Tussendoortjes Voeding

Quick tip: Kokosnoot als tussendoortje

Door

Kokosnoot1

Een van m’n cliënten in mijn praktijk wees me op bovenstaand product: kant- en klare stukjes kokosnoot bij de Albert Heijn! Haar vraag was of ze dit mocht gebruiken als tussendoortje, ik vond dit een geweldig idee en deel het daarom met jullie.

Kokosnoot is heerlijk knapperig, zit vol gezonde voedingsvezels en heeft een licht zoete smaak, ideale eigenschappen voor een tussendoortje. Zoete tussendoortjes zorgen vaak voor een verhoogde zoetbehoefte op een later moment, ik heb hier na het eten van kokosnoot echter totaal geen last van! Dit komt doordat suiker in kokosnoot een lage glycemische index heeft, dat wil zeggen dat het langzaam wordt opgenomen zodat je lichaam minder een suikerpiek ervaart. Door het ontbreken van deze piek, heeft de alvleesklier meer tijd om insuline te produceren, om het suiker naar je lichaamscellen te kunnen transporteren. De hoeveelheid benodigde insuline kan hierdoor goed worden afgemeten, waardoor een latere suikerbehoefte voorkomen wordt.

Kokosnoot2

Op het eerste gezicht vond ik het bakje er vrij klein uitzien en was benieuwd naar de verzadiging die de stukjes kokosnoot me zouden leveren. Ik houd namelijk van een lekker vullend tussendoortje. Na een half bakje had ik echter genoeg gehad! Dit komt overeen met 75g kokosnoot, wat ongeveer 150kcal bevat, een prima hoeveelheid voor een gezond tussendoortje. Doordat kokosnoot flink wat voedingsvezels bevat, hield ik lange tijd het verzadigende gevoel.

Kort gezegd, kokosnoot is een prima gezond en goed vullend tussendoortje. Naar mijn mening ideaal voor rond 16:00 uur, of om ‘s avonds iets te knabbelen te hebben. Ik raad je aan ongeveer 75g per keer te eten, wat overeen komt met een half bakje. Dit product is te vinden bij Albert Heijn, voor €1,50 per bakje. Je vind het in de koeling bij de bakjes vers fruit.

Wat eet jij graag als tussendoortje?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (8)
  1. Marije van der Heijden 6 jaargeleden

    Voor een verzadigd gevoel ga ik helemaal; hoop dat de duur idem is.

    Reageer
  2. nike shoes 6 jaargeleden

    thanks for your sharing

    Reageer
  3. Eefje 6 jaargeleden

    Misschien een stomme vraag… Maar ik heb het ook als tussendoortje gekocht. Maar eet je alleen het wit? Of eet je het dunne bruine schilletje ook op??

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Je kunt het bruine ook gewoon eten! 🙂

      Reageer
  4. Ilse 6 jaargeleden

    Ik weet niet of het altijd zo is geweest maar nu bevat een bakje 100 gram, dus de helft komt neer op 50 gram.

    Reageer
  5. Hedwig 6 jaargeleden

    Ik heb op andere websites/boekjes andere voedingswaarden over verse kokos gelezen. (338 kcal per 100 gram verse kokos op calorielijst.nl en zelfs 440 kcal per 100 gram volgens voedingswaardetabel)!

    Daarnaast zit er volgens die tabellen ook maar liefst 40 gram vet in 100 gram verse kokos… Dat lijkt mij eigenlijk niet erg gezond? Ik ben dus maar afgestapt van kokos als ‘gezond’ tussendoortje. Best lekker voor af en toe, maar niet voor dagelijks tussen de middag 🙂

    Reageer
    • Marloes 6 jaargeleden

      Dat een product veel calorieën bevat, wil niet zeggen dat het ongezond is. Kijk bijvoorbeeld eens naar noten! Kokos bevat inderdaad veel vet, zelfs veel verzadigd vet, maar uit onderzoeken is gebleken dat kokosvet veel minder slecht is dan jaren werd gedacht! Net als met noten, is het belangrijk om niet te grote porties kokosnoot te gebruiken, maar dan is er niets aan de hand!

      Reageer
      • Hedwig 6 jaargeleden

        Oh, dat weet ik. 🙂 Ik reageer alleen op dit stukje in het artikel: ” Dit komt overeen met 75g kokosnoot, wat ongeveer 150kcal bevat, een prima hoeveelheid voor een gezond tussendoortje.” Wat dus niet helemaal klopt, volgens mij. Maar het is daardoor inderdaad niet meteen ongezond.

        Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: