Eetdagboek sven
My/Your day in food Voeding

Svens eetdagboek – Mijn mening en advies

Door

Jullie smullen van eetdagboekjes. Dat snap ik, want het is super leuk om mee te kijken in het eetpatroon van iemand anders. Zoals je weet als je mijn vlogs kijkt, wil Sven op dit moment iets afvallen. Natuurlijk help ik hem daar graag bij! Zijn eetpatroon is echter totaal anders dan je misschien verwacht van iemand die wil afvallen. Ik laat je de situatie zien en geef mijn eerlijke mening en advies.

Persoonlijke gegevens

Naam: Sven

Leeftijd: 32

Lengte: 1,94m

Gewicht: 97kg (gewenste gewicht is 90-92kg)

Dagelijkse activiteiten: Sven is golfleraar, hij staat de hele dag buiten les te geven. Daarnaast doet hij dagelijks oefeningen voor zijn core-stabiliteit, omdat hij last van zijn rug heeft.

Behoefte: Door zijn actieve baan, lengte en gewicht is Svens energiebehoefte zo’n 4000kcal per dag op lange werkdagen.

Bijzonderheden: Sven vindt eten een opgave. Hij vergeet snel te eten, zeker als hij het eten dat hij mee naar zijn werk heeft niet aantrekkelijk vindt. Een valkuil is dat hij véél te weinig eet gedurende de dag en daardoor ‘s avonds hongerig thuis komt en veel ongezonde dingen gaat eten. Ook onvoldoende drinken is een valkuil van Sven.

Sven golf

Eetdagboek

Het is vandaag woensdag, een lange werkdag. Ik werkte van 9 uur in de ochtend tot 9 uur in de avond. Ik drink veel water gedurende de dag, daar voel ik me goed bij. Op deze dag dronk ik zo’n 4-5 liter water en 2 kopjes zwarte koffie. Ik doe momenteel aan intermittent fasting, omdat ik me daar erg goed bij voel. Het geeft me een duidelijke richtlijn en het helpt voorkomen dat ik ‘s avonds ongezond ga snaaien. Ik eet tussen 12:00uur en 20:00uur.

12 uur: 3 kaiserbroodjes, 2 met kipkerrie salade en 1 met kaas, een mandarijn.

15:00uur: 2 grote gevulde wraps (XL formaat) met gegrilde kip, komkommer, avocado, sla en mayonaise. Ik at ook nog een broodje bapao kip en nam een stuk fruit.

Gezonde wrap met kip en guacemole

18:00uur: Een flinke portie andijviestamppot van aardappelpuree met veel andijvie, ui en spekjes erdoor. Daarbij at ik 1/2 rookworst.

19:30uur: Tussen mijn lessen door at ik een Snelle Jelle en zakje beef jerkey. Helaas heb ik weinig tijd om te eten tussen mijn werk door. Het moet dus iets makkelijks zijn.

Advies Marloes

Zo op het eerste oog is het eetpatroon van Sven niet perfect. Er zitten heel wat producten in die gezonder zouden kunnen. Ik weet echter waar hij vandaan komt…en als ik daar naar kijk dan is hij TOP bezig. Hij eet voldoende gezien zijn doel (iets afvallen) en krijgt gevarieerde maaltijden binnen. Eiwit, goede vetten en koolhydraten, alles is vertegenwoordigd in zijn eetpatroon.

De minder gezonde producten uit zijn eetpatroon zijn de kaiserbroodjes, het broodje bapao, de rookworst en de spekjes. Ook de beef jerkey, de Snelle Jelle en de kipkerrie salade zouden niet mijn eerste keuze zijn. Ik denk echter dat dit voor Sven momenteel het maximaal haalbare is. Als hij van zichzelf zou eisen nog gezonder te gaan eten, dan is de kans dat hij te weinig eet en vervolgens weer gaat snaaien heel groot. Voorlopig zou ik dus heel tevreden zijn als ik hem was!

Mocht hij in de toekomst verder willen werken aan een gezonder patroon, dan zijn de volgende tips misschien het overwegen waard:

  • Kies voor volkoren broodjes in plaats van voor witte kaiserbroodjes en/of ga voor gezonder beleg zoals bijvoorbeeld pindakaas, avocado of ei.
  • Zijn eerste maaltijd is nu vrij arm aan eiwit, wat niet ideaal is gezien zijn actieve baan. Voeg eventueel ei, melkproducten of noten toe om dit op te lossen. Ook kun je er eventueel een eiwitshake bij nemen als aanvulling, toevallig weet ik dat je dit eerder ook deed ;).
  • Denk erover om te stoppen met intermittent fasting. Je hebt moeite met voldoende eten. Doordat je nu alles eet in een korter tijdvlak, wordt dit een extra uitdaging.
  • Als avondsnack zou je ook een flinke hand noten en een banaan kunnen nemen. Dit is een gezondere optie dan je nu hebt. Ook hier zou je kunnen overwegen om een eiwitshake/eiwitreep te nemen als aanvulling op je eiwitinname.
  • Een aantal ongezonde elementen hebben in je eetpatroon, zou ik niet als probleem zien. Vandaar dat ik even niet begin over het broodje bapao en de rookworst/spekjes. Heb er vrede mee dat het gaat om een balans, niet om een perfect gezond patroon.

Sven, je bent super goed bezig! Wees trots op jezelf. Ik hoop dat je iets hebt aan mijn adviezen.

Ook hoop ik dat jullie het leuk vonden om dit totaal andere eetdagboek dan anders eens te zien, inclusief mijn adviezen.

Groetjes, Marloes

Heb jij misschien nog aanvullende tips voor Sven? 🙂 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Vera 3 maandengeleden

    Ahhh…wat leuk!

    Eigenlijk wel bijzonder om te zien dat je pas echt mooie adviezen kunt geven, als je iemand kent. Je complimenten bij dit eetdagboek zijn nog concreter en specifieker dan anders. Je tips zijn passend en afgestemd…iets wat logischerwijs niet haalbaar is als iemand alleen z’n eten van 1 dag met je deelt.

    Enige idee dat ik kan bedenken…is misschien om in de ochtend een milkshake of smoothie te maken om mee te nemen. Dan heb je naderhand op de dag een lekkere, vullende, best gezonde snack, zeker als je zorgvuldig kiest wat je erin doet (fruit, eventueel volle melk, yoghurt). En misschien gaat calorieën drinken iets makkelijker dan ze eten.

    Succes Sven!

    Reageer
  2. Nientje 3 maandengeleden

    Ik dacht ook aan ongezouten noten als makkelijke snack tussen het werk door. Niet ingewikkelder dan een Snelle Jelle, alleen moet je eraan denken het mee te nemen.
    En stel dat Sven de kaiserbroodjes zou vervangen door volkoren boterhammen, zou zijn eerste maaltijd van de dag dan neerkomen op +/- 5 boterhammen? Qua beleg bijv. avocado, hummus, pesto of baba ganoush op brood of zalm, sardines, makreel (hij vist toch graag ;-)) ipv die kipkerriesalade? Iets zegt me dat huttenkase met tomaat oid niet de weg is voor Sven.
    Overigens vind ik het stoer dat hij dit deelt. (of jullie beiden eigenlijk) En 4-5 liter water per dag, wow!

    Reageer
  3. Francine 3 maandengeleden

    Haa wat leuk dit!
    Bedankt voor het delen, Sven en Marloes!

    Reageer
  4. Pauline 3 maandengeleden

    Leuk om te lezen! Wat fijn dat de focus ligt op wat persoonlijk haalbaar is. Voor mij ook weer een goede reminder om niet al te streng te zijn (en dan vervolgens uit frustratie helemaal ‘de mist in te gaan’).

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: