Feiten en fabels Ontbijt Recepten Trends Voeding

Review: Quaker Complete Geroosterde Granenmix

Door

BovenaanQuaker

Lezeres Diana vroeg me laatst naar mijn mening over Quaker Complete ontbijtgranen. Jullie weten waarschijnlijk wel dat ik gek ben op het ontbijt, ik vond het dan ook absoluut geen straf om op onderzoek uit te gaan naar dit nieuwe product. Ik nam het onder de loep en geef jullie in dit artikel mijn mening.

Het product
Quaker Complete ontbijtgranen is een mix van verschillende graansoorten, onder andere haver, tarwe en gerst. Je hebt twee verschillende varianten, eentje met cranberry’s en eentje met pecannoten en paranoten (die test ik vandaag). Je kunt dit product eten met yoghurt, kwark of melk.

Quaker1

Wat belooft de fabrikant?
Op de verpakking is te vinden dat het product voor 94% uit volkoren granen bestaat. Daarnaast is het volgens de fabrikant vezelrijk, een bron van vitamines en mineralen en bevat het geen kunstmatige geur-, kleur-, en smaakstoffen. Verder staan er geen gezondheidsclaims op de verpakking, wat ik heel positief vind! Zo wekt de fabrikant in ieder geval geen verwachtingen bij de consument. Op de achterkant is alleen nog te vinden dat de granen licht zijn geroosterd, voor een ‘krokante goudbruine crunch’. Dit klinkt goed!

Quaker2

De ingrediënten
Hierboven zie je de lijst met ingrediënten zoals die op de verpakking staat. Wat me direct opvalt, is dat het tweede ingrediënt glucose-fructosestroop is (=suiker). Hoe eerder een ingrediënt in de lijst staat, hoe meer er van in zit. Het derde ingrediënt is oligofructose, dit is een soort vezel die positief werkt op de darmen. Verder zit in de flakes wat suiker en bevat het product suikerstroop. Als laatste ingrediënt staat ‘aroma’s’. Wat voor aroma’s dit zijn, is niet duidelijk. De fabrikant is ook niet verplicht om dit te melden. De granen zijn vooral volkoren, dat is prima! Na het zien van deze lijst vraag ik me wel af hoeveel suiker er dan precies in zit, dat gaan we hieronder bekijken!

De voedingswaarde
Ik vergelijk de voedingswaarde van de Quaker granenmix met andere ontbijtgranen. Hieronder eerst de voedingswaarde van Quaker:

Tabel voedingswaarde

En dan een tabel met andere ontbijtgranen, die ik eerder plaatste in dit artikel.

Ontbijtgranen

De granenmix van Quaker komt er qua hoeveelheid suiker helemaal nog niet zo gek uit! De hoeveelheid is ongeveer gelijk aan die van muesli, zelfs nog iets minder. Ook qua hoeveelheid vezels doet dit product het super goed! Na All-bran is dit het product met de meeste vezels. Super positief, omdat vezels je een verzadigd gevoel geven en goed zijn voor de darmwerking. Een minpuntje vind ik de hoeveelheid vet, 9,5g is in vergelijking met andere producten vrij veel. Als we dan echter kijken naar de hoeveelheid slechte vetten (Verzadigd Vet, VV), dan valt het wel weer mee! Ook hier doet het product het weer beter dan muesli. De vetten in Quaker ontbijtgranen zijn dus vooral goede onverzadigde vetten.

De prijs
Ik vind deze ontbijtgranen best prijzig. Ik betaalde namelijk €2,75 voor een zak van 350 gram.

De smaak
Ik vind dit een heerlijk product! Licht zoet, maar niet té. En lekker krokant. Doe hoeveelheid noten vind ik eerlijk gezegd wat tegenvallen, maar dat zou natuurlijk de hoeveelheid vet ook weer een beetje opkrikken.

Mijn conclusie
Ik mot eerlijk toegeven dat ik vooraf niet veel vertrouwen had in dit product. Na een kritische blik ben ik echter een stuk enthousiaster geworden! Het is niet de allerbeste keuze die je kunt maken, maar ik geef dit product absoluut een groene sticker. Voor mij is dit een verantwoord ontbijtje!
Vooral voor fans van cruesli, vind ik dit een super goed alternatief! Het smaakt iets minder zoet dan cruesli, maar wel net zo krokant. Bovendien bevat het veel minder suiker en vet en meer vezels.

Het enige nadeel vind ik de prijs van dit product. Zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld havermout, Brinta of muesli, betaal je flink voor dit ontbijt. Met een zak van €2,75 zal je ongeveer 6-8 ochtenden kunnen ontbijten. Je kunt zelf beoordelen of je dat er voor over hebt.

Ik ben dus enthousiast over dit product. Zeker een aanrader, zeker voor de cruesli-fans onder ons.

Groetjes, Marloes

Ken jij dit product? Ga je het proberen na dit artikel?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (27)
  1. Moniek 5 jaargeleden

    Ik ontbijt tegenwoordig met een groene smoothie.

    Ik doe 1 stuk fruit.
    Wat blauwe bessen (een klein handje)
    En diepvries spinazie. 4 of 5 blokjes. (is dit voldoende?)

    Ik wissel af met verse adijvie en boerenkool uit de vriezer.

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Op een smoothie hoef je niet te kauwen, daardoor heb je minder lang een verzadigd gevoel. Om die reden neem ik zelf liever een ‘echt’ ontbijt.

      Reageer
    • Thea 3 jaargeleden

      Hoi Marloes,

      Graag zou ik willen weten of er kokosolie wordt gebruikt in de muesli.
      Groetjes Thea

      Reageer
  2. Manon 5 jaargeleden

    Ziet er lekker uit. Misschien voor de verandering een keer proberen 🙂

    Reageer
  3. Tessa 5 jaargeleden

    Oeh wat een fijne aanrader! Ik hou heel erg van cruesli, maar het bevat inderdaad altijd veel suiker! Dit lijkt mij een fijn ontbijtje!
    Liefs, Tessa

    Reageer
  4. naomi 5 jaargeleden

    Lekker!! Hoeveel scheppen of gram gebruik jij bij het ontbijt

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Ik raad ergens tussen de 40 en 60 gram aan, maar liever iets meer dan dat je later trek krijgt in ongezonde dingen!

      Reageer
  5. Roeline 5 jaargeleden

    Ik heb sinds kort de noten&zaden variant van het merk Eat Natural ontdekt, lijkt me wel wat gezonder wat suikers betreft. Het op 1 na laatste ingrediënt is pas suiker, verder alles puur en echt en heerlijk!! Wel wat duurder nog maar dan heb je 500 gram en ik heb het er wel voor over. Maar helaas is gezonde koop helaas wel dure koop, vaak……

    Reageer
  6. Marion 5 jaargeleden

    Pffff, blij met deze positieve review! Ik vind dit echt heerlijke ontbijtgranen!

    Reageer
  7. Benthe 5 jaargeleden

    Ik had eigenlijk precies de tegenovergestelde conclusie verwacht, maar ben blij met de positieve uitkomst! 🙂
    Alleen een vraagje als ik kijk naar de tabel en wat je erover vertelt: is muesli nog steeds een betere optie, of kun je eigenlijk net zo goed dit nemen?

    Liefs

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Ik verwachtte ook een andere conclusie Benthe :). Je kunt qua voedingsstoffen net zo goed dit nemen, maar het is wel een heel stuk duurder!

      Reageer
  8. Lilian 5 jaargeleden

    Was de muesli die je noemt een suikervrije variant?
    Ik durf dit geloof ik niet te nemen. Probeer zoveel mogelijk suikervrij te eten omdat ik nogal reageerde op suiker de laatste tijd.

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      In muesli zitten vaak rozijnen, die bevatten veel suiker. Dat beïnvloed denk ik de uitslag! Dan is de muesli dus wel suikervrij.

      Reageer
  9. Diana 5 jaargeleden

    Yay! Lekker en ook nog eens redelijk verantwoord voor je!
    Dankje voor je review!

    Reageer
  10. Astrid 5 jaargeleden

    Ik vind deze té zoet en té duur!
    Ik wissel havermoutpap met goedkope muesli met rozijnen; 8 gram suiker per 100 gram. De suiker is denk ik door de rozijnen.

    Reageer
  11. Kimberley 5 jaargeleden

    Hoi!
    Ik heb eigenlijk een vraagje.
    Ik heb een eetstoornis en moet dus aankomen.
    Nu ontbijt ik altijd met havermout (30 tot 40 gram) Maar ik wil wat meer varieren dus wat is dan volwaardig?
    Kan ik yoghurt met cruesli/muesli en een cracker nemen?
    En zijn 2 boterhammen met een cracker dan ook voldoende als je kijk naar de havermout en yoghurt met cruesli/muesli?

    Dan had ik nog een vraagje:
    Wat zijn tussendoortjes die wat meer energie hebben?

    Ik hoop dat u me kunt helpen!!

    Groetjes, Kimberley

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Hoi Kimberley, ik kan helaas niet iedereen persoonlijk advies geven via de site. Ik raad je aan om een professional bij jou in de buurt om hulp te vragen als je veel vragen hebt. Om je toch een beetje op weg te helpen, yoghurt met muesli is prima! Ook brintapap of bran flakes zijn goede keuzes. Typ anders eens in het zoekbalkje ‘tips aankomen’ in, dan vind je een artikel met tips!

      Reageer
  12. sinon 5 jaargeleden

    Neen ik zal het niet kopen. Het product stikt van de suikers. Schandalig ?????

    Reageer
  13. Lies 5 jaargeleden

    Hallo,

    Ik eet elke ochtend havermout van Quaker maar de complete ziet er ook erg lekker uit. Kan je dit beter met volle of magere yoghurt doen?
    En is dit net zo voedzaam als bijv. havermout? hoeveel gram moet je doen?

    Reageer
    • Marloes 5 jaargeleden

      Volle of magere yoghurt kan allebei! Dat ligt aan je doel en wat je prettig vindt. Naar mijn idee is havermout gezonder. Ik zou gaan voor 30-60 gram.

      Reageer
  14. Marjolein 4 jaargeleden

    Ik vraag me af wat je vind van de Jordan’s Crunchy Absolute Nuts vind (of de naturel)?

    Reageer
    • Marjolein 4 jaargeleden

      Misschien om het interessant te maken, de verpakking belooft “absolutely nothing artificial”

      Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Ik kan eens kijken!

      Reageer
  15. W. Hofman 3 jaargeleden

    Ik vond het erg lekker maar is in spijkenisse nergens meer te koop ook niet meer bij alber heijn alleen jammer dat er zoveel suiker in deze producten zit

    Reageer
  16. Margaux 3 jaargeleden

    Zo fijn dat je het hebt uitgezocht! Ik eet dit altijd drie keer in de week, maar twijfelde of het wel echt goed voor je was aangezien ze er tegenwoordig zoveel troep in gooien zonder dat heel duidelijk te vermelden! Heerlijk product en ik vindt het zeker het bedrag waard! Ik eet dit trouwens altijd met alpro yoghurt ongezoet! Maar dat is meer omdat ik de groeihormonen wil vermijden in zuivel vanwege mijn acne. Bij de Hoogvliet hebben ze deze muesli soms ook in de aanbieding

    Reageer
    • Marloes 3 jaargeleden

      Goede tip, allemaal naar de Hoogvliet 😉

      Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: