Voeding

Save those vitamins! – Tips voor bereiding

Door

Groenten en fruit2

Wist je dat bereiding en bewaren van eten van invloed is op de hoeveelheid vitamines die je binnen krijgt? Er gaan namelijk vitamines verloren bij bepaalde manieren van bewaren en bereiden! Vandaag geef ik je een aantal tips, om te zorgen dat er zo min mogelijk van de ‘good stuff’ verloren gaat.

Hoeveel vitamines er in een bepaald product zitten, heeft onder andere te maken met de manier waarop het product verbouwd wordt. Hier hebben we echter niet altijd grip op. Waar je wel iets aan kunt doen, is de manier van bereiden en bewaren van voeding. Hierdoor kun je een voorkomen dat een groot deel van de vitamines verloren gaat.

Bewaren
Door producten op een verkeerde manier te bewaren, gaan er vitamines verloren. Die ‘vervliegen’ als het ware in de lucht. Hier een aantal tips voor bewaren:

  • Bewaar producten koel, in de koelkast of in de vriezer.
  • Wil je dit liever niet doen, omdat bijvoorbeeld tomaten daardoor hun smaak verliezen, bewaar ze dan donker. Licht bevordert namelijk het vervliegen van vitamines.
  • Bewaar producten ‘heel’. Ga ze dus niet eerst snijden of schillen.
  • Eet zo vers mogelijk, hoe langer je producten bewaart hoe minder vitamines!

Diepvriesgroenten zijn daarom ideaal! Ze worden direct na de oogst ingevroren en blijven koud totdat je ze bereidt. Bovendien hebben ze aan een korte bereidingstijd voldoende.

Doperwt sperzieboon

Bereiding
Ook met bereiden kun je de hoeveelheid vitamines positief beïnvloeden. De volgende dingen zijn daarbij van belang:

  • Hoe kleinere stukjes je snijd, hoe meer vitamines verloren gaan aan de lucht en tijdens de bereiding. Snijd dus grove stukken voor zoveel mogelijk vitamines.
  • Door een product te schillen, vervliegen vitamines eerder. Aardappelen in de schil koken is daarom beter voor het behoud van de vitamientjes! Eet je een appel of peer? Dan liever met schil. Natuurlijk is dit voor een sinaasappel of banaan niet aan te raden ;-).
  • Als je producten snijd, doe dit dan vlak voordat je ze gaat koken of bakken. Hoe langer ze gesneden of geschild klaar liggen, hoe meer vitamines er vervliegen.
  • Gebruik tijdens het koken zo min mogelijk water, of nog beter: stoom de producten! Vitamines worden afgegeven aan het water tijdens het koken.
  • Maak je een sausje voor over de groenten? Gebruik hiervoor dan het kookvocht. Hier zitten namelijk de vitamines in de uit je groenten zijn gekomen.
  • Kook en bak producten zo kort mogelijk. Hoe langer de bereiding, hoe meer vitamines er verloren gaan.
  • Bereiden in de magnetron heeft voor sommigen niet de voorkeur, vanwege de straling. Wat betreft vitaminebehoud is het wél ideaal, want je hoeft maar een heel klein beetje vocht toe te voegen en de bereidingstijd is kort.
  • Eet je gerecht direct na het bereiden op. Door het te laten staan, gaan extra vitamines verloren.

Tijdens het eten
Kauw je voedsel goed en eet langzaam! Hierdoor geef je je lichaam de kans om zoveel mogelijk vitamines uit de voeding te halen. Je kan je misschien voorstellen dat grove stukken minder makkelijk zijn af te breken, hierdoor poep je een deel van de vitamines uit, dat is zonde!

Dus….producten rauw eten is het beste?
Na het lezen van de bovenstaande tips, zou je misschien denken dat rauw eten het beste is. Dit is echter niet altijd waar! Door bepaalde producten te koken, worden de vitamines door het lichaam beter opgenomen. Vooral bij bijvoorbeeld wortel en spinazie is dit het geval.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om weer eens een meer informatief artikel te lezen :-). Heb je nog vragen, of ben je benieuwd naar een ander onderwerp? Laat het me hieronder weten!

Groetjes, Marloes

Wist je dit al? Houd jij rekening met bereiden?

Bron foto 1

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (12)
  1. Lotte 9 jarengeleden

    Fijn artikel weer! Ik denk alleen niet dat de calorieën vervliegen als je ze lang voor het bakken gaat snijden

    Reageer
    • Marloes 9 jarengeleden

      Hahahaha, dat zou mooi zijn 😉 Dank je wel, ik heb het aangepast.

      Reageer
  2. Marion 9 jarengeleden

    Ik sluit me bij Lotte aan hihi.
    Onder het kopje ‘bewaren’ staat ‘de vervliegen’ i.p.v. ‘die vervliegen’….. 😉

    Reageer
  3. Ati 9 jarengeleden

    Informatief artikel Marloes met goede tips! Thanks

    Reageer
  4. Rosa 9 jarengeleden

    Goed geschreven weer!

    Reageer
  5. Pauline 9 jarengeleden

    Dat van de kleine stukjes wist ik dus echt niet! Hier ga ik extra op letten 🙂
    Gelukkig is het ook makkelijker en sneller om groente grof te snijden 😉

    Reageer
  6. Anneke N. 9 jarengeleden

    Dankjewel voor de tips.
    Dus als je voor de hele week groente inslaat, kan je ook beter een paar zakken diepvries kopen?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: