Vitamine D gebruiken
Feiten en fabels Voeding

Stoppen met vitamine D in de zomer?

Door

Ik raad regelmatig mensen aan om vitamine D te gebruiken in de herfst en de winter. ‘Als de r in de maand zit’, gebruik ik vaak als richtlijn. Zeker mensen die weinig buiten komen, hebben een vergrootte kans op een vitamine D tekort. Ons lichaam maakt namelijk vitamine D vooral zelf aan door contact van de huid met zonlicht.

Vitamine D

Vitamine D zorgt in ons lichaam voor onder andere het voorkomen van botontkalking en het stevig houden van botten en tanden en voor de opname van mineralen zoals bijvoorbeeld calcium en fosfor. Daarnaast speelt het een rol in ons immuunsysteem en bij het goed werken van onze spieren.

Producten die rijk zijn aan vitamine D zijn bijvoorbeeld vette vis, halvarine, margarine, roomboter, vlees en eieren. Ons lichaam maakt echter het grootste gedeelte van onze vitamine D behoefte zelf aan, na blootstelling van de huid aan de zon. Ongeveer 15 minuten met de handen en het gezicht in de zon zijn, is vaak al voldoende.

Vitamine D blijven gebruiken…

Er zijn groepen mensen die ik aanraad het hele jaar door vitamine D te blijven gebruiken. Zij hebben een verhoogde behoefte, of een lagere aanmaak. Ik heb het over de volgende groepen:

  • Vrouwen vanaf 50 jaar (of na de overgang)
  • Mannen vanaf 70 jaar.
  • Mensen met een getinte huid.
  • Kinderen van 0 t/m 3 jaar
  • Zwangere vrouwen
  • Mensen die een niqaab (sluier) dragen.
  • Als je niet of nauwelijks buiten komt (minder dan 15 minuten per dag)

Over het algemeen raad ik aan om 10-25microgram per dag te gebruiken.

Deze mensen kunnen stoppen

Ook zijn er mensen die ik alleen in de herfst en de winter aanraad extra vitamine D te gebruiken. Bijvoorbeeld mensen onder de 50 die relatief weinig buiten komen in de winter (ik zelf!). Deze mensen kunnen vanaf mei stoppen met het gebruiken van extra vitamine D (en in september weer beginnen). Vaak is het namelijk zo dat je in de lente en de zomer 15 minuten buiten zijn wél haalt. Is dit niet zo? Ga dan voor de zekerheid door met gebruiken van vitamine D.

Pas op!

De laatste tijd zie ik steeds vaker potjes vitamine D met een dosering van 50microgram of zelfs nog meer. Deze raad ik absoluut af om te gebruiken, tenzij het specifiek is aangeraden door een specialist. Voor de meeste mensen is 10microgram extra gebruiken meer dan genoeg. Mensen boven de 70 wordt aangeraden naar 20microgram te gaan, maar meer is vaak echt niet nodig en kan zelfs schadelijk zijn. Check dus zeker even jouw potje.

Mijn conclusie

Als je niet tot de risicogroepen behoort wat betreft een tekort aan vitamine D, kun je vanaf mei stoppen met suppletie van vitamine D. Twijfel je? Dan kan het geen kwaad om door te blijven slikken, mits je niet te hoog doseert! Normaal gesproken stop ik zelf vanaf mei met slikken en start ik in september ongeveer weer. Momenteel ben ik echter zwanger, dus blijf ik het gebruiken :).

Ik hoop je zo wat meer informatie te hebben gegeven.

Groetjes, Marloes

Gebruik jij extra vitamine D?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (2)
  1. Marit 1 jaargeleden

    Hoe goed voelde het om die laatste zin toe te kunnen voegen?🤗
    Vindt het zo leuk voor jullie!
    X

    Reageer
  2. Kim 1 jaargeleden

    Ik zou zelf zeggen, laat bij twijfel even bloed prikken. Hoewel ik zelf totaal niet voldoe aan de punten van risicogroepen slaat mijn lichaam bijna geen vitamine D op van de zon. Ik slik via de huisarts dan ook het hele jaar door een extra hoge dosering en dan nog zit ik echt aan de ondergrens. Maar goed, ik ben daarin een beetje een afwijkend geval😅

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.