Opgeblazen gevoel na eten
Feiten en fabels Voeding

Opgeblazen gevoel na eten – Wat kun je ertegen doen?

Door

Het komt héél vaak voor dat mensen een opgeblazen gevoel hebben na eten van een maaltijd. Soms gaat het gepaard met klachten van buikpijn, krampen en/of misselijkheid, maar vaak is het gewoon alleen die vervelende opgeblazen buik. Het doet niet echt pijn, maar is wel oncomfortabel. In dit artikel geef ik je tips!

Bloated zijn…

Een opgeblazen gevoel hebben noemen we ook wel ‘bloating’ of ‘bloated zijn’, een term uit het Engels. Je buik is opgezet, harder dan normaal en duidelijk gevuld met lucht (gas). Soms hoor je hem flink rommelen, maar het kan ook juist heel stil zijn. Je voelt je vooral opgezet, een beetje alsof je een paar maanden zwanger bent.

Wat veroorzaakt dit opgeblazen gevoel na eten?

Vaak wordt een opgeblazen gevoel veroorzaakt door gassen die bacteriën in je darmen uitscheiden. Deze bacteriën hebben de taak te helpen bij de vertering van onze voeding. In sommige gevallen scheiden ze meer gassen uit dan normaal, wat zorgt voor een opgeblazen buik. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de balans tussen goede en slechte bacteriën een beetje zoek is, doordat ze harder moeten werken omdat er grovere stukken (of grotere hoeveelheden) in de darmen komen of doordat jouw darmflora bepaalde producten niet zo goed kan verdragen.

Ook kan het zijn dat jij tijdens het eten of drinken relatief veel lucht mee naar binnen krijgt. Bijvoorbeeld doordat je koolzuurhoudende dranken drinkt of doordat je te onrustig bent tijdens het eten (doordat je veel praat of verkeerd ademt).

Tips die jou kunnen helpen

Je merkt het al aan het stukje hierboven, er zijn heel wat mogelijke oorzaken voor een opgeblazen gevoel na het eten. Je kunt dus ook niet zo makkelijk één gouden tip geven die voor iedereen werkt. Vaak is het een proces van uitproberen wat voor jouw lichaam methodes zijn waar het goed op reageert. Hieronder een aantal tips die voor heel veel mensen verlichting kunnen geven. Lang niet allemaal zullen ze voor jou werken, je hoeft ze dus ook echt niet allemaal vlekkeloos op te volgen.

  • Eet langzaam en kauw goed, dan krijg je minder lucht binnen én hebben je darmen het makkelijker met de vertering.
  • Neem kleinere porties en eet vaker op een dag, de kleinere hoeveelheden en kortere pauzes tussen de maaltijden maken het je darmen vaak wat makkelijker.
  • Vermijd producten die jou een opgeblazen gevoel geven. Vaak reageren mensen op bijvoorbeeld knoflook, ui, prei, koolsoorten, peulvruchten of kauwgom.
  • Drink minder koolzuur, want dan krijg je minder lucht binnen.
  • Prikkelende producten vermijden, zoals bijvoorbeeld koffie, alcohol of pittig of sterk gekruide gerechten.
  • Beweeg voldoende, dat stimuleert je darmen en helpt je opgeblazen gevoel verminderen of voorkomen. Lang stil zitten kan juist voor meer bloating zorgen.
  • Eet voldoende vezels uit bijvoorbeeld volkoren producten, groenten en fruit. Dit houdt de bacteriënkolonie in je darmen gezond.
  • Houd de hoeveelheid suiker die je gebruikt beperkt, suiker is namelijk een perfecte voedingsbodem voor de slechte bacteriën in je darmen.
  • Stop met roken, dit werkt negatief op je maagdarmstelsel en kan een opgeblazen gevoel vergroten.
  • Eventueel gebruiken van supplementen…dit zou zeker niet mijn eerste keuze zijn, maar bepaalde supplementen zouden je zeker kunnen helpen. Denk aan bijvoorbeeld probiotica ter ondersteuning van je darmflora of pepermuntolie ter verlichting van de klachten. Vraag eventueel je huisarts, diëtist of specialist om advies.

Helpt dit allemaal niet? Dan is er mogelijk sprake van een voedselintolerantie, of je hebt een intensievere aanpak van het probleem nodig. Een diëtist kan je hier vaak bij helpen! Bijvoorbeeld door samen met jou uit te vinden van welke tolerantie er sprake is, met je door te nemen of je dingen over het hoofd ziet of door het Fodmap dieet met je uit te proberen als je daarvoor open staat.

Heb je veel hinder van jouw klachten? Dan raad ik je zeker aan om eens contact op te nemen met een diëtist. Daarvoor heb je vaak geen verwijsbrief nodig van de huisarts en de kosten worden vergoed vanuit het basispakket van je zorgverzekering. Houd er overigens wel rekening mee dat je een eigen risico hebt voor de zorg!

Stress…

Ik ga er hierboven compleet van uit dat jouw opgeblazen gevoel te wijten is aan iets in de voeding. Dat hoeft echter niet helemaal zo te zijn. Als je gevoelige darmen hebt, dan herken je vast dat ze flink kunnen reageren op periodes van stress, of als je niet lekker in je vel zit. Je buik is dan ineens véél meer gevoelig dan normaal, waardoor je veel vaker klachten hebt.

Ook in dit geval kan letten op wat je eet verlichting geven, maar waarschijnlijk gaat het jouw probleem niet helemaal weg nemen. Het is dus ook zeker waardevol om te werken aan het hebben van zo weinig mogelijk stress. Misschien kun je aspecten in jouw leven aanpakken, of eens praten met een psycholoog of medewerker van de huisartsenpraktijk.

Ook kan het zo zijn dat jouw opgeblazen gevoel komt door medicijnen die je gebruikt. Overleg in dat geval met de huisarts.

Conclusie

Een opgeblazen gevoel na het eten komt héél vaak voor. Het kan geen kwaad, maar is soms wel flink hinderlijk. Met de tips hierboven kun je vaak voor verlichting zorgen, maar als je vaak of veel klachten hebt dan raad ik je zeker aan eens langs een diëtist te gaan. Hij/zij kan specifiek met jou op zoek gaan naar oplossingen die bij jouw lichaam en klachten passen. Er zijn namelijk veel verschillende oorzaken en dus ook verschillende oplossingen voor dit probleem.

Groetjes, Marloes

Heb jij net als ik regelmatig last van een opgeblazen gevoel? Wat werkt voor jou?

Je vindt dit misschien ook leuk

Reactie (1)
  1. Sandra CH 2 wekengeleden

    Wat een goede timing dit artikel! Ik heb al meer dan een half jaar een heel opgeblazen buik, huisarts dacht aan stress, of misschien IBS (terwijl ik die symptomen niet heb).
    Na een gastroscopie blijkt het ernstige chronische gastritis te zijn (H pylori). Komt denk ik minder vaak voor, maar misschien dat het iemand helpt die ook deze struggles heeft.

    Reageer

Door een reactie te plaatsen ga je akkoord met het opslaan en verwerken van je gegevens door Optima Vita

Plaats een bericht

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: