eetdagboek 3000kcal
My/Your day in food Voeding

Svens eetdagboek – 3000kcal per dag

Door

Als je mijn vlogs volgt dan weet je dat manlief Sven de laatste tijd ook een stuk gezonder bezig is. Gezond eten was tijden lang voor hem minder belangrijk dan voor mij, maar inmiddels is hij al bijna 4 weken om. Hij merkt dat hij beter in zijn vel zit, zich fitter voelt en zelfs beter slaapt als hij gezond eet. Omdat zijn eetpatroon totaal anders is dan dat van mij, leek het me leuk om het te delen met jullie (uiteraard met goedkeuring van Sven).

Svens voedingsbehoefte

Sven is lang, 1,94m. Daarnaast heeft hij een staand beroep, waardoor zijn energiebehoefte een stuk hoger ligt dan die van mij. Waar ik voldoende heb aan +-1800kcal op een dag dat ik niet sport, moet manlief zo’n 3000kcal zien weg te werken.

Voor mij klinkt dit als de hemel, maar voor hem is het best een opgave. Hij is namelijk niet iemand die van nature houdt van eten. Maaltijden zijn voor hem een noodzakelijk kwaad. Hierdoor is het verleidelijk om te gaan voor iets wat hij heel lekker vindt, wat vaak niet zo gezond is. Inmiddels heeft hij dus een beetje een ommezwaai gemaakt en is hij gemotiveerder om gezonder te eten.

Zijn doel is vooral om meer gezonde producten te nemen op een dag. Uiteraard zit er ook wel eens iets bij dat minder gezond is, net als ik wil hij hier een balans in vinden. Een ander belangrijk punt voor hem is de inname van eiwit. Hij heeft een relatief grote spiermassa die hij graag wil onderhouden. In zijn werk als golfprofessional is spierkracht best heel belangrijk!

Sven en ik

Svens eetdagboek

Hieronder Svens eetpatroon op een dag dat hij niet sport. Dit is een willekeurige dag, natuurlijk varieert hij bijvoorbeeld met de avondmaaltijd. Gedurende de dag eet hij echter relatief vaak hetzelfde, omdat hij dat makkelijker vindt om de structuur vast te houden.

Ontbijt (+-650kcal): Havermoutpap van 64g havermout (?? 64 ja, vraag me niet waarom zo’n onlogisch getal) met 300ml melk en 20g stroop. Daarbij een eiwitshake en 2 stuks fruit. Soms 3 gekookte eieren in plaats van de eiwitshake.

Tussendoor (+-200kcal): Een snelle jelle of andere reep

Lunch (+- 600kcal): 4 volkoren boterhammen met pindakaas en kipfilet of hüttenkäse en avocado.

Tussendoor (+-350kcal): Eiwitreep of een mueslireep en een stuk fruit.

Warme maaltijd (+-800kcal): 2 wraps met kip, guacamole, bonen, maïs, sla en creme fraiche.

Tussendoor (+-400kcal): 500ml magere kwark met vruchten (0% suiker) en 2 cracottes met kaas.

Zoals je ziet is echt lang niet alles 100% gezond, maar voor Sven is dit al een enorme verbetering ten opzichte van hoe hij eerder at. Bovendien krijgt hij alle voedingsstoffen binnen die hij nodig heeft.

In het weekend gunt hij zichzelf net als ik wat genietmomentjes. Bijvoorbeeld een pizza of een glas rum cola. We zijn wat dat betreft allebei niet zo goed in het maat houden :). Zo komt het bij Sven regelmatig voor dat hij een hele zak chips of snoepjes op eet. We werken er samen aan om dit voor ons beiden langzaam iets meer onder controle te krijgen.

Sven sporten

Op een sportdag

Als hij gaat sporten, dan doet hij vrijwel altijd krachttraining en relatief weinig cardio. Hierdoor is de hoeveelheid energie die hij extra verbrandt niet mega hoog. Hij zorgt voor een goede herstelmaaltijd na het sporten. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan boterhammen met kipfilet en een eiwitshake. Of een eiwitreep en twee stuks fruit.

Op sommige sportdagen werkt Sven niet, waardoor hij gedurende de dag minder calorieën verbruikt. Hierdoor hoeft hij op een sportdag vaak niet meer calorieën te eten dan op een normale dag.

Zijn gewicht…

Met dit eetpatroon valt Sven een klein beetje af. Na de kerstdagen woog hij ongeveer 98kg, inmiddels is dit gedaald tot ongeveer 96kg. Bij dit gewicht voelt hij zich fijn. Net als bij mij ligt de focus meer op fit voelen en veel energie hebben. We zien vanzelf welk lichaamsgewicht daar bij past.

Mijn conclusie

Ik wilde je dit laten zien om nog eens te bevestigen hoe groot het verschil kan zijn tussen verschillende personen. Wat voor mij heel goed bevalt, werkt voor hem totaal niet. Waar ik mijn eiwit graag uit normale voedingsmiddelen haal, werkt het voor Sven perfect om een aanvulling te halen uit een shake of een eiwitreep (of beiden).

Kopieer dus nooit blind de voeding van iemand anders, maar ga goed na wat jouw behoefte en voorkeuren zijn. Kom je er niet helemaal uit? Dan kun je altijd eens de hulp van een professional inschakelen.

Groetjes, Marloes

Herken jij dingen uit Svens verhaal?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (11)
  1. Roos 5 maandengeleden

    Leuk om ook eens te lezen, vroeg het me al wel eens af 🙂

    Reageer
  2. Miranda 5 maandengeleden

    Gefeliciteerd Marloes! Dik verdiend je award!!

    Reageer
  3. Miranda 5 maandengeleden

    Gefeliciteerd Marloes!
    Dik verdiend je award!!

    Reageer
    • Miranda 5 maandengeleden

      Er ging iets mis, maar dubbel verdiend!! 😬😃

      Reageer
  4. Mo 5 maandengeleden

    Ik zou een moord doen voor 3000 calorieën haha. Mijn energie behoefte zit op 1600. Maar eet 1400 op een dag omdat ik aan t afvallen ben. En dan is 1400 soms best weinig. Om eens iets lekkers te kunnen pakken.

    Reageer
  5. Francine 5 maandengeleden

    Leuk om eens te lezen zeg!
    Vooral ook hoe een ander 3000kcal per dag inricht.
    Ik eet ook rond de 3000kcal per dag en kom hiermee nauwelijks aan (met 3 keer sporten per week). Ik eet ook elke dag wat ongezonde dingen, hiermee is het makkelijker om aan die energiebehoefte te komen,

    Reageer
  6. Lise 5 maandengeleden

    Leuk om een totaal ander eet patroon te zien!
    En ik zag ook dat jr de award hebt gewonnen, super leuk! Gefeliciteerd! Ik heb nu al zo veel zin in de vlog 😀

    Reageer
  7. A. 5 maandengeleden

    Ik heb geen instagram ofzo maar uit de reacties hierboven kan ik opmaken dat je gewonnen hebt?!?
    Dat heb je zoooo hard verdiend! Je mag terecht trots zijn op jezelf! Hard werken wordt beloond! En nu feesten maar en nagenieten.
    Heel veel liefs! 💕

    Reageer
  8. Lara 5 maandengeleden

    Hi Marloes,

    Interessant artikel en inderdaad veel herkenbaar m.b.t. het ‘noodzakelijk kwaad’ haha.
    Het artikel roept wel een paar vragen bij mij op wat betreft de dagelijkse energiebehoefte. Uit eigen ervaring weet ik dat ik zelf soms bijna 3000 kcal of meer nodig had om van ondergewicht te herstellen na een periode van ondervoeding. Ik ben nu opnieuw bezig om te herstellen van ondergewicht (niet zeker of er sprake is van ondervoeding) en vind het o.a. naar aanleiding van de informatie van dit artikel lastig om weer op te bouwen tot boven de 2000 kcal. Als Sven zoveel nodig heeft met 1,94 en een actief beroep, dan zou dit toch veeeeeel te veel zijn voor mij als 23 jarige van 1,68?
    Zou je misschien eens kunnen schrijven over het herstelproces en energie/voedingsbehoefte na ondergewicht? En dan niet echt van nature lichter dan gemiddeld maar ondergewicht in de zin dat het lichaam echt tekorten heeft gehad. Er is zoveel over te vinden maar ook zoveel tegenstrijdig (minni maud bijv.)
    Thanks alvast!

    Reageer
  9. Vera 5 maandengeleden

    Bohhh….wat een verschil ja.
    Klinkt voor mij als super….maar ik snap ook wel dat 3000 kcal per dag best veel zijn…elke dag opnieuw.. Zeker als de maaltijden niet per se genieten zijn. Ik hou gewoon van eten….. 😍

    En zo te lezen aan de reacties….. GEWONNENNNNNNN 🎉 PROFICIAT 💖

    Reageer
  10. Lydia 5 maandengeleden

    Leuk om te lezen dat Sven nu door toch wat gezonder te eten zich beter in zijn vel voelt. Dit herken ik zelf ook.
    Geniet momentjes moet je ook hebben anders is het niet te doen denk ik.
    Zelf heb ik ook af en toe dat me een hele week in de soep loopt en te veel ongezond eet. Maar dan moet ik die knop weer even om zetten en dan ga ik er weer voor.

    Enne gefeliciteerd met je award, dik verdiend

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: