Voeding

Slanktip: Langzaam eten

Door

Marloes

Een veel voorkomend probleem bij mensen met overgewicht, is het eten van te grote porties. Door langzaam steeds iets meer te gaan eten, wend je lichaam hieraan en krijg je snel trek als je de portiegrootte gaat verkleinen. Je lichaam heeft echter niet zoveel energie nodig en gaat de overtollige hoeveelheid opslaan als vet. Een goede tip om toch niet te grote porties te eten is langzaam eten!

Al lange tijd wordt onderzoek gedaan naar de invloed van de snelheid van het eten op het verzadigingsgevoel. Eind vorig jaar heeft de Nederlandse Dieuwerke Bolhuis van de Universiteit van Wageningen aangetoond dat proefpersonen na het drinken van drinkyoghurt minder verzadiging voelen dan na het eten van dezelfde hoeveelheid yoghurt met een lepel. Daarnaast toonde ze aan dat als je tomatensoep eet in happen van 5 gram, je eerder vol zit dan als je happen van 15 gram neemt. (Bron: Nederlands Tijdschrift voor Voeding en Diëtetiek, jaargang 67 – december 2012.)

Vaak wordt ons van jongs af aan mee gegeven om snel te eten. ‘Ben je nu nog niet klaar’? ‘Eet toch eens door!’ Of dit heel verstandig is om tegen een kind te zeggen, valt met bovenstaande informatie in het achterhoofd te betwijfelen.

Bovenstaand onderzoek is waardevolle informatie als je wilt afvallen, je wilt namelijk voorkomen dat je de hele dag trek hebt! Ik vind het echter ook heel bruikbaar bij mensen die niet hoeven af te vallen. Ik stimuleer mezelf altijd om langzaam te eten, om goed te kunnen voelen wanneer ik voldoende heb gehad. Ik gebruik daarbij een aantal trucs, die wil ik graag met jullie delen:

  • Eet met mes én vork, ook je lunch! Als je een boterham dubbelvouwt en opeet, doe je dit veel sneller dan als je hem in kleine stukjes snijdt. Lukt dit vanwege je werk of school écht niet, neem dan hele kleine hapjes.

P1010069

  • Kauw goed, probeer op ieder hapje 30x te kauwen. Dit lijkt in het begin belachelijk overbodig, maar je zult merken dat het je helpt om bewuster en langzamer te eten.
  • Hap fruit niet af, maar snijd het in stukjes en eet het met een vork.
  • Vermijd vruchtensappen, je drinkt in korte tijd veel fruit (dus veel suiker) en raakt er daardoor nauwelijks verzadigd van. Bedenk maar hoeveel verzadiging je voelt na het drinken van een glas versgeperste sinaasappels (= 2-3 sinaasappels) en wat je voelt na het eten van diezelfde 2 of 3 sinaasappels.
  • Eet eerst je mond leeg, voordat je een slok drinken neemt. Anders kun je het eten nog niet voldoende verteerd ‘wegspoelen’ met het vocht.
  • Kook groenten, aardappels etc. niet te gaar, dan hoef je immers bijna niet te kauwen. De kauwbeweging geeft ons verzadiging!
  • Pauzeer af en toe even tijdens het eten, leg je bestek even neer of neem een slokje water.

Succes met langzaam eten! Laat me zeker even weten of je verschil merkt.

Groetjes, Marloes

Eet jij (bewust) langzaam? Of juist snel?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (3)
  1. Esther 7 jaargeleden

    Super goede tips, ik eet alsof ik weg moet terwijl ik de hele middag vrij ben. Ik ga mijn appel nu heel rustig eten, stukjes snijden deed ik altijd al omdat ik er dan echt van geniet.

    Reageer
  2. Shirley 7 jaargeleden

    Nog een tip die ik van mijn diëtist kreeg: Ga aan tafel zitten en zorg dat er geen afleiding is. Dus geen tablet/laptop/krant/telefoon. Maar gewoon bewust met je eten bezig zijn. Wat zie je? Wat proef je? Hoe snel eet je? Zit je al vol? Deze tip heeft mij heel erg geholpen!

    Reageer
    • Marloes 7 jaargeleden

      Dat is een hele goede aanvulling Shirley, dankjewel voor de extra tip!

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: