Afvallen Feiten en fabels Voeding Voedingstips

Snoepen na het Sporten

Door

Ik met appel

Ik hoor heel vaak dat mensen het ontzettend verleidelijk vinden om na het sporten te gaan snoepen of snacken. Je voelt je trots over je sportmoment en vindt dat je wel een beloning hebt verdient! Voor je het weet zit je heerlijk op de bank met een zak chips of een reep chocolade. Dit lijkt misschien niet zoveel kwaad te kunnen, maar schijn bedriegt. Ik ga je in dit artikel vertellen waarom én ik ben heel benieuwd of dit voor jou een herkenbaar verhaal is! Let op….de informatie hieronder kan wat confronterend zijn, dus bedenk goed of je het wilt lezen ;).

Voor velen blijft sporten een opgave. Je sleurt jezelf met tegenzin van de bank, trekt je sportkleding aan en werkt je in het zweet. Achteraf ben je super trots op jezelf, je hebt het toch maar weer even geflikt! Na deze prestatie trakteer je jezelf op een lekkere snack met je favoriete TV-programma. Wat extra lekkers maakt niet uit, je hebt immers flink wat calorietjes verbrand toch!?

In de werkelijkheid valt dit helaas toch een beetje tegen. Een gemiddelde vrouw van 1.72m en 70kg zal tijdens een uur trainen ongeveer 500 calorieën verbranden. Voor een gemiddelde man ligt deze hoeveelheid iets hoger, zo rond de 650 calorieën. Doe je aan krachttraining, dan ligt je hartslag lager waardoor je iets minder verbrandt. Ik zit tijdens een bodypumples op ongeveer 350 calorieën.

Collage snacks

Als je dan vervolgens op de bank gaat zitten met een ongezonde snack, heb je deze hoeveelheid er in no time weer aangegeten. 100g snoep (wat écht niet super veel is) bevat namelijk ongeveer 450 calorieën, in een zak chips zitten zo’n 1000 calorieën! Aangezien heel veel mensen sporten om op gewicht te blijven, is dit natuurlijk niet echt handig.

Bedenk daarna echter ook waar je lichaam behoefte aan heeft. Sporten kost je lichaam een hoop moeite, eigenlijk heb je een soort van schade aangebracht. Je lichaam heeft gelukkig vaak voldoende reserves om deze schade te herstellen. Voor mensen die héél veel sporten, of weinig reserves hebben is het echter wel aan te raden om na het sporten iets te eten om het herstel te bevorderen. Het laatste waar je lichaam op zo’n moment echter behoefte aan heeft, is calorieën uit verkeerde vetten of ongezonde suikers. Je hebt dan juist goede voedingsstoffen nodig!

Herken jij dit probleem? 
Ik ben heel benieuwd of jij dit denkpatroon herkent? Ik heb er zelf geen last van. Ik neem juist altijd een goede herstelmaaltijd na het sporten. Ik gaf hier eerder al eens tips voor in dit artikel. Dat is dus mijn grootste tip. Maak er een gewoonte van om na het sporten een (kleine) gezonde maaltijd te eten. Je zult merken dat dit gemakkelijk een automatisme zal worden. Heb je geen trek? Dan hoef je natuurlijk niet perse iets te eten, tenzij je weet dat jouw lichaam dit nodig heeft.

Ik ben heel benieuwd voor hoeveel van jullie dit een herkenbaar verhaal is!

Groetjes, Marloes

Heb jij de neiging tot snoepen na het sporten? Ga je het minder doen nu je dit weet?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (13)
  1. Celine 4 jaargeleden

    Ondanks dat ik niet sport om af te vallen of op gewicht te blijven, heb ik het tegenovergestelde hiervan. Na het sporten vind ik al het ongezonde eten ‘zonde van m’n workout’, dus snacken zonder mega schuldgevoel zit er voor mij vaak niet in. Heel dubbel!

    Reageer
  2. Danielle 4 jaargeleden

    hoi,
    Ik heb hier gelukkig (!) geen last van. Vaak heb ik helemaal geen trek na t sporten en als ik dat wel heb dan is het gezonde trek voor mn avondeten, maar geen snack trek 🙂
    Ik heb juist dat ik ga snacken als ik voor de tv hang. En als ik meer sport, hang ik minder voor de tv, dus snack ik ook nog eens minder!

    Reageer
  3. ilse 4 jaargeleden

    Haha best herkenbaar! Ik had dit in het begin heel erg! Nu gezond eten en bewegen minder vaak een opgave is en eindelijk meer mijn mindset gaat het beter. Soms beloof ik mezelf wel een beloning, maar hou het dan bij één stukje chocolade. Daarnaast eet ik meteen als ik thuis kom iets voedzaams, dat helpt mij die neiging om meer chocolade te eten wel te onderdrukken. Zeker als je na het sporten aardige honger hebt ga je al snel voor de hele reep, of de hele zak chips. Na duurlopen van +10 km neem ik altijd verse slagroom in mijn koffie, dat is voor mij echt een megagoede motovatie om vaak net iets verder te lopen (dan wel zonder suiker ;)).

    Reageer
    • Gerda 4 jaargeleden

      Hoi Marloes

      Ik heb na het sporten geen last van snoep/snack-trek…
      Voor ik ga sporten neem ik een banaan en een glas water met chiazaad..
      Na intensief te hebben gesport vraagt mijn lichaam wel weer een nieuwe energieboost ( dipje ) en
      dan neem ik nog ff voor ik ga lunchen een klein schaaltje met havermoutpap of 2 rijstwafels….1 met gerookte zalm en de andere met hüttekäse. Dit werkt bij mij perfect….

      Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Leuk om te horen Ilse!

      Reageer
  4. joika 4 jaargeleden

    Hehe dat is zo herkenbaar! Als ik na het sporten terug thuis kom, heb ik veel trek in snoepgoed, maar op karakter geef ik niet toe aan de verleiding! 🙂

    Reageer
  5. Mia 4 jaargeleden

    Ik heb vooral heel veel dorst na het sporten, ik heb tijdens het sporten een bidon met water naast mij staan, en na het sporten neem ik even de tijd om die helemaal leeg te drinken. Ook na het douchen daarna heb ik vaak nog dorst. Douchen helpt mij ook om niet meteen op zoek te gaan naar iets lekkers, en daarna voel ik mij zo goed dat ik gesport heb dat ik genoeg heb aan iets gezonds.
    De beloning is voor mij vooral de kick na het sporten. Omdat ik veel last van mijn rug heb geeft het een extra kick dat ik het toch gedaan heb.

    Ik ben sinds een twee dagen met de resistance bands begonnen, ik vind ze echt super 😉

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Douchen helpt mij inderdaad ook altijd! Leuk dat de banden zo bevallen 🙂

      Reageer
  6. Manon 4 jaargeleden

    Vroeger had ik daar ook wel last van inderdaad.
    Maar de laatste tijd ben ik veel bewuster bezig en eet ik na het sporten iets waar lekker veel eiwitten in zitten.

    Reageer
  7. Vera 4 jaargeleden

    Meestal gaat dit gelukkig goed. Ik koppel aan het sporten eigenlijk geen beloning. Ik heb wel op sommige dagen dat ik mezelf even moet pushen om te gaan sporten, maar na afloop heb ik gewoon altijd een heel tevreden gevoel. Dan lekker douchen en dan voel ik me fris, trots, schoon…gewoon goed 🙂

    Maar een avondje op de bank met de tv aan…ja….dat koppel ik dan weer wel aan wat lekkers! Haha…! En dan kan mijn hoofd wel van alles verzinnen: je hebt vandaag toch gezond gegeten….je hebt toch gesport (ja, dan denk ik er wel aan)….het gaat toch goed….och, gewoon iets kleins moet toch kunnen….Gelukkig heb ik vandaag bananenbrood gebakken, haha, daar kan ik ook echt heeeeerlijk van genieten!!

    Reageer
  8. Alia 4 jaargeleden

    Omdat ik overdag vaak druk ben sport ik ‘s avonds. Het liefst vroeg in de avond, omdat ik anders niet in slaap kan komen. Daarom eet ik dan mijn avondeten in twee keer. De helft voor het sporten en de helft erna. Zo weet ik dat er nog lekker eten op me staat te wachten na het sporten en eet ik voor de tijd niet te veel in korte tijd, dat ik er last van krijg tijdens het sporten.

    Reageer
    • Anneloes Kon 4 jaargeleden

      Goed te lezen dat jij een oplossing hebt gevonden voor de maaltijden rondom het sporten.:)

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: