Eiwitpoeder kruidvat
Sportvoeding Trends Voeding

Review: Eiwitpoeder van de Kruidvat

Door

Steeds meer mensen gebruiken eiwitpoeder. Ik wil beginnen met te zeggen dat het écht niet perse nodig is, ook niet als je heel veel sport! Je kunt prima voldoende eiwit binnen krijgen met normale producten. Soms in het echter gewoon heel handig. Er is steeds meer eiwitpoeder te verkrijgen in de winkels. Heel fijn, want sommige mensen vinden bestellen op internet niet fijn. Ik kreeg veel vragen over eiwitpoeder van de Kruidvat. Ik geef vandaag een review over de beste variant die ik daar vond en vertel waar je op kunt letten.

welk eiwitpoeder

Waarom eiwitpoeder

Het is belangrijk om voldoende eiwit binnen te krijgen, omdat dit een bouwstof is voor veel onderdelen in ons lichaam. Bijvoorbeeld voor de spieren, maar ook voor de huid, voor organen en zelfs voor onderdelen in ons bloed. Bepaalde doelgroepen hebben meer eiwit nodig. Denk aan sporters die veel spiertraining doen of mensen die herstellend zijn van bijvoorbeeld brandwonden of andere beschadigingen aan het lichaam.

Zoals ik al zei, bevat een gemiddelde voeding ruim voldoende eiwit. Het zit namelijk onder andere in vlees, vis, melkproducten en ei, maar ook in noten, peulvruchten en zelfs in brood of andere graanproducten. Je hoeft dus zeker niet bang te zijn dat je te weinig binnen krijgt, als je ‘normaal’ eet.

Na intensieve sportmomenten is het belangrijk om een goede herstelmaaltijd binnen te krijgen, met daarin ongeveer 20g eiwit. Vooral voor mensen die veel sportmomenten in de week hebben, is dit een aandachtspunt. Je kunt gewoon een bakje kwark eten, of een andere herstelmaaltijd. Sommige sporters gebruiken als afwisseling eiwitpoeder. Het is namelijk makkelijk, met 1 scoop eiwitpoeder krijg je al voldoende eiwit binnen! Bovendien kun je er heerlijke dingen mee maken, zoals bijvoorbeeld deze fluff.

optima vita fluff

Waar let je op bij goede eiwitpoeder?

Ik maakte al eens een video over eiwitpoeder. Daarin leg ik uit waarom je het kunt gebruiken en welke je het beste kunt kiezen. Ik kwam in die video tot een aantal aandachtspunten:

  • Als herstelmaaltijd kun je beter voor whey eiwit gaan dan voor caseïne eiwit, omdat dit sneller door je spieren kan worden opgenomen. De opname van caseïne is trager. Topsporters gebruiken caseïne soms voor het slapen gaan, juist omdat dit langzaam wordt afgegeven aan het lichaam. Dit is zeker niet perse nodig en alleen aan te raden in hele specifieke gevallen.
  • Kies bij voorkeur voor een eiwitisolaat of -hydrolysaat. Sommige poeders bestaan vooral uit eiwitconcentraat, deze worden minder goed opgenomen. Veel eiwitpoeder zijn een mengsel van deze drie.
  • 1 standaard scoop (een scoop is het schepje dat in de verpakking zit) eiwitpoeder moet minimaal 20g eiwit bevatten.
  • Het poeder moet veel leucine bevatten, een aminozuur dat ons lichaam het hardst nodig heeft. Bij voorkeur 2-2,5g leucine per scoop eiwit.
  • De totale hoeveelheid BCAA’s (branched chain amino acids) leucine, isoleucine en valine, moet in ieder geval 5g zijn, bij voorkeur nog iets hoger. 10 gram zou ideaal zijn, ik heb echter nog weinig poeders gevonden die aan deze eis voldoen.

voedingswaarde eiwitpoeder

De beste variant van de Kruidvat

Kruidvat heeft verschillende eiwitpoeders van het huismerk. Ik heb ze eens kritisch bekeken. De meest goedkope variant bestond vooral uit eiwitconcentraat en bevatten niet zo veel leucine en andere BCAA’s. Hier was ik dus niet zo enthousiast over.

De variant op de foto’s in dit artikel, verbaasde me heel positief! We gaan even de verschillende eisen af:

  • Het is whey eiwit. Dat zie je voorop de verpakking, maar ook bij de ingrediëntenlijst staat dat het volledig whey (=wei) is. Hier heb ik trouwens geen foto van gemaakt.
  • Ook zie je voorop de verpakking dat het om een isolaat gaat. Dit is wederom terug te vinden in de ingrediëntenlijst.
  • Een portie (in dit geval 30g, oftewel 3 kleine scoops!) bevat 26g eiwit, super netjes dus! Veel hoger nog dan mijn eis van 20g. Dit zie je op de foto hierboven. Ik kijk natuurlijk naar de kolom ‘portie met water’.
  • Per portie bevat dit eiwitpoeder 2,7g leucine. Ook dit is hoger dan mijn eis van 2-2,5g.
  • De totale hoeveelheid BCAA’s is 2,7 (leucine) + 1,6 (isoleucine) + 1,5 (valine) = 5,8g. Boven mijn eis van 5g! Apart is trouwens dat voorop de verpakking staat dat er 5,9g BCAA’s inzitten. Een heel klein verschil, maar toch een beetje raar.

Kortom, hij voldoet ruimschoots aan alle eisen! Er zit overigens wel een kunstmatige zoetstof in dit eiwitpoeder, namelijk sucralose. Wat mij betreft is dat geen probleem, omdat je het niet in grote hoeveelheden gebruikt.

De smaak en de prijs

Ik vind de smaak prima, gewoon lekker zoet zoals de meeste eiwitpoeders. Ik kies altijd bewust voor vanille omdat dat een lekkere neutrale smaak is, die ik met alles kan mengen. In de winkel waar ik was, hadden ze alleen deze smaak op dat moment. Ik betaalde €14,99 voor een bus van 670g (22 porties). Wat ik echt geen gekke prijs vind voor deze kwaliteit! De goedkopere eiwitpoeders van Kruidvat waren van mindere kwaliteit. Ik heb ook wel eens goedkopere poeders van andere merken, maar ook die kwaliteit is vaak iets minder.

Etiket eiwitpoeder

Mijn conclusie

Een eiwitpoeder is dus zéker niet perse nodig, ook niet voor fanatieke sporters. Je kunt je eiwit gewoon uit normale voeding halen. Eiwitpoeder is echter wel handig, vooral als je na het sporten niet direct naar huis gaat. Je kunt het meenemen in je shakebeker en na het sporten wat water erbij doen.

Als je op zoek bent naar een eiwitpoeder van hoogwaardige kwaliteit, dan is dit zeker een goede optie! Heel fijn dat je deze gewoon in de winkel kunt krijgen en dat hij heel goed betaalbaar is. Ben je op zoek naar een hele pure eiwitpoeder of een vegan variant? Dan kun je deze beter laten staan.

Gek genoeg kan ik deze variant eiwitpoeder van Kruidvat momenteel niet terug vinden op internet. Ik hoop dat hij in de schappen blijft!

Groetjes, Marloes

Gebruik jij eiwitpoeder? Ga jij deze proberen?

 

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (4)
  1. Sandy 2 jaargeleden

    Ha Marloes, Is het als vegetarier die geen melk of kaas eet en weinig brood, maar wel redelijk veel noten, verstandig om wat extra eiwitpoeder te eten?
    Ik eet wel diverse eieren per week,

    Reageer
    • Marloes 2 jaargeleden

      Niet perse hoor! Je kunt ook voldoende eiwit binnenkrijgen uit ei, noten, peulvruchten, sojaproducten etc. Verschilt dus per persoon en ligt aan je inname en aan je doelen 🙂

      Reageer
  2. Vera 2 jaargeleden

    Leuke review…deze nodigt me uit om nu eindelijk eens die heerlijke fluff te gaan proberen! Nu nog op vakantie maar ober een paar dagen ren ik naar het Kruidvat ?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: