Gezonde producten Overig ontbijt Trends Voeding

Review: Verschillende soorten Ontbijtkoek

Door

Ontbijtkoek

De verschillende nieuwe varianten op ontbijtkoek vliegen ons de laatste tijd om de oren. Meer vezels, minder suiker, volkoren, meergranen, speciale smaken en ga zo maar door. Lezeres Elke stelde me laatst een vraag over ontbijtkoek zero. Dat bracht me op het idee om eens een aantal verschillende soorten naast elkaar te zetten.

Ontbijtkoek is een echt Hollands product. Mede dankzij Sonja Bakker is het een ontzettend populair tussendoortje. Zij raadde het namelijk regelmatig aan in haar boeken. Ik ben zelf eigenlijk nooit zo’n fan geweest. Natuurlijk is het beter dan een gevulde koek, maar normale ontbijtkoek bevat nog vrij veel suiker. Ik raad het daarom mijn cliënten nooit specifiek aan. Misschien dat dat veranderd na het reviewen van deze nieuwe soorten? Ik was super benieuwd!

Producten
Ik koos vier verschillende soorten ontbijtkoek. Als eerste de normale variant, als vergelijkingsmateriaal. De tweede is de volkoren variant met minder suiker. De derde is de ‘zero’ variant, zonder toegevoegd suiker. Tenslotte nog een luxe ontbijtkoek, waar chocolade en noten aan zijn toegevoegd. Gewoon omdat hij me heel erg lekker leek.

Collage ontbijtkoek1

Ingrediënten
Normale ontbijtkoek: Glucose-fructosestroop, roggebloem, suiker, plantaardige oliën (palm, raap), rijsmiddelen (natriumbicarbonaat, zuurnatriumpyrofosfaat), tarwebloem, specerijen, aroma en gebrande suiker.
Volkoren minder suiker: Glucose-fructose stroop (gemaakt van granen), roggebloem (23%), roggevolkorenmeel (19%), stabilisator (glycero), water, voedingsvezel (oligofructose), rijsmiddel (natriumbicarbonaat, zuurnatriumpyrofosfaat), specerijen (0,3%), plantaardige oliën (palm, raap), suiker, tarwebloem, aroma, gebrande suiker, kaneel (0,5%).
Zero: Roggebloem (39%), voedingsvezel (oligofructose), zoetstof (xylitol), water, stabilisator (glycerol), plantaardige oliën (palm, raap), rijsmiddel (natriumbicarbonaat, zuurnatriumpyrofosfaat), tarwebloem, specerijen, aroma.
Chocolade en noten: Glucose-fructosestroop, roggebloem, water, chocolade (suiker, cacaomassa, cacaoboter, emulgator (sojalecithine), natuurlijk aroma) 7%, suiker, hazelnoot 2%, rijsmiddelen (natriumbicarbonaat, zuurnatriumpyrofosfaat), zonnebloemolie, gebrande suiker, specerijen en aroma.

Collage ontbijtkoek2

Wat me direct opvalt is dat de ingrediëntenlijst ontzettend lang is. Er zijn vrij veel ingrediënten toegevoegd tijdens de bereding. Ik houd eigenlijk heel erg van ‘pure’ producten in mijn dagelijkse voeding. Ook valt me op dat de normale ontbijtkoek en de volkoren minder suiker ontbijtkoek beiden glucose-fructosestroop als eerste ingrediënt hebben (dit zit er dus het meeste in), dit is een zoetmiddel, eigenlijk een variant op suiker.

De zero ontbijtkoek bevat de zoetstof xylitol in plaats van suiker en glucose-fructosestroop. Dit is een natuurlijke zoetstof die de helft van de calorieën van suiker bevat. Bij sommige mensen kan deze zoetstof winderigheid en diarree veroorzaken.

Voedingswaarde
In de tabel hieronder kun je zien wat de voedingswaarde van deze verschillende soorten ontbijtkoek is. Ik heb ze allemaal omgerekend tot een plakje van 30g. Dit is naar mijn mening een hele dunne plak, maar het is de standaard hoeveelheid die de fabrikant aanraadt. De voorgesneden plakken zijn in 30g gesneden.

Voedingswaarde

De smaak
Hieronder zie je de verschillende soorten naast elkaar. Linksboven de gewone ontbijtkoek, daarnaast de volkoren minder suiker variant. Links onder de ontbijtkoek Zero en rechtsonder die met chocolade.

Ik vind normale ontbijtkoek best ok, maar het is niet iets waar je me ontzettend blij mee maakt. De smaak van de volkoren variant met minder suiker en die van de zero vind ik heel erg overeen komen met de smaak van de normale ontbijtkoek! Dit vind ik ontzettend knap gedaan. Het zal je misschien niet verbazen dat de ontbijtkoek met chocolade toch écht mijn favoriet is qua smaak. Ik betrap me erop dat ik stiekem hoop op veel chocolade in mijn plakje.

Soorten ontbijtkoek

Prijs
Normale ontbijtkoek: €1,66 voor 475g
Volkoren minder suiker: €2,05 voor 475g
Zero: €2,29 voor 475g
Chocolade en noten: €2,03 voor 475g

Mijn conclusie
Qua voedingswaarde staat voor mijn de zero absoluut op nummer 1. Het bevat bijna geen suiker en veel voedingsvezel. Als zoetstof is xylitol gebruikt, wat een natuurlijke variant is. Tenzij het bij jou klachten veroorzaakt, vind ik dit een goede keuze. Op gebied van gezondheid zou ik je dus deze variant aanraden. Qua calorieën is er naar mijn mening niet echt een groot verschil, maar in voedingswaarde absoluut wel! Hij is iets duurder dan normale ontbijtkoek, maar dit scheelt niet heel veel (tenzij je de huismerkvariant neemt, dan is het verschil groter)

Maar…..wat bij mij altijd het probleem is bij ontbijtkoek, is dat ik het nooit bij 1 dun plakje houd. Als ik zelf een plak af snijd, is die minimaal 2x zo dik als een voorgesneden plak. Wat mij betreft is voorgesneden koek dan wel een uitkomst. Dan hebben we nog wel het probleem dat de koek heerlijk zoet is, waardoor ik sneller geneigd ben om later weer een plakje te nemen. Voor mij is ontbijtkoek dus gewoon niet ideaal als tussendoortje. Bovendien houd ik zoals ik eerder al zei, meer van ‘pure’ producten in mijn normale leven.

Je zult dus niet snel deze koeken in mijn boodschappenmandje zien liggen. Ik eet koek eigenlijk alleen als ik zin heb in een ongezonde snack, dan kies ik liever een koek die ik écht lekker vind.

Het enige ‘probleem’ is dat ik nu dus 4 koeken in mijn kast heb liggen…..haha. De komende tijd dus toch maar af en toe een plakje misschien!

Groetjes, Marloes

Eet jij wel eens ontbijtkoek? Welke variant zou jij kiezen?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (10)
  1. Talitha 7 jaargeleden

    Ha Marloes,

    Leuk dat je hier eens over geschreven hebt. Ik zat me al steeds af te vragen hoe het met de zero zou zijn. Was altijd groot fan van ontbijtkoek totdat ik mij bewust werd hoeveel suiker erin zit. Maar mijn man at het altijd nog wel. Toen ik de zero zag ben ik die voor hem gaan kopen en ik moet eerlijk bekennen dat ik nu af en toe wel weer een plakje neem want ik blijf het gewoon erg lekker vinden. Heb geprobeerd zelf een gezonde variant te maken maar die is tot nu toe nooit zo lekker smeuïg geworden. Maar gelukkig is de zero en redelijk alternatief nu 😉

    Fijn weekend, groetjes Talitha
    (Enne,we zouden je best kunnen helpen met die 4 pakken hoor ;-))

    Reageer
  2. Nathalie 7 jaargeleden

    Top dat je dit doet maar het is idd gewoon bagger
    Lekker zelf maken of bij een natuurwinkel halen.
    Doordat altijd wordt gezegd dat er geen vet is zit denkt iedereen dat het gezond is.
    Maar zooovveeeeell toevoegingen zijn nooit goed

    Reageer
  3. Anita 7 jaargeleden

    Hoi

    Ik had ook al gehoord dat in ontbijtkoek vaak veel suiker zit. Nu ben ik wel benieuwd hoe het zit met kruidkoek wat je zelf kan bakken van Home made bv. Daarvan wordt ook wel gezegd, dat dit een gezondere variant van koeken is?

    Groetjes Anita

    Reageer
  4. Tamara 7 jaargeleden

    Trouwens, ik ben erg blij met deze review. Ik eet nm. nog altijd elke dag een half plakje ontbijtkoek bij mijn koffie, dat vind ik lekker, zeker s’ morgens vroeg, na mijn ontbijt.
    Ik ga nu zeker weten op de Zero variant overstappen, ik had deze nog niet ontdekt.
    Heel erg bedankt dus!

    Reageer
  5. Lilian 7 jaargeleden

    Grappig dat je de vraag om een review te schrijven al had gehad. Ik wilde nl dezelfde vraag stellen nadat ik gisteren voor het eerst van de zero variant hoorde.
    Na je review weet ik dat ik niet voor ontbijtkoek zal kiezen, ook al vind ik het lekker.

    Reageer
  6. Nynke 6 jaargeleden

    Dank voor deze review ik denk dat ik de zero toch eens ga proberen. Maar ik wil er zelf ook nog eens een proberen te maken :-).

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.