Afvallen Bewegen Feiten en fabels Tips Voeding

Strakker de zomer in? 10 tips!

Door

fitness52

Door Daniella – Nu de zomertemperaturen weer bijna aangebroken zijn, krijgen de meesten onder ons de kriebels om strak de zomer in te willen gaan. Het liefst wil iedereen de ‘overtollige’ kilo’s van de winter, weer heel gauw verliezen! Daarom hebben wij tien tips voor jullie om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan!

Het is belangrijk om vooraf te bedenken wat je wilt bereiken. Wees hierbij wel realistisch voor jezelf, stel haalbare doelen! Heel snel gewicht verliezen is zelden blijvend, ik raad je daarom aan om voor maximaal 0,5kg per week te gaan, of nog beter: niet teveel te focussen op kilo’s! Hier ga ik verder op in bij tip 10. Bij verschillende tips verwijs ik je door naar andere artikelen, je zult misschien begrijpen dat het anders een hele lange lap tekst wordt!

Tips om slank de zomer in te gaan!

1.Ga lekker bewegen
Stel voor jezelf een doel hoeveel en hoe vaak je in de week wilt gaan bewegen. Hiermee bedoel ik écht intensief bewegen waarbij je je hartslag flink omhoog gooit. Het is niet realistisch voor om wanneer je nooit beweegt, van jezelf te eisen om elke dag één uur te gaan sporten. Begin met één dag in de week met een sport die je echt leuk vind en breid het uit wanneer je hieraan toe bent. Heb je vrij weinig tijd om op een sport te gaan of wil je liever niet lid worden van een sportschool? Begin dan met een ‘Beginner Workout’ van Marloes en bouw deze rustig op. Je kunt natuurlijk eerst beginnen met 14 minuten, deze kun je hier terug lezen. Vind je 14 minuten nou toch echt te kort? Begin dan met de beginners workout van 28 minuten, deze vind je hier. Vind je bewegen saai? Ga dan gezellig samen met een vriend, vriendin, familielid, buurvrouw of kennis!

Groep

2. Kies voor gezonde hoofdmaaltijden
Voeding is erg belangrijk voor het lichaam, op het optimale uit je lichaam te halen is het belangrijk dat je het lichaam ook de juiste voedingsstoffen geeft. Hierdoor kan het lichaam beter presteren tijdens sporten en val je ook nog eens af wanneer je normaal een ongezond voedingspatroon hebt. Marloes heeft eerder een artikel geschreven over hoe je het beste kunt kiezen voor een gezonde hoofdmaaltijd en wat hiervoor nodig is, klik hier. Belangrijk is om niet te weinig te eten, anders heb je meer kans op lekkere trek!  

3. Wees bewust met tussendoortjes
Wij Nederlanders zijn erg gericht om tussen de hoofdmaaltijden, dus het ontbijt, lunch en avondmaaltijd, iets tussendoor te eten. Bijvoorbeeld een koekje bij de koffie of in de middag een plak ontbijtkoek bij de thee. Tussendoortjes bevatten vaak erg veel suiker en de verkeerde vetten. Je kunt erg gemakkelijk je voedingspatroon aanpassen door de tussendoortjes weg te laten. Hierdoor is het goed voor het lichaam om ook eens het ‘trek’ gevoel te ervaren, zonder af en toe een beetje trek, zal je lichaam niet snel vet gaan verbranden. Eet je nou drie koekjes per dag en vind je het toch wel heftig om niets meer tussendoor te nemen? Bouw het dan geleidelijk af. Wil je toch graag iets tussendoor eten? Kies dan voor een verantwoord tussendoortje. Hier vind je daar een artikel over, je kunt natuurlijk ook de categorieënlijst aan de rechterkant van de pagina gebruiken, klik op tussendoortjes.

Collage tussendoortjes

4. Geniet van af en toe iets lekkers!
Natuurlijk is het belangrijk om af en toe écht te genieten van iets lekkers. Houdt hierbij wel maat! Kies bijvoorbeeld één keer in de week voor een ongezonde dag en neem het er dan ook lekker van. Kies de lekkerste koek die je maar kunt vinden en bak een lekkere portie friet. Hierdoor houdt je je ‘dieet’ veel langer vol en maak je het je helemaal eigen!

5. Leer langzaam eten
Wanneer we erge trek in eten hebben gekregen, willen we zo snel mogelijk ons eten naar binnen werken. Hierdoor krijgen de hersenen niet op tijd het signaal dat we genoeg gegeten hebben. Na ongeveer 20 minuten krijgen de hersenen van de maag een prikkel dat je voldoende hebt gegeten. Probeer daarom langzaam te eten en hap voor hap na te denken bij het eten, je merk dan eerder dat je genoeg hebt gehad. Je kunt jezelf ook aanleren om te eten met vork en mes, hierdoor eet je automatisch langzamer.

6. Drink voldoende! en waar kies je uit?
Koffie, thee en water bevatten geen calorieën en zijn perfecte dorstlessers! De aanbeveling is om 2 liter per dag te drinken. Wanneer je bijvoorbeeld voor een glas 200 ml ijsthee kiest, besef je dan dat er ongeveer 70 calorieën per glas inzitten. (= een droge boterham!) Zou je hiervan 10 glazen per dag drinken? Je hebt dan calorieën binnen van een complete avondmaaltijd! Besef je dus goed wat je drinkt en hoeveel erin zit. Ook dranken met suikers kunnen ervoor zorgen dat je steeds meer dorst krijgt en ervan blijft drinken. Kies daarom bij voorkeur voor water (of spa rood) en thee en neem af en toe een kop koffie, rivella, crystal clear of cola light/sinas light. Marloes gaf al eens eerder dit heerlijke recept voor een caloriearm zomers drankje.

Drank

7. Krachttraining? Ja! de perfecte aanvulling
Eerder heeft Marloes een artikel over krachttraining geschreven, deze kun je hier terug lezen.
Het is heel belangrijk om krachttraining naast je beweging te gaan doen, hierdoor werk je gerichter aan een strakker lichaam. Je hoeft er absoluut niet super gespierd van te worden, als je het op de juiste manier doet, houd je zeker je vrouwelijke vormen. Ik raad je aan om hulp te vragen van een trainer of andere beweegprofessional.

8. Kies voor vezels en eiwitten
Voedingsvezels zorgen voor een voldaan en verzadigd gevoel, waardoor je minder snel weer trek hebt. Vezels kun je vergelijken met kleine sponsjes, wanneer deze zich bevinden in de darmen wachten ze op vocht. Wanneer je drink na een maaltijd met vezels, merk je al gauw aan je maag dat je ‘vol’ bent. Hierdoor kunnen vezels je helpen om snacktrek te voorkomen.
Eiwitten zijn goed voor de spieren, ze vormen een bouwstof. Als je veel sport, heb je eiwitten nodig voor het herstel van je spieren. Daarnaast geven eiwitten je net als vezels heel lang een verzadigd gevoel. Een kom yoghurt met wat fruit rond 20:00uur helpt je voorkomen dat je later op de avond trek krijgt! Eiwitten vind je onder andere in yoghurt, kwark, ei, noten, vlees en vis. Hier lees je meer over eiwit en sport.

9. Zorg voor een goed ontbijt!
Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd voor de dag, hierdoor staat je lichaam gelijk in de startblokken om met de stofwisseling aan de gang te gaan. Wanneer je kiest voor een goed ontbijt, zul je merken dat je de rest van de dag minder zin hebt in zoet, je hebt meer energie en je kunt gedurende dag beter maat houden. Wil je nou weten wat gezonde ontbijtjes zijn? Lees dan dit artikel terug.

10. Focus niet op gewicht
Wanneer je graag wilt afvallen, sta je regelmatig op de weegschaal om te kijken of er al wat af is. Ik raad het je af om dagelijks op de weegschaal te staan om te kijken of je afgevallen bent. Bovendien zegt gewichtsverlies niet altijd of je gezond bezig bent. Wanneer je spiermassa aan het opbouwen bent, weegt dit zwaarder dan vet. Wanneer je dus vet aan het verliezen bent en meer spiermassa aan het kweken bent, kan het zo zijn dat je niet afvalt in kilo’s maar wel in omvang! Om deze reden kun je beter ook je vetpercentage laten meten. Ook kun je zelf je buikomvang meten. Hoe je dat doet? Pak een gemakkelijk meetlint en leg deze om de buik precies op navelhoogte, dan weet je zeker dat je altijd hetzelfde punt te pakken hebt! De buikomvang zegt meer over je gezondheid dan je gewicht! Wanneer je wilt dat je lichaam strakker wordt, kies dan voor krachttraining zie tip 7;). Meer lezen over gewicht, omvang en vetpercentage? Lees hier over vetpercentage en hier over BMI.

Wil je nog meer inspiratie? Kijk dan (nog eens) de bovenstaande video over vetverbranding!

Ik wens je heel veel succes met jouw weg naar een strakker lichaam! Werk ik kleine stapjes, zet haalbare doelen en onthoud dat het niet altijd 100% goed kan gaan. Af en toe een ongezonde dag betekent nog niet dat je overnieuw moet beginnen! Geef jezelf de tijd.

Veel succes met het naleven van deze 10 tips!

Groetjes, Daniëlla

Hebben jullie iets aan deze tips aangehad? Wil jij strakker worden voor de zomer?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (9)
  1. Eva 5 jaargeleden

    Bij punt 3 lees ik ;
    ‘ Je kunt erg gemakkelijk je voedingspatroon aanpassen door de tussendoortjes weg te laten. Hierdoor is het goed voor het lichaam om ook eens het ‘trek’ gevoel te ervaren, zonder af en toe een beetje trek, zal je lichaam niet snel vet gaan verbranden.’

    Ik at eerst geen tussendoortjes, maar er is mij aangeraden dit wel te gaan doen, om het metabolisme op gang te houden.. (Ik eet nu als tussendoortjes fruit, speltcrackers, noten, stukjes groente, blokjes kokos, rijstwafels etc.)

    Ik zie door de bomen het bos niet meer.. Wat moet ik nou doen om af te vallen?

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Hoi Eva, dat verschilt sterk per persoon! Daarom zeggen we ook later dat het soms wel verstandig is om iets tussendoor te eten. Als je trek hebt, doe het dan wel! Sommige mensen eten echter al hele grote hoofdmaaltijden (zoals ik :-)), voor mij zijn tussendoortjes daarom niet altijd nodig. Als het jou is aangeraden, zeker wel doen!

      Reageer
  2. Haimanti 5 jaargeleden

    Hi Eva,

    Even reagerend op jouw commentaar.
    Je eet niet zo vaak om je stofwisseling/metabolisme op gang te houden, maar om je bloedspiegel constanter te houden.

    Daarnaast is de theorie achterhaald (schijnt), zie het volgende artikel, ik vond het zelf erg interessant.
    http://www.bodyrecomposition.com/research-review/meal-frequency-and-energy-balance-research-review.html

    Maar dat betekend niet dat 4/6 keer per dag eten/tussendoortjes eten verkeerd is. Het kan makkelijker zijn als je bijvoorbeeld met een voedingsschema eet.

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Dank je wel voor je aanvulling Haimanti!

      Reageer
  3. Marty Radsma 5 jaargeleden

    Ik wil je toch even zeggen dat ik super blij ben met je tips en heb er erg veel aan altijd. Dankjewel.
    groetjes Marty en ga vooral door.

    Reageer
    • Daniella van Dijk 5 jaargeleden

      Lief van je Marty! Bedankt voor het compliment en fijn dat we zoon trouwe volger hebben en wat voor je kunnen doen!

      Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Wat ontzettend lief Marty!! Dank je wel 🙂

      Reageer
  4. Marion 5 jaargeleden

    Fijn artikel dames! Heb het gelijk aan de leeslijst toegevoegd, hoef ik het niet terug te zoeken 🙂
    Vet verbranden is trouwens nog wel een dingetje…. Blijkt een moeilijke opgave in de praktijk! Maar we gaan doorrrrr hihi

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Dank je wel Marion! ‘Gewoon’ volhouden!! Vetverbranden is inderdaad echt niet makkelijk. You can do it!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: