andijviestamppot gezond
Gezonde producten Trends Voeding

Stamppot gezonder maken – 7 tips

Door

Winter is coming baby! Het begint bij ons alweer flink te kriebelen, de eerste pannen andijviestamppot zijn onze keuken al uitgekomen. Het is denk ik algemeen bekend dat stamppot meestal niet de meest gezonde maaltijd is. Veel aardappel, weinig groenten en vaak gecombineerd met vet vlees als spekjes, speklappen of rookworst. Vroeger was dat top, voor de harde werkers die de hele dag in de kou hebben gestaan. Inmiddels zitten de meeste mensen lekker achter hun bureautje bij de verwarming en is deze winterkost soms een beetje zwaar voor ons. Als diëtist krijg ik dan ook vaak de vraag hoe je stamppot gezonder kunt maken. Ik geef 7 tips. Meer groenten en minder aardappel

1. Smeuïg maken met halfvolle of magere melk of zelfs met water

Vaak wordt een stamppot smeuïg gemaakt met boter of volvette melk. Hierdoor wordt hij flink wat rijker aan vet. Gebruik halfvolle/magere melk of water, dat scheelt een boel.

2. Minder vlees

Door een stamppot doe je vaak spekjes, daarnaast zit er nog rookworst bij. Beiden zijn vette soorten vlees, die heel hard aantikken in calorieën en slechte vetten. Neem er eens minder van! Bijvoorbeeld 100g spekjes in plaats van 200g, of maar een heel klein stukje rookworst.

3. Ander vlees of vegetarisch

Ook kun je het vette vlees vervangen door andere soorten. Denk bijvoorbeeld aan gerookte kip of ham, of serveer een tartaartje bij je stamppot. Ook kun je hem vegetarisch maken door er noten aan toe te voegen in plaats van vlees, of vegetarisch gehakt. Een beetje kaas door je stamppot in plaats van vlees is ook mega lekker. Neem dan ongeveer 40g kaas per persoon.

4. Minder jus

Nederland staat natuurlijk bekend om zijn kuiltje in de stamppot voor de jus. Jus is echter heel rijk aan calorieën en slechte vetten. Neem dus maar een heel klein beetje.

5. Op smaak maken met kruiden, sambal of een beetje mosterd

Vet (uit het vette vlees) en zout geven veel smaak aan je stamppot. Als je minder vet vlees gebruikt, mis je die smaak misschien. Gebruik daarom wat extra kruiden, of bijvoorbeeld (Spaanse) peper of sambal. Een klein beetje mosterd toevoegen kan ook, maar ook dit is erg zoutrijk.

6. Koolhydraatarm met bloemkool, pastinaak, pompoen of knolselderij

Wil jij minder koolhydraten eten? Vervang dan eens (een deel van) de aardappelen door bloemkool, pastinaak, pompoen of knolselderij.

7. Voorgekookte aardappels in plaats van instant aardappelpuree

Soms willen we gewoon super snel en makkelijk eten. Grijpen naar instant aardappelpuree is dan verleidelijk. Denk echter ook eens aan de voorgekookte (en geschilde) aardappels die je in het koelschap vindt tegenwoordig. Je kunt deze zelfs in de magnetron gaar maken! Vrijwel net zo makkelijk dus. En toch een stukje gezonder.

Stamppot gezonder maken

Gezonde stamppot recepten

Uiteraard deelde ik al heel wat gezonde stamppot recepten op optimavita.nl. Voor wat inspiratie deel ik ze hieronder. Klik op de link voor het volledige recept.

Ik hoop dat ik je overtuigd heb dat stamppot gezonder maken echt niet zo lastig is.

Groetjes, Marloes

Wat is jouw favoriete stamppot?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (5)
  1. Lien 3 jaargeleden

    Wij zijn hier echt gek op stamppotten, voor vanavond staat er boerenkoolstamppot op het menu. Wij delen 1 rookworst met 2 volwassenen en 3 kinderen, dus allemaal een klein stukje. Manlief wil alleen wel perse spekjes in de andijviestamppot, maar daar eten we altijd een tartaartje bij. Jus gebruik ikzelf niet, man en kids wel. Zo is iedereen blij!

    Reageer
  2. Lisa 3 jaargeleden

    Fijne tips. En ik had nooit gedacht dat mosterd zo zout was.

    Reageer
  3. Conny 3 jaargeleden

    Ik doe al sinds jaar en dag kleine blokjes jonge kaas door mijn boerenkool in Twente noemen we het Moos!😄 door de hutspot, wat wij stampot wortel noemen, doe ik nootmuskaat, peper(zwart) en wat gemalen kruidnagel. Bij ons hoort bij stamppot ook appelmoes, die maak ik zelf van een paar zoete appels met een beetje kaneel erin. Is zo klaar! Zuurkool bak ik samen met shoarma vlees. Andijvie lusten ze bij ons niet! Dat maak ik bijna nooit. Maar gooi eens verschillende groenten door elkaar bv, wortelen en paksoi en puree erbij serveren. Hierbij smaakt vis uitstekend gestoofd of gebakken maakt niet uit.

    Reageer
  4. I 3 jaargeleden

    Ik maak stamppot juist met extra veel groenten en met een stukje vis. Lekker en gezond!

    Reageer
  5. Chantal 3 jaargeleden

    Ik vind (mijn) stampot juist gezond! Ik gebruik wel altijd een scheutje magere melk en weinig vlees inderdaad en veel groente t.o.v aardappel. Mijn favoriet is hutspot met wat mosterd en een klein stukje magere rookworst. Vriendlief wilt dan graag 75% van de rookworst en wat jus erbij.. grappig dat ik juist vroeger thuis stampot echt niet lekker vond. Daar ging altijd roomboter door en braadvet van bijv speklapjes en alles helemaal kapot gekookt brrrrr gruwel er nog van!

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.