel kcal bevat het?

    Mijn andere vraag is, stel je nou voor je gaat sporten , maar in dit geval blijft je lichaam hetzelfde (u heeft door de jaren heen veel progressie geboekt vond u zelf ivm bodyfat). Maar al die jaren gesport, wel gegroeid in kracht maar niet in uiterlijke fysiek verandert. Had u deze sport dan alsnog leuk gevonden?

    Reageer
  6. Stephanie 3 jaargeleden

    Welke vitaminepil gebruik jij?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Gewoon een basic van het kruidvat of AH huismerk 🙂

      Reageer
  7. Romy 3 jaargeleden

    Waarom eer je eigelijk meer eiwitten en.minder koolhydraten? Die heb je juist toxh nodig vooral als je sport?

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Dat klopt…maar ik krijg ruim voldoende koolhydraten binnen op deze manier!

      Reageer
      • Romy 3 jaargeleden

        Dus je hebt niet veel koolydraten nodig op een dag dan net als wat het voedingscentrum zegt?

        En juist nog meer eiwitten uit zuivel en vlees etc

        Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: