Feiten en fabels Gezonde producten Havermout Voeding

Quaker Express Havermout vs. Gewone Havermout

Door

Quaker Express Oats

Havermout is de laatste tijd een ontzettend populair product geworden. Bij veel voedingsprofessionals en healthfreaks zie je het terugkomen in het voedingspatroon. Quaker heeft sinds een tijdje ‘Express Oats’ in de schappen liggen. Havermout in portie-verpakking die je direct aan melk of yoghurt kunt toevoegen. Lezeres Lotte kwam laatst met de vraag of deze ‘instant’ havermout net zo gezond is als de normale variant. In dit artikel zoek ik het voor jullie uit.

Het product/bereiding
We hebben het dus over havermout, een product dat gemaakt wordt door het graan haver te wassen, te pellen en te verhitten (Bron: Wikipedia). De originele vorm van havermout kun je in principe rauw eten, veel mensen krijgen hier echter darmklachten door. De korrels zijn namelijk nogal moeilijk verteerbaar. Door het product te koken in water of melk, is het gemakkelijker te verwerken voor je lichaam. De kooktijd varieert van 2-15 minuten, afhankelijk van de grote van de korrel.
Bij instant havermout is dit niet nodig. Dit product is namelijk gemaakt van gebroken haverkorrels, die al voorgekookt zijn. Je kunt ze hierdoor direct aan melk, yoghurt of kwark toevoegen. Dat scheelt je een hoop tijd! Wat mij betreft is het 1-0 voor de instant havermout.

Quaker maakt de Express Oats in de varianten Naturel, Golden Syrup en Kaneel. De havermout zit in kleine portieverpakkingen van 27g (naturel variant) of 36g (golden syrup variant).

Portiezakjes

Wat belooft de fabrikant
Op de verpakking van de basic havermout worden geen claims vermeld. Op de verpakking ‘Oats Express’ vind ik twee quotes namelijk:

Bron van vezels‘ en ‘Haver helpt de cholesterol verlagen‘ (DE cholesterol??? Jawel, dat staat er!)

Dat havermout een bron van vezels is, is absoluut de waarheid! Ook is haver een natuurlijke cholesterolverlager. Verwacht alleen geen wonderen, het zal hooguit slechts minimaal helpen bij het verbeteren van je cholesterolwaarden.

De ingrediënten
Basic havermout en normale Quaker havermout: 100% havermout
Oats Express naturel: havermout, stabilisator (sojalecithine)
Oats Express golden syrup: Volkoren havermout (76%), suiker, natuurlijke aroma’s, zout
Oats Express kaneel: Volkoren havermout (81%), suiker, natuurlijke aroma’s

De voedingswaarde
In de tabel hieronder vind je de voedingswaarde van de verschillende producten onder elkaar. Kh. betekent koolhydraten, VV betekent verzadigd vet (= slecht vet).

Tabel havermout express oats

De voedingswaarde van normale havermout en die van de Oats Express naturel zijn vrijwel gelijk. De waarden verschillen héél licht, omdat de voedingswaarde van havermout nou eenmaal kan verschillen per oogst. De Express Oats met golden syrup en kaneel bevatten duidelijk meer suiker, iets minder eiwit en onverzadigd vet (= goed vet) en iets minder voedingsvezels.

De prijs
Voor havermout van het Albert Heijn basic merk betaal je €0,39 voor 500g. Normale havermout van Quaker is omgerekend €1,03 voor 500g (€1,13 voor 550g). Voor de Quaker Oats Express havermout betaal je €1,89 voor 324g (= €2,91 voor 500g).

Collage1

De smaak
Havermout heeft van nature niet heel veel smaak. Normale havermout smaakt hetzelfde als de naturelvariant van de Express Oats. De golden syrup variant van de Express Oats smaakt heel zoet. Dit is natuurlijk lekkerder dan een naturel smaakje. Of het gezond is, dat is echter een tweede :). De kaneelvariant heb ik niet geproefd, maar deze zal zeer waarschijnlijk ook zoet zijn.

Mijn conclusie
Ik ben heel enthousiast over de Oats Express naturel. De voedingswaarde en de smaak zijn hetzelfde als die van normale havermout, maar ze zijn veel gemakkelijker in gebruik! Je hoeft het product niet eerst te koken, maar je kunt het zo door de yoghurt of melk mengen. Door de portiezakjes, is dit product ook gemakkelijk mee te nemen naar je werk. Smaak voeg ik er altijd zelf aan toe, in de vorm van (gedroogd) fruit, nootjes, zaden en/of kaneel. Een nadeel is de prijs. De Oats Express zijn flink wat duurder dan normale havermout, zeker als je gaat voor een B-merk product.
Over de varianten kaneel en golden syrup ben ik minder enthousiast. Er zit misschien meer smaak aan, maar dit komt volledig uit suiker en aroma’s. Het product bevat minder goede voedingsstoffen en meer stoffen die je lichaam eigenlijk niet nodig heeft. Bovendien zal je er sneller weer trek krijgen na het eten van dit product, door de grotere hoeveelheid suiker.

Kortom, wat mij betreft een groot HOERA voor de Oats Express Naturel en een ‘liever niet’ voor de varianten met een smaakje.

Groetjes, Marloes

Zou jij deze producten kopen na mijn review?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reacties (23)
  1. lotte 4 jaargeleden

    Wauw te gek dat je dit product hebt getest aan je kritische maar rechtvaardige blik! Kan ik het gelukkig blijven gebruiken zonder twijfel in mijn achterhoofd… many thanks!

    Reageer
  2. Mieke 4 jaargeleden

    Ik ben ook erg blij met dit artikel. Ik eet de naturel variant erg vaak omdat ik het zo makkelijk vindt. Goed om te horen dat dit een gezonde keuze is!

    Reageer
  3. Roeline 4 jaargeleden

    Ik blijf bij de goedkoopste versie 🙂 Als ik daar wat aan toevoeg heb ik het ook op smaak. Lekker kaneel, kokosbloesemsuiker, banaan, jammie!!

    Reageer
  4. Danielle 4 jaargeleden

    Goede review/vergelijking! Ik gebruik de expres inderdaad graag als ik havermout “on the go” wil eten!

    Reageer
  5. barbara 4 jaargeleden

    ik heb altijd de kaneel en de naturel in huis, zo ideaal.
    Voor echte haast is de kaneel makkelijk en lekker, de naturel doe ik toch nog rozijnen/kaneel/appel/dadel. die vulling maakt het ook weer heel zoet (OK gezonde suikers maar toch).
    De kaneel is ook lekker als je s avonds ineens enorme snaai-zin krijgt. even wat warms en zoets. een groot tussendoortjes maar mijn gebruikelijke alternatieven zal ik maar niet vertellen. Misschien moet ik de kaneel gewoon niet meer kopen en alleen de naturel, zou wel gezonder zijn.
    Ik vind bvasic oats niet zo lekker, het blijft altijd wat hard en taai.

    Reageer
  6. Marvin 4 jaargeleden

    Heldere review! Fijn dat je deze on-the-go havermout zonder twijfels kunt gebruiken. Zelf gebruik ik Ultra Fine Oats van B&F.

    Reageer
  7. Marion 4 jaargeleden

    😉 je snapt vàst wat ik bedoel haha!

    Reageer
  8. Manon 4 jaargeleden

    En ik altijd maar denken dat die losse zakjes heel slecht voor je zijn!
    Toch denk ik dat ik bij de gewone havermout blijf, ik breng het meestal zelf wel op smaak met kaneel kokos honing of iets anders. Net waar ik dan zin in heb 🙂

    Reageer
  9. dionne 4 jaargeleden

    Gewone havermout hoef je toch niet perse te koken als je het een nachtje in amandelmelk of iets dergelijks weekt?

    Reageer
    • Anneloes Kon 4 jaargeleden

      Dat is ook een optie inderdaad!

      Reageer
  10. Linda 4 jaargeleden

    Ik vind de kaneelversie niet heel erg zoet, terwijl ik normaal gesproken ontbijt met muesli zonder suiker. En ik vind hem eigenlijk ook niet zo naar kaneel smaken. Ik zet dit trouwens wel nog altijd even in de magnetron hoor! Koud en kaal vind ik het een beetje saai.

    Reageer
    • Anneloes Kon 4 jaargeleden

      Leuk jouw ervaring te lezen!

      Reageer
  11. Els 4 jaargeleden

    Leuk om wat meer te lezen over de Oats Express Naturel. Voor mij is het een heerlijk ontbijt. Ik zet de havermout met een half glaasje melk in de magnetron (op 80 en dan 2 minuten – staat op het pak) en voeg dan de kaneel zelf toe. En omdat ik een zoetekauw ben mag er van mij ook een theelepeltje bruine basterdsuiker op. En dat is echt smullen. Ik vind het zo heerlijk dat er het geen punt vind als ik ook als lunch een kommetje eet. Omdat ik verder goed let op wat ik aan suiker binnen krijg gun ik mezelf dat theelepeltje omdat het zo heerlijk knispert…

    Reageer
  12. Margrietje01 4 jaargeleden

    Overnight Oats zijn in de Engelstalige wereld al heel populair, omdat het zo makkelijk is. Je kunt de gewone havermout (lekker goedkoop) gebruiken. Voor je naar bed gaat in een schaaltje doen met melk, plantaardige melk of yoghurt, kwark of zoiets en de volgende ochtend is het klaar om te eten. Eventueel nog even plingen in de magnetron als je liever warme havermout eet. Je kunt toevoegen wat je wilt, wat je verantwoord vindt of gewoon lekker!

    Reageer
    • Marloes 4 jaargeleden

      Ik heb daar inderdaad ook al een aantal variaties van op de site staan! 🙂

      Reageer
  13. hans 4 jaargeleden

    is de naturel versie ook volkoren ?

    Reageer
  14. rodybruins 4 jaargeleden

    Ik vind de havermout repen veel en veel te zoet!
    We krijgen al veel te veel suikers binnen!!

    Reageer
  15. Ton Cremers 3 jaargeleden

    Volkomen terecht vestigt u de aandacht op het rare DE cholesterol. Mag ik uw aandacht vragen voor iets in uw eigen tekst: ‘De kooktijd varieert van 2-15 minuten, afhankelijk van de grote van de korrel.”

    ‘..de grote van de korrel’? Moet dat niet zijn: ‘de grootte van de korrel’.

    beste groet

    Reageer
  16. Peet 3 jaargeleden

    Dag,
    Ik was wel heel benieuwd naar het verschil in de glycemische index (Gl-index), oftewel wat doen de verschillende havermoutsoorten met de bloedsuikerspiegel. Belangrijk!
    Verder vind ik het bijzonder dat er nog mensen zijn die de magnetron gebruiken. De gevaren en nadelen (vitamine B12 verdwijnt uit de melk, antioxidanten verdwijnen grotendeels, cellen en moleculen worden stukgemaakt, er vindt omzetting van stoffen plaats naar ‘verkeerde’ stoffen, de straling van een magnetron is vergelijkbaar met die van een zendmast, etc. etc.) zijn toch redelijk bekend. We willen graag gezond eten en nemen dus havermout, om vervolgens al het goede erin teniet te doen door het in de magnetron te stoppen. Zonde!
    Daarnaast vind ik het jammer dat er niet wat kritischer (bewuster?) wordt gekeken naar de ‘kleine porties-verpakking…’ Zo slecht voor het milieu. Maar goed, dat even terzijde.

    Vriendelijke groet,
    Peet

    Reageer
    • Stijn 3 jaargeleden

      Peet,

      Het opwarmen van eten in een microgolfoven is helemaal niet zo slecht als je laat uitschijnen:

      http://paleoleap.com/microwaves-dangerous/

      + 1000 studies.

      Bij het traditioneel koken met water verlies je ook kwaliteit (zelfs nog meer voor bijvoorbeeld groenten, dan in een microgolfoven).

      Reageer
  17. Alex K 3 jaargeleden

    Beste,

    Heeft u er wel rekening mee gehouden dat de gi waarde van express oats veel hoger ligt en hierdoor de bloedsuiker spiegel razend snel verhoogt?

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: